חצי שנה מאז ההכרזה המהפכנית על העלמת מונה הלייקים מאינסטגרם - ובישראל כבר יש משתתפים בניסוי: לירז מאיר, מנהלת קמפיינים ברשתות חברתיות, שיתפה כי הבחינה לפני יומיים שחשבון האינסטגרם הפרטי שלה כבר לא מציג את מספר הלייקים עבור פוסטים של אחרים. במקום מונה הלבבות המוכר של הרשת החברתית - נכתב כי הפוסט "חובב" (Liked) על-ידי אחד מחברי האינסטגרם שלה, "ואחרים". כמה אחרים? אין לה שום דרך לדעת.
2 צפייה בגלריה
שינוי מרחיק-לכת. אינסטגרם
שינוי מרחיק-לכת. אינסטגרם
שינוי מרחיק-לכת. אינסטגרם
(צילום: shutterstock)
"פתאום אין לייקים, ביי. זו תחושה מאוד מוזרה", אומרת מאיר. "אני לא איזו משפיענית רשת, אין לי המון עוקבים באינסטגרם ואני לא בודקת כל היום כמה אנשים לחצו לייק, ובכל זאת זה מוזר לראות. אני נמצאת באינסטגרם ממש מהשנה הראשונה שלה, וזה שינוי גדול".
את רואה את זה משפיע על העבודה שלך מול לקוחות? "עם לקוחות זה דווקא יכול להוריד הרבה לחץ שתמיד קיים סביב המספרים האלה. אבל כאמור לעמודים שאני מנהלת זה עוד לא הגיע. אני לא מאלה שמאמינים שמדובר בשינוי מבורך, ומצד שני זה גם לא סוף העולם. כרגע זה בעיקר מוזר לראות".
2 צפייה בגלריה
ניסוי הלייקים של אינסטגרם
ניסוי הלייקים של אינסטגרם
כך נראה ניסוי הלייקים של אינסטגרם
(צילום מסך)
באינסטגרם מאשרים כי הניסוי הורחב לחלקים נוספים בעולם, מעבר לשש המדינות הראשונות שנטלו חלק בניסוי. "אם נבחרתם להשתתף בניסוי, לא תראו יותר את מספר הלייקים הכולל בפוסטים שמופיעים בפיד, אלא אם מדובר בפוסטים שלכם עצמכם. הפידבק מהבדיקות הראשונות היה חיובי, זהו שינוי יסודי עבור אינסטגרם ולכן אנחנו ממשיכים לבדוק אותו גם בשוק העולמי כדי ללמוד יותר", אמרה טארה הופקינס, מנהלת המדיניות האזורית של אינסטגרם.
ברשת החברתית לא נותנים שום אינדיקציה לגבי המשתמשים שנבחרו להשתתף בניסוי. במקביל, נראה כי במקומות שונים בעולם הבדיקות נעשות בצורה מגוונת, כך למשל ישנם פוסטים שעבורם כן רואים מניין מסוים (כמו "אלפים אהבו" במקום הצגת מספר מדויק). בעניין זה, מסרה דוברת פייסבוק בישראל כי "משתמשים אמרו לנו שמונה הלייקים יכול לתת אינדיקציה טובה בזיהוי טרנדים ואירועים תרבותיים, ולכן אנחנו בוחנים דרכים חדשות להצגת פוסטים שמקבלים תהודה בקהילה העולמית של אינסטגרם".
לפני כחודשיים נודע כי גם הרשת החברתית-האם, פייסבוק, תצטרף לניסוי ותבחן את העלמת מונה הלייקים בפלטפורמה הפופולרית. "אנחנו עדיין אוספים נתונים ומסקנות מהניסוי הראשוני בפייסבוק", אמרה דוברת הרשת החברתית, "אנחנו רוצים שמשתמשים ימשיכו להיות מעורבים בפיצ'ר הזה כדי ללמוד האם הוא מתאים לקהילה שלנו בטווח הארוך".