נדמה שפרטיות היא זכות שאנחנו מוותרים עליה ברגע שאנחנו מתחברים לאינטרנט היום. אחת הסיבות לכך, היא שאפילו כדי לגשת לשירותים ואתרים רבים היום, יש צורך לפתוח פרופיל, ולשם כך למסור פרטים אישיים כמו מספר טלפון וכתובת אימייל. פעולת המסירה הזו הפכה לכמעט אוטומטית, שכן אנו מעוניינים לסיים עם השלב הזה במהירות האפשרית ולקבל את הגישה לפעולה הרצויה. כך, אנחנו לא משקיעים כל מחשבה בצדדים השליליים של אותו טרייד-אוף.

עוד מדריכים:

הסיכונים בכך שהפרטים האישיים שלנו מופצים כך באינטרנט רבים - מקבלת הודעות ספאם לא רצויות ועד דליפת מידע אישי במקרה של פריצת אבטחה. את הסיכונים האלו ניתן לצמצם על ידי נקיטת פעולות מודעות ומכוונות שמטרתן שמירה על פרופיל נמוך ברשת. זה אולי דורש מעט יותר מאמצים, אבל יכול להקנות לכם שקט. הנה כמה טיפים של חברת אבטחת המידע ESET שיסייעו לכם להגן על עצמכם יותר, בקלות.
2 צפייה בגלריה
כך תשמרו על פרטיות ברשת
כך תשמרו על פרטיות ברשת
כך תשמרו על פרטיות ברשת
(צילום: שאטרסטוק)

כתובת דוא"ל חלופית

אלכס שטיינברג, מנהל מוצרים ב-ESET, מסביר: "לרוב אתרים ירצו את כתובת המייל כדי להכניס אותנו לרשימת תפוצה ולשלוח פרסומות שיעודדו ביצוע רכישות. במקרים מסוימים, יכול להיות שאתרים אפילו ישלחו פרסומות ללא יכולת הסרה מרשימת התפוצה, יבצעו ניסיונות פישינג, או יעבירו את רשימת הכתובות לצד שלישי שאין לנו מידע לגבי הכוונות שלו".
על מנת להימנע ממתן כתובת המייל שלנו לכל שירות שדורש אותה בהרשמה, יש שני טיפים שונים. דרך הפעולה הראשונה מתאימה בהתנהלות מול גופים מסחריים שאנו מעוניינים להמשיך לקבל מהם הודעות, כמו מועדוני לקוחות למשל, אך לא נרצה שאותם תכנים יציפו את התיבה הראשית שלנו. לשם כך, ניתן ליצור כתובת מייל נוספת וייעודית. בכל פעם שתרצו להירשם לשירות כזו - מסרו את אותה כתובת מייל משנית.
ומה לגבי שירותים בהם אתם מעוניינים להשתמש באותו רגע, אבל אין לכם צורך להמשיך להשתמש בחשבון עבורם, או לקבל מהם מיילים בעתיד? כאן ההמלצה היא להפיק כתובת מייל חד-פעמית עבור ההרשמה - מספר שירותים יכולים ליצור עבורכם תיבה זמנית שמשמידה את עצמה אחרי זמן קצוב. ברוב השירותים האלה ניתן גם לגשת למיילים שמקבלים על ידי הזנת הכתובת הזמנית לאתר השירות. נציין כי לא מומלץ להשתמש בשירותים הללו אם במסגרת ההרשמה לשירות עשוי להיות מועבר לכתובת המייל מידע רגיש.
חלק מהשירותים הללו הם 10 Minute Mail, Temp Mail, ו-Tempail.

מספר טלפון נוסף

אתרים רבים דורשים כאמור גם מספר טלפון בהרשמה. הבקשה עשויה לנבוע מהצורך לשלוח הודעה לאימות הזהות או לצרכים אופרטיביים כמו העברת הטלפון לשליחים כשהוזמן מוצר. מנגד, כולנו מכירים את התוצאות העגומות הפוטנציאליות של העברת מספר הטלפון - הודעות SMS אקראיות ואפילו הודעות תרמית בוואטסאטפ.
במקרה הזה, הפתרון עשוי להיות מספר טלפון חלופי. זה אולי נשמע מוזר, אבל לשם כך כל מה שעליכם לעשות הוא לקנות כרטיס SIM נוסף, שיש לטעון בכמה שקלים בלבד כדי שיישאר טעון. חלק מהמכשירים תומכים בהוספת סים נוסף ולכן לא תצטרכו מכשיר נוסף למטרה זו. ניתן יהיה להשתמש במספר הזה לכל הצרכים המקוונים - חיבור לרשתות החברתיות, קבלת מספרי מעקב של משלוחים, ואפילו שיתוף שלו עם אנשים שהכרתם ברשת, ואתם עדיין לא מכירים לעומק. את המספר האמיתי ממליצים ב-ESET לחלוק רק עם חברים, קרובים ומוסדות ממשלתיים. כך, אם קיבלתם שיחה למספר הנוסף, תוכלו להניח שמדובר בתרמית ואחד האתרים שנרשמתם אליו עבר פרצה.
2 צפייה בגלריה
אישה שולחת SMS
אישה שולחת SMS
שקלו להחזיק מספר טלפון נוסף להרשמה לשירותים
(אילוסטרציה: Shutterstock)

אימות דו-שלבי וקודים חד-פעמיים

מרבית השירותים המקוונים ממליצים היום על שימוש באימות דו-שלבי. אם בחרתם לעשות זאת, בהתחברות לשירות תתבקשו לנקוט צעד נוסף אחרי הזנת הסיסמה, כדי למנוע כניסה לחשבון אפילו אם מישהו גנב את הסיסמה. בעוד שאימות דו שלבי הוא אכן מומלץ לצורכי אבטחת מידע משופרת, גם כאן כדאי להימנע ממתן מספר הטלפון האישי.
מאחר שאימות דו-שלבי כולל לרוב שליחת הודעה לטלפון, כדי להשתמש בשיטת האבטחה הזו מבלי למסור את מספר הטלפון, תוכלו להשתמש באפליקציות כמו Microsoft Authenticator או Google Authenticator. תצטרכו להיכנס להגדרת הפרטיות של האתר ולבחור לייצר קוד QR או קוד הכולל אותיות ומספרים, שניתן להזין באפליקציה - והיא תייצר קוד זמני כמו סיסמה חד-פעמית. מעט השקעה מוקדמת בצעדים הללו עשויה לחסוך הרבה התעסקות מיותרת בעתיד, ולעתים למנוע סכנות של ממש.