כמות ההונאות המתרחשות ברשתות החברתיות עלתה משמעותית בשנים האחרונות. כיום אחת מתוך ארבע הונאות באינטרנט מתרחשת ברשתות החברתיות. לכן, משתמשים רבים נמצאים בסכנה לעוקצים מסוגים שונים. לפעמים ההאקרים רוצים לגנוב את פרטי החשבון ולעתים לסחוט כסף - תופעה שנפוצה בעיקר בדפים וחשבונות עסקיים. סוג נוסף של הונאות הוא משלוח הודעות של מבצעים מפתים כמו: "אייפון 13 בחינם" או מכשירים בהנחות ענק. מדובר בהונאות פישינג שמפתות אתכם להשאיר את פרטי האשראי שלכם או לעתים לתת את פרטי חשבון הסושיאל שלכם. בסיוע חברת Spikerz ריכזנו לכם כמה טיפים בנושא.
1 צפייה בגלריה
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

הונאות ופישינג

הודעות המתחזות להודעות מנהלה של הרשתות: אינסטגרם/פייסבוק/מטא/טיקטוק לעולם לא ייצרו עמכם קשר באופן עצמאי באמצעות תיוגכם בפוסט, ממשק ההודעות של הפלטפורמה, או באמצעות חשבון הוואטסאפ שלכם. מדובר בהונאה המוכרת ביותר כיום שדפי פייסבוק וחשבונות אינסטגרם זוכים לקבל באופן די תדיר.
בימים אלו גם משתמשים פרטיים, לרוב מארצות ערב, משתמשים בהודעות מסוג זה בעברית תקינה וזאת במטרה להפיל בפח חשבונות ישראלים ולגנוב להם את הפרטים. בנוסף, חברות הסושיאל לעולם לא יבקשו מכם את קוד האימות הדו-שלבי שלכם או הסיסמה שלכם שלא באמצעות האתר הרשמי או האפליקציה הרשמית שלהם.
כתובות המייל הרשמיות של הפלטפורמות לשליחת מיילים: רבות מהונאות פישינג נעשות באמצעות משלוח מיילים שנראה שהגיעו מכתובת של מנהלי הרשתות החברתיות. חשוב לשים לב לכתובת המייל שממנה נשלח המייל. אינסטגרם ישלחו מיילים מכתובת המייל - security@mail.instagram.com. פייסבוק - Security@facebookmail.com . טיקטוק - account@tiktok.com . בנוסף, שימו לב לשינויים בכתיב שיוצרים הטעיה, לדוגמא שימוש ב-rn יוצר תחליף לשימוש באות m, או שימוש באות L קטנה שדומה לאות I. לכן, אנו ממליצים תמיד לבדוק בתוך הפלטפורמות עצמן אם שלחו לכם מייל. זהו שירות שפייסבוק ואינסטגרם מציעות היום לאור ההתחזויות הרבות הקיימות אליהם ברשת.

חסימת מדינות

ניתן כיום להפעיל ברשתות מסוימות הגבלת גיל או מדינה. אבל אם אתם יוצרי תוכן באינסטגרם מומלץ לחסום את הגישה לחשבון שלכם ממדינות מסוימות. המדינות שאנו מציעים לחסום הן: איראן, פקיסטן, בנגלדש, לבנון, פלסטין, סוריה, מצרים, ירדן, מרוקו, אלג'יריה ואינדונזיה. מדינות אלה הם גם מקור לבוטים רבים וגם מדינות אויב שמהן יכולות להגיע תגובות שליליות וביטויי שנאה רבים.
איך עושים זאת?
באינסטגרם עליכם להיות בעל חשבון מקצועי (Professional), שם יש כלים ליוצר תוכן (Creator tools and controls) –> גיל מינימלי (Minimum age) ושם גם ניתן להגדיר את המדינות לחסימה.

סינון מילים בתגובות והודעות

באפליקציות רבות (אינסטגרם, טיקטוק, פייסבוק ויוטיוב) ניתן לרשום מילים אותם תרצו להגביל ושלא יופיעו בתגובות ובהודעות לפוסטים שלכם. כך תוכלו לחסוך הרבה מהתגובות השליליות וגילויי השנאה ולצד זאת למנוע את קבלת ההודעות. אומנם מדובר בעבודה מעט סיזיפית שדורשת לא מעט תחזוקה ושינויים אבל דבר זה יכול להפחית את הכמות של אותם תגובות והודעות.
איך עושים זאת?
באינסטגרם יש ללחוץ על הגדרות ופרטיות (Settings and privacy) –> Hidden Words –> לחצו על Hide Comments ו-Hide Message requests ולאחר מכן לחצו על –> Manage custom words and phrases. שם תוכלו להכניס רשימה של ביטויים אותם תרצו למנוע.
בטיקטוק יש ללחוץ על הגדרות ופרטיות (Settings and privacy) –> תגובות (Comments) –> סינון מילות מפתח –> שם ניתן להכניס את המילים שתרצו לסנן מרגע זה. בנוסף, טיקטוק מציעים לסנן תגובות פוגעניות וספאם באמצעות פיצ'ר שלהם שקיים כבר וניתן להפעילו. באשר לשליחת הודעות, יש ללחוץ על שליחת הודעות –> מילות מפתח מסוננות –> הזינו את מילות המפתח שתרצו לסנן.
ריפרש
הרשתות החברתיות ממשיכות לבעור / עם נועם שוורץ
28:55

הגבלת תיוגים ומשלוח הודעות

חשוב לבצע הגבלה של מי יכול לתייג אתכם או לשלוח לכם הודעה. על מנת למנוע תיוגים בלתי רצויים בתכנים שאינם הולמים, אשר יכולים להביא לחסימת החשבון שלכם אנו ממליצים למנוע ממי שאינו חבר שלכם או שאתם עוקבים אחריו את האפשרות לתייג אתכם. בנוסף, כדי להוריד את כמות ההודעות במקרים קיצוניים של מבול הודעות אנו ממליצים למנוע קבלת הודעות ממי שאתם לא עוקבים אחריו.
איך עושים זאת?
באינסטגרם יש ללחוץ על הגדרות ופרטיות (Settings and privacy) –> הודעות ותגובות לסטורי (Messages and story replies) –> שליטה בהודעות (Message controls) –> שם יש לשנות מספרים הגדרות:
מי יכול להוסיף אתכם לקבוצות באינסטגרם – יש לסמן רק אנשים שאתם עוקבים אחרים באינסטגרם (Only people you follow on Instagram).
חיבורים פוטנציאליים (Potential Connections) –> הגדירו ל'בקשות' (Requests) את האנשים שיכולים להיות חיבורים פוטנציאלים או לחילופין בקשו שלא לקבל הודעות בקשה (Don’t receive message requests).
אנשים אחרים (Other people) – אנו ממליצים שלא לקבל הודעות בקשה מאנשים אלו בזמן זה.
בכל הנוגע לתיוגים יש ללחוץ על תיוגים ואזכורים (Tags and mentions) –> שם מומלץ להגדיר את שניהם למצב שרק מי שעוקבים אחריו יוכל לתייג אתכם (Allow tags from people you follow או Allow mentions from people you follow).
טיקטוק: יש ללחוץ על הגדרות ופרטיות (Settings and privacy) –> פרטיות (Privacy) –> אזכורים ותיוגים (Tags and mentions) –> שנו את ההגדרות לאנשים שאתה עוקב אחריהם.

העלאת תוכן שהולם את תקנון הפלטפורמות

לכל פלטפורמה יש מדיניות שימוש שנועדה למנוע שימוש לרעה ויצירת סביבה בטוחה לכלל המשתמשים. הפלטפורמות נוטות לחסום או להגביל את החשבון שלכם הן בחשיפה או בפעולות שאתם יכולים לבצע. ככל שיש לכם יותר הפרות אתם מסתכנים בחסימה לתמיד. לכן, נמליץ לכם על מספר דברים שיש להקפיד עליהם בעת העלאת תוכן לרשת.
תכנים שאסור להעלות: מרבית הפלטפורמות אוסרות כיום על תכנים אשר מכילים אלימות, נשק, פציעות קשות, מוות, ביטויי שנאה וסמלים של ארגונים אסורים. במידה ואתם מעלים תוכן רגיש מסוג זה, מומלץ להשתמש באפליקציות שמציעות שירותי צנזורה או להסתיר את החלקים הבעייתיים.
טיפ קטן: טיקטוק מאוד רגישה לתכנים מסוג זה, כולל טקסטים שאתם שמים בתוך הסרטון. לכן שימו לב שאתם מצנזרים גם את הטקסט בסרטון וגם את הטקסט בתוך הכותרת.
Counter Speech – כדי למנוע חסימות, אפליקציות כמו טיקטוק השיקו את הכותרת של Counter Speech במטרה למנוע חסימות מיותרת ואפשרות לשיח בטוח ברשת. מומלץ להשתמש בכותרת הזו וגם לשים אותה על גבי הסרטון.
מינון תכנים - לא להגזים! לא מומלץ להעלות יותר מדי פוסטים ביום, לא להעלות יותר מדי סטוריז או לבצע כמות פעולות גדולה מדי שעלולה לרמוז שמדובר באוטומציה או גורם שאינו אנושי (בוט) שלכאורה מנצל את הפלטפורמה לרעה. לא רק שיש סיכון שזה יפגע בחשיפה אלא גם יש סיכון שזה יביא לחסימה או השעיית הפרופיל.
בדיקת סטטוס הפעילות: חלק מהפלטפורמות מאפשרות לדעת מה סטטוס הפעילות שלכם והאם יש לכם פסילות (Strikes) בפלטפורמה. ככל שיש לכם יותר פסילות, כך הסיכוי שלכם לחסימה זמנית או קבועה גדול יותר. לכן, אנו ממליצים לעקוב אחר הפסילות שיש לכם ולהימנע מביצוע פסילות נוספות בכדי לשמור על החשבון שלכם.
איך עושים זאת?
אינסטגרם: הגדרות ופרטיות (Settings and privacy) –> סטטוס חשבון (Account status) –> שם יש לכם שתי אפשרויות –> תוכן שנמחק (Removed Content) או תוכן פיצ'רים שאתם לא יכולים להשתמש (Features that you can’t use). שם שימו לב כל הזמן שאתם במצב שאין תוכן שירד או אין הגבלות.
טיקטוק: הגדרות ופרטיות –> תמיכה –> מרכז האבטחה –> סטטוס החשבון –> שם תוכלו לראות אם יש התראות על תוכן שצריך לרדת.

בעיות נפוצות בזמן מלחמה

קיבלתי מייל/סמס על שינוי סיסמה אבל זה לא הייתי אני: אין מה לדאוג. לא מדובר בפריצה באופן מיידי. ייתכן שמישהו מנסה לפרוץ לכם לחשבון או להלחיץ אתכם. מה שאנו מציעים במצב כזה זה להיכנס לאפליקציה, לבדוק את ההתחברויות האחרונות שלכם, לנתק התחברויות לא מוכרות ולאחר מכן להחליף סיסמה ולוודא שיש אימות דו-שלבי.
קיבלתי הודעה שהפרופיל שלי מוגבל ל-48 שעות: אנו מציעים פשוט להמתין לסוף ה-48 שעות ולהימנע מפעולות באפליקציה. אם זה לא עובד, ממליצים להוריד ולהתקין את האפליקציה מחדש.
ירידה משמעותית בחשיפה למי שלא עוקב אחריכם: במשך שנים נטען כי הפלטפורמות גורמות לירידה בחשיפה לבעלי חשבונות רבים. בארה"ב דיון זה הפך לדיון של ממש שם כינו את התופעה שאדובאן (Shadowban), משמע הפלטפורמות משאירות אותך בצללים מאחר ולא עמדת בתנאי השימוש או קידמת תוכן שאינו רצוי. לאור זאת, נוצרו מחשבונים רבים ברשת שמאפשרים לך לדעת האם אתה תחת שאדובאן או בסיכון לשאדובאן (Shadowban Calculators) ונותנים אינדיקציות שונות לגבי החשבון.
הפלטפורמות מבחינתן כמובן הכחישו את כל האמור, אך במהלך השנה האחרונה נראה שהפכו את הנושא לגלוי יותר באמצעות חסימה מסוג Your Account Can’t Be Shown To Non-Followers מדובר במצב חדש כאשר משתמשים רבים שהעלו תכנים פרו-ישראליים החלו להיתקל בו לאחרונה. במסגרת המצב, הפלטפורמות "מענישות" אתכם מאחר ולא עמדתם בתנאי השימוש של הפלטפורמה בין אם זה על ידי העלאת תוכן פוגעני כמו אלימות ודם ובכך לא חוסמת אתכם אך מגבילה את החשיפה שלכם.
במידה והגעתם למצב של שאדובאן או שקיבלתם את ההתראה שהחשבון שלכם לא יוצג למי שלא עוקב אחריכם, מה שאנחנו ממליצים כמענה ראשוני, זה למחוק האשטגים בעייתיים או חסומים (האשטגים שעלולים לעורר פרובוקציה או מפרים את התנאי שימוש של הפלטפורמה), לבקר בסטטוס החשבון ולהוריד תכנים שסומנו על ידי הפלטפורמה, לקחת הפסקה של 48 שעות מהפלטפורמה ואף ניתן לדווח על כך לפלטפורמה.
החשבון שלי נחסם: לכל פלטפורמה יש את המנגנון שחזור שלה. מדובר במנגנוני שחזור מעט ארוכים ומסובכים. כדי להקל עליכם אנו מצרפים כאן את הקישורים ליצירת קשר עם הפלטפורמה בצורה נוחה:
לטופס פנייה לאינסטגרם
לטופס פנייה לטיקטוק
לניתוק חשבון המחובר לפייסבוק
החשבון שלי נפרץ: לכל אחת מהפלטפורמות ישנם קשיים וחוסר מענה לשחזור החשבון. מדובר במנגנונים מסואבים שלעיתים מצליחים או שלא. ריכזנו לכם את הקישורים הישירים לדרכי השחזור חשבון של כל אחת מהפלטפורמות:
אינסטגרם - מדריך השחזור
טיקטוק - לטופס פנייה
פייסבוק – למדריך השחזור