בשיתוף LG וקבוצת ח.י
אתם בטח מכירים אותם: החברים האלו שמתגאים במערכת קולנוע ביתי מושלמת בבית, עם סט רמקולים מפואר ומסך מפלצתי. בשנה וחצי האחרונות, כאשר כולנו ישבנו בבית בסגר ובתי הקולנוע היו סגורים, הרבה מאיתנו הפכו למיני-מומחים לקולנוע ביתי, מתוך מטרה לשפר את חוויית הצפייה הביתית בסרטים ובסדרות איכות.
איך מקרבים את הצפייה בסלון לתחושה שאנחנו מקבלים בבית הקולנוע, ומה צריך לשים לב לפני שקונים את הטלוויזיה הנכונה למשימה?

מסך קצת יותר גדול ממה שחשבתם, עם זווית צפייה יותר רחבה כדי לא להפלות אף אחד

יואב קלישר, חובב קולנוע אדוק, אומר כי "יש סרטים שנועדו למסך הגדול של בית הקולנוע. לאולם החשוך, לרצפה הדביקה ולקולות של אנשים אוכלים פופקורן 30 ס"מ מהאוזן שלך. ויש גם סרטים שאפשר בכיף לראות בבית, בסלון עם בוקסר אחרי יום עבודה קשה".
דווקא בצפייה בסרטים, אסור להגזים בגודל הטלוויזיה, ומצד שני אי אפשר להיאחז בטלוויזיה 32 אינטש שאתם סוחבים אתכם כבר עשור. "עשו קצת שיעורי בית, מדדו את המרחק של הספה מהמיקום של הטלוויזיה, עמדו במרחק הזה מול מסך גדול בחנות - אם אתם צריכים להזיז את הראש מצד לצד כדי ללכוד את הסצנה, המסך הזה גדול מידי לסלון שלכם", אומר קלישר.
6 צפייה בגלריה
אילוסטרציה טלוויזיה
אילוסטרציה טלוויזיה
(צילום: Shutterstock)
מצד שני, טלוויזיה היא השקעה לעתיד וגם אם יש לכם סלון קטן יחסית, השאיפה היא שהסלון הבא יהיה קצת יותר גדול. "בגלל הסיבה הזו, כדאי לקחת כמה אינטשים יותר מהמחשבה הראשונית שלכם, בתור השקעה לעתיד. הטלוויזיות של היום לא מאבדות רזולוציה, גם אם המסך גדול וצופים בו יחסית מקרוב" לדבריו.
נירית כמרה, מנהלת המוצר של מסכי הטלוויזיה LG בקבוצת ח.י, מסבירה שהיום כל הטלוויזיות הן ברזולוציה גבוהה מאוד של 4K ואפילו 8K, כך שכמעט אין משמעות למרחק של הצופה מהמסך. "ההמלצה הכללית היא מרחק של 2.5 מטר מטלוויזיה של 65 אינטש. אם יש לכם מרחק כזה, אפשר לקחת את הגודל הכי גדול שהתקציב מאפשר – כמובן מבלי להתפשר על איכות התצוגה". כמרה מוסיפה כי "המסגרות של הדגמים החדשים הן דקות מאוד, חלקן ברוחב של כמה מילימטרים, כך שאפשר להגדיל בעוד כמה אינטשים, מבלי להגדיל בהרבה את הבולטות של המסך בסלון".
עוד היבט חשוב הוא זווית צפייה, הרלוונטית במיוחד עבור מי שמזמין אליו חברים לצפייה משותפת בסרטי איכות (וגם בגמר של מאסטר שף). "חשוב שהצבעים והתצוגה לא ייפגעו גם בצפייה מהצד", אומרת כמרה. "כך לא צריך לעצור את הסרט אם הלכתם רגע למטבח ואתם רוצים להמשיך לצפות תוך כדי".

לחזור למקור: לראות את ה-Director’s Cut בצבעים והסאונד שהבמאי התכוון אליהם

אחרי שבחרתם את גודל המסך הנכון, כדאי להשקיע מחשבה בבחירת הדגם עם הטכנולוגיות המתאימות לחוויית סינמה. "בסדרות וסרטים, במיוחד האיכותיים שביניהם, הבמאים צילמו את התכנים בצורה מסוימת, והם שואפים שהתוכן יגיע לצופה בצורה מדויקת", אומרת כמרה.
"לכן, כדאי למצוא טלוויזיה עם אפשרות מובנית ש'מנקה' את כל הצבעים והסאונד ונותנת גרסה קרובה ככל האפשר למקור - בדיוק כמו שהבמאי רצה שהמבקר יראה את הסרט בקולנוע. בהרבה סרטים וסדרות יש חלקים שחורים וכהים מאוד - ולפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו מול סדרה אפלה, עד שאנחנו לא רואים כלום. יש פרק מפורסם של 'משחקי הכס' שהרבה צופים לא ראו בו כלום מרוב שהיה חשוך. אך בעלי טלוויזיות עם טכנולוגיה המספקת את המנעד המקיף של הצבע השחור, ויכולות גם להציג צבע שחור מוחלט, עם הצגת טקסטורה גם בתמונה כהה, זכו לראות את העומק של השחורים בסדרה".
לדברי קלישר, כשאתם קונים טלוויזיה חדשה, כדאי מאוד לחפור קצת באינטרנט ולבדוק מהן ההגדרות המתאימות ביותר לצפייה בסרטים בדגם שקניתם. "לפני שאתם מתחילים בבינג' של טרילוגיית הסנדק, תפשילו שרוולים ותעשו קצת ניסויים - כדאי להתחיל מההגדרות המובנות של הטלוויזיה לצפייה בקולנוע, ולראות אם ההגדרה המובנית קולעת לטעם שלכם. אם לא, שחקו עם ההגדרות של הצבע, הניגודיות והבהירות לפי ההמלצות ברשת, ותבינו מהו הסגנון שהכי מתאים לטעם שלכם".
גם בסרטי אנימציה, מתברר שיש אפשרות לשפר את הצפייה. "יש מעבדים בטלוויזיות שיודעים לזהות שמדובר בסרט או סדרת אנימציה, ולהגביר בהתאם את הצבעים", אומר כמרה. "בנוסף, בזיהוי תוכן של אנימציה הטלוויזיה מפחיתה את האור הכחול, האור שהכי פוגע בעיניים, גורם לעייפות ולהפרעות בשינה. הסיבה להפחתה הזו היא שיש סיכוי גדול לכך שהצופים הם ילדים, וכך הם מקבלים את הרמה הנמוכה ביותר של אור כחול, כדי להגן על הראייה שלהם ועל היכולת לישון בלילה".

הדרישה לאיכות צפייה גבוהה עלתה בשנים האחרונות, לא רק אצל חובבי קולנוע ביתי

קלישר אומר כי "בשנים האחרונות התחלנו לראות הרבה יותר סרטים וסדרות איכות בבית. נטפליקס ושירותי הסטרימינג הביאו תכנים ברזולוציות גבוהות ואפשרויות בינג' קוסמות במיוחד. הטכנולוגיות של הטלוויזיות משודרגות כל שנה, וטכנולוגיות כמו OLED מספקות צבעים חיים וחדות גם סצנות חשוכות במיוחד, שבטלוויזיות אחרות היו נראות כמו בור שחור. עשו לעצמכם טובה, קפצו לחנות הקרובה או בקרו אצל חבר עם דגם שאתם חושבים עליו. אין כמו לראות את התצוגה מול העיניים".
לדברי כמרה, "הפורמטים החשובים ביותר בעולם הקולנוע הביתי הוא HDR Dolby Vision בתצוגה, ו-Dolby Atmos בתחום הסאונד. ה-Atmos הוא רמה מעל סראונד, והוא מספק צליל שעוטף אותנו מכל הצדדים, גם מלמעלה ומלמטה. ה-Dolby Vision נועד להגברת ההבדלים הקטנים בין אור לצל והגברת הבהירות – העין האנושית יודעת להבדיל מעולה בין אור וצל ולכן אנחנו רואים תלת ממד ביום יום. האתגר הגדול של הטלוויזיה, אם כן, הוא להפוך את התמונה הדו-ממדית לתלת-ממדית ככל האפשר, באמצעות הבדלה בין אור לצל. טכנולוגיות כמו OLED שואפות לעשות את זה על ידי פיקסלים מוארים עצמאית, בצורה כזאת כל פיקסל מקבל בדיוק את עוצמת ההארה שהוא צריך, כך שהפרטים הקטנים ביותר מובדלים בין אור לצל, והתחושה היא שאנחנו בתוך הסרט".

סאונד - בחרו רעש וצלצולים במידה הנכונה

קלישר ממליץ לחכות עם רכישה של מערך רמקולים שלם. "חובבי סרטי אקשן יכולים ליהנות מסאונד היקפי של עשרות רמקולים מסביב לסלון. היום יש דגמים שמייצרים סאונד סראונד באופן וירטואלי, כך שלא צריך לתקוע מסמרים בכל פינה, ובכל זאת אפשר לשמוע את המסוק מהסרט חולף מעל לראש שלנו". לדברי קלישר, "חובבי הקולנוע הביתי כוללים תת-קבוצה של אודיופילים, אלו שמתקינים רמקולים מתקדמים ויכולים לזהות ניואנסים בכל צליל. אבל רובנו יכולים בהחלט ליהנות מסרטים עם הסאונד מהרמקולים של הטלוויזיה".
כמרה מוסיפה כי "חובבי הקולנוע הסאונד חשוב לא פחות מאיכות התמונה. בטלוויזיות מתקדמות בעלות מעבדים מתקדמים קיימת אפשרות להפוך סאונד רגיל של שני רמקולים לסאונד סראונד וירטואלי כמובן שכדאי תמיד להשקיע במקרן קול כדי לקבל עוצמת קול חזקה יותר, בטלוויזיות מתקדמות כוח העיבוד של מעבד הטלוויזיה יכול לעבור לסאונד בר כך שהסאונד ההיקפי יישמע גם משם. כך אתם יכולים לקבל גם עוצמה חזקה וגם איכות טובה יותר מהרמקולים, בלי לתלות רמקולים מסביב לכל החדר. התחושה המתקבלת דומה לתחושה באולם קולנוע".
בשיתוף LG וקבוצת ח.י