"אנחנו מסייעים לאפל כל הזמן בענייני מסחר ובנושאים אחרים, ובכל זאת הם מסרבים לפתוח טלפונים המשמשים רוצחים, סוחרי סמים וגורמים פליליים אחרים": הציוץ הזה של נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, עשוי להיות סמן משמעותי במלחמה שמנהלת ענקית הטכנולוגיה אפל על עיקרון הפרטיות המזוהה איתה כל-כך. בסיבוב הזה, זירת ההתגוששות ממוקדת בצמד מכשירי אייפון שנמצאו ברשותו מוחמד סעיד אלשמראני, קצין סעודי שפתח בירי בבסיס חיל האוויר האמריקאי שבפנסקולה, פלורידה, בחודש שעבר, הרג שלושה אזרחים אמריקאים ופצע 11 נוספים.
2 צפייה בגלריה
הביקור של טראמפ במפעל אפל
הביקור של טראמפ במפעל אפל
הביקור של טראמפ במפעל אפל
(צילום: AP)
מוקדם יותר השבוע הכריז התובע הכללי של ארה"ב, וויליאם בר, כי אירוע הירי בפנסקולה מוגדר כאירוע טרור, זאת לאור עדויות על כך שהיורה החזיק באידיאולוגיה ג'יהאדיסטית ועסק בפרסומים אנטי-אמריקאיים ואנטי-ישראלים, בין היתר גם ברשתות החברתיות. אותו בר טען גם, כי חברת אפל לא העניקה סיוע מספק לרשויות במסגרת חקירת האירוע ולא איפשרה גישה חופשית לצמד מכשירי האייפון השייכים ליורה, שהיו נעולים בסיסמה. אפל דחתה את הטענות: "הגבנו לדרישות הרבות שהגיעו מאז אירוע הירי באופן מיידי, יסודי ומתמשך", אמרו בחברה.
באפל טוענים כי העניקו לרשויות החוק בארה"ב מידע עשיר ורלוונטי לחקירה, הכולל "גיגה-בייטים של נתונים, גיבוי ל-iCloud, מידע על החשבון וכן נתונים שהועברו לחשבונות שונים". לטענת החברה, אלה לא הספיקו לבר, שדורש מאפל באופן עקבי לייצר תוכנה ייעודית, כלומר דלת אחורית, שתאפשר גישה מיידית לרשויות החוק בארה"ב בכפוף לצו בית משפט עבור מכשירי החברה. בהצהרה האחרונה טענה אפל כי "תמיד החזקנו בעמדה שאין כזה דבר 'דלת אחורית' רק עבור החבר'ה הטובים. דלתות אחוריות יכולות להיות מנוצלות גם על-ידי מי שמבקשים לאיים על הביטחון הלאומי שלנו, ועל אבטחת המידע של המשתמשים שלנו".
זו לא הפעם הראשונה שבה חברת אפל נאלצת להתמודד עם סוגיה מורכבת מהסוג הזה. ב-2016 נאבקה החברה מול ה-FBI שביקש גישה למכשיר האייפון הנעול של היורה מסן-ברנרדינו, שרצח 14 בני-אדם. אפל טענה אז שאין באפשרותה לפתוח מכשירים נעולים - אלא על-ידי בניית דלת אחורית, דבר שאותו היא מסרבת לעשות. במקרה ההוא, הדרישה של ה-FBI התמוססה לאחר שהוחלט להיעזר בשירותי חברה חיצונית לצורך פתיחת המכשיר.
על-פי הדיווחים, מי שביצעה את הפריצה הייתה חברת "סלברייט" הישראלית, שקיבלה סכום של 900 אלף דולר עבור הפעולה, והפכה למסייעת קבועה של השלטונות האמריקאים בפריצה למכשירי אייפון. חודשים ספורים לאחר מכן הגיעה דרישה נוספת לאפל, הפעם בנוגע למכשיר של תוקף שדקר 10 בני-אדם בקניון במינסוטה, וכשנה לאחר-מכן נפרץ גם מכשיר אייפון X של חשוד בסחר בנשק.
2 צפייה בגלריה
CES 2019
CES 2019
ֻ"מה שקורה באייפון שלך נשאר באייפון שלך". שלט של אפל ב-CES 2019
(צילום: הגר בוחבוט)
לפי דיווח של הניו-יורק טיימס, אפל משקיעה כעת משאבים רבים בהכנה למאבק של ממש מול משרד המשפטים האמריקאי. בשונה מהמקרה המתוקשר ב-2016, הפעם אפל ובראשה המנכ"ל טים קוק, נאבקת מול ממשל טראמפ, מה שהופך את הסיפור לסבוך ומורכב יותר עבורה. לפי גורמים בחברה, המקרה הנוכחי מקבל תשומת-לב ציבורית מעבר לכל פרופורציה, ויש מי שמקווים שגם הפעם הממשל יבחר להכניס לתמונה חברה חיצונית שתאפשר את פתיחת המכשירים.
בחודש האחרון גורמים בממשל, כמו גם טראמפ עצמו, מאשימים את אפל בהיותה מסכנת את ביטחון הציבור בארה"ב כשהיא מסרבת בעקשנות לאפשר גישה ייחודית למכשיריה. אפל מצידה ממשיכה להגן על אחד העקרונות שמבדלים אותה מענקיות טכנולוגיה אחרות - כשהנושא של פרטיות ואבטחת מידע הוא יתרון מסחרי אמיתי עבורה: החברה נוהגת להצדיק את המחירים הגבוהים של המוצרים שלה באמצעות הבטחה לפרטיות והגנה על מידע אישי.
רק לפני פחות מחודשיים סייר טראמפ יחד עם טים קוק במפעל של אפל לייצור מחשבי מק פרו בטקסס. במהלך הסיור הבטיח לשקול להחריג את אפל מהמכסים המוטלים על ייבוא סחורה מסין. לאחר הסיור הטעה וצייץ בטוויטר: "היום השקתי מפעל ייצור גדול של אפל בטקסס, שיביא הרבה משרות עם שכר גבוה לאמריקה", אלא שהמפעל קיים כבר משנת 2013. בשנה שעברה נפגשו השניים במסגרת דיון מיוחד בנושא כוח העבודה בארצות הברית, אז הודה טראמפ ל"טים אפל" על נכונותו להשקיע בשוק העבודה האמריקאי.