רבות נכתב כבר על המחדלים הרבים שקדמו לטבח ב-7 באוקטובר, בכלל זאת על האזהרות החוזרות ונשנות של התצפיתניות שהבחינו בפעילות חריגה בגבול רצועת עזה בחודשים שקדמו למתקפת הפתע של חמאס. כעת – יותר מ-100 ימים לאחר מכן – מפרסמת גם BBC תחקיר נרחב על האזהרות שלא קיבלו יחס רציני מצד קצינים בכירים יותר.
בתחקיר, שהופיע בכותרת הראשית של הרשת הבריטית, מצוטטות תצפיתניות לשעבר ובהווה שמעידות על הסימנים המדאיגים שהבחינו בהם ומביעות תסכול רב על כך שהמידע שסיפקו לא קיבל לדבריהן יחס ראוי. חלקן הציגו ל-BBC התכתבויות בקבוצת הוואטסאפ של התצפיתניות, והעידו אף על הומור שחור שבו "הימרו" מי מהן תהיה במשמרת כשהמתקפה מעזה תפרוץ בסופו של דבר.
4 צפייה בגלריה
 תצפיתניות על שער BBC
 תצפיתניות על שער BBC
התצפיתניות בכותרת ה-BBC
(מתוך BBC )
הכותרת
פחות צבא קטן וחכם, יותר מילואים | רון בן ישי
24:49
הכתבה הנרחבת של BBC נפתחת תחילה בהסבר לקורא הבריטי על תפקידן המתיש של התצפיתניות: הרשת מסבירה כי הן נדרשות לשבת במשך שעות מול המסך ולצפות בשידורים ממצלמות על הגדר החכמה ובלוני תצפית שמרחפים מעל עזה, ולדווח על כל פעילות חשודה. הן מתוארות בכותרת התחקיר כ"עיניים של ישראל על הגדר" – שאזהרותיהן לא זכו להתייחסות. ב-BBC הדגישו כי התצפיתניות אינן חמושות וכי הן היו מבין הראשונות שהותקפו על ידי חמאס ב-7 באוקטובר, כיוון שהחמ"ל שלהן במוצב נחל עוז נמצא רק קילומטר מהגבול. חלקן נרצחו, ואחרות נחטפו.
"בזמנן החופשי, הנשים הצעירות למדו ריקוד, בישלו יחד וצפו בטלוויזיה. עבור רבות מהן, השירות בצבא היה הפעם הראשונה שבה הן עזבו את המשפחה, והן מתארות יצירת קשרי אחווה נשיים", נכתב בתחקיר. "אבל הן גם לקחו את האחריות שלהן ברצינות", הדגישו ב-BBC – וציטטו תצפיתנית שעדיין משרתת וששוחחה עם הרשת תחת השם הבדוי נועה: "העבודה שלנו היא להגן על כל התושבים. יש לנו עבודה קשה – את יושבת במשמרת ואסור לך למצמץ או להזיז את העיניים שלך אפילו קצת. את חייבת להיות ממוקדת".
ב-BBC מציינים עוד כי במאמר שפרסם צה"ל רק בסוף ספטמבר, מעט לפני מתקפת הפתע, תוארו בו התצפיתניות – לצד יחידות העילית של המודיעין – ככאלו ש"יודעות הכול על האויב". אבל האזהרות שלהן לא זכו כנראה להתייחסות מספקת. נועה, שהייתה בביתה במהלך הטבח, אמרה כי לה ולחברותיה ליחידה היה ברור שהיה "בלון שעומד להתפוצץ" – אך היא מדגישה כי כל שיכלו לעשות היה להעביר את הדיווחים שלהן הלאה בשרשרת הפיקוד: "היינו רק העיניים", אמרה.
4 צפייה בגלריה
התצפיתניות שנהרגו ב-7 באוקטובר
התצפיתניות שנהרגו ב-7 באוקטובר
התצפיתניות שנהרגו ב-7 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
חמ"ל התצפיתניות השרוף בנחל עוז
(צילום: אייל אשל)
היא סיפרה כי בחודשים שלפני 7 באוקטובר היא ותצפיתניות אחרות הבחינו מדי יום באימונים של מחבלי חמאס לפשיטה על ישראל. "היה להם אפילו מודל של טנק שהם התאמנו כיצד להשתלט עליו", סיפרה, "היה להם גם מודל של כלי נשק על הגדר והם הראו גם איך הם מפוצצים אותה, ומתאמנים איך להשתלט על הכוחות, להרוג ולחטוף".
ב-BBC דיברו גם עם עדן הדר, ששירתה כתצפיתנית בנחל עוז והשתחררה משירות באוגוסט האחרון. היא אמרה כי בתחילת השירות שלה מחבלי החמאס ערכו בעיקר אימוני כושר באזור שעליו תיצפתה – אך בחודשים שקדמו לסיום השירות היא כבר הבחינה בשינוי למה שכינתה "אימון צבאי של ממש". גל (שם בדוי), תצפיתנית באזור אחר בגבול, אמרה ל-BBC כי גם היא הבחינה בהתגברות האימונים של חמאס. היא אמרה כי הבחינה מבלון תצפית בבנייתו של מודל של רובה אוטומטי על הגדר (הכוונה כנראה למערכת "רואה-יורה") ב"לב של עזה".
כמה מהחיילות אמרו לרשת כי הן הבחינו בהטמנה ובהפעלה של מטענים סמוך לגדר הגבול – גדר שאותה מתארים ב-BBC כ"חומת הברזל" של ישראל (כפרפרזה למערכת כיפת ברזל) – ולדבריהן המטרה הייתה כנראה לבחון את חדירותה. במתקפת הפתע, נזכיר, חמאס עשה שימוש במטענים כדי לפרוץ פרצות רבות בגדר.
4 צפייה בגלריה
שחף ניסני
שחף ניסני
שחף ניסני ז"ל. "בחודשים האחרונים היא אמרה שוב ושוב שתהיה מלחמה"

עוד חיילת לשעבר שהתראיינה לתחקיר היא רוני ליפשיץ, שהייתה עדיין בשירות בתחילת המלחמה אך לא הייתה במשמרת בשעות של מתקפת הפתע. היא אומרת כי הדבר המדאיג ביותר שראתה בשבועות שקדמו לטבח היה הסיורים השגרתיים שערכו המחבלים על רכבים, שבמהלכם עצרו בעמדות תצפית בצד השני של הגדר. לדבריה מדובר היה במחבלי הנוחבה של חמאס – שהובילו את מתקפת הטרור – והיא נזכרת כיצד ראתה אותם "מדברים, מצביעים על המצלמות בגדר ומצלמים תמונות".
חלק מהתצפיתניות מעידות גם על גידול במספר התקריות של ניסיונות חדירה בגבול הרצועה. בקבוצת הוואסטאפ הקבוצתית שלהן, כך לפי BBC, הן מתייחסות במילות קוד לרכבים שהבחינו על הגבול, ועל מעצרים של חשודים שניסו לחצו את הגדר. בהודעות שלהן הן אף שיבחו זו את זו על מעצרים שכאלו עם סמלי אימוג'י וגיפים שונים.
ב-BBC דיברו גם בני משפחותיהן של כמה מהתצפיתניות שנהרגו, בהן עם אמה של שחף ניסני ז"ל, אילנה. אילנה הראתה לרשת הבריטית הודעה שקיבלה מבתה בחודש יולי, ובה היא מספרת על תקרית חדירה שסוכלה: "בוקר טוב אמא. סיימתי משמרת עכשיו והיה לנו [ניסיון חדירה בגבול], אבל האירוע הזה היה מורט עצבים... כאילו זה היה אירוע שמעולם לא חווינו". אילנה מתארת גם כיצד בתה נהגה להתלונן על כך שלא הקשיבו לאזהרות שלה ושל התצפיתניות האחרות: "למה אנחנו פה אם אף אחד לא מקשיב?", היא אמרה לפי אמה. האם הוסיפה, תוך שהיא מתנשמת בכבדות: "בחודשים האחרונים היא אמרה שוב ושוב שתהיה מלחמה, שאתם תראו. ואנחנו צחקנו שהיא מגזימה".