הקרב המשולש בין מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי ומנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי על פרסום מודעות פוליטיות מגיע לשיא חדש. חברת גוגל הודיעה אמש (ד') כי תאפשר להפיץ מודעות פוליטיות לקראת הבחירות לנשיאות ב-2020, אבל תגביל את היכולת לטרגט בוחרים מסוימים. עמדתה של גוגל מהווה מעין עמדת ביניים בין החלטת פייסבוק לפרסם מודעות פוליטיות ללא הגבלה וללא בדיקת עובדות, לבין עמדת טוויטר שלא לפרסם כלל מודעות פוליטיות, אפילו לא מודעות שעוסקות בעניינים פוליטיים. ההחלטות האלה משמשות בסיס להתנגחויות בין החברות על רקע הביקורת שנמתחת עליהם והשימועים שאליהם זומנו בקונגרס.
3 צפייה בגלריה
טראמפ וביידן
טראמפ וביידן
טראמפ וביידן
(עיבוד תמונה. צילום: סוכנויות הידיעות, shutterstock)
החלטתה של גוגל מגיעה אחרי שבועות של דיונים ולבטים. בפוסט שפרסם סקוט ספנסר, סמנכ"ל גוגל לנושא מודעות (Google Ads), הוא מציין כי גוגל תגביל את קהל היעד של מודעות הבחירות, כך שהמפרסמים יוכלו לבחור בקטגוריות גיל, מגדר, ומיקום גיאוגרפי (ברמת מיקוד הדואר). כמו כן הם יוכלו לטרגט מודעות באופן קונטקסטואלי, כלומר להפנות מודעות לאנשים על בסיס תכנים שהם צורכים (למשל כלכלה או ביטחון). עד כה אפשרה גוגל להפנות מודעות בארה"ב למצביעים על-פי נטייתם הפוליטית: שמאל, ימין או עצמאיים.
מהפוסט של ספנסר אפשר להבין כי גם בנושא הצנזורה על תכנים פוליטיים בחרה גוגל בדרך ביניים: בעוד פייסבוק תאפשר לפרסם תכנים פוליטיים ללא צנזורה ("פרסום שקרים" כפי שההחלטה מכונה בתקשורת האמריקאית) וטוויטר אוסרת על תכנים פוליטיים כליל, גוגל מבהירה כי פרסום שקרים אסור על פי מדיניותה ואולם התכנים יחסמו רק במקרים יוצאי דופן: "נמשיך למנוע פרסום של מקרים ברורים של הפרת המדיניות אם כי ברור שלא ניתן לבחון כל טענה, טענת-נגד או רמיזה".
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בשימוע בקונגרס
(צילום: רויטרס)
המדיניות החדשה תחול על מודעות המתפרסמות בין תוצאות החיפוש, מודעות המשולבות בעמודי תוכן ומודעות בפלטפורמת הווידיאו יוטיוב. גוגל הודיעה כי המדיניות החדשה תיכנס לתוקף בבריטניה בתוך שבוע, עוד לפני הבחירות הכלליות במדינה, במדינות האיחוד האירופי עד סוף השנה ובשאר העולם ב-6 בינואר 2020.
הפלטפורמות החברתיות הגדולות נדרשות להחלטה בעניין הפרסום הפוליטי כלקח מבחירות 2016 בארה"ב, אז שימשה הרשת כלי בידי גורמים רוסים כדי להשפיע על מצביעים אמריקאים, ולקראת מערכות הבחירות בבריטניה בחודש הבא ובארה"ב בנובמבר 2020. החלטות אלה חלות גם על הבחירות בישראל, אם יתקיימו במרץ 2020.
3 צפייה בגלריה
ג'ק דורסי
ג'ק דורסי
מנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי
(צילום: AP)
בהודעתו כותב ספנסר: "מעולם לא אפשרנו מיקרו-טירגוט גרעיני (granular) של מודעות פוליטיות אבל אנחנו מאמינים שאפשר לעשות יותר כדי לקדם נראות של מודעות בחירות. בהתחשב בחששות האחרונים והוויכוח בעניין פרסום פוליטי, וחשיבות האמון בתהליך הדמוקרטי, אנחנו רוצים לשפר את ביטחון המצביעים במודעות הפוליטיות שהם עשויים לראות בפלטפורמה שלנו".
הוא מציין כי החברה תאפשר שקיפות מלאה של התכנים הפוליטיים, הן במודעה עצמה והן באמצעות דו"ח שקיפות שמראה מה היו התכנים הפוליטיים, מי שילם עבורם, כמה שילם, כמה אנשים ראו אותם ואיך הם טורגטו. דו"ח השקיפות זמין בינתיים בארה"ב, באיחוד האירופי ובהודו, ובהמשך יורחב למדינות נוספות.