"בתחילת המלחמה שמנו לב שיותר משתמשים מישראל פחות רוצים לצאת לדייטים, אבל כן חשוב להם להכיר. למעשה, זיהינו שימוש מוגבר במוצר, אבל פחות מפגשים פיזיים. באירוע דרמטי שעובר על חברה, אנשים נוטים לשתף יותר בפחדים ובחרדות שלהם, והם זקוקים לתקשורת אישית ומחבקת. זה מאוד דומה למה שקרה לאנשים בעולם בתקופת המגפה והסגרים", טוען מרכוס לופטהאוס (45), מנהל המוצר של אפליקציית ההיכרויות הוותיקה, "אוקיי-קיופיד" (OkCupid), הפועלת מארצות הברית ומשרתת מיליוני משתמשים ביותר מ-100 מדינות ברחבי העולם.
אוקי-קיופיד מציינת השנה 20 שנות פעילות, והיא חלק מהתאגיד הענק Match Group, שבבעלותו גם אפליקציות ההיכרויות "טינדר" ו"הינג'". "אנחנו מאוד פופולריים בישראל, במיוחד בשלוש הערים הגדולות", טוען לופטהאוס בראיון שאנחנו מנהלים דרך הזום. "השקענו בשיווק בצורה אגרסיבית ובמשך כמה שנים היינו אפליקציית ההיכרויות עם הכי הרבה הורדות בישראל. גם כאשר משווים ומסתכלים על התמונה הגלובלית, תל אביב היא אחת הערים החזקות ביותר בעולם מבחינת השימוש במותג שלנו. אני חושב, ואני לא מנסה להיות גזעני, שהמשתמשים הישראלים הם יותר אינטליגנטיים ומשכילים, והם מחפשים את זה גם בבן/ת הזוג שלהם. מעבר לכך, יש כמובן גם את המרכיב של המראה החיצוני, ובמאגר המשתמשים הישראלי יש הרבה יותר אנשים מושכים מאשר במקומות אחרים בעולם".

3 צפייה בגלריה
מרכוס לופטהאוס
מרכוס לופטהאוס
מרכוס לופטהאוס. "בישראל המשתמשים יותר אינטליגנטיים ויותר יפים"
(צילום: באדיבות OkCupid)
"אגב, הפופולריות שלנו בישראל מתאימה גם לאיפה שמעדיפים אותנו באמריקה, כי בארצות הברית אנחנו הרבה יותר פופולריים בערי החוף הגדולות, שם האוכלוסייה יותר משכילה. עניין ייחודי נוסף, לא רק בישראל אבל במיוחד בה, הוא נושא הדת שמאוד רלוונטי אצלכם. עבור 53 אחוזים מהמשתמשים הישראלים שלנו, והמספר הזה ממשיך לגדול, ההשתייכות הדתית היא מרכיב קריטי בהתאמה".
"תל אביב היא אחת הערים החזקות ביותר בעולם מבחינת השימוש במותג שלנו. אני חושב, ואני לא מנסה להיות גזעני, שהמשתמשים הישראלים הם יותר אינטליגנטיים ומשכילים, והם מחפשים את זה גם בבן/ת הזוג שלהם"

"הרבה אנשים תופסים את עצמם בצורה שלא תואמת את המציאות"

מיומה הראשון "אוקיי קיופיד" הבדילה את עצמה מאתרי היכרויות אחרים הודות לשאלוני ההתאמה שהפכו לבסיס או לליבה של המוצר, ולופטהאוס מבהיר שהם לא הולכים לשנות את הרכיב הזה. "להבדיל מאפליקציות אחרות שמציעות לך לבחון סדרת אנשים אקראיים, המערכת שלנו באמת מנסה לגלות מי יכול להתאים לך, ועל בסיס זה היא ממליצה לך עליו או עליה. אנחנו אחת האפליקציות היחידות ששואלות הרבה מאוד שאלות על המשתמש ועל תחומי העניין שלו, החל משאלות מורכבות על דעות פוליטיות וערכי משפחה ועד לשאלות קלות על העדפות ובחירות יומיומיות. חלק מהשאלות נועדו 'לשבור את הקרח' בתחילת ההיכרות. כך למשל עם השאלה, שהפכה כאן לסוג של בדיחה, 'האם היית שם אננס על הפיצה שלך?'"
מה אני סוטה? בחיים לא! לופטהאוס צוחק. "תתפלא אבל זה עקרוני לחלק מהמשתמשים. בנימה רצינית, אנחנו זקוקים לשאלות הקלות האלה גם כמקדמות שיחה וגם כדי לאזן אותן מול שאלות חשובות יותר לגבי מערכת היחסים, שהן לפעמים קשות מאוד אם רוצים להשיב עליהן בכנות. אלגוריתם ההתאמה על בסיס שאלות מאפשר חוויה אישית וייחודית לכל משתמש. יש שאלות שמופנות לכלל המשתמשים בעולם, אבל יש גם שאלות שמותאמות למשתמשים שונים בשווקים השונים. אנחנו מנסים ליצור חוויית משתמש שתרגיש כאילו שהיא נתפרה בדיוק למידותיך".

3 צפייה בגלריה
שאלון התאמה אוקיי קיופיד
שאלון התאמה אוקיי קיופיד
"מהן התוכניות הנוכחיות שלך?". שאלון התאמה באוקיי-קיופיד
(צילום: באדיבות OkCupid)
מי כותב את השאלות המקומיות שמיועדות למשתמשים הישראלים? "צוות השיווק שלנו בשיתוף עם שותפים מקומיים מנסחים את שאלות ההתאמה שלנו בישראל וברחבי העולם. כרגע יש לנו שאלות מקומיות ביותר מ-30 מדינות. שאלות ההתאמה הפוליטיות שלנו נענו מאות מיליוני פעמים, מה שהופך אותן לאחד הנושאים הפופולריים ביותר".
יש נתונים על אחוזי הצלחה ועל כמות המשתמשים שמצאו זוגיות בזכות האפליקציה? "כמעט 200 מיליון התאמות ומאצ'ים מתקיימים בקיופיד מדי שנה".
"יש הרבה אנשים שמתקשרים שעות רבות באפליקציה אבל לא יוצאים בכלל לדייטים. הם לא יוצאים לפגוש את ההתאמות הרבות שמצאנו להם. לדעתי, זאת לא בעיה של המוצר אלא בעיה במשתמש. אנשים מסתבכים כשזה מגיע לדייטינג"
יש טענות על כך שאפליקציות היכרויות מעודדות יצירת קשרים לא משמעותיים, ומכוונות לכך שהמשתמש לא ימצא זוגיות ובכך יישאר לקוח נצחי. איך אתה מתייחס לביקורת הזאת? "כן, יש מי שמאשים אותנו שאנחנו מקדמים ויוצרים מערכות יחסים רעות, כדי שאנשים יישארו באפליקציה שלנו לנצח, בזמן שהפוקוס והמטרה העיקרית שלנו היא לעזור לאנשים למצוא את מי שמתאים להם לקשר ולאהבה. אנחנו תמיד מנסים לחקור ולהבין את המשתמשים שלנו טוב יותר, כך שנוכל להגיע לתוצאות טובות יותר עבורם, אבל לצערי הרב, מערכות יחסים פשוט לא עובדות לפעמים.
"מעבר לזה, הרבה אנשים חושבים על עצמם בצורה מאוד חיובית ותופסים את עצמם בצורה שלא תמיד תואמת את המציאות. בעיה נוספת, שלא נוגעת רק לנו אלא לכל אפליקציית היכרויות, היא שיש הרבה אנשים שמתקשרים שעות רבות באפליקציה אבל כמעט ולא יוצאים בכלל לדייטים. הם לא יוצאים לפגוש את ההתאמות הרבות שמצאנו להם. לדעתי, זאת לא בעיה של המוצר אלה בעיה במשתמש. אנשים מסתבכים כשזה מגיע לדייטינג. יש לכולנו תשוקות שמשתנות כל הזמן. הדברים שאנחנו אומרים שאנחנו רוצים, הם לא תמיד אלה שאנחנו באמת מנסים להשיג, והם לא תמיד תואמים את הפעולות שלנו".

"אנשים כבר מופתעים לגלות שיש מי שעדיין מכיר בעולם האמיתי"

לופטאהוס התחיל לעבוד ב'אוקיי קיופיד' לפני חמש שנים. "הגעתי משתי סיבות - הראשונה היא כי עבדתי עם המנכ"ל הנוכחי של המותג כמעט עשור בשתי חברות קודמות, וזה תמיד נהדר לעבוד עם אנשים שאתה מכיר היטב. הסיבה השנייה היא שזאת אפליקציה שהשתמשתי בה באופן רחב ובתדירות גבוהה בין השנים 2008-2012 - מיד אחרי שיצאתי מהארון ועוד לא הייתי בזוגיות. היא גם מוצר שהרבה מחבריי השתמשו בה בהצלחה בחייהם הפרטיים באותה תקופה".
תוכל לספר על היציאה שלך מהארון? "הייתי נשוי לאישה עד לשנת 2007, כשיצאתי מהארון. בתקופה הזו עוד לא היו אפליקציות היכרויות, היו רק אתרי היכרויות באינטרנט, כשהשימוש היה מוגבל למחשב בלבד. בתור גיי חדש הייתי משתמש באינטרנט כדי להכיר חברים חדשים ולמצוא מפגשים וסטוצים. זה בהחלט היה פאן לזמן מה, אבל באיזשהו שלב כבר רציתי מערכת יחסים. אני זוכר שחבר המליץ לי על 'קיופיד', וככה למעשה התחלתי לצאת לדייטים. היו הרבה דייטים מעניינים, והכרתי את בן זוגי באמצעות האתר הזה. אנחנו חיים יחד כיום, ואני גם בקשר מעולה עם אשתי לשעבר. אגב, גם אשתי לשעבר פגשה את זוגתה הנוכחית דרך האפליקציה".
"היינו אחד היישומים הראשונים שנתן לבחור לשון פנייה והתאים את עצמו למשתמשים טרנסים. היינו גם הראשונים להתאים את השימוש למשתמשים פוליאמוריים, או לזוג משתמשים במערכת יחסים פתוחה"
אתם מציינים 20 שנה לאוקיי-קיופיד. איך השתנה עולם ההיכרויות בשני העשורים האלה? "לפני 20 שנה, להכיר מישהו ברשת או באתר היכרויות לא היה כל כך מקובל ואפילו נחשב בעיני אנשים מסוימים למוזר. זוגות שכבר הכירו באתרים הראשונים, סיפרו לכולם שהם נפגשו בחתונה של בן דוד, כדי שלא יחשבו עליהם דברים רעים. היום זה לגמרי נפוץ וזה כבר כל כך מקובל חברתית עד שאנשים מופתעים מזוגות שמספרים שהם הכירו ב'עולם האמיתי'.
"אני חושב שהשינוי נובע מזה שבעולם 'האמיתי', מחוץ לאפליקציות, אתה הרבה יותר מוגבל מבחינת כמות האנשים שאתה נחשף אליהם, שבדרך כלל יגיעו מסביבת העבודה ומהמעגלים החברתיים שלך. האפליקציות מעניקות הרבה יותר הזדמנויות ואפשרויות להכיר אנשים בעלי עניין משותף ופוטנציאל התאמה זוגי. בין השינויים לאורך השנים אנחנו גם רואים שאנשים פחות ממהרים להתחתן. הם רוצים לבחון ולחשוב ברצינות על ההתאמה שלהם".
3 צפייה בגלריה
אפליקציית ההיכרויות אוקיי קיופיד
אפליקציית ההיכרויות אוקיי קיופיד
אפליקציית ההיכרויות אוקיי-קיופיד. "מערכת השאלונים כל הזמן משתנה ומתעדכנת"
(צילום: Shutterstock)
"מערכת ההתאמה על בסיס שאלות ותשובות כמובן התפתחה ושוכללה עם השנים. היא כל הזמן מגיבה לשינויים חברתיים ותרבותיים. כאשר הופיעו יותר משתמשים בעלי זהויות מגדריות ונטיות שונות, הרחבנו את דרכי ההגדרה והביטוי, וממש התאמנו את האלגוריתם להעדפות מיניות שונות. היינו אחד היישומים הראשונים שנתן לבחור לשון פנייה והתאים את עצמו למשתמשים טרנסים. היינו גם הראשונים להתאים את השימוש למשתמשים פוליאמורים, או לזוג משתמשים במערכת יחסים פתוחה. כיום אנחנו מגלים שאנשים פחות מתעניינים בהגדרות, בקטגוריות המקובעות, ויותר מעדיפים הגדרה עצמית. אפילו ההגדרות עצמן משתנות כל הזמן".
מה לגבי הצעירים? "לגבי מה שמכונה 'דור ה-Z' הנתונים מצביעים על פחות הוללות, פחות שימוש באלכוהול ובסמים, וסקרים ממש מראים שהם עושים פחות סקס בהשוואה לדורות ה-X וה-Y. שינוי נוסף הוא שמגוון האפליקציות מציעות כיום יותר אפשרויות לתקשר לפני שנפגשים, שיחות וידיאו הופכות ליותר נפוצות כחלק מההיכרות. אנחנו גם רואים עד כמה הנושא של כנות ואמינות הופך ליותר חשוב. בראיונות שלנו עם משתמשים לגבי דברים שהם מזהים כבסיס חשוב במערכות יחסים, עולה החשיבות של יציבות, אמון וכנות".