הילדים חוזרים ללימודים, בחלק מהמקרים לימודים מרחוק, בחלק מהמקרים לימודים ממש בכיתה. אנחנו דואגים לבריאות שלהם בימי הקורונה האלה, אבל האם אנחנו דואגים מספיק להגן עליהם מפני סכנות אחרות שאורבות להם בבית הספר? למשל הפגיעה בפרטיות שלהם? אפילו מבקר המדינה חזר והתריע במספר דו"חות: הפרטיות של הילדים בבתי הספר אינה מוגנת כנדרש, "התמונה מדאיגה", יש כשלים בהגנה על המידע. במערכת החינוך מבטיחים להשתפר, אבל לא תמיד בתי הספר והמורים מודעים למלוא הסכנות וכיצד להתמודד איתן.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אולי כדאי שגם אנחנו, ההורים, ניקח חלק בשמירה על פרטיות הילדים, ונוודא שכל מה שנדרש אכן נעשה. המדריך הזה לשמירה על פרטיות התלמידים נכתב על בסיס ההמלצות של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים ומקורות נוספים. אם תרצו, הוא נכתב גם על בסיס נסיונם העגום של הרבה ילדים שסבלו מחשיפת מידע פרטי, מביוש ומבריונות רשת. אז הנה מה שצריך לעשות כדי שזה לא יקרה לילדים שלכם.
6 צפייה בגלריה
פרטיות ילדים לימודים מרחוק
פרטיות ילדים לימודים מרחוק
לדאוג לפרטיות הילדים גם בלימודים בזום
(צילום: Shutterstock)

שיעורים בזום

  • סיסמאות – כדי שלא יגנבו לילדים סיסמאות, ייכנסו לחשבונות שלהם ויזייפו את זהותם, דאגו לכך שהילדים ישתמשו בסיסמאות חזקות למחשב וליישומי הלמידה מרחוק. צריך להזכיר להם להחליף את הסיסמה הראשונית שקיבלו בסיסמה חזקה: לפחות 8 תווים, כולל אותיות בשפות שונות, מספרים וסימנים. מומלץ לקבוע סיסמה שונה לכל מערכת (גם אם מישהו יפרוץ לאחת המערכות, הוא לא יוכל לגשת למערכות נוספות). שירות שמירת הסיסמאות של דפדפן כרום יזכור את כל הסיסמאות עבור הילד, וגם יתריע כשיש חשש שאחת המערכות נפרצה. מומלץ ביותר להפעיל אימות כפול (two factor authentication) בכל מערכת שמאפשרת את זה, שכן הוא מונע בוודאות גבוהה כניסות לא מורשות.
  • אבטחת מידע - ודאו כי במחשב הביתי הנייח, או הנייד, שבו משתמשים הילדים, מערכת ההפעלה מעודכנת ומותקנת בו תוכנת הגנה מפני נוזקות. כדאי לוודא כי המחשב כולל מערכת חומת אש (Firewall) לחסימת נסיונות חדירה, וגם שהרשת הביתית (WiFi) בבית מוצפנת תחת סיסמה חדשה, שאינה הסיסמה הראשונית שמוכרת לכל פורץ.
6 צפייה בגלריה
פרטיות ילדים לימודים מרחוק
פרטיות ילדים לימודים מרחוק
הרשתות החברתיות עוקבות אחריהם
(צילום: Shutterstock)
  • שיעורים בווידאו – הקפידו שהשטח שמאחורי הילד, שנקלט בעין המצלמה, יהיה ניטרלי. היו מקרים לא מעטים של ביוש ילדים בגלל דברים שהתגלו מאחוריהם בזמן השיעורים. כשהילדים משתמשים במערכת שאינה דורשת צילום וידאו, הקפידו לכסות את המצלמה (כולל מצלמת הטלפון). האקרים מיומנים יכולים להשתלט על המצלמה מרחוק ולצלם את הילדים כשהם אינם מבחינים בכך.
  • שמירת הפרטים האישיים - אפליקציות ומערכות למידה נוטות לאסוף פרטים רבים מעבר למה שנדרש להפעלתן. למעשה מרבית מערכות הרשת החברתית מבוססות על סחר בפרטים האלה כמודל עסקי. ילדים אוהבים למלא שאלונים ולספר על עצמם והם קורבנות אידיאליים של המערכת. לכן הקפידו להסביר לילדים למסור את הפרטים ההכרחיים בלבד, שבלעדיהם אין אפשרות להירשם. כמו כן כדאי מאוד לסרב להצעה המפתה להירשם באמצעות גוגל, פייסבוק או רשת אחרת, שכן הדבר מאפשר לרשתות להרחיב את המעקב שלהן. הירשמו תמיד עם כתובת דוא"ל בלבד, ולא עם מספר טלפון.
6 צפייה בגלריה
ילדים מול מחשבים
ילדים מול מחשבים
ילדים מול מחשבים
(צילום: יח"צ)

הרשתות החברתיות

  • הגדרות הפרטיות – במערכות כמו פייסבוק או טיקטוק יש אפשרות לשלוט חלקית בפרטים האישיים שנשמרים במערכת ובשמירתם כפרטיים. הקדישו זמן ללמידת הכלים השונים בכל רשת, ועברו עם הילדים על הגדרות הפרטיות בחשבונות שלהם. למדו אותם להגביל את הפוסטים, התמונות והתגובות שלהם לחברים בלבד ולהוסיף כחברים רק את מי שמוכר להם אישית. הדגישו: לא משיבים לעולם למי שלא מכירים ואם הפנייה מעוררת חשד – מדווחים עליה.
  • דוא"ל נפרד - ברשות להגנת הפרטיות ממליצים לפתוח חשבון דואר אלקטרוני ייעודי ונפרד להורדת אפליקציות על מנת שתהיה הפרדה ביניהן לבין החשבון בו הילדים משתמשים ביומיום לשליחת הודעות פרטיות.
6 צפייה בגלריה
הפיצ'ר החדש מבית פייסבוק
הפיצ'ר החדש מבית פייסבוק
הגדרות פרטיות בפייסבוק
(צילום: פייסבוק)
  • שיתוף פרטים - אומרים לילדים: לא מעלים לרשתות שום מידע שמאפשר להגיע אליכם פיזית – כתובת מגורים, מספר טלפון, בית הספר והכיתה, וגם לא כתובת דוא"ל. לא מפרסמים ברשת חברתית אחת פרטי קשר לרשת אחרת, מה שמאפשר לתוקפים להצליב מידע עליכם.
  • זהירות, תיוגים! התיוג מלהיב את הילדים כי הוא מביא עוקבים אבל באותו זמן הוא מקל מאוד על עוקבים לא רצויים לאסוף פרטים על הילדים. עדיף שהעוקבים של הילדים יגיעו מהיכרות אישית ולא מתיוגים. לעיתים פוסטים מתויגים כוללים מידע ותמונות שהילד או הילדה לא היו רוצים שיופיעו. במקרה כזה אפשר לדרוש מהחבר או החברה את הסרת הפוסט וגם לחסום את העלאתו בחשבון של הילדה או הילד.
6 צפייה בגלריה
איסור שימוש בטלפון
איסור שימוש בטלפון
להגן על הסמארטפון שלהם
(צילום: Shutterstock)

סמארטפונים

  • זהירות, פישינג! מדובר במכת מדינה שמחייבת חשדנות גבוהה בכל הודעה שמגיעה בסמס, וואטסאפ וכל רשת חברתית. בגלל תמימות הילדים, הסכנה גדולה עוד יותר. הכלל: לא לוחצים על שום קישור, לא משנה כמה תמים הוא נראה. אם הילדים משוכנעים שהקישור חיוני – צריך לפנות למי ששלח את הקישור ולוודא איתו שאכן הוא זה ששלח אותו.
  • נסיונות תרמית – לחיצה על קישור פישינג מובילה בדרך כלל לאתר אינטרנט שנראה לגיטימי, ובו הילדים יתבקשו למסור את שם המשתמש והסיסמה שלהם. הילדים צריכים לדעת: לא מוסרים את הסיסמה לעולם, לאף אחד. מרבית ניסיונות התרמית מבוססים על זה שהבקשה לסיסמה נראית לגיטימית. אבל נותני שירותים לא יבקשו את הסיסמה שלכם בהודעת סמס או במייל ואם יש בקשה כזו, סביר שהיא התחזות.
6 צפייה בגלריה
ילדים צופים ביוטיוב
ילדים צופים ביוטיוב
ילדים והטאבלט
(אילוסטרציה: Shutterstock)
  • עדכוני תוכנה – מומלץ לעדכן את האפליקציות בטלפון בכל פעם שהעדכון מוצע לילד. מרבית העדכונים כוללים תיקונים של פרצות אבטחה במערכת, וזמן קצר לאחד שמתגלות פרצות כאלה מתחילים נסיונות של האקרים לעשות בהן שימוש זדוני.
  • סיסמה לטלפון - ודאו שיש סיסמה לטלפון של הילדים ושאתם יודעים אותה (או לפחות מבטיחים שהיא כתובה במקום בטוח). בסמארטפונים מתקדמים אפשר להוסיף אמצעי הגנה נוספים כמו זיהוי פנים או טביעת אצבע. הגנת הטלפון בסיסמה גם מצפינה את המידע בטלפון כך שמי שכבר הצליח לשים את היד על הטלפון שלכם - לא יוכל לעשות במידע שבו שימוש כנגדכם.