יצא לי לראות לא מעט מסכים כפולים או מתקפלים בתקופה האחרונה, בטלפונים ובמחשבים. זה מגניב, זה מרגיש כמו פוטנציאל ענק, אבל בתכלס אי אפשר לעשות עם זה שום דבר חדש, בינתיים. יום אחד הטכנולוגיה תהיה בשלה ויהיו לה תכנים ושימושים, אז אולי יגיע עידן חדש לעולם. בינתיים, כל אלה הם גימיקים, שבאים לחפות על היעדר חידושים של ממש בעולמות המחשבים והטלפונים.

כל הפתיחה הזו לא חלה ככל הנראה במקרה שלפנינו. אחרי התנסות עם מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס, אני נשאר עם התחושה, שיש פה משהו חדש לשם שינוי. מדובר במחשב נייד עם שני מסכים - על אמת. לא מסך ופס מגע מעל המקלדת כמו הטאצ'בר של מחשבי מק, גם לא מסך ומשטח מגע שמשמש לפעמים כמסך, אלא מסך מגע ראשי 15.6 אינץ’ ומסך מגע משני 14 אינץ’ (שמכונה ScreenPad Plus) במקום בו היינו מצפים למקלדת, ומתחתיו המקלדת. המערכת שבנתה אסוס מאפשרת שילובים של תוכנות ואפליקציות בריבוי משימות בין שני המסכים, ומה שנראה בתחילה כעוד גימיק נחמד מתברר בהמשך ככלי עבודה אמיתי. יוסטון, יכול להיות שיש לנו מחשב מסוג חדש.

6 צפייה בגלריה
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
שני מסכי 4K
(צילום: יח"צ)

מה אפשר לעשות עם דבר כזה? אפשר למשל לחלק את איזורי העבודה בין המסכים לשניים, שלושה, אפילו ארבעה איזורי עבודה. אפשר לעבוד על מסמך למעלה כשלמטה פתוח היומן, הדוא"ל ואפליקציית ניהול המשימות למשל. או אולי הוואטסאפ וספוטיפיי במקום. אפשר לכתוב את המסמך על המסך התחתון, ממש מול העיניים, כשלמעלה פתוחים דפי אינטרנט וקבצי PDF רלוונטיים . אפשר לפתוח את סרגל התמונות המוקטנות למטה כשלמעלה פותחים את התמונה הגדולה על כל המסך. אפשר לערוך וידאו למעלה כשהטיימליין של העריכה למטה. אפשר לשחק פורטנייט למעלה כשלמטה פתוח הטוויץ’. אוקיי, הבנתם, האפשרויות לא מוגבלות.

6 צפייה בגלריה
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
שילוב שני המסכים לתצוגה אחת
(צילום: ynet)

אבל כאן מגיע החלק היפה: התוכנה המיוחדת שאסוס בנתה עבור המערכת מאפשרת לתמרן את כל השילובים האלה בקלות. העכבר עובר בין המסכים בתנועה רצופה, אפשר לגרור כל אפליקציה לכל פינה בשני המסכים, למקמם אותה בגודל הנכון ובמקום הנכון, וניתן גם לשמור בנגיעה בתפריט עד ארבעה שילובים שיצרנו, ולחזור אליהם בנגיעה אחת.
אפשר גם למתוח חלון אחד על פני שני המסכים גם יחד ולקבל מין מסך ענק אימתני, למשל אתר ynet מהכותרת ועד ערוץ דיגיטל. לחיצה על משטח העכבר הופכת אותו למקלדת מספרית נוחה. המערכת המשיכה להפתיע אותי עם יכולות מעניינות לאורך זמן רב והיא כיפית לשימוש. באסוס מייעדים אותה לשימושים מקצועיים של מעצבים, עורכים גרפיים, עורכי סרטים, ואני אומר: כולם יכולים ליהנות ממנה, כל מי שיכול להרשות לעצמו את המחיר כמובן.

6 צפייה בגלריה
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
ארבעה איזורי עבודה בו בזמן
(צילום: ynet)

מחשב הזנבוק פרו דואו (דגם UX581) הוא מחשב חזק, עתיר ביצועים, וכתוצאה מזה עתיר משקל (2.5 ק"ג) וצרכי חשמל, שמצויד במטען 71Wh גדול וכבד והוא פולט חום מפתחי אוורור משני צדיו. זה לא המחשב שתרצו לשים בתיק דקיק בדרך לשיעור או לפגישה בבית קפה. זה המחשב שיעמוד על השולחן במשרד או בסטודיו ויעבור לישיבת עבודה בחדר סמוך לכל היותר.

6 צפייה בגלריה
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
ציר המחשב מרים אותו מעל פני השולחן
(צילום: ynet)

העיצוב של המחשב נאה, אפילו אלגנטי. הקווים שלו ישרים וזוויתיים, וכשפותחים אותו הציר מרים את צידו האחורי של המחשב מעל פני השולחן. יפה ונוח. המקלדת של המחשב הוזזה קרוב יותר למשתמש כדי לפנות מקום למסך המשני, כך שלא נשאר מקום להשעין ידיים. הפיתרון נמצא במשטח תמיכה נפרד, שמתחבר מגנטית למחשב ואפילו מעביר את איתותי האור שבוקעים מחזית המחשב.
המסך הראשי נראה טוב. מסך מגע OLED 4K (הפרדה 3840×2160), שנפרש כמעט על פני כל מסגרת המחשב, עם תמונה בהירה והדגשת צבעים נאה. המסך המשני הוא IPS 4K (הפרדה 3840×1100), שנראה שונה מהראשי: מדובר במסך מט, שנועד למנוע השתקפויות אור מהתקרה וגם להעניק תחושת מגע נוחה יותר בעת שימוש כמשטח מגע, אבל התוצאה היא בהירות מופחתת מזו של המסך הראשי, מה שמעיב במקצת על מראה המסך הענק כשהתצוגה נפרשת על שני המסכים ביחד. יש גם עט מגע, סטילוס, שנועד בעיקר לשימוש בתוכנות גרפיות וגם משטח העכבר שהופך למקלדת נומרית בלחיצת כפתור.

6 צפייה בגלריה
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
תוכנת ההפעלה מאפשרת תמרונים מעניינים
(צילום: ynet)

הדגם שהגיע אלינו לסקירה מכיל מעבד אינטל Core i7-9750H עם 6 ליבות והאצת מהירות עד 4.5GHz U (הדגם החזק יותר מכיל מעבד אינטל Core i9-9980HK). יש לו כרטיס מסך GeForce RTX 2060 6GB של Nvidia , זיכרון 16GB 2666MHz DDR4 , כונן SSD בנפח 512GB ורמקולים של הרמן קרדון. המחיר הרשמי של המחשב: 12,990 שקלים אבל ניתן להשיגו בחנויות במחיר שמתקרב ל-10,000 שקל.
אסוס, אגב, הוציאה לשוק דגם נוסף בעל שני מסכים - ZenBook Duo עם מסך ראשי בגודל 14 אינץ’ ומסך משני בגודל 12.6 אינץ’. הקונספט הדו-מסכי הזה משתלב בגישה החדשה של חברת אינטל, שמכונה Honeycomb Glacier, ובמרכזו שילוב מסך נלווה (companion display) במחשבים הנייידים שיאפשר דרכי שימוש חדשות במחשב. אסוס היא אחת המשתתפות בפרויקט אתנה (Project Athena) של אינטל, שנועד לקדם דור החדש של מחשבים עוצמתיים מבוססי מעבדים מתקדמים עם משך חיי סוללה ארוך ותכונות מתקדמות נוספות.
6 צפייה בגלריה
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
מחשב Zenbook Pro Duo של אסוס
קוויםישרים, זוויות חדות, אלומיניום מוברש
(צילום: ynet)