בשיתוף אנבידיה
התפתחות טכנולוגיית ה-AI, שרשמה קפיצה משמעותית ב-2023, היא נקודת ציון בתולדות הטכנולוגיה האנושית, עם השלכות דמיוניות כמעט, שתשנה באופן מהותי תעשיות שונות ותעצב מחדש את חייהם של מיליארדים מסביב לעולם. ממחקר מדעי בנושא משבר האקלים, דרך פיתוח תרופות וחקר מחלות קשות ועד פיתוחים טכנולוגיים לתעשייה, לפיננסים ולשוק האנרגיה - ההשפעה של הבינה המלאכותית חסרת תקדים כבר בימים אלו, ובקרוב תהפוך הכרחית לכל חברה וארגון השואפים לצמוח ולשגשג.
6 צפייה בגלריה
ג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד חברת NVIDIA, אחת מהחברות המרכזיות שמובילות את מהפכת הבינה המלאכותית בכל העולם.
ג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד חברת NVIDIA, אחת מהחברות המרכזיות שמובילות את מהפכת הבינה המלאכותית בכל העולם.
ג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד חברת NVIDIA, אחת מהחברות המרכזיות שמובילות את מהפכת הבינה המלאכותית בכל העולם.
(צילום: באדיבות אנבידיה)
השילוב בין הזינוק ביכולות ה-AI להאצה של המחקר המדעי, הרפואי והפיתוח התעשייתי יעמוד במרכז כנס המפתחים הקרוב של NVIDIA, GTC 2024, שיתקיים ב-18-21 במרץ. את הכנס ייפתח המנכ"ל והמייסד גנ'סן הואנג עם שורה של הכרזות וחידושים, בנאום פתיחה מסקרן שישודר בשידור חי מסביב לעולם. על רקע הדוחות האחרונים של NVIDIA, שחשפו לקהל הרחב את ההובלה הבלתי מעורערת של החברה באחד התחומים המשמעותיים ביותר לעתיד האנושות, הכנס צפוי למשוך אנשי תעשייה, מחקר וכל מי שמתעניין בעתיד הרפואה, המדע והכלכלה. עם דוברים מהחברות המובילות בעולם הטכנולוגיה כמו מיקרוסופט, OpenAI, מטא וגוגל - GTC 2024 הוא הדרך לראות מעבר לאופק.

הכל התחיל במשחקי מחשב

NVIDIA התחילה את דרכה בפיתוח מעבד גרפי להאצת עיבוד נתונים ויזואליים בשנות ה-90 של המאה הקודמת. במהרה החברה מצאה את הייעוד שלה ביכולת המעבדים לאימון בינה מלאכותית, וב-2019 רכשה את חברת מלאנוקס הישראלית ("אחת מהרכישות החשובות של החברה", לדברי הואנג), שפיתחה טכנולוגיה להעברה מואצת של נתונים. החיבור הסינרגטי בין היכולות מציב את NVIDIA בלב מהפכת ה-AI עם מרכיבי החומרה, התוכנה, התקשורת והתשתית המתקדמים ביותר, אשר מאפשרים לכל ענף תעשייה לזנק קדימה, ובהתאם גם מזניקים את שווי החברה והרווחים שלה לשיאים חדשים מידי רבעון.
6 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אנבידיה)

החברות והחוקרים בתחום הבריאות פורצים דרך בעזרת AI

העולם כולו התוודע בתקופה האחרונה ליכולות הבינה המלאכותית היוצרת (Gen AI), דרך כלים לעיבוד ויצירת תוכן כמו ChatGPT, או יצירת תמונות דרך Midjourney - הכל בעזרת מספר מילים והנחיות פשוטות. ב-NVIDIA מינפו את היכולות האלו ופיתחו מודלים ש'מדברים' את שפה הביולוגיה. במקום אותיות – אטומים, במקום מלים – מולקולות ובמקום משפטים – חומצות אמינו.
לירון פריינד סעדון, דירקטורית קשרי המפתחים של NVIDIA בישראל והמזרח התיכון, מספרת כי היכולות של NVIDIA עוזרות לחוקרים וחברות בתחום הרדיולוגיה, פתולוגיה, איתור וגילוי תרופות חדשות וגם חיפוש אחרי מולקולות וחלבונים חדשים שיכולים לעזור בהתמודדות עם מחלות. "במודל DiffDock, למשל, המהווה מודל סטנדרטי בתהליך פיתוח תרופות, NVIDIA מייצרת שלב וירטואלי שעד כה היה שלב ידני המבוצע במעבדה. יכולת כזו חוסכת לחוקרים זמן רב הנדרש למחקר ב'עולם האמיתי'".
לדברי פריינד סעדון גורמים המחזיקים בדאטה-בייס גדול, יכולים להכניס אותו לתוך מודל שפה (LLM) ולקבל תובנות המאפשרות מחקר הרבה יותר יעיל ומהיר. "בחברות התרופות הגדולות מאמצים ומכניסים למיינסטריים את יכולות ה-AI של NVIDIA ויכולות אחרות. בסטארטאפים בתחום הבריאות היכולות ממומשות לחיפוש מולקולות חדשות וחלבונים חדשים לשימוש במצבים מסוימים. NVIDIA הופכת כל יכולת שכזו לאופטימלית".
6 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אנבידיה)
מומחי ה-AI של NVIDIA מלווים את החברה בכל הנוגע לאימון המודל על בסיס המידע ובניית תהליך העבודה המתאים לה. "בנוסף לייצור מודלים אופטימליים, החברה גם מציעה שירותים אותם אפשר לקבל דרך API, במקום שכל סביבת העבודה תהיה אצל הלקוח", מספרת פריינד סעדון. "אנחנו כל הזמן בוחנים את האקו-סיסטם, מזהים את המודלים המובילים ואופן הצריכה שלהם, ויוצרים אופטימיזציה למודל, עם יכולת לצרוך אותו בהורדה או ב-API. NVIDIA BioNeMo, למשל, היא פלטפורמת GEN AI הכוללת את כל המודלים בקוד פתוח בתחום הביוטק, אותה אפשר לצרוך בתור שירות להאצת אימון המודלים באמצעות דאטה של החברה באיתור תרופות חדשות".
בהתאם להתקדמות המואצת בתחום, בתי חולים רבים מעסיקים מפתחים ואנשי Data Science, "המקבלים יכולת לבנות תרחישי שימוש בעולם הבריאות הרבה יותר מהר מבעבר", אומרת פריינד סעדון. "אפשר לעשות אופטימיזציה גם להיבטים כמו חדרי ניתוח, ספירת מיטות ועוד, ולא רק להיבטים קליניים. כל התייעלות של בית חולים מובילה לשירות טוב יותר למטופלים, ובשורה התחתונה עשויה להציל חיים".
6 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אנבידיה)
בנוסף לעבודה עם חברות גדולות ושיתופי פעולה ייעודיים עם חוקרים, החברה מפעילה את Inception, תכנית מיוחדת לסטארטאפים. על פי נתוני החברה, כ-15% מ-900 הסטארטאפים הישראלים שותפים בתכנית מגיעים מתחום הבריאות ומדעי החיים, השיעור הגבוה בעולם.
לדברי פריינד סעדון, "האקו-סיסטם בישראל מאוד רחב, אנחנו משתפים פעולה עם סטארטאפים אבל גם עם אקדמיה, חוקרים וחברות גדולות, ולמעשה כל מי שמתעניין בתרחישי שימוש ל-AI בפעילות שלו. אנחנו רואים הרבה תעשיות שנכנסות לתחום בעקבות הבשלות שלו והתקדמות ה-Gen AI".

מהפכת ה-Metaverse וה'תאומים הדיגיטליים' עוזרת ליצור את המפעלים של העתיד

היבט נוסף של מינוף הבינה המלאכותית היוצרת בא לידי ביטוי במהפכה נוספת שצוברת תאוצה, בתחום המטאוורס וה"תאומים הדיגיטליים". מטאוורס מאפשר לנו לחבר בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי ולייצג עולמות דיגיטליים ברמת דיוק פיזית ופיזיקלית, כך שאפשר לפתח, לאמן ולהפעיל טכנולוגיות בינה מלאכותית בצורה טובה יותר.
הנכסים והרכיבים הפיזיים הופכים במטאוורס לייצוגים דיגיטליים וניזונים מנתוני חיישנים מהעולם האמיתי. "הרעיון הוא שכל דבר שאפשר לדמות בעולם הווירטואלי באופן מדויק, יעזור לנו להגיע לתובנות בצורה יעילה וחסכונית הרבה יותר", אומרת פריינד סעדון.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
NVIDIA פיתחה את אומניברס (Omniverse) – פלטפורמת תוכנה רבת עוצמה המאפשרת למפתחים, מעצבים, מהנדסים, ארכיטקטים ויוצרי תוכן לפתח יישומים ולייצר תוכן לעידן המטאוורס. כחלק מפעילותה בתחום, אומניברס איפשרה לבנות "תאומים דיגיטליים" למחסנים של אמאזון, קווי ייצור של BMW, "תאום דיגיטלי" מפורט של מערכת הרכבות של גרמניה ואפילו את Earth-2 - "תאום דיגיטלי" של מערכת האקלים של כדור הארץ כולו, המאפשרת להעמיק את המחקר בתחום שינוי האקלים.
בנוסף, טכנולוגיות ה-AI של החברה משמשות לאימון רובוטים במרחבים וירטואליים של מחסן או קווי ייצור ליצירת סביבת עבודה בטוחה לעבודה משותפת, ולאימון רכבים אוטונומיים בסביבות וירטואליות לחלוטין, "המדמות אינספור סיטואציות, תנאי כביש, תנאי מזג אוויר ומקרי חירום- כל זאת מבלי לסכן אף נהג או הולך רגל, ולמעשה מבלי שגלגלי הרכב יזוזו כלל", אומרת פריינד סעדון.
ביצוע אלפי סימולציות באופן וירטואלי לפני הייצור הפיזי יכול לחסוך עלויות ופסולת, ולהגביר את היעילות והדיוק של התהליך. ב-NVIDIA מאמינים שלא ירחק היום בו מפעלים יוקמו ראשית באופן דיגיטלי ורק לאחר סיום כל הבדיקות וההתאמות - תונח אבן הפינה להקמה הפיזית של המפעל.
6 צפייה בגלריה
אומניברס (Omniverse) – פלטפורמת תוכנה רבת עוצמה המאפשרת למפתחים, מעצבים, מהנדסים, ארכיטקטים ויוצרי תוכן לפתח יישומים
אומניברס (Omniverse) – פלטפורמת תוכנה רבת עוצמה המאפשרת למפתחים, מעצבים, מהנדסים, ארכיטקטים ויוצרי תוכן לפתח יישומים
אומניברס (Omniverse) – פלטפורמת תוכנה רבת עוצמה המאפשרת למפתחים, מעצבים, מהנדסים, ארכיטקטים ויוצרי תוכן לפתח יישומים
(צילום: באדיבות אנבידיה)

האירוע של מובילת מהפכת ה-AI מציג את כל החידושים והדוברים המובילים בתחום

GTC 2024, הכנס השנתי המסורתי של NVIDIA, יכלול גם השנה את מיטב הדוברים, הסדנאות וההרצאות. בין היתר, החברה תציג את החידושים והפיתוחים האחרונים שצפויים לקחת את העולם קדימה בשנים הקרובות.
ניתן להשתתף באופן וירטואלי בכנס ללא עלות וליהנות מהתכנים המרתקים ופורצי הדרך. בין היתר, הכנס יעסוק בנושאים כמו האצת מעבדים, מודלים ויישום של AI, AR/VR, אנליזה של וידיאו, יצירת תוכן, AI בשיחה, אבטחת סייבר, דאטה סנטר וענן, מדעי נתונים, רובוטיקה, סימולציה, שיחות והזרמת וידיאו, ועוד. הדוברים בכנס מגיעים מחברות מובילות ממגוון תחומים כגון מטא, OpenAI, גוגל, מיקרוסופט, לינקדאין, פורד, GE, לוריאל, אדובי, פיקסאר, סמסונג ועוד.
גם אם אתם לא אנשי פיתוח או חוקרי AI אך רוצים לדעת לאן התחום מתפתח, כדאי להצטרף למגוון האירועים של הכנס.
"מהפכת ה-AI היא לא רק כותרות בתקשורת", אומרת פריינד סעדון. "בכל חודש, שבוע ולפעמים כל יום, ישנם חידושים מסעירים שמציגים יכולות חדשות. לא מדובר בתיאוריה, אנחנו משתמשים בחידושים האלו והם זמינים. הטכנולוגיה כאן והיא עובדת. ככל שנחשוב על עוד שימושים, השמיים הם הגבול".
בשיתוף אנבידיה