האם יש לשירותי הטלוויזיה של yes הצדקה בעשור השלישי של המאה ה-21? חברת הלוויין מהמרת שכן, ומנסה למצוא מקום בעולם של נטפליקס, אייטיונס, גיים פאס וסטרימינג פיראטי קל מתמיד. התוצאה הטכנולוגית של ההימור שלה הוא yes+, שירות אינטרנטי שנמצא כשיו בגרסת בטא.
במובן הטכנולוגי, יס פלוס הוא הצלחה מהותית. האפליקציה הראשונה של השירות זמינה ל-Apple TV, הסטרימר של אפל, וכבר בגרסת הבטא היא מציעה ממשק טוב יותר ממה שיש לכל המתחרים המקומיים להציע. למעשה, היא לא נופלת - ובמובנים רבים מתעלה - גם על אפליקציות תוכן סטרימינג של השירותים העולמיים הגדולים.
אל כל אלה נחזור עוד בהרחבה, אבל קודם בואו וננסה לענות על שאלה אחת פשוטה: מי צריך את יס פלוס? או, נכון יותר, מי צריך ערוצי טלוויזיה? התשובה המתבקשת היא "אנשים שרוצים שידורים חיים". בכל שידור מושהה, אין יתרון לערוץ לינארי דוגמת זה שיס משדרת על פני ספריית VOD מודרנית שגם יודעת להמליץ על תוכן. חסרונות? יש הרבה. וכשמדברים על שידורים חיים, זה אומר בעיקר אקטואליה וספורט.
5 צפייה בגלריה
יס פלוס
יס פלוס
ממשק מעולה. יס פלוס
שידורי אקטואליה מועברים אצלנו בעיקר בערוצים הפתוחים, הזמינים לכולם גם בלי לשלם 200 שקלים לחודש. שידורי הספורט הם דבר בעייתי הרבה יותר, אבל זו גם נקודת התורפה הטכנולוגית הגדולה ביותר של yes+. אם ניסיתם פעם לצפות בשידור ספורט דרך תשתית אינטרנטית - בין אם שירות רשמי או סטרימינג פיראטי - אתם כנראה מודעים להשהיה, שעלולה להגיע לדקה וחצי-שתיים, בין השידור בתשתית כבלים ולוויין לבין השידור באינטרנט.

כדורגל בדיליי

במשחק ארגנטינה-אורוגוואי שנערך בשבוע שעבר, ההפרש בין הממיר הסטנדרטי של יס לבין יס פלוס היה כ-40 שניות. ביס אומרים שמדובר בהשהיה הכי נמוכה שקיימת כיום בשירות ישראלי, אבל זה עדיין עיכוב אסטרונומי בעידן של פושים ומדיה חברתית. לקבל הודעת פוש על גול לפני שאתם רואים אותו על המסך זה, איך לומר, לא אידאלי. בחברת הלוויין טוענים כי 40 שניות זו נקודת הפתיחה, והם עובדים על פתרונות שישפרו את המצב, אבל לא מתחייבים על לוחות זמנים.
יש באופק כמה וכמה תחרויות ספורטיביות גדולות, מאולימפיאדת טוקיו ועד יורו 2020. אם עד אז השירות ייצא מבטא, ישווק לכלל המנויים, ויציע השהיה מסוג זה - יס תהיה בבעיה. היא לא פרטנר או סלקום, שמציעות תשתית אינטרנטית בלבד שבה מה שמקבלים זה מה שיש. המוצר האינטרנטי שלה מתחרה עם מוצר לווייני, שאותו היא עדיין מציעה. ואם יס פלוס זה העתיד של יס, שכבר הודיעה כי היא מתכננת להפסיק עם השידור הלווייני, הוא לא יכול להציע חוויה נחותה מהותית בתחום מרכזי כל כך (כנראה הכי מרכזי) שבו יס עדיפה על המתחרים האינטרנטיים.
5 צפייה בגלריה
יס פלוס
יס פלוס
תוכן לא יהיה חסר לכם
אם מתנתקים מעניינים ברומו של עולם כמו ההצדקה לקיומו של yes פלוס, מגלים שירות שלמרות תג ה"בטא" שלו הינו, כאמור, מצויין. בחברה מספרים כי פיתחו את השירות תוך שיתוף פעולה עם אפל, כחלק מהסכם שבמסגרתו תהפוך yes בצורה רשמית לספק שידורים של החברה. הדבר יאפשר לה גישה מתקדמת יותר ממה שיש אצל המתחרים למערכת ההפעלה tvOS - עם דגש על התחברות לשירות דרך הממשק של הממיר. יס גם תשווק את הסטרימר Apple TV במודל השכרה, בנוסף לסטרימר שאותו תשיק וכן אפליקציות לפלטפורמות אחרות.
5 צפייה בגלריה
יס פלוס
יס פלוס
בקרוב גם ברוסית, ערבית ואנגלית
לא ברור עד כמה אפל השפיעה על המפתחים והמעצבים של יס, אבל התוצאה היא ממשק נעים ואינטואיטיבי, שמסודר בצורה נוחה ומתנהג כצפוי . צופים בערוץ? הזזת האצבע למעלה על משטח המגע של השלט תפתח את המדריך, שיאפשר לכם לקבל פרטים ולעבור ערוצים. כפתור ה-Menu מזיז אתכם אחורה בממשקי האפליקציה, אך לא יוצא ממנה. המטרה היא לאפשר לכם תמיד לגשת לתפריט, בלי לסגור את האפליקציה כל הזמן. כדי לצאת, תצטרכו ללחוץ על Menu לחיצה ארוכה.

בעיות של בטא

ממשק התפריטים של yes+ בנוי גם הוא בצורה חכמה למדי, אם כי לא נטולת בעיות. תיאורטית, סרטים שהפסקתם באמצע וסדרות שבהן אתם צופים אמורים להפיע בממשק "המשך צפייה" בדף הראשי. הוא גם מהווה סוג של התראה לכך שיש פרק חדש בסדרה. מעשית, אחת הסדרות שבהן צפיתי לא היגרה למסך הזה. אבל שוב, מדובר בבטא ובעיות כאלה צפויות להיפתר. בנוסף צפויות להתווסף שפות ממשק: נכון לעכשיו הוא רק בעברית, אבל בעתיד יצטרפו גם רוסית, אנגלית וערבית.
האפליקציה של יס פלוס ל-Apple TV לא רק נוחה, היא גם מהירה. הרבה יותר מכל ממיר של החברה, ויותר מאפליקציות מתחרות. אפילו StingTV, גם היא מבית יס, חיוורת ואיטית בהשוואה ליס פלוס. נצטרך להמתין ולראות האם הדבר יהיה נכון גם לאפליקציית Android TV שצפויה להיות מושקת בשבועות הקרובים, לממיר שיס עצמה מפתחת עבור השירות, ולאפליקציות המיועדות לטלוויזיות חכמות - שתושקנה בתחילת השנה הבאה. למובייל כבר עכשיו יש כבר את אפליקציית Yes Go, המחוברת לאותו שירות. ובתוכניות של יס קיים גם שידור לדפדפני אינטרנט, אך בחברה לא אומרים מה לוח הזמנים לפיתוח הזה.

למה רק סטריאו?

החיסרון הטכנולוגי הבולט ביותר של האפליקציה כיום, למעט ההשהיה, הוא הנחיתות שלה מבחינת תמיכה בתקני תמונה ואודיו מתקדמים. ביס אומרים שהם עובדים כבר על שידור אודיו רב-ערוצי, והוספת מידע HDR (טווח ניגודיות גבוה) לשידורים. גם כאן אין לוחות זמנים בולטים.
אם יס+ יושק עם אודיו רב-ערוצי, יהיה זה שירות הטלוויזיה האינטרנטי הראשון בישראל שעושה זאת. כבר שנים חברות תקשורת מוכרות לכם חבילות עם שני ערוצי קול בלבד, ומשום מה לא נראה שלמישהו אכפת. אולי תחרות מצד יס תזכיר לסלקום, הוט ופרטנר שיש בארץ לא מעט אנשים עם מערכות קולנוע ביתי.
5 צפייה בגלריה
יס פלוס
יס פלוס
יס, על מערכת קולנוע ביתית שמעתם?

העתיד הוא לא ליניארי

אחרי כמה שבועות עם yes+, לא השתכנעתי שלטלוויזיה לינארית יש עתיד. אחרי שנים רבות עם שירותי VOD בלבד, לא הרגשתי ערך מוסף בשידורים הלינאריים שעליהם רוצה יס לגבות 200 שקל בחודש. האפליקציה אמנם הפכה לאחת העיקריות שבהן אני צורך תוכן - בזכות הנוחות ועושר התכנים - אבל כמעט תמיד במסגרת צפייה על-פי דרישה. אם הייתי יכול לשלם ליס רבע מחיר כדי לקבל גישה לאפליקציה בלי שידורי הטלוויזיה למעט עידן פלוס החינמי, הייתי רואה בה מתחרה ראויה לנטפליקס.
אך פשרה שכזו תהווה עבור יס כניעה, הכרה בכך שאין לה הצדקה כחברת שידורים. זה לא משהו שבחברה מוכנים לשקול בפומבי כרגע. מבחינתם, הם נפרדים מהלוויין ועוברים לאינטרנט, אבל ממשיכים לשדר. אך בין ההשהיה הבעייתית בשידורי ספורט, לבין שינויים בהרגלי הצפייה - מי יהיה מוכן לצפות?