בשיתוף אוברוולף

עולם הגיימינג השתנה לא מעט בשלושים השנים האחרונות, אבל יש דבר אחד שממשיך ללוות אותנו מאז ולמעשה נתפס בעיניי רבים כעתיד של עולם הגיימינג - user generated content - UGC, תוכן שנוצר על ידי משתמשים.
אז מה זה בעצם UGC? והאם העתיד באמת טמון שם? שי בן בסט - המוכר יותר כמר שיבולת, דאני לי זיסר מאתר IGN, עמית צור מפתח אפליקציית דוטה פלאס למשחק דוטה 2 ושחר סורק, סמנכ"ל שיווק של חברת אוברוולף התארחו באולפן ynet. צפו בפאנל בראש הכתבה.
6 צפייה בגלריה
תעשיית הגימינג לפני מהפכה נוספת
תעשיית הגימינג לפני מהפכה נוספת
תעשיית הגימינג לפני מהפכה נוספת
(צילום: אולפן ynet)
מה זה בעצם UGC?
שחר סורק: "UGC זה תוכן שנוצר על ידי גיימרים שמאוד אוהבים את המשחק שלהם ומחליטים לעבות אותו עם איזשהו טוויק כזה או אחר של תוכן נוסף". לדבריו, ההיסטוריה מחלקת את ה-UGC לשלושה עידנים שהחלו בשנות ה-80 כאשר העידן הראשון התאפיין בחובבנות גדולה.
"היה משחק בשם castle wolfenstein לאלו מאיתנו ששיחקו במשחק הזה, ואחד מהגיימרים החליט לשנות את הנאצים ל-smurfs (דרדסים) וקרא לזה - castle smurfenstein וזה היה המוד הראשון שנוצר למחשב".
"את העידן השני אפשר לקבץ לאמצע/סוף שנות ה-90 שהתחלנו לראות שחקנים ויוצרים שלקחו ופיתחו ממש משחקים בפני עצמם מתוך המשחק, אנחנו רואים פה את דוטה (שנוצר מתוך וורקראפט) בהמשך את PUBG (שהגיע מהמשחק ARMA) אחרי זה את פורטנייט, league of legends, כלומר משחקים גדולים שהתחילו בתור יצירה על גבי המשחק עצמו".
6 צפייה בגלריה
המוד הראשון שעשו אי פעם - castle smurfenstein
המוד הראשון שעשו אי פעם - castle smurfenstein
המוד הראשון שעשו אי פעם - castle smurfenstein
(צילום מסך)
ועכשיו אומר סורק הגענו לעידן השלישי, כאשר ROBLOX מסמנת את הכניסה אליו. "זו בעצם פלטפורמה שנותנת לשחקנים שבה לייצר תוכן באופן שוטף כל הזמן".
בנוסף יש את אוברוולף, שלה פלטפורמה שמאפשרת לצד ג' לייצר כל תוכן על כמעט כל משחק אפשרי. "יש לנו אפליקציות ומודים, ובעצם יצרנו סוג של מקצוע חדש. אוברוולף מאפשרת לאנשים להיות in game creator (יוצר תוך משחקי) ולעשות מזה כסף".
איך UGC משפיע על יוצרי תוכן ברשת?
שי (מר שיבולת): "קודם כל זה לא רק מקצוע חדש, זה יצר אקו-סיסטם חדש לגמרי, כי בסופו של דבר זה לא רק יוצר התוכן שיכול ליצור את התוכן, זה גם יוצרי תוכן אחרים שיכולים ליצור תוכן מעל המודים האלו".
מודים כאלו תוכלו למצוא לדוגמה במיינקראפט שהפך למשחק באופן רשמי ויצא ב-2011, או ב-2008 בגרסת אלפא למשחק שעדיין רלוונטי משום שבכל פעם מחדש יוצרים עוד תוכן למשחק הזה. דוגמא מצויינת נוספת יכולה להיות סקיירים שיצא ב-2011 והוא עדיין רלוונטי בגלל המודים שיצאו למשחק.
6 צפייה בגלריה
המשחק מיינקראפט
המשחק מיינקראפט
המשחק מיינקראפט
(צילום מסך)

זו דרך זולה להשאיר את המשחק רלוונטי, כי אם מפתחת המשחק מייצרת תוכן נוסף למשחק בתשלום זה ייקח לה הרבה יותר שעות אדם מאשר יוצר אחד עצמאי שיוצר וכותב את התוכן מתוך אהבה למשחק. ברוב המקרים התוכן הזה גם יהיה חינמי או בסכום זעיר יחסית, בניגוד לתוצר של המפתחת שתמיד יעלה כסף ובחלק מהמקרים לא מעט.
מה הגישה של מפתחות המשחקים ל-UGC?
דאני-לי: "בהתחלה יכולנו לראות סוג של התנגדות, ואם היית רוצה להשיג מודים היית צריך להגיש אותם בצורה חוקית - לא חוקית, והיום זה פתוח לכל מי שרוצה ליצור מודים כמעט בכל משחק שרץ על המחשב. משחקים שרצים כבר שנים מחזיקים את עצמם עם אותו קהל מעריצים - מה שמשאיר אותם מאוד רלוונטים גם אחרי שעבר הזמן שלהם".
6 צפייה בגלריה
"כל מי שרוצה ליצור מודים יכול כמעט בכל משחק שרץ על המחשב", דאני-לי.
"כל מי שרוצה ליצור מודים יכול כמעט בכל משחק שרץ על המחשב", דאני-לי.
"כל מי שרוצה ליצור מודים יכול כמעט בכל משחק שרץ על המחשב", דאני-לי.
(צילום: אולפן ynet)
האם כל אחד יכול להיות יוצר?
עמית צור: "היום יותר מתמיד העולם הזה נהיה ממש נגיש, אם פעם היית צריך סטודיו והמון אנשי תוכנה וצוותים, היום אתה יכול מהבית שלך, מהעמדה האישית שלך, בלי קוד כמעט, אפילו מתוך המשחקים עצמם. הזכירו פה לא מעט משחקים שבעצם לא מצריכים תכנות, המשחק עצמו מאפשר לך ליצור את התוכן".
מה עומד מאחורי ההצלחה של UGC ולמה אומרים שהעתיד טמון שם?
שחר סורק: "קודם כל קצת לסבר את האוזן, על הפלטפורמה של אוברוולף יש לנו סדר גודל של 15 מיליארד הורדות בשנה של מודים ואפליקציות, ומעל 87 אלף יוצרים עצמאיים לגמרי, 10% מהם מרוויחים כסף מהפלטפורמה, החל מכמה דולרים ועד מספרים מאוד גבוהים חודשית. חלק מהתובנות שדיברו עליהם קודם וכל עניין האקו-סיסטם הולך לגרום לענף הזה להתפוצץ לגמרי. אז אנחנו צופים צמיחה אקספוננציאלית בתחום הזה".
6 צפייה בגלריה
שחר סורק, סמנכ"ל שיווק של חברת אוברוולף
שחר סורק, סמנכ"ל שיווק של חברת אוברוולף
שחר סורק, סמנכ"ל שיווק של חברת אוברוולף
(צילום: תום סיימון)

האם באמת אפשר להתפרנס כיוצר תוכן של מודים ואפליקציות כמו ששחר מתאר?
עמית צור: "ללא ספק, אני יכול לתת את הדוגמה האישית שלי, אני בכלל הייתי בעבודה במשרה מלאה בחברה אחרת, ויש משחק שאני מאוד אוהב שנקרא DOTA 2 שאני משחק בו על בסיס יומי. המשחק עצמו מבוסס על 5 נגד 5 יש איזשהו דראפט בהתחלה שצריך לבחור דמויות ואין לאף אחד שום מידע על סמך מה לבחור".
הרעיון שעלה במוחו היה לדלות מהר את המידע מהקבוצה שלו ומהקבוצה היריבה ולתת לשחקן אפשרות לבחור החלטות מושכלות לגבי הדמויות. "עשיתי את זה בתור תחביב שישרת אותי כי זה משהו שרציתי והמשכתי בעבודה שלי".
6 צפייה בגלריה
המשחק - league of legends
המשחק - league of legends
המשחק - league of legends
(צילום מסך )
"לאט לאט ראיתי איך זה מתגלגל ואיך פתאום נוצרת קהילה, מגיעים משתמשים, מבקשים דברים, ולאט לאט תוך כדי העבודה שלי המשכתי לפתח ולטפח את זה עד שזה כבר התחיל להיות גדול מדי. בסופו של דבר לא הייתה לי ברירה, הייתי חייב לעבור לעבוד בזה במשרה מלאה".
בשיתוף אוברוולף
פורסם לראשונה: 14:01, 10.10.21