לאחרונה אנו שומעים על יותר ויותר מעשי נוכלות והתחזות, לרוב של גברים כלפי נשים, שכל רצונן היה להכיר פרטנר נחמד לחיים. הן נתנו בו את אמונן, התאהבו ולבסוף גילו כי נפלו בפח. פעמים רבות נוכלים מקצוענים בוחרים את הטרף שלהם, יודעים לזהות את נקודות החולשה של האישה אליה הם פונים, עושים שיעורי בית ובאים מוכנים עם "תחפושת" שנתפרה מראש ונראית עליהם מושלמת.
כשאנו שומעים על מקרה כזה, רובנו תוהים איך הן לא עלו על זה קודם? איך נותנים אמון באדם שרק הכרת? איך נותנים כסף, מיטה, אהבה ואת הלב מהר מדי, ורק אחר כך תופסים את הראש ומבינים כמה תמימות או טיפשות הייתה בנו?

3 צפייה בגלריה
שמעון יהודה חיות סיימון לבייב
שמעון יהודה חיות סיימון לבייב
שמעון יהודה חיות. אמר לנשים ששמו "סיימון לבייב" ושהוא בנו של סוחר היהלומים המפורסם
(צילום: EPA)

אגב, ממקרים שטיפלתי בהם במסגרת עבודתי כעו"ד לענייני משפחה, ישנם גם מעשי התחזות ארוכי טווח, כשרק אחרי 20 או אפילו 30 שנה ביחד, האישה מגלה שיש לבעל עוד משפחה, שכסף מחשבונם עבר באופן קבוע לגורם מסתורי, ושבלילות, עת ריחמה עליו שנאלץ לעשות משמרת כפולה, הוא בכלל ישן חבוק בזרועותיה של אחרת.

להכיר את שפת הגוף ולחפש גרסאות סותרות

עולם הדייטים כיום הוא שונה מכל מה שהכרנו בעבר. צעירים וצעירות שרוצים להכיר בן/ת זוג, נרשמים לאפליקציה להיכרויות, ומתחילים לקבל הצעות. זה מהיר, זה כאן ועכשיו, זה הרבה פעמים ברמה המאוד שטחית של מראה עיניים בלבד, יש שיאמרו אפילו "שוק בשר". הבעיה היא שכאן מתחילה ההבנה של המתחזים שכל מה שהם צריכים להיות בשלב הראשון זה אטרקטיביים בעיני בני או בנות המין השני.
איך מתגוננים? מתחילים קודם כל בלהכיר את שפת הגוף. אדם שבולע רוק פעמים רבות תוך כדי שיחה, זז באי-נוחות או מגרד רבות בין השפה לאף, ככל הנראה אינו דובר אמת. עם זאת, שפת הגוף היא תורה שלמה ורחבה הרבה יותר מהסימנים הנפוצים הללו. לכן, חשוב מאוד שנדע לשים לב לכל שינוי בהתנהגות של מי שמולנו.

3 צפייה בגלריה
טינדר. פלטפורמה שקורצת למתחזים
טינדר. פלטפורמה שקורצת למתחזים
טינדר. פלטפורמה שקורצת למתחזים
(צילום: Shutterstock)

ראשית, חשוב לומר שזה לא שחור ולבן ואין אף פעם ודאות של 100 אחוז. לא תמיד אפשר מיד לנתח ולעלות על מי שמשקר לנו רק באמצעות משפט שהוא כתב או אמר. פעמים רבות מדובר בחצאי אמיתות או בדברים אמיתיים, לצד תוספות מומצאות ומוגזמות שהאדם רוצה לייחס לעצמו. חשוב, אם כן, לפקוח עיניים ואוזניים ולבחון האם ישנן סתירות במידע שהוא מוסר לי? בשיחות ובהתכתבויות לאורך זמן, אנשים נוטים להתייחס לאותם הדברים, ולכן אפשר לעלות על סתירה בין הסיפורים או הגרסאות.
אם אדם משקר לי בדברים אחרים, מהותיים יותר, ניתן בעדינות לבדוק איתו את הדברים מחדש. לכתוב לו, "לא הבנתי בדיוק במה אתה עוסק?", או "תזכיר לי איפה גרת כמה שנים בחו"ל?". המטרה היא לנסות לאמת אותו עם הדברים שלא לגמרי ברורים. קחו בחשבון שזה לגמרי לגיטימי לשאול את השאלות הללו, והן לא בהכרח מעידות על "חקירה", אלא יותר על סקרנות והתעניינות בצד השני.
כמו כן, חשוב לשים לב לתגובות של אותו אדם – לבדוק מה הוא עונה לי, ובאיזו רמת תגובתיות. האם הוא מיד חוזר אליי? או כעבור כמה ימים? האם הוא משתהה בתשובתו או עונה באופן זורם? האם הוא מישיר מבט בזמן שהוא מדבר? או שאולי הוא נוטה להסיט את מבטו? האם הוא מתלהב ותומך בכל מה שאני מעלה? האם הוא מדבר לידי בחופשיות בנייד או זז הצידה? האם הוא שואל, בוחן, מבקש ללמוד עליי עוד? איזו תגובה עולה כששואלים אותו על חייו האישיים? האם היא נשמעת אמינה?
אומרים שתחושות בטן לא משקרות. יודעים למה? כי המוח שלנו מגן עלינו כאשר הוא מזהה שאין הלימה בין הטקסט לבין שפת הגוף של האדם שמדבר אותו. כלומר, ההתנהגות לא מסתדרת לנו ואז המוח מאותת לנו להתגונן ולהתעורר. לכן חשוב מאד שתשאלו שאלות ותבחנו את התגובות.

"זה הרגיש טוב מכדי להיות אמיתי"

בעולם האפליקציות וההתכתבויות בסמסים ובוואטסאפים , חשוב מאד לשים לב מההתחלה איזו תמונה בחר האדם שאנחנו מציצים על הפרופיל שלו. האם היא נראית אמינה? כולנו רוצים להיראות יפים ולבחור בני זוג שאנחנו נמשכים ונמשכות אליהם, אבל הרבה פעמים מההתחלה ישנה הרגשה שמשהו בתמונה טוב מדי מכדי להיות אמיתי, ואנחנו בוחרים ביודעין להתעלם מזה כי בא לנו כזה בן זוג בפנטזיה.
כדאי מאד גם להצליב מידע, לחפש את השם והתמונה של האדם שאנחנו משוחחים איתו, כדי לוודא שלא מדובר באישיות בעלת כמה פרצופים ושמות שמסתובבת בעולם ומנסה "לדוג" את מי שמסתנוור בקלות מתמונה יפה. חשוב לעשות עבודת תחקיר ולבחון האם מקום המגורים של הבחור שאנחנו משוחחים איתו מציג אכן נכון? האם הוא אכן עובד בחברה שהוא ציין? כשגוגל נגישה לכל אדם בלחיצת כפתור, האמינו לי שזה לא מסובך להצליב מידע ולעלות על שקרים.
"מי שממהר מדי להחמיא, נלהב מדי ובעניין שלנו עוד לפני שבכלל נפגשנו, יכול מהר מאוד להיעלם"
"את מהממת", "מעלפת", "מטריפה", "אין דברים כאלה", "את חומר לחתונה", "אני מאוהב בך", "ברור לי שתהיי אם ילדיי העתידיים" – כל אלו הם פירגונים שמאד נעים לנו לקבל. אבל רגע, צריך לעצור ולנשום, כי מי שממהר מדי להחמיא, נלהב מדי ובעניין שלנו עוד לפני שבכלל נפגשנו, גם יכול מהר מאוד להיסגר ולהיעלם. חשוב שזה יהיה במחשבה שלנו ושלא ניסחף מהר מדי לסיפור אהבה שעוד לא התחיל.
אדם שעף על עצמו ולא חושף דברים מורכבים יכול לעורר את חשדינו אחרי זמן מה של היכרות. גם מי שמביע רגשות מוגזמים ומיד רוצה לעבור לגור יחד, לקנות לך או לעשות לך - יש להיזהר ולנהוג בחשדנות ובערנות כלפיו.

3 צפייה בגלריה
היכרות בטינדר
היכרות בטינדר
היכרות בטינדר. יש הקוראים לזה "שוק בשר"
(צילום: Shutterstock)

תמונות – מתחיל שלב בהתכתבות שמתוך חיבור והתחלה של היכרות וחברות נחמדה, שולחים תמונות האחד לשנייה. בהתחלה הן מן הסתם מתוכננות ומצולמות היטב, ובהמשך זה יכול להיות ספונטני ומחיי היום-יום. שימי לב לתמונות - האם הן נראות לך אותנטיות? גם במקרה הזה, הקשיבי לאינטואיציה שלך.
במקרה של חשדות, "עבודת בילוש" קטנה נדרשת כדי לא ליפול בפח. למשל, לברר איפה הוא גר ולעבור שם במקרה כדי לראות אם זה אכן כך. אותו דבר לגבי מקום העבודה שהוא אמר שהוא עובד בו. אפשר לשאול חברים האם מישהו מכיר את המשרדים, ואפילו לנסות להגיע לעובד שם כדי לברר.
"עליתן על התחזות? מומלץ לא להתעמת כי נוכלים עלולים להיות מניפולטיביים, ובסערת הרגשות הם יכולים לגרום לנפגעת להרגיש שהיא לא בסדר ולהפריך את כל טענותיה"
כמובן שהכול צריך להיעשות בזהירות ובנעימות, ולא חלילה להתחיל "מעקב אחר חשוד". אחרי ההתכתבויות שמספקות היכרות די שטחית, עוברים לרוב לשיחות וידיאו – כלי שכבר מאפשר לבחון יותר לעומק את הבעות הפנים ואת שפת הגוף.
עליתן על התחזות? ככלל, מומלץ לא להתעמת כי נוכלים עלולים להיות מניפולטיביים, ובסערת הרגשות הם יכולים לגרום לנפגעת להרגיש שהיא לא בסדר ולהפריך את כל טענותיה. יתרה מזו, אנשים כאלה עלולים להיות אגרסיביים ואלימים. מוטב לנתק מגע מיד או להתייעץ עם איש/אשת מקצוע.
לסיכום, עולם הדייטים כיום מורכב ובהחלט מפחיד. אנו שומעים על מקרים לא מעטים של התחזות ואנשים שמתקשים להאמין איך זה קרה להם. לכן, חשוב מאוד לשים לב לסימנים שבדרך, לבחון, לבדוק, להיות חשדניים, לאמת נתונים, לבלוש מעט ולערב חבר שאתם סומכים עליו, שיציץ גם הוא על נוסח ההודעות, הסיפורים, התגובות וההצגה הכללית של הבחור, כדי שיחווה את דעתו.
ברק זך הינו עו"ד ומגשר לענייני משפחה, מרצה ומומחה מטעם בית המשפט לפענוח שפת גוף.