הרבה גבות הורמו לפני כמעט שנה, כשמיקרוסופט הודיעה כי דפדפן אדג' הלא מאוד פופולרי שלה, היורש של האקספלורר המיתולוגי, עובר להתבסס על מנוע כרומיום - בדומה לזה של גוגל כרום המוכר, אבל גם אופרה ואחרים. מצד אחד, השליטה המוחלטת של גוגל בשוק מנועי החיפוש והדפדפנים הפכה את המאבק הזה לאבוד מראש - ולא לגמרי היה ברור למה מיקרוסופט מתעקשת להחזיק סוסים מתים במירוץ. מנגד - נראה היה שמדובר בהחלטה אמיצה, כמעט מהפכנית.
"אפשר לדמיין מה קבלת החלטה כזו עשתה בתוך החברה", מספר אהרון וודמן, מנהל התקשורת של אדג' ובינג, ומי שכבר ליווה כשלונות מפורסמים במיקרוסופט כמו ווינדוס פון. "בעיניי זו דוגמה להחלטה נכונה - בטח נכונה יותר מזו שעשינו בהקשר של הפון, בחרנו הפעם לאמץ את הדרך שבה העולם עובד במקום להמשיך להתעקש על הדרך שלנו".

3 צפייה בגלריה
מיקרוסופט אדג'
מיקרוסופט אדג'
מתגעגעים ל-E הכחולה? הלוגו של מיקרוסופט אדג'
(צילום: מיקרוסופט)
אדג' המחודש יגיע לשוק באופן רשמי ב-15 בינואר, עם לוגו עדכני ושורה ארוכה של פיצ'רים שאמורים להפוך אותו לאטרקטיבי יותר. יחד עם בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט - האסטרטגיה החדשה מכוונת בעיקר למגזר העסקי, ורק אחר-כך גם לצרכנים פרטיים. "השאיפה שלנו להיות משמעותיים במגזר העסקי והמסחרי נובעת מהרצון לאפשר לעובדים למצוא מידע באופן פנימי בארגון. אני עובד בחברה של 120 אלף איש, אני בטח לא מכיר את השמות של כולם, וגם אם כן - אני לא אדע לאיית אותם - עם בינג אני יכול פשוט להקליד את המידע שיש לי, גם אם הוא חסר ולקבל תוצאה רלוונטית. אני יכול למצוא מידע שנשלח אלי בקישורים, יש המון אינטגרציות עם כל השירותים של מיקרוסופט".
הקרב על נתח בשוק מנועי החיפוש לא אבוד מראש? "כשהשקנו את בינג הוא לא היה משומש בסדר גודל מספק, וזה פגע בנו מאוד במבחן הרלוונטיות - זו הדרך שבה מנועי חיפוש משתפרים. אין מתמטיקה שיכולה לפצות על האינטראקציה האנושית עם הרשת, כך שלא חשוב כמה האלגוריתם שלך טוב - צריך משתמשים. בהמשך ההשקעה ביאהו! הביאה לנו טראפיק וזה איפשר לנו להשתפר בצורה דרמטית. אנחנו עושים מדי פעם מחקרים שבהם אנחנו מראים לאנשים תוצאות חיפוש בלי מיתוג. התוצאות מרתקות. שליש מהאנשים מעדיפים את בינג, שליש מעדיפים את גוגל, ושליש לא מצליחים להבחין בהבדל. כשבודקים שוב עם המיתוג - התוצאות שונות לגמרי. זה אתגר. לאנשים יש תפיסה מיושנת לגבי איכות התוצאות של בינג".
3 צפייה בגלריה
מיקרוסופט בינג
מיקרוסופט בינג
מיקרוסופט בינג
(צילום: מיקרוסופט)
גם אדג' מקבל שיפורים משמעותיים, הבולט שבהם הוא הטראקינג - שבו, כברירת מחדל, ייחסמו מרבית הקוקיז (ואפשר גם לבחור במצב פרטיות מלא, או בלי חסימה בכלל). הוא יעבוד מהר יותר, יאפשר תאימות גבוהה וסינכרון סיסמאות, הרשאות והעדפות. וודמן מספר כי ב-11 החודשים שחלפו מאז שהוחלט לעבור למנוע כרומיום, באותם משאבים ועם אותו כמות של צוות - מיקרוסופט הצליחה לבנות דפדפן חדש לגמרי. "כמות ההנדסה והמשאבים שהשקענו כדי להמשיך ולתמוך בסטנדרטים של HTML 5 היא בלתי נתפסת - ועדיין חווינו בעיות קשות של תאימות", הוא אומר.
הדפדפן החדש מביא כלים של שקיפות ופרטיות - נושא שמעסיק יותר ויותר משתמשים היום. למה להתמקד במגזר העסקי כשבבירור יש ביקוש אצל צרכנים פרטיים?
"הנושא של פרטיות הוא אתגר מוזר ומורכב. אנחנו אומרים ללקוחות 'אנחנו יכולים לספק לכם פרטיות מוחלטת. אבל אז הרשת תישבר. כי מה לעשות, הרשת מבוססת ברובה על מודל עסקי של פרסום. ולכן לקוחות מעדיפים לוותר על משהו מהפרטיות שלהם בתמורה לזה שהרשת תמשיך לתפקד. באופן היסטורי, המודל העסקי של מיקרוסופט אף פעם לא נשען על מוניטיזציה של מידע פרטי, ולכן זה הולם אותנו מאוד כחברה להמשיך בכיוון הזה של פרטיות ואבטחה. זה מרחב שבו אנחנו באמת נבדלים. ואגב, זה לא שאנחנו לא מייעדים את אדג' בכלל למשתמשים הפרטיים, אבל במהלך השנה הקרובה צפויים כמה חידושים שבאמת יבדלו אותו מהמתחרים ויתנו ערך אמיתי".
3 צפייה בגלריה
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
(צילום: מיקרוסופט)
ואיך מקבלים את הלוגו?
"אני באופן אישי מת עליו! אנחנו עושים הרבה מחקרים שנשענים על התחום של כלכלה התנהגותית ותגובה רגשית, וזה מרתק לראות איך אנשים מגיבים ללוגו החדש. רוב התגובות הן של 'אה! זה מאוד רענן!', וגם אני חושב ככה, השימוש בצבעים ובעיצוב התלת-ממדי הופך אותו לסמל שאפשר לשחק איתו ואני חושב שלשם אנחנו צריכים ללכת. היו גם כאלה שהגיבו באכזבה, ואמרו שה-E הכחולה היא איקונית".
אני לא בטוחה שהם התכוונו לזה בקטע טוב.
"האמת שאני לגמרי מסכים איתך", הוא צוחק.
הכותבת הייתה אורחת מיקרוסופט באורלנדו