איך לגדל את הילדים כך שיהפכו ליזמים? איך אנשים מאמינים מסבירים את השואה? איך מטפלים לבד בחרדה? והאם צריך כבר להחליף את השופטים במאסטר שף? קווארה (Quora), פלטפורמת השאלות-תשובות הפופולרית, עשתה בחודש האחרון עלייה רשמית לישראל - בינתיים רק במסגרת גרסת בטא סגורה. אבל מנעד השאלות ותחומי התוכן הרחב כבר מוכיחים שההחלטה על השקה מקומית בשפה העברית - כמעט עשור אחרי שהפלטפורמה עלתה לראשונה לאוויר, מעוררת ציפייה ועניין בקרב משתמשים ישראלים. "ישראל היא שוק עם הרבה פוטנציאל", מסבירה לוטם חיון, ראש הקהילה ומנהלת מערכת קווארה בעברית. "יש פה המון אנשים שמחזיקים בידע, וזה לא מובן מאליו שמשיקים את קווארה בעברית לאור כמות דוברי השפה".
2 צפייה בגלריה
מתוך קווארה בעברית
מתוך קווארה בעברית
מתוך קווארה בעברית
(צילום מסך)
קווארה נוסדה ב-2010 על-ידי שני עובדי פייסבוק לשעבר, כפלטפורמה ייעודית למענה על שאלות מכל סוג. בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם מדובר במותג רשת פופולרי למדי, עם יותר מ-80 מיליון משתמשים רשומים, וחצי מיליארד כניסות בחודש - בעיקר הודות לעובדה שתשובות לשאלות נפוצות במיוחד קופצות גם בחיפוש גוגל שגרתי. בישראל לעומת זאת, השימוש בקווארה היה נפוץ עד כה רק בקרב קהילה מצומצמת - הייטקיסטים ואנשי תעשייה. "יש שאיפה לצאת מהבועה הזו ולהיות יותר גדולים", אומרת חיון, "להגיע ליותר אנשים - כי אנחנו רואים המון פוטנציאל תוכן בעברית".
חיון עצמה הצטרפה לקווארה במהלך השנה האחרונה, במטרה להביא את הבשורה של קווארה לישראלים. החל מהחודש הבא (תאריך מדויק עוד לא ניתן רשמית) קווארה בעברית תהיה פתוחה לכולם, אולם בשלב זה חיון תמשיך לעבוד ממטה החברה במאונטן וויו שבקליפורניה. בשלב הראשון משתמשים בעברית לא ייחשפו לפרסומות, וגם תוכניות קונקרטיות לפתיחת משרדים בארץ עוד אין. "נחיה ונראה", היא אומרת. את ההשקה המקומית של הפלטפורמה היא מלווה בעצמה פה בישראל, בשורה של אירועים - חלקם מיועדים לאנשי תעשייה ותוכן, אחרים נעשים במטרה להפיץ את הבשורה של קווארה בקרב כלל המשתמשים. "אנחנו נגיע למשל גם למכללת ספיר ולבעלי עסקים באזור. חשוב לנו לקדם עסקים בדרום, להנגיש את זה לאנשים ולהסביר להם מה זה בכלל קווארה ומה הם יכולים להרוויח ממנה", אומרת חיון. את האירוע המרכזי של קווארה, היא ערכה בתחילת השבוע בחטיבת החדשנות של בנק הפועלים ובשיתוף קהילת התוכניסטים.
את צריכה לבנות פה מותג מאפס. "אני לא מרגישה שזה לגמרי מאפס, כי אנשים כן מכירים. נכון שזה סגמנט מאוד מסוים של אנשים, וצריך להתפשט לעוד ועוד קטגוריות. אנחנו די סומכים על מה שעובד לנו בכל שאר השווקים - שזה עבודה מפה לאוזן. אנשים נכנסים ומזמינים את החברים שלהם, מייצרים תוכן סביב תחומי עניין משיקים ולאט לאט זה מתפשט בצורה ויראלית. אנחנו גם עושים אירועי חשיפה לאנשים שהם קהל פוטנציאלי".
ובכל זאת, מה מייחד את קווארה מקהילות פייסבוק שמספקות ייעוץ ותשובות לשאלות? "האוריינטציה של קווארה מבוססת הרבה יותר על אמינות של כותבים. כשאת נכנסת, את צריכה להוסיף את ההסמכות ואת תחומי הידע שלך. אם את רוצה לשאול שאלה בנושא פיננסי, אז יענה לך יועץ משכנתאות, יועץ פנסיה, בנקאי. יכול להיות שתראי תשובות גם מאנשים אחרים, אבל התשובות הבולטות והראשונות יהיו כאלה של אנשים שזה תחום ההתמחות שלהם.
2 צפייה בגלריה
לוטם חיון, מנהלת Quora בישראל
לוטם חיון, מנהלת Quora בישראל
לוטם חיון, מנהלת Quora בישראל בכנס של חטיבת החדשנות בבנק הפועלים
(צילום: אביב גוטליב)
"הייחוד של קווארה הוא באנשים שעונים על שאלות, ובדרך שבה הם עונים. זה מאוד שונה ממקומות אחרים, וזו גם הסיבה שיש פחות אנשים שכותבים ויותר אנשים שקוראים - כי זה מצריך השקעה. התכנים הם כאלה שאפשר לסמוך עליהם, ליד כל תשובה את רואה את השם של מי שענה, עם תמונה שלו ועם ההסמכה שלו. אגב, הסמכה מבחינתנו זה לא רק פרופסור או דוקטורנט, זה גם אמא לשלושה, חובב בישול או אצן שמתאמן לטריאתלון. כל מי שיש לו ידע בעל ערך לשתף. אם תסתכלי על הפיד באנגלית, כששואלים איך זה להיות בחלל לדוגמה, אז אסטרונאוט אמיתי מגיע ועונה לך על השאלה. כששואלים מה התוכניות של ויקיפדיה בעתיד - אז מייסד ויקיפדיה עונה בעצמו. בשביל המשתמשים, זה סוג של ערוץ ישיר להגיע לאנשים שאין להם שום סיכוי לקבל מהם תשובה, ואין את זה במערכות אחרות".
הפופולריות של קווארה בשפה האנגלית מושכת אליה את השמות הכי גדולים. "ג'סטין טרודו כותב שם", אומרת חיון, "הילרי קלינטון, ברק אובמה. עכשיו סביב הבחירות בארה"ב, אחד המועמדים הדמוקרטיים - אנדרו יאנג, עונה על שאלות באופן קבוע. אני בטוחה שבשלב מסוים - גם אם לא בטווח הקרוב, זה גם מה שיקרה בישראל".
נתניהו יענה על שאלות בקווארה? "למה לא?"

רק תהיו נחמדים

המודל העסקי של קווארה, איך לא, מבוסס פרסומות, אולם כאמור לפחות בשלב זה - המשתמשים בשפה העברית לא יראו כאלה. המידע שעליו מתבססים לטירגוט, הוא כזה שקשור ישירות לשימוש בפלטפורמה. "אנחנו מסתכלים על מילות מפתח, על נושאים וקטגוריות מועדפות, אנחנו לא מבקשים שום מידע פרט לכתובת מייל, שם והסמכות. אפילו לא גיל ומגדר. מי שרוצה יכול לחבר פייסבוק וטוויטר", אומרת חיון.
בגרסת הבטא הסגורה יש כבר כמה מאות משתמשים פעילים, אבל כבר עכשיו - ולמרות שקווארה בעברית עוד בחיתולים, אפשר לזקק כמה מאפיינים בולטים. "אנחנו כבר רואים - ויכולנו לצפות את זה, שהישראלים מרגישים יותר בנוח לשתף את הדעות שלהם - יש תרבויות שבהן זה פחות מקובל. במערכת ביפנית אנחנו יכולים לראות שאנשים עונים על שאלות רק בתנאי שהם מרגישים מאוד מוסמכים בתחום, ובהודו אנשים כותבים דברים מאוד אישיים. שאלו אותי אם אני חושבת ששיתוף במידע אישי יהיה בעייתי בישראל, ואני אמרתי מהתחלה שאין סיכוי. ישראלים יספרו לך כל מה שאת רוצה לדעת, ואז יספרו עוד קצת".
מה מצנזרים בקווארה? "המערכת שלנו מנטרת את התכנים ויודעת לזהות למשל אם מדובר בספאם, אם התשובה מגיעה ממומחה, איך היא כתובה - ניטור תוכן זה אתגר, אבל הוא חשוב לנו. אנחנו בודקים גם פייק ניוז, ומסתמכים המון על הפעילות של הקהילה. אם מישהו דיווח על תשובה - אנחנו נבדוק למה. אנחנו שמים דגש על תוכן בלתי אחראי, למשל עצות רפואיות - גם אם הן ניתנות על-ידי רופאים, לרוב יופיע דיסקליימר שלפיו צריך להתייעץ עם רופא. הסיבה העיקרית שבגללה תשובות נמחקות ואנשים מורחקים היא העניין של BNBR, כלומר Be Nice, Be Respectful. אנחנו דורשים מהמשתמשים להיות נחמדים ומכבדים, ולכן יש מקום לכל דעה - בתנאי שהדיון נעשה בצורה תרבותית ומאפשר שיח".