בשיתוף YouTube
יוטיוב - יוצרים הם הלב
(צלמים: ירון ברנר, מתן טוריקה | כתבת: מור גורן גבאי)
בשנים האחרונות השתנתה תעשיית התוכן בישראל באופן משמעותי. יוצרי התוכן הדיגיטליים הפכו לכוח כלכלי בעל משקל, לשותפים אסטרטגיים של המותגים הגדולים, ולחלוצים בשילוב של יצירתיות, טכנולוגיה ובינה מלאכותית. המנוע המרכזי מאחורי השינוי הזה הוא YouTube. הפלטפורמה, שחוגגת השנה 20, שילמה בשלוש השנים האחרונות מעל 70 מיליארד דולר ליוצרים, אמנים וחברות מדיה ברחבי העולם - והפכה יוצרים לסטארט-אפים שמפעילים עסקים של ממש.
"ההבדל בינם ליוצרים שרואים בטלוויזיה או בערוצים היותר מסורתיים מטשטשים", אומרת חנית מרינוב, סמנכ"לית שיווק ב-Google ישראל. "יוצר תוכן ישראלי מצליח היום, הוא בעצם חברת הפקה פרטית שמחזיקה צוות של 5-15 עובדים במשרות מלאות. יש עורכי וידאו, אנשי תאורה, אנשי סאונד, ממש חברות הפקה קטנות שמלוות את אותם יוצרים", היא מתארת.
התשתית המקצועית הזו מאפשרת ליוצרים לייצר תוכן באיכות גבוהה ובקצב שערוצי שידור מסורתיים לא יכולים להדביק. הם מפיקים סרטונים מספר פעמים בשבוע, מגיבים במהירות לטרנדים, ומתאימים את התוכן שלהם בזמן אמת לפידבק מהקהל. היכולת לזהות מה עובד ולהגיב במהירות היא אחד היתרונות המרכזיים שלהם על פני המדיה המסורתית.
מלייקים - לרווחים של מיליונים
ההצלחה במרחב הזה היא כבר מזמן לא עניין של לייקים או חשיפה, אלא של כסף אמיתי ומודלים עסקיים ברי קיימא. במשך שני עשורים הפכה YouTube את היוצרים לכוח כלכלי אמיתי, והמספרים מרשימים: על פי מחקר של Grand View Research, שוק יצירת התוכן הדיגיטלי העולמי צפוי לזנק מכ-$32.3 מיליארד ב-2024 לכ-$90.4 מיליארד עד 2033. זהו קצב צמיחה שמשקף שינוי מהותי בהרגלי הצפייה והצריכה של הקהל.
בישראל, הכנסות יוצרים מצליחים מגיעות למאות אלפי שקלים בשנה, וחלקם אף חוצים בקלות את רף המיליון. מודל ההכנסות של היוצרים מגוון ומתוחכם: פרסומות, קמפיינים ממומנים, מרצ'נדייז, הרצאות ואירועים. כל אחד מערוצי ההכנסה הללו דורש ניהול עסקי מקצועי, משא ומתן עם מותגים, וניהול זכויות יוצרים ולכן היוצרים הגדולים מעסיקים לא רק צוותי הפקה אלא גם מנהלים עסקיים, רואי חשבון, ועורכי דין.
מסביב ליוצרים צמח אקוסיסטם שלם של כלים ונכסים, ובראשו חברות גלובליות שהמטה שלהן בישראל כמו Artlist, שהפכה למובילה עולמית באספקת נכסים דיגיטליים ליוצרים בכל העולם. Artlist משרתת קהל רחב, "החל מהמותגים הכי גדולים בעולם ועד ליוטיובר המתחיל", מתארת דיקלה בנג'ו, מנהלת שותפים גלובליים בחברה. חברות כמו Artlist מספקות את התשתית הטכנולוגית שמאפשרת ליוצרים להתחרות ברמה עולמית – ממוזיקה ואפקטים קוליים ועד תבניות עיצוב וכלי עריכה מתקדמים.
יוצר אחד, מחשב אחד, עולם שלם של תוכן
המהפכה האחרונה והמשמעותית ביותר היא שילוב הבינה המלאכותית ככלי ייצור מרכזי. כלי AI מאפשרים ליוצרים "ליצור תוכן בצורה הרבה יותר מהירה והרבה יותר יעילה", מסבירה מרינוב. הטכנולוגיה מאפשרת דמוקרטיזציה של הפקה – יוצר בודד יכול להשיג איכות הפקה שדרשה בעבר אולפן שלם עם עשרות אנשי צוות ותקציבים של מאות אלפי שקלים.
AI נכנסת לכל שלב בתהליך היצירתי: עריכת וידאו אוטומטית שחוסכת שעות עבודה, יצירת מוזיקה מותאמת אישית לכל סרטון, ואפילו תרגום וכתוביות אוטומטיות בעשרות שפות. התוצאה היא שיוצר יכול להפיק סרטון ברמה מקצועית, לתרגם אותו ולהפיץ לקהלים גלובליים – הכל בתוך שעות ספורות במקום ימים או שבועות.
היכולת הזו פותחת את השוק העולמי גם ליוצרים קטנים יותר, ומאפשרת ליוצרים הגדולים להגדיל את הפרודוקטיביות שלהם באופן משמעותי. יוצר שהיה מפיק סרטון אחד בשבוע יכול היום להפיק שלושה או ארבעה, וכל אחד מהם באיכות הגבוהה ביותר.
כשקריאייטיב פוגש אמון - המותגים מרוויחים
עבור מותגים, הקריאייטורים ב-YouTube מציעים ערך שקשה למצוא בפרסום המסורתי. "היתרון המרכזי של הקריאייטורים זה האפשרות שלהם להראות ולצלול ולהעמיק במוצר כמו שאף פרסומת מסורתית לא תוכל לעשות בשום צורה", מדגישה בנג'ו. "יוצר יכול להקדיש 15 דקות להסבר מפורט על מוצר, להראות איך הוא משתמש בו בחיי היומיום, ולענות על שאלות של הקהל בזמן אמת. הקשר האותנטי בין היוצר לקהל שלו יוצר אמון שפרסומת מסורתית לא יכולה לשחזר".
2 צפייה בגלריה


"הקשר האותנטי בין היוצר לקהל שלו יוצר אמון שפרסומת מסורתית לא יכולה לשחזר", דיקלה בנג'ו
(מתוך הכתבה)
המספרים מדברים בעד עצמם: על פי מחקר של פלטפורמת HUMANZ, קמפיינים עם יוצרי תוכן משיגים אחוז המרה של 9.6% בממוצע - כמעט פי שלושה מפרסומת דיגיטלית רגילה, מה שהופך אותם לכלי שיווק אטרקטיבי במיוחד.
יצירת תוכן בישראל היא כבר לא תחביב או תופעה שולית. "האבולוציה של היוצרים היא למעשה הלב של הסיפור של YouTube ב-20 שנותיה", מסבירה מרינוב. "מה שהתחיל כאפשרות פשוטה לכל אחד לספר את סיפורו, התפתח לכך שהיוצרים הפכו למרכז הפלטפורמה".
השינוי ניכר גם באופן שבו מותגים עובדים עם יוצרים. "האבולוציה הזו מאפשרת לברנדים להתחבר ביתר קלות", אומרת מרינוב. "ככל שהיוצרים הופכים להיות יותר מקצועיים, יש מקום לחיבור הרבה יותר נכון". בנג'ו מוסיפה: "החשיפה המתמשכת מחזקת את המותג בקרב הקהל של אותו יוצר".
בשיתוף YouTube
פורסם לראשונה: 07:00, 03.11.25








