פיפ"א (FC26 בגרסתו הנוכחית) הוא משחק כיפי, אין ספק בכלל, וכך היה תמיד – זה אותו מוצר מוכר, ובכל שנה מקבל איזו מתיחת פנים מינורית, שנותן לך אפשרות לשלוט על הקבוצות והשחקנים הטובים בעולם, לכבוש שערים אדירים, לנצח את החברים שלך ואחר כך אפילו לשמוח קצת לאיד (או הרבה). אבל איפה הכיף ב"פוטבול מנג'ר"? איזה אדם אומר לעצמו, "כן, בא לי להיות המאמן של הקבוצה, לסדר אותם על המגרש ושהם ישחקו לבד"? אז תתפלאו, הרבה מאוד (מאוד) אנשים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "פוטבול מנג'ר 26"
מתוך "פוטבול מנג'ר 26"
חיכינו וציפינו - היה שווה. מתוך "פוטבול מנג'ר 26"
הגרסה הקודמת, FM24 (ועוד רגע נסביר למה קפצנו שנה), מכרה מעל שבעה מיליון עותקים ובסך הכול נרשמו כ-19 מיליון שחקנים ברחבי העולם, שניהם מספרי שיא לזיכיון הוותיק. וההיגיון אומר שמתכון מנצח לא משנים, כי מי יוותר על כזו הכנסה, בטח כשהיא קבועה ומובטחת. אבל כנראה שיום אחד התעורר מיילס ג'ייקובסון, מנהל הסטודיו של SI ("ספורטס אינטראקטיב", המפתחת של "פוטבול מנג'ר" - ד"ר), שתה קצת מיץ אומץ והחליט לעשות לאווז מטיל ביצי הזהב שלו מייקאובר מוחלט. וזה היה הימור שעלה לו הרבה מאוד כסף ופגע קשות במותג ובחברה.
אחרי שלא הצליחו לעמוד בלוח הזמנים שהציבו בשנה שעברה ואף הודיעו על דחייה של מספר חודשים, שגם בה לא עמדו – הכריז ג'ייקובסון בעצב, אך בביטחון של קפטן שמוכן לשקוע עם הספינה שלו, שמודל 2025 של "פוטבול מנג'ר" נגנז מאחר ש"המשחק לא היה מספיק טוב. הוא לא היה נותן תמורה לכסף והיה פוגע בנו לנצח", כך לדבריו. הוא גם טען בדיעבד שהביטול היה "ההחלטה היקרה ביותר בתולדות הסטודיו", כשההערכות מדברות על הפסדים של עשרות מיליוני פאונד לפחות.
(כך נראה מנוע המשחק המשודרג)
שנה חלפה מאז, כזו שרק הגדילה את ההייפ, הבאזז ועוד מילים גדולות ודרמטיות, והנה הגענו לרגע שחיכינו לו – FM26 בחוץ. המהפכה שג'ייקובסון הבטיח פה, אבל האם היה שווה להמתין? בשורה התחתונה, בהחלט כן. זו תמיד הייתה סימולציית ניהול הכדורגל הטובה ביותר בשוק, ועכשיו היא קיבלה שדרוג ראוי ואמיץ שלוקח אותה עוד צעד קדימה, כזה שבטווח הרחוק בוודאות ישתלם.

המון חידושים - האם זה קצת יותר מדי?

השבוע הושק המשחק המלא, כשבשבשבועיים האחרונים, שחקנים רבים, ואני ביניהם, קיבלו הזדמנות לטעום ובכך גם לסייע למפתחים לאתר באגים, מגרסת הבטא. אז כן, הכול נכון, באגים היו, והמון – אבל ככה זה גרסאות בטא, זו מטרתן. גם אני נתקלתי בשלל בעיות, קטנות וגדולות, משחקן מחליף שעולה עם האימונית שלו לדשא, דרך קפיצות קטנות במסך הסגל בכל פעם שמגיעים לשחקן מסוים ואף חוויתי קריסה של המשחק. היו גם מספר בעיות תוכן, אבל לא הגיוני לשפוט על תקלות כאלו מבלי קודם לבחון את הגרסה הסופית.
אגב, ביומיים מאז ששוחררה הגרסה המלאה, רבים מתלוננים ש-SI שחררו מוצר לא מוגמר ובאים בטענות שהוא עדיין עמוס באגים. נכון לעכשיו המשחק מחזיק בציון של 22% בלבד ב"סטים" ועמוס ביקורות שליליות. ראוי לציין שאמש בשעות הערב כבר יצא תיקון שמבטיח לטפל בכמה עשרות באגים נוספים שעלו.
3 צפייה בגלריה
מתוך "פוטבול מנג'ר 26"
מתוך "פוטבול מנג'ר 26"
התפריטים עברו למעלה. מתוך "פוטבול מנג'ר 26"
כך או כך, המשחק החדש שונה כמעט בכל אספקט. כן, זה עדיין "פוטבול מנג'ר", אבל הוא נכנס עמוק מאי פעם לתוך עולמות ניהול מועדון כדורגל. וזה מתחיל בעיצוב הממשק. תפריט הצד שאליו התרגלנו עבר למעלה. הוא נוקה והתנקז למספר תתי נושאים שבכל אחד תפריט דרופ-דאון שבו ניתן להגיע לכל אספקט של המשחק. כן, נדרש קצת זמן הסתגלות, בטח לאלו שידעו מתוך שינה איפה להקליק כדי לעשות כל פעולה, ויכול להיות שבהתחלה קצת תאבדו את עצמכם וחלקכם אף ירגיש מידה מסוימת של תסכול. אך באופן אישי, אחרי שעתיים או שלוש כבר שלטתי בצורה טובה בעיצוב השונה ולא נתקלתי בבעיה מיוחדת להגיע לכל מסך שרציתי.
מנוע המשחק הוא גולת הכותרת של מודל 2026, וזה מתחיל עוד במסך הטקטיקה. לא עוד מצבי הגנה, תמיכה והתקפה לכל שחקן, מעכשיו תכירו את מודל In/Out of Possession, שיוצר הפרדה ברורה בין משחק עם ובלי כדור, מה שבאופן מעשי נותן אופציה לבנות שני מערכים במקביל. בא לך שהחלוץ שלך יעשה הגנה וירד לתיקולים כמו קשר אחורי? אין שום בעיה. חושב שהמגן השמאלי שלך יעיל בעיקר כפינישר במרכז הרחבה? זה אפשרי. הכלי הזה מסתמן ככזה שניתן לחקור ולחפור בו זמן רב, ואין ספק ששחקנים כבדים ייהנו ממנו במיוחד.
FM26 הוא הראשון בסדרה שנבנה על מנוע המשחק Unity, של חברת, ובכן, "יוניטי טכנולוגיות" – והוא באמת דבר שלא ראינו עד כה. תנועות השחקנים חכמות וריאליסטיות יותר, הכדור נע בצורה אמינה יותר ואין את התחושה הכמו-רובוטית שמסירות עוברות מרגל לרגל בצורה מהונדסת מדי. יש בהחלט השפעה של הסביבה על המשחק עצמו – מגשם שוטף ומגרש ספוג מים ועד לרוחות חזקות שעלולות להעניק יתרון משמעותי לאחת הקבוצות.
3 צפייה בגלריה
מתוך "פוטבול מנג'ר 26"
מתוך "פוטבול מנג'ר 26"
מסך הטקטיקה החדש. מתוך "פוטבול מנג'ר 26"
מסד הנתונים העצום גם כך קיבל חיזוק בדמות כניסת כדורגל הנשים, וכעת ניתן לשחק באחת מ-14 ליגות נשים (כשבסך הכול יש כ-36 אלף שחקניות), שפרוסות על פני שלוש יבשות. גם שיתוף הפעולה המבורך עם הפרמייר-ליג, פיפ"א (הארגון, לא המשחק) ומונדיאל 2026 העניקו ל-FM26 מספר גדול של רישיונות שלא היו ברשותו לפני כן.
עוד חשוב לציין שנעלמו הנתונים המספריים לצוותי האימון והם התחלפו במילים (גרוע, בינוני, סביר, טוב וכו'), כאשר תהליך יצירת המאמן בהתחלה עושה בכך שימוש, כשהוא בודק בין היתר איזה מאמן אתה – פנטזיונר התקפי שרק רוצה שהקהל ייהנה או דווקא מי שעבורו אין הבדל בין 0:5 ו-0:1, אבל בוער בדמו לקדם כישרונות צעירים. כל בחירה כזו תשפיע בהכרח על הנתונים שלך.
שדרוג מעניין נוסף הוא ה-TransferRoom, מעין בורסת שחקנים שמאפשרת לך כמנג'ר לפרסם מודעות דרושים כדי למצוא את השחקן הספציפי שמתאים לך למערך וגם להפך, למכור למועדונים אחרים שחקנים שלך שאין לך בהם צורך.
אחרי כל אלו, מה בכל זאת יכול להרתיע או טעון שיפור? המורכבות ועומס המסכים שעלולים לגרום, לפחות לשחקנים חדשים, לחשוב פעמיים אם להיכנס להרפתקה הזו. גם הצד הטקטי הוא בהחלט לא לכל אחד – ודרושים ניסוי וטעייה כדי להבין אותו לעומק.
FM26 רחוק מלהיות מושלם, והוא בהחלט יבהיל חלק מהשחקנים החדשים, אבל עבור מי שמוכן להשקיע בו קצת זמן וסבלנות, זו גרסת "פוטבול מנג'ר" הכי שאפתנית, עשירה ואמיצה שהסדרה ידעה עד היום – וכזו שמסבירה מצוין למה כל כך הרבה אנשים דווקא כן רוצים להיות המאמן שיושב על הקווים ורק צועק על המסך.