הנה הסיפור על התמודדות האדם הבודד מול כוחות הבירוקרטיה. אפשר לקרוא לו 'מלחמתו של האזרח ר' בפקידי משרד התקשורת'. מה בסך הכל ביקש האזרח הקטן? להתקין לעצמו בבית מצלמת אינטרנט של גוגל, נקרא לה מצלמת Google Nest Cam IQ. מכיוון שקשה להשיג אותה בישראל טרח האזרח ר', נכנס לאתר שנקרא לו אמזון, שילם טבין ותקילין בדולרים ירוקים, והזמין את המוצר במשלוח עד הבית.
עכשיו מגיע הקטע עם הבירוקרטיה של משרד התקשורת. כי את פניו של המוצר לא קיבל שליח חייכני בסרבל כחול בהיר, אלא נציג משרד התקשורת, ששיגר טופס 'בקשת אישור ליבוא חד פעמי' של מצלמת אינטרנט לגבולות ישראל הריבונית. מתברר שכשמדובר במצלמה מסוג Google Nest, פועל משרד התקשורת כמו מכונה משומנת בהגנה על גבולות המדינה.
3 צפייה בגלריה
גוגל Nest Cam IQ
גוגל Nest Cam IQ
מצלמת גוגל Nest Cam IQ. רק לא בישראל
(צילום: Google)
וכך, אחרי שהאזרח ר' טרח על מילוי הטופס האימתני רב הסעיפים, הוא קיבל תשובה מהירה: הבקשה נדחתה.
מיהר האזרח ר' להתקשר למוקד הטלפוני של משרד התקשורת, כדי למחות על המצב ולהתחנן על נפשו ועל זכותו למצלמת Google Nest. וזה הלך ככה:
- ר': "למה אני לא יכול להכניס את המצלמה?"
- משרד התקשורת : "הבקשה פשוט לא מאושרת"
- ר': "אבל מה הסיבה?"
- משרד התקשורת: "זה פשוט לא מאושר וזהו".
3 צפייה בגלריה
מיון דואר ישראל. עד לכאן הגיעה המצלמה ולא יספה
מיון דואר ישראל. עד לכאן הגיעה המצלמה ולא יספה
מיון דואר ישראל. עד לכאן הגיעה המצלמה ולא יספה
(צילום: דואר ישראל)
נפגע האזרח ר' עד עמקי נשמתו מהתשובה וגם מהיחס, והחליט לנסות ולחזור על הבקשה באמצעות המילה הכתובה, אולי ישכנע את מקבלי ההחלטות.
"שלום", הוא כתב במייל ואפילו הכביר מילים, "בנוגע לבקשה לאישור יבוא חד פעמי: המצלמה עומדת בכל התקנים של משרד התקשורת ועובדת על התדר הרגיל של כל מצלמת WIFI או רכיב WIFI אחר שנמכר כאן בישראל. מצ"ב הפרטים הטכניים של המצלמה. למרות האמור, לא אישרתם את הבקשה בטענה כי "הפריט אינו עומד בדרישות לפי צו אי תחולה. איני מבין מדוע הפריט לא עומד בדרישות שכן כל עניין התדרים הוא כן לפי התקן, ככל הנראה חלה טעות אצלכם בבדיקה של התדרים של המוצר הנ"ל. מדובר על שידור WIFI סטנדרטי בתקן העולמי 802.11a בתדר 2.4Ghz. מה גם, שהגרסה הראשונה של המוצר נמכרת כאן בישראל עם אותו תדר במדויק וכל ראוטר או מצלמת אבטחה אחרת עובדת על אותם תדרים בדיוק ונמכרים כאן בישראל".
התשובה של משרד התקשורת לא איחרה להגיע:
- "הבקשה לא מאושרת".
לא התייאש האזרח ר', חזר ופנה בכתב: "היי, אבל מה הסיבה? במה המכשיר חורג מהצו?"
הפעם התשובה של משרד התקשורת היתה מפורטת מהרגיל:
- "התדר והספק העבודה".
לא התעצל האזרח ר', ושלח קישור לכתבה שממנה עולה, שמשרד התקשורת כבר אישר את התדר האמור, ואף הוסיף:
- "התדר הוא תדר סטנדרטי של 2.4 Ghz - זה התדר של כל מצלמה אבטחת או ציוד עם חיבור WIFI שנמכר בארץ. יש משהו שאני מפספס ? זה חשוב לי להבין את זה גם להזמנות הבאות אני אעשה".
או אז הגיעה תשובת משרד התקשורת:
- "התדר והספק עבודה".
בשלב זה נראה כאילו מאבק האדירים יצר קפל במרחב הזמן.
- ר: "אבל התדר מאושר וגם הספק עבודה מאושר - הם לא חורגים מצו התחולה של משרד התקשורת"
- משרד התקשורת: "התדר והספק עבודה"
- ר: " אבל התדר מאושר וגם הספק עבודה מאושר"
- משרד התקשורת: "התדר והספק עבודה".
3 צפייה בגלריה
משרד התקשורת
משרד התקשורת
משרד התקשורת. תודעת שירות עמוקה
(צילום: אלכס גמבורג)
עכשיו כבר אפסו כוחותיו של האזרח ר', והוא תינה את צרותיו בפנינו.
פנינו למשרד התקשורת ותמהנו, האם פקידיו רואים באזרחים מטרד שצריך לנפנפו בחוסר סבלנות, או שמא מגיע לאזרח הסבר מניח דעת לפני שהוא נדרש להחזיר את המוצר שקנה לחנות בארה"ב ולקוות שיקבל החזר על כספו. הזמן האבוד כבר ממילא אבוד.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה:
"המשרד רואה במתן שירות ראוי ואיכותי לאזרח מטרה עליונה, ופועל כל העת על מנת לשפר את המענה והשירות. המקרה המתואר בכתבה הינו מקרה חריג, מדובר ביחס לא ראוי שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה מעובד המספק שירותים לאזרח. המשרד הפיק את הלקחים הנדרשים מהמקרה ופועל כדי למנוע הישנות מקרים נוספים בעתיד.
"באשר למוצר שלא אושרה הכנסתו לארץ, מדובר במוצר מדגם אמריקאי שאינו עומד בתנאים המפורטים בחוק בשל התדר בו הוא עושה שימוש, אשר מותר בישראל רק בתוך מבנה סגור. מכיוון שמדובר במוצר שמיועד לשימוש חיצוני, והפעלתו אינה חוקית בישראל ועל כן לא אושרה הכנסתו".