בשיתוף אינטל
אם מקצוע הנדסת החומרה נראה בעבר נטול הילה של זוהר, גם בעולם ההייטק, הרי שבאה הקורונה ומשבר עולמי בתחום השבבים החזיר למקצוע את כבודו האמיתי בעולם וגם בישראל והביקוש למהנדסי חומרה רק גדל.
בישראל יש קרוב ל-12,000 מהנדסות ומהנדסי שבבים ומדי שנה מספרם עולה בכ-4%. חלק מהם, עובדים באינטל ישראל, ואחראים לבשורה החדשה בתחום שהושקה ממש לאחרונה. אורלי ברניב. מנהלת קבוצת וריפיקציה של פיתוח מעבדים, באינטל ישראל; עמית נאור, מנהל פיתוח רפטור לייק ומנהל קבוצת פיתוח באירגון המעבדים של אינטל ישראל; ונועה סובל, מנהלת קבוצת ההספקים במחלקת הולידציה של מעבדים, גם היא באינטל ישראל, הגיעו לאולפן כדי לספר איפה היינו, איפה אנחנו היום ומה החשיבות של תפקיד מהנדסי החומרה בהי-טק הישראלי. צפו באולפן בראש הכתבה.

מקצוע לסקרנים ולפותרי חידות

התשוקה לפתח דברים חדשים היא משהו שמתחיל עוד בילדות, מסבירה אורלי ברניב, מנהלת קבוצת וריפיקציה של פיתוח מעבדים באינטל: "הרצון לפתח דברים חדשים, הרצון לפרק ולהרכיב, לפצח משחקי מחשב, לנסות לשבור את המשחק ולעקוף כמה שלבים", היא מספרת מניסיונה. אחר כך לומדים פיזיקה, מחשבים ומגיעים לתחום של הנדסת חומרה והנדסת מחשבים באקדמיה. "זה בעיקר הסקרנות שמובילה", היא אומרת.
1 צפייה בגלריה
סדרת מעבדי ה-Raptor Lake
סדרת מעבדי ה-Raptor Lake
סדרת מעבדי ה-Raptor Lake
(מקור: אינטל)
גם אחר כך הופך המקצוע למגוון. "אין מהנדס שעושה את אותו הדבר לאורך זמן ואין שני מהנדסים שהיום שלהם נראה אותו דבר, המגוון הוא ענק. בסוף, מטרת ההנדסה היא לפתור חידות. וזה בערך מה שאנחנו עושים", אומרת גם נועה סער סובל, מנהלת קבוצת ההספקים במחלקת ולידזציה של מעבדים באינטל. "המגוון הוא עצום - יש את המהנדסים שיושבים במעבדה עם כל הברזלים ויש את אלה שיושבים אל מול המחשב ומתכננים וחושבים וחולמים. מגוון התפקידים ענקי".
"אין שום דרך אחרת לייצר את המוצרים הכי מתקדמים בעולם, אם לא יצר הסקרנות. היא מניעה את הגלגלים והאושר הזה והסיפוק של ההצלחה – עילאיים", היא אומרת.

ישראל כמרכז עולמי

"מרכז הפיתוח של אינטל בישראל הוא מרכז מאוד חזק, דומיננטי וחשוב והרבה מאוד מההצלחות מגיעות מתוך ישראל", אומר בגאווה לא מוסתרת עמית נאור, מנהל פיתוח רפטור לייק ומנהל קבוצת פיתוח בארגון המעבדים, באינטל ישראל. "הדבר הזה מתאפשר בגלל הסקרנות והאופי שלנו כישראלים והיכולות שלנו".
ברניב מספרת שהפיתוח של שבב אורך כ-5 שנים, לפני שהמוצר מגיע ללקוחות. "צריך לנסות לחזות איך יראה השוק, מה ירצו הלקוחות, איזה דברים טובים אנחנו רוצים לשים במעבד הזה כדי שיענה על הצרכים שלהם ולפעמים גם לנבא את מה שהם עוד לא יודעים ויקרה בעוד חמש שנים", היא אומרת ומסבירה שזה כולל תהליכים של תכנון, גרפיקה, בינה מלאכותית, אבטחה, ביצועים "ועוד הרבה מאוד וקטורים שאנחנו חושבים עליהם בפיתוח המוצר".
עיקרי האתגר הם ליצור מוצר זעיר ככל האפשר עם יכולות מחשוב גדולות ככל שאפשר. "איך מייצרים שבב שיש בתוכו מיליארדי טרנזיסטורים שהם בעצם הכל מסביב לזה, ועדיין זה עובד וזה קטן וזה הולך ונהיה יותר ויותר קטן", אומרת גם סער סובל. "אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים וגם מדברים עם הלקוחות. גם להם יש את הרצונות ואת הפנטזיות שלהם. כמו שירים מהמגירה, אנחנו גם מוציאים דברים שפעם תכננו וירדו מהשולחן כי הטכנולוגיה לא אפשרה והיום כבר ניתן לעשות".

רפטור לייק – גיים צ'יינג'ר

השבב החדש, ה-Reptor Lake, צפוי לשנות את התעשייה, אומרים באינטל. "הדברים שאנחנו מנסים לשפר במוצרים שלנו הם בעיקר את יכולות העיבוד, יכולות העיבוד הגרפי, יכולות AI (אינטליגנציה מלאכותית, ל.ז.), שהם חשובים בתחום השרתים אבל גם בתחום צד הלקוח", אומר נאור, "שם נכנס הרפטור לייק לממשקים מתקדמים יותר, לממשקים של זיכרונות חיצוניים מתקדמים יותר, שיאפשרו לחבר רכיבים חיצוניים כמו כרטיסים גרפיים מהירים יותר וכן הלאה. כל זה כדי לתת ללקוחות, בסופו של דבר, חוויה טובה יותר". כרגע, הוא אומר, הרפטור לייק זמין למחשבים נייחים ובהמשך יותאם גם לאמצעים אחרים.
נאור מספר שזמן הפיתוח של הרפטור לייק היה קצר יותר מהרגיל, "עשינו אותו בזמן שיא. לא עשינו מהפכה, לא רבולוציה אלא אבולוציה - אבל אבולוציה מאוד מאוד חזקה ומשמעותית", הוא אומר ומסביר שהוסיפו לשבב הזעיר עוד ליבות, הגדילו את זיכרון המטמון, הגיעו לתצורות השמות של אפילו 6 ג׳יגה. "זה שיא עולמי", הוא מסביר.
איך ישנה ה-Reptor Lake את חווית הלקוח?
משתמשי הקצה במחשב הנייח, אומר נאור, ייקבלו חווית גיימינג טובה באופן משמעותי. "גיימינג ואי ספורט הפכו להרבה יותר טובים. יכולות יצירת התוכן, העיבוד עלו בצורה דרמטית, של 40% יותר ביחס למוצר הקודם והיכולות להשתמש בזכרונות חיצוניים מהירים יותר עלה גם הוא. זה מגביר את יכולת הביצועים", הוא אומר.
"חווית המשתמש תשתנה, המשחק יהיה הרבה יותר חי והמשתמשים ירגישו את זה", אומרת גם סער סובל.

האתגרים בדרך אל ראש ההר

השלושה מודים שיש הרבה אתגרים בדרך להשגת מוצר כמו הרפטור לייק. "יש הרבה אתגרים בדרך", אומרת ברניב, "כמות הדברים שיש לעשות בלוח זמנים נתון עצומה. נראה מאד מפחיד לטפס על ההר הזה. אבל הנוף מלמעלה שווה את זה", היא מוסיפה בחיוך. "בסוף לקנות לבן שלי מחשב גיימינג שאני יודעת שיש לנו חלק בו, זו חוויה אדירה".
"באמת יש קשיים ויש אתגרים. מה שבעיניי ייחודי במקום בו אני נמצא - ואני חושב שזה מייחד את אינטל - אלה האנשים שנמצאים בחברה הזאת, אנשים עם יכולות יוצאות דופן שפשוט לא משנה איזו בעיה אתה תיתן להם הם יפתרו אותה", אומר נאור ממקומו כמנהל פיתוח.
"מהרגע שמוצר יוצא זו תחושת הקלה מטורפת", אומרת גם סער סובל, "את מבינה שמהרגע הזה, מיליוני אנשים בעולם ישתמשו, יחוו ויהנו ממשהו שאת היית חלק מאוד משמעותי ממנו. זה סיפוק ענק, ובאותה שנייה, אתה כבר אומר אוקיי מה האתגר הבא? יאללה. תביאו לי אותו", היא אומרת.
בשיתוף אינטל