לאחר שנדרש להגן על מדיניות אי-בדיקת העובדות של מודעות פוליטיות בפייסבוק, במהלך שימוע בקונגרס האמריקאי בשבוע שעבר, כעת ניצב מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד ענקית הטכנולוגיה, בפני מחאה מבית. במכתב פתוח שפורסם לראשונה בניו-יורק טיימס, עליו חתמו כ-250 עובדי ועובדות פייסבוק, הוא נדרש לחשוב מחדש על המשמעות של ההחלטה לאפשר לפוליטיקאים לפרסם מודעות בפייסבוק מבלי לוודא את אמיתות התוכן.
1 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
גלים של מחאה. מארק צוקרברג
(צילום: AP)
"חופש ביטוי, וביטוי ממומן - הם לא אותו הדבר", כתבו העובדים. "מידע שגוי משפיע על כולנו. המדיניות המוצהרת שלנו לגבי אנשים בעמדות פוליטיות או כאלה שמתמודדים לתפקיד - היא איום על כל מה שפייסבוק דוגלת בו. אנו מתנגדים נחרצות למדיניות הזו. היא לא מגנה על חופש הביטוי, אלא מאפשרת לפוליטיקאים להפוך את הפלטפורמה שלנו לנשק".
המכתב לווה בשורה של המלצות - בראש ובראשונה בדרישה להעמיד מודעות פוליטיות בפייסבוק תחת אותה מדיניות כמו כל תוכן אחר, ולאפשר בדיקת עובדות. בנוסף הציעו העובדים סימון ויזואלי בולט יותר של מידע שגוי על גבי מודעות פוליטיות, הגבלת יכולות המיקוד (Targeting) במודעות, ואפילו מכסת מימון - שתגביל פוליטיקאים בעלי ממון ותאפשר ליותר קולות להישמע במרחב המקוון.
פייסבוק הצהירה על המדיניות המעודכנת שלה לגבי מודעות פוליטיות בחודש שעבר, כחלק מהכנת התשתית לקראת בחירות 2020 לנשיאות ארצות-הברית. אז הודיעה הרשת החברתית כי תעשה הנחות לפוליטיקאים, וכי מודעות פוליטיות לא יועברו לבודקי העובדות של פייסבוק ולא יסומנו כמידע שגוי - משום שישנו ערך ציבורי לחשיפת המודעות השקריות. מאז, פייסבוק סופגת ביקורת מקיר לקיר באשר למדיניות הזו, כולל במהלך השימוע של צוקרברג בקונגרס בשבוע שעבר, שהתמקד לכאורה בפרויקט ליברה - המטבע הקריפטוגרפי של פייסבוק, אבל שימש גם לשאלות בנוגע להתנהלות החברה ולמדיניות התוכן שלה.