מלחמת הדורות הגיעה בחודשים האחרונים לכדי פיצוץ, שלא לומר בום: בקצה האחד של זירת ההתגוששות - בני דור ה"בייבי בום", שנולדו מיד אחרי מלחמת העולם השנייה (1946-1965), ובקצה השני דור המילניאלז, הידוע גם כדור ה-Y, ולפעמים גם כשילוב בין Y ל-Z, תלוי את מי בדיוק שואלים. המילניאלים נולדו החל משנת 1980, ויש להם בדיחת רשת חדשה: "אוקיי בומר", ביטוי שמתגלגל ברשתות החברתיות בארצות הברית כבר יותר משנה וחצי, ובחודשיים האחרונים עשה עלייה רשמית וקיבל נוכחות משמעותית גם בשיח הישראלי.

2 צפייה בגלריה
OK Boomer
OK Boomer
OK Boomer
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
באורבן דיקשנרי (המילון המקוון לסלנג אמריקני - אבל ממש לא רק) מגדירים את "אוקיי בומר" כך: "כשבייבי בומר אומר איזה חרא מטומטם (במקור Some dumb shit), ואתם לא יכולים אפילו להתחיל להסביר למה הוא טועה - כי זה אומר לפרק עשורים של מידע שגוי ובורות - פשוט מתנערים מהדיון ואומרים 'אוקיי'", וכך בדיוק החלה התופעה: על אף שהתיעוד הראשון לשימוש במונח "אוקיי בומר" הולך עשור אחורה לדיון באתר רדיט, הוא הפך פופולרי בשנה שעברה עם פרסום סרטון של אדם מבוגר, שמסביר למה דור הילדים והנכדים שלו סובל מתסמונת "פיטר פן" - הם פשוט לא רוצים להתבגר. בתגובות לסרטון החל להופיע הביטוי "אוקיי בומר" - וכיום זו כבר תופעה תרבותית שחורגת מגבולות הרשת.

מלחמת דור בדור

נכון, פער הדורות תמיד היה זירת מאבק חברתית, תרבותית וכלכלית: "פעם היה פה יותר טוב" הוא משפט שגור עד כדי קלישאה, והעובדה היא שגם בני דור הבייבי בום נאלצו להתמודד עם ההורים שלהם, שראו בדור הזה חסר גבולות, שקוע באוטופיה, מופקר מינית ו"מחפש את עצמו". ובכל זאת, "אוקיי בומר" מבטא לא רק את הפערים עצמם - אלא את חוסר היכולת להתמודד איתם, ואת העובדה שהמילניאלים מרגישים לא רק בלתי מובנים ונתונים לביקורת בלתי מוצדקת - אלא גם מלאי כעס על העולם שנגזל מהם בידי הדור הקודם: משברי אקלים, ניצול של משאבי טבע, מערכות כלכליות קורסות, תהפוכות בשוק העבודה, באקדמיה ובשוק הדיור - כל אלה רק מגרדים את קצה המורכבות של החיים בעולם המערבי עבור מי שרק עכשיו מפלסים את דרכם.
2 צפייה בגלריה
אוקיי בומר
אוקיי בומר
"סבבה סבא?" אוקיי, בומר
(אילוסטרציה: Shutterstock)
גם בישראל נעשו כמה ניסיונות לעסוק בסוגיה הזו בהרחבה - בעיקר בסדרת כתבות של נציגת הדור, העיתונאית צליל אברהם (מאוחר יותר היא היוותה גם בסיס לסדרה הדוקומנטרית "וואי וואי וואי" של כאן). העיסוק של אברהם בנושא הגיע כתגובה ישירה לספרם של הסוציולוגים פרופ' עוז אלמוג ואשתו, ד"ר תמר אלמוג, העוסק בהרחבה בדור ה-Y ובאופן שבו הוא מסכן את החברה הישראלית. "אנחנו בסכנה ממשית וחייבים להתעורר, מכיוון שהבעיות והקשיים שאותרו על ידינו מסכנים את עצם קיום החברה", כתבו אז.
אברהם, בתגובה, דווקא לא הסתפקה ב"אוקיי בומר", אלא ביצעה ניתוח מדוקדק של התמורות והתהפוכות שהתרחשו בכל זירות החיים - ונתנה הקשר רחב לעצלנות, לפינוק, לחוסר הבגרות, לאי-לקיחת האחריות, לנרקיסיזם ולשאר ההגדרות שבייבי בומרים ששים להצמיד לבני דור ה-Y. אבל נראה שבמקום שבו טקסטים ארוכים, סדרות דוקומנטריות ופודקאסטים מפורטים פשוט לא מצליחים לגעת - ה"אוקיי בומר" דווקא כן.

גם מחוץ לגבולות הרשת

מאז החל להתגלגל, "אוקיי בומר" הפך למם (Meme) אינטרנטי מובהק: רואים אותו בכל פינה ברשתות החברתיות, בסרטוני יוטיוב וטיקטוק, ובחודש האחרון הוא גם קיבל שורה של כתבות ומאמרים בכלי התקשורת החשובים בעולם. הפופולריות של הביטוי הובילה לכך שבקבוצות פייסבוק בישראל ניסו לגייר את המונח לגמרי, עם ניסיונות כמו "כן, זקן", "סבבה סבא" או "טוב אבא'לה" - אבל בינתיים אף אחד מהם לא תפס וה"אוקיי בומר" נשאר על כנו. בסבב הלוחמה האחרון, התרגום המילולי של "בומר" (מפציץ) קיבל משנה תוקף ברשתות החברתיות.
אבל התופעה קיימת הרבה מעבר למישור הדיגיטלי. בשבוע שעבר נודע כי רשת הטלוויזיה האמריקאית Fox הגישה בקשה להפוך את "אוקיי בומר" לסמל מסחרי רשום - כנראה לטובת פיתוח סדרה העוסקת בנושא. באופן מדהים, יש כאן זיקוק מוחלט של המונח "אוקיי בומר" שמקופל בתוך עצמו - כשרשת טלוויזיה מנסה לתבוע זכויות על מם אינטרנטי זו ההגדרה של "אוקיי בומר". ואם זה לא מספיק - יש כבר המנון רשמי תחת השם המתבקש "אוקיי בומר", ושורה של מוצרי צריכה ממותגים, כולל חולצות וסווטשירטים, ארנקים, תיקים, כיסויים לסמארטפון ומה לא. אפילו במלחמת "סלאק נגד טימז" - תוכנות פופולריות בקרב עובדי הייטק לתקשורת ועבודה שיתופית, גייסה הראשונה את "אוקיי בומר" כדי להכניס לטימז של מיקרוסופט, הנחשבת למיושנת יותר.
ואי-אפשר בלי תגובת נגד: "אוקיי בומר" הפך בחודשים האחרונים לביטוי שלא רק משקף את הפער, אלא תורם להעמקתו. הבומרים מצידם טוענים כי מדובר במפגן פוגעני של גילנות (אפליה על רקע גיל) וזלזול, ואילו המילניאלים תופסים את הראש בייאוש על הפואנטה שממשיכה להתפספס.
בשבוע שעבר התבטאה בומרית מיוחסת במיוחד - אביגיל דיסני, יורשת אימפריית הבידור - ואמרה כי "אם המילניאלים כועסים, אי אפשר להאשים אותם". לטענתה, ההחלטות הפיננסיות של בני הדור שלה (הבייבי בומרים) הן אלה שהובילו צעירים רבים כל כך למצב של חובות כבדים לאוניברסיטאות ולעבדות מודרנית: "הגיע הזמן לשבת בשקט ולתת לילדים לנהוג". אוקיי, בומר.
פורסם לראשונה: 09:58, 27.11.19