"כל שלב בהתנהלות של אפל בנה וחיזק את המכשול המגן על מונופול הסמארטפונים שלה". כך נקבע בכתב התביעה שהגיש אמש (ד') משרד המשפטים האמריקני נגד ענקית הטכנולוגיה אפל.
2 צפייה בגלריה
טים קוק בהשקת אייפון 15
טים קוק בהשקת אייפון 15
טים קוק בהשקת אייפון 15
(צילום: Justin Sullivan / Getty Images)
לפי תביעת ההגבלים העסקיים שהוגשה לבית משפט פדרלי בניו ג'רזי, אפל נעזרה, בין השאר, בשליטתה המוחלטת באייפון כדי להקשות על מתחרותיה להציע למשתמשי המכשיר שירותים חדשניים כמו ארנקים דיגיטליים וגישה לשעונים חכמים ולשירותי סטרימינג, והיא גם מקשה במכוון על משתמשים לעבור למכשירים מתחרים, כמו סמארטפונים מבוססי אנדרואיד. "מדובר במהלך רחב, מתמשך ולא חוקי", נקבע בתביעה. מאפל נמסר בתגובה, כי בכוונת החברה "להתגונן בצורה נמרצת" מפני התביעה.
עוד נטען בתביעה, כי ענקית הטכנולוגיה חסמה מפתחי תוכנה וחברות משחקים למובייל מלהציע יישומים משופרים באייפון, מה שהוביל להעלאת מחירים. "הצרכנים לא צריכים לשלם מחירים גבוהים יותר בגלל שחברות מפרות את חוקי ההגבלים העסקיים", אמר התובע הכללי מריק גרלנד.
בתגובה אמר דובר אפל, כי "התביעה הזו מאיימת על מי שאנחנו ועל העקרונות שמייחדים את מוצרי אפל בשווקים תחרותיים מאוד. אם זה יצליח, זה יפגע ביכולת שלנו ליצור את סוג הטכנולוגיה שאנשים מצפים לקבל מאפל, שבה חומרה, תוכנה ושירותים מצטלבים. הדבר גם יהווה תקדים מסוכן, שיאפשר לממשלה לנקוט ביד קשה בעיצוב הטכנולוגיה".
2 צפייה בגלריה
אייפון 15 פרו
אייפון 15 פרו
אייפון 15 פרו
(צילום: Nic Coury / AFP)
החקירה נגד אפל החלה ב-2019 אך תפסה תאוצה בעקבות מינויו של הממונה על ההגבלים העסקיים בממשל ביידן, ג'ונתן קנטר, ב-2021. היא באה לאחר שורה של תביעות הגבלים עסקיים בארה"ב, שהגיש באחרונה המימשל האמריקאי נגד ענקיות הטכנולוגיה אמזון, גוגל ומטא במסגרת המאבק של ממשל ביידן בענקיות הטכנולוגיה. רק באחרונה התקבל חוק חדש בפרלמנט האירופי, שאוסר על ענקיות טכנולוגיה לתת עדיפות לשירותים שלהן על פני שירותי חברות מתחרות, ולמעשה אילץ את אפל לפתוח את "הגן הסגור" שלה בחנויות האפליקציות ומנועי החיפוש גם לחברות מתחרות, תוך קביעת כללי תחרות חדשים, נוקשים מבעבר.
אפל טוענת זה שנים, כי השליטה המוחלטת שלה בהורדות המתבצעות דרך חנות האפליקציות שלה הכרחית, כי כך היא יכולה להגן על מכשיר האייפון מפני וירוסים והונאות. בפועל, מדובר באסטרטגיה שסייעה לה להפוך לחברה השנייה בגודלה בעולם. חברת משחקי הווידאו Epic Games ניהלה נגדה קרב משפטי ארוך, שבו טענה כי מדובר במהלך לא חוקי, שמאפשר לאפל לגבות עמלה מופקעת של 30% על כל רכישה המתבצעת ב חנות שלה. Epic הפסידה במשפט, אך השופטת הורתה לאפל לאפשר למפתחים ליידע את המשתמשים על אפשרויות תשלום מחוץ לחנות האפליקציות שלה.
מניית אפל אומנם ירדה ב-7% מתחילת השנה, אך היא עדיין מייצרת רווח של עשרות מיליארדי דולרים בכל רבעון.