תקיפות החות'ים על אוניות משא בים האדום מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל הפכו כבר מזמן לבעיה עולמית, ולא רק ישראלית. חברות ענק הודיעו על הפסקת הפעילות שלהן באזור הזה, מה שגרם ועוד יגרום לנזקים כלכליים כבדים. השאלה היא האם אפשר להתגבר על האיום החות'י באמצעים טכנולוגיים?
"זה צליל בתדר גבוה מאוד, חזק מאוד. זה יגרום לך לרצות לכסות את האוזניים", סיפר ל-BBC מנכ"ל חברת Genasys, ריצ'רד דנפורת', שהמציאה מכשירי התרעה אקוסטיים ארוכי טווח בשם LRAD כבר בתחילת שנות ה-2000, כדי להילחם בפיראטים שמנסים להשתלט על ספינות. המטרה היא לאפשר להרתיע חשודים, בין אם באמצעות מילים או צלילים לא נעימים שבוקעים מהמכשירים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד השתלטות ח'ותים על אוניית משא בים האדום
תיעוד השתלטות ח'ותים על אוניית משא בים האדום
תיעוד השתלטות החות'ים על אוניית משא בים האדום
(צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)
החברה טוענת כי המערכת שלה, שמגיעה לטווח של עד 3,000 מטר, יכולה לעבוד גם אם לתוקפים יש מגני אוזניים. המנכ"ל דנפורת' אמר כי כמה ספינות מסחריות גדולות מפליגות כיום עם LRAD, לצד הצי האמריקני, תחנות כוח גרעיניות, יאכטות של עשירים ואפילו בסכר הובר על נהר הקולורדו.

תותחי מים שיורים 5,000 ליטר בדקה

בין המוצרים הטכנולוגיים הנוספים שפותחו אפשר למנות את מכשיר הלייזר של חברת BAE Systems, שיכול להזהיר פיראטים במרחק של עד 2,000 מטר באמצעות סנוור. חברת QinetiQ פיתחה רשת מיוחדת שניתן לשגר ממסוק לעבר סירות תוקפות, שבתיאוריה עוטפת את המדחף וגורמת להשבתת כלי השייט.
ריפרש
החברה הישראלית שהמציאה מחשב עם משקפיים במקום מסך / עם טמיר ברלינר
42:48
תותחי מים הם אופציה נוספת, שאף נוסתה בשיא משבר שודדי הים הסומליים. סרטונים שהועלו ליוטיוב לפני יותר מעשור הראו שתותחי המים מגיעים לטווח של עד 300 מטר עם ירי של 5,000 ליטר לדקה.
אופציה אחרת שהומצאה על ידי טים ניז, רב חובל לשעבר בחברת International Maritime Security Network, היא מערכת הגנה מבוססת מים, שכוללת צינורות כיבוי גדולים שמייצרים סילוני מים סביב ספינות הענק. "אתה יכול ליצור מסך מסביב לספינה, וכך השודדים לא יוכלו לעבור דרכו", אמר ניז. אף על פי שכבר נעשה שימוש בתותחי מים נגד פיראטים בעבר, קיים ספק שמכשירים כאלה יפעלו נגד תוקפים חמושים ברקטות, רימונים ורובי קלצ'ניקוב.
במקביל, יש דרכי התגוננות נוספים. הלשכה הימית הבינלאומית (IMB) פרסמה מדריך להתגוננות מפני שודדי ים, ויש בו לצד דברים ברורים (הקשחת דלתות וחלונות) גם רעיונות מקוריים, כמו למשל הצבת בובות במקומות אסטרטגיים בספינה כדי ליצור רושם של מספר גדול יותר של אנשי אבטחה, פריסת חוטי טיל ומערכות שיחסמו וימנעו מהשודדים מלטפס לסיפון. נטען אפילו שאפשר באמצעות גידור משמעותי להפחית השפעה של פגיעת RPG בספינה.
כריס לונג, אחראי המודיעין בחברת האבטחה הימית Neptune P2P Group, אומר שבסוף "הדבר שעצר פיראטים זה שומרים חמושים על הסיפון. הם לא רוצים להיהרג, אלא רק כסף, ואם יירו עליהם הם הולכים". החברה שלו מציעה מאבטחים חמושים למפעילי כלי שיט מסחריים, אולם הביקוש לכך ירד בחדות בשנה-שנתיים האחרונות. פעם, לפי לונג, בעלי ספינות היו משלמים כ-76 אלף דולר עבור צוות בריטי של שלושה אנשים, אולם כיום מדינות אחרות מציעות פתרונות דומים במחיר זול משמעותית.
2 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
החות'ים משתלטים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
יחד עם זאת, אפילו הגנה מסוג זה על הסיפון לא תהיה יעילה אם התוקפים החמושים מגיעים בחסות מדינה, כמו למשל החות'ים. "אנחנו לא מסוגלים ולא מחויבים להיות מעורבים בשום מתקפה של גורם מדינתי", מודה לונג. "אם, למשל, החות'ים היו עולים על הסיפון, המאבטחים שלנו היו מניחים את נשקם".
יעקב לארסן, ראש תחום האבטחה הימית באיגוד בעלי הספינות Bimco, מוסיף כי "כשהאיום הוא משמעותי יותר מכמה שודדי ים כמעט בלתי אפשרי עבור ספינת משא להגן על עצמה". התקפות של צוותים צבאיים בעלי יכולת גבוהה, טילים ומזל"טים עמוסי חומר נפץ, הן מתוחכמות מכדי להבריח. אי אפשר לשים מערכות נגד מטוסים או טילים על ספינות משא, "נשק כזה פשוט לא זמין עבור ספינות מהסוג הזה", הוא טוען.
האפשרות היחידה למעשה להתגוננות בפני שודדי ים היא הגנה ימית מטעם מדינה. צבא ארה"ב שוקל ללוות ספינות מסחריות באזור הים האדום, שעלולות להיות בסכנת תקיפה. רק לאחרונה הצי האמריקני הפיל שלושה מל"טים, כך על פי פיקוד מרכז של ארה"ב, ואונייה של הצי הצרפתי יירטה גם שני מל"טים באזור.