הדקו את החגורות, הסמארטפון כפי שהוא מוכר לנו עומד לשנות את פניו, וזה עומד לקרות מהר מכפי שנדמה. השינוי הכרחי, ומכירות הסלולריים המדשדשות מעידות על כך: רוב המכשירים שיצאו בשלוש השנים האחרונות לא כללו פריצת דרך אטרקטיבית, והתמקדו בשדרוגים בלבד. הקונים מצביעים ברגליים, וכבר לא ממהרים להחליף סלולרי תקין כל שנה וחצי. כל היצרניות הגדולות מבינות שכדי להקים את השוק הזה לתחייה הן חייבות להמציא מחדש את הגלגל. או לפחות את המסך.
8 צפייה בגלריה
עידן המתקפלים
עידן המתקפלים
עידן המתקפלים
(עיבוד תמונה)
למרבה המזל, הטכנולוגיה המאפשרת מסכים גמישים הבשילה בתיאום מושלם עם הכמיהה האנושית למסכים גדולים. רק שאם מסכי הטלוויזיה שלנו כבר מצפים קירות שלמים, יש גבול כמה גדול יכול להיות סמארטפון. אלא אם כן אפשר לקפל אותו. ומתברר שאפשר. כל התעשייה נערכת למהלך, שניצניו יגיעו לשווקים כבר בחודשים הקרובים. אפילו גוגל, שעומדת מאחורי מערכת ההפעלה לרוב הסלולריים בעולם, אנדרואיד, הבינה את המגמה, והגרסה האחרונה שלה, 10.0, כוללת תמיכה מובנית במכשירים המתקפלים.
בניגוד להערכות המוקדמות, התקלות שהביכו את סמסונג במכשיר המתקפל הראשון שלה, ה"פולד", לא הורידו לטמיון את החזון שמאחוריו. להיפך: הן טלטלו כהוגן גם את מתחרותיה, שעובדות בסתר על מכשירים דומים - נקודות התורפה אותרו, הלקחים נלמדו, העמידות שופרה. בין השאר, את מסכי המתקפלים העתידיים שלה, סמסונג מתכוונת לצפות, במקום בפלסטיק, בזכוכית ייחודית המכונה UTG (ראשי תיבות "זכוכית אולטרה דקה"), שלמרות גמישותה תהיה עמידה לשריטות.

הפולד וה-Mate X: נפתח לטאבלט

היתרון בטכנולוגיית הצג הגמיש הוא בחופש שהיא מאפשרת לעיצוב דגמים שונים זה מזה – כמו פעם, בשנות ה-90, בניגוד לתבנית הקבועה, המשעממת, של הסמארטפון כיום. חלוצי הז'אנר - ה"פולד" של סמסונג (1,980 דולר), וה-Mate X של וואווי (2,400 דולר) - הם דוגמאות לסמארטפון הנפתח לטאבלט קטן. למרות זאת, צורת השימוש בכל אחד מהם שונה: ל"פולד" מסך חיצוני רגיל, הפעיל כשהמכשיר מקופל, ומסך פנימי גדול, שנוצר רק כשהוא נפתח. ל-Mate X מסך שנפתח כלפי חוץ; כלומר במצב סגור יש לו שני מסכים, הן מלפנים והן מאחור, ועם הפתיחה הם מתאחדים לאחד – טאבלט 8 אינץ' גדול, בעל מסך מלא.
8 צפייה בגלריה
המתקפל החדש של וואווי
המתקפל החדש של וואווי
המתקפל של וואווי
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)

הרייזר: צדפה רטרו

אם שני הדגמים המתחרים, שיצאו לשווקים בשלב ראשון במהדורות מוגבלות, נפתחים לטאבלט - ה"רייזר" המחודש של מוטורולה (מבית לנובו הסינית), שהושק ב-13 בנובמבר, מזכיר יותר את מכשירי הצדפה הקטנים הנפתחים של פעם. כשהוא מקופל, המכשיר כולל צג קטן על חלקו החיצוני. הוא נפתח אנכית והופך לצג מאורך רציף, כמו סמארטפון רגיל. למרות ההברקה העיצובית, המומחים ברשת זועמים על המעבד ששולב בו, מדגם מתיישן, ועל מצלמה מאכזבת. שלא לדבר על המחיר הגבוה: 1,500 דולר.
8 צפייה בגלריה
מוטורולה רייזר, הגרסה המתקפלת
מוטורולה רייזר, הגרסה המתקפלת
מוטורולה רייזר, הגרסה המתקפלת
(צילום: ynet)

הפולד 2: דק, קומפקטי, זול

מוטורולה לא לבד. דגמי הצדפה המתקפלים יככבו השנה בשוק, והם יגיעו מתוצרת 4 חברות לפחות. הבולט ביניהם יהיה כנראה המכשיר המכונה זמנית בשם הקוד "בלום" ("פולד 2", אם תרצו) שיושק בחודשים הקרובים – ככל הנראה בתערוכת הסלולר השנתית בברצלונה. איורי מחשב של אב-הטיפוס שלו הציגה סמסונג לא מכבר בוועידת מפתחים בארה"ב. הסמארטפון הזה צפוי להיות דק, קומפקטי, והעיקר - לעלות כמחצית המחיר מזה של מוטורולה: 845 דולר בלבד.
8 צפייה בגלריה
לפי השמועות - זה המתקפל הבא של סמסונג
לפי השמועות - זה המתקפל הבא של סמסונג
לפי השמועות - זה המתקפל הבא של סמסונג
(צילום מסך)
לא ברור אם סמסונג מתכוונת לסבסד את ה"פולד 2" כדי להחדירו באגרסיביות לשוק, אבל בטוח שהיא רואה במתקפלים החדשים חשיבות אסטרטגית, ומתאמצת למצוא דרכים להוזילם ככל האפשר. ראש קבוצת המחקר והפיתוח של החברה, הייסון ג'ונג, בטוחה שה"פולד" הבא לא רק ייכנס בקלות לכיס, "אלא ישנה את הדרך שבה אנחנו משתמשים בטלפון". את שני המתקפלים הראשונים שלה מתכוונת סמסונג למכור השנה ביותר מ-6 מיליון יחידות, ובשנה הבאה – 20 מיליון. ה"פולד" המקורי – שנחטף במדינות בהן כבר הושק - ייצא סוף-סוף להפצה בקרוב ב-60 מדינות נוספות, ככל הנראה גם בישראל.

וואווי ושיאומי: כמו סגירת דלתות

למרות מסע הציד שמנהל נגדה השלטון בוושינגטון, וואווי הסינית ממשיכה לככב בצמרת יצרניות הסלולריים בעולם, ולא שוקדת על השמרים גם בתחום המתקפלים. רמז לכך הוא פטנט שרשמה לפני שבועות אחדים על סמארטפון צדפה נפתח, עם צג ללא שוליים כלל וללא חריר למצלמה; כלומר מצלמת הסלפי נחבאת בו כנראה מתחת למסך. עוד דגם במתכונת דומה מופיע בבקשת פטנט שהגישה שיאומי, הפייבוריטית הסינית, לפני חודשים ארוכים.
8 צפייה בגלריה
האם ככה ייראה המתקפל של שיאומי?
האם ככה ייראה המתקפל של שיאומי?
האם ככה ייראה המתקפל של שיאומי?
(צילום מסך)
אגב שיאומי - מוקדם יותר השנה העלתה החברה לרשת סרטון שבו נראה סגן נשיא החברה, ואנג ז'יאנג, מתנסה בסמארטפון שמתקפל משני צדדיו, בתצורה שמזכירה סגירת מקרר שתי דלתות. לסרטון נלוו גם שמועות על השקה קרובה מאוד ומחיר זול במיוחד - 1,000 דולר בלבד, אבל מאז נעלמו עקבות המכשיר ברשת. עם זאת, באחרונה רשמה החברה פטנט בסין על עיצוב מקורי למכשיר אחר, עם מסך המתקפל כלפי חוץ, בדומה ל-Mate X, אבל עם חידוש מעניין: מנגנון חשמלי השולף לא פחות מחמש עדשות מצלמה מתוך גוף המכשיר. כדי לצלם יש להפוך את הטלפון.

המסך הכפול של LG: מסך לצד מסך

מי שמציעה פתרון ביניים להרחבת המסך היא LG הוותיקה, שמשיקה בימים אלה בארץ את G8X ThinQ כפול המסכים. הרעיון פשוט: במקום מסך מתקפל – כיסוי ("קייס") סיליקון מיוחד, שמציב לצד הסמארטפון מסך הצמוד אליו כמו בספר. כך ניתן לפרוס אפליקציה אחת על שני המסכים (ולהתעלם איכשהו מן הרווח העצום שנוצר במרכז), או להשתמש במסך אחד כמקלדת או כבקר שליטה למשחקים - שמופיעים על המסך השני. כשאין צורך בשני צגים, ניתן פשוט לשלוף את ה-G8X ולהשתמש בו כמו בכל טלפון חכם אחר.
8 צפייה בגלריה
LG G8X
LG G8X
LG G8X
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
סביר שזו לא המילה האחרונה של LG בתחום. נשיא "LG אלקטרוניקס", איי-פי פארק, הבטיח לא מכבר כי החברה בהחלט עובדת על מכשירים הניתנים לקיפול. ואכן, על-פי דיווחים ברשת, LG הגישה באחרונה למשרדי הקניין הרוחני של האיחוד האירופי בקשה לרישום שלושה שמות מותגים: Flex, Foldi ו-Duplex, כולם מרמזים על תצורה כזו.

סרפייס דואו: מיקרוסופט חוזרת?

אב-טיפוס של סמארטפון דומה מאוד, כפול-מסך, חשפה גם ענקית התוכנה מיקרוסופט באוקטובר האחרון, והוא אולי יחזיר אותה לזירת הסמארטפונים, שנטשה לפני שנים. "סרפייס דואו" הוא סמארטפון אנדרואיד המורכב משני מסכים צמודים ונפתח כמו פנקס. בניגוד ל-G8X – ב"דואו" הרווח בין הצגים מזערי. גם כאן הם יכולים להפעיל אפליקציות שונות במקביל, והאחד יכול לשמש כמקלדת או ג'ויסטיק למסך האחר. ה"דואו" מצוייד גם בעט מגע, כמו ה"נוט" של סמסונג, והוא צפוי לנחות בחנויות (בארה"ב) ממש בימים אלה.
8 צפייה בגלריה
הסרפייס של מיקרוסופט
הסרפייס של מיקרוסופט
הסרפייס של מיקרוסופט
(צילום מסך)
אקספריה F: ערפל מסוני
על התוכניות של החברות האחרות בתחום מרחף ערפל כבד. אתר סיני בשם CNMO פירסם לא מכבר ידיעה שלא אומתה ממקור אחר, לפיה גם סוני מתכוונת לרענן את דגמי סמארטפוני היוקרה שלה מסדרת "אקספריה" בטלפון מתקפל בשם "אקספריה F". הידיעה לא כללה פרטים נוספים. עם זאת, יפאנית אחרת, שארפ, שמכירות הסמארטפונים שלה מתרכזות בעיקר ביפן, מתכוונת גם היא להציע סמארטפון צדפה מתקפל, כשחלקו העליון של אחד הצגים נשאר חשוף לאחר הקיפול, ככל הנראה כדי להציג פרטים כמו שעה ותאריך, וחיוויי שיחות נכנסות והתראות.

אפל לא ממהרת

ומה לגבי מלכת התעשייה, אפל? כרגיל, במטה ה"חללית" בקופרטינו הקלפים נשמרים תמיד קרוב לחזה. במהלך השנים האחרונות החברה הגישה כמה פטנטים הנוגעים לסמארטפונים מתקפלים, בעיצובים שונים. אין ספק שמהנדסיה ומעצביה כבר עובדים במרץ על הדגמים הבאים ובוחנים בסודיות אופציות שונות. אבל ברור, שוב כרגיל, שטים קוק וחבריו לא ימהרו לקפוץ על העגלה. הם יחכו לראות את האחרים טובלים את רגליהם במים הקרים, ואז ינסו להכות עם הברקה מוצלחת עוד יותר. קשה לנחש אם האסטרטגיה הזו, שהועילה לאפל בעבר, תעמוד לה גם הפעם.

גם הטאבלט והמחשב יתקפלו

וזה לא הכל. הטכנולוגיה החדשה תשפיע בוודאות גם על הטאבלטים ועל המחשבים הניידים של הדור הבא. כאן יש שתי אופציות, שלשתיהן יתרונות ברורים: הראשונה - הם יהיו מקופלים בתיק או בכיס, וייפתחו רק לעת הצורך, כך שנוכל לשאת אותם איתנו בקלות רבה יותר. השנייה - נוכל לרכוש מחשב נייד בגודל שנחשב היום ממוצע, וכשנפתח אותו נקבל מסך ענק ממש. יצרנית המעבדים אינטל הגישה פטנט השנה למתקפל משלה - מחשב אישי ההופך להיות סמארטפון. אינטל, ככל הנראה, לא מתכוונת להפוך ליצרנית מחשבים, אבל היא מעוניינת, כדרכה, לפתח אב-טיפוס, שיתווה את הדרך ליצרניות הגדולות.
8 צפייה בגלריה
אבטיפוס מתקפל של לנובו
אבטיפוס מתקפל של לנובו
אבטיפוס מתקפל של לנובו
(צילום מסך)
מי שהציגה כבר אב-טיפוס עובד של מחשב אישי עם צג מתקפל היא לנובו. בחודש מאי השנה היא חשפה מכשיר שעתיד להיות חלק מסדרת הניידים היוקרתית שלה, ThinkPad X1. כשהוא סגור המחשב נראה כמו ספר ממוצע, וכשהוא נפתח במלואו מתקבל מסך בגודל 13.3 אינץ', שיכול לשמש גם כטאבלט וגם כמחשב. עם המחשב הזה ניתן לעבוד כמו בנייד רגיל, כשחלקו התחתון משמש כמקלדת מגע וירטואלית, אבל גם כטאבלט כשהוא נפתח במלואו (עם אפשרות כתיבה ואיור בעט מגע), וגם כמסך בלבד, כאשר מצרפים לו מקלדת ועכבר חיצוניים. הוא שוקל פחות מ-900 גרם, וביצועיו אינם נופלים מאלה של מחשבים ניידים מתחרים.
לטענת החברה, המחשב המתקפל יוכל לפעול יום שלם ללא טעינה – כמו סמארטפון עם סוללה גדולה - והוא צפוי להגיע לשוק במהלך 2020. עם שילוב נכון של תוכנות ואפליקציות ייחודיות הלוקחות בחשבון את הקיפול, הוא עשוי להפוך אב-טיפוס לכל מחשבי הדור הבא. לנובו צריכה למהר, כי לפי הדלפות ברשת, סמסונג עובדת כבר לא רק על מחשב דומה, אלא גם על טאבלט מתקפל: מכשיר, שבמצב סגור הוא גדול יותר מסמארטפון, וכשהוא נפתח מתקבל מסך ענק.