רעיון המסך הכפול במחשב נייד אינו חדש. יצרניות המחשבים משתעשעות כבר שנים בדגמים ניסיוניים, שגם חלקם התחתון, זה שבדרך כלל משמש למקלדת ומשטח מגע, הוא מסך לכל דבר. לעתים כחלק ממסך מתקפל, לעתים בנפרד. במצבים שאין בו צורך, לוח מקלדת דקיק נצמד (במגנט) ומכסה את המסך התחתון, והמכשיר הופך לנייד רגיל.
5 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק DUO
אסוס זנבוק DUO
אסוס זנבוק DUO
(צילום: אסוס)
התצורה הזו מאפשרת עבודה על שני מסכים במקביל, רוחבית או אנכית, כשהמקלדת — או עט דיגיטלי — משמשים לשליטה על שניהם. רק שעד כה, הדגמים שיצאו לאוויר העולם — כולל האחרונים שבהם, Yoga book 9i של לנובו ו-Spectra Fold המתקפל של HP — נראו כמו יותר כמו גימיק בוסרי מגושם ויקר להחריד, מאשר מוצר מוגמר. ב-Yoga יש צורך אפילו לשאת בנפרד את המקלדת הניתקת.
ה-DUO החדש והמעודן של אסוס רחוק מזה: מבחינות רבות הוא מהמחשבים הטובים שראינו בכלל, והוא מבשר התחלה של תפנית. יותר ויותר אנשים נזקקים היום לשני מסכים בעבודה, ולפחות למסך רחב במיוחד. מסך אחד שפוצל יכול "לחתוך" גיליונות אלקטרוניים, למזער טקסטים באתרי אינטרנט ולהפוך את הפוטושופ לבלתי שמיש. מסך כפול, לעומת זאת, מוסיף שטח עבודה יקר, ומעלה את התפוקה. ב"מצב שולחן עבודה" של ה-DUO, למשל, המסך העליון ממוקם בצורה מושלמת בגובה העיניים, והפאנל התחתון כולל מבחר אפליקציות המתאימות להושטת יד ולמגע בכל רגע. מה שנראה מוזר בהתחלה, הופך בתוך שניות לנוח להפליא.
5 צפייה בגלריה
yk13876446
yk13876446
Zenbook DUO במצב "שולחן עבודה". מוזר אבל נוח
חיצונית, הוא נראה כמו מחשב נייד קלאסי לכל דבר, אולי טיפה שמנמן יותר. מתחתיו מקופל מעמד נפתח, עם ציר עוצמתי, שתומך בייצוב המכשיר כשהוא פתוח במצב אנכי. שני מסכי המגע בגודל 14 אינץ', OLED, עם קצב ריענון של 120 הרץ וברזולוציית 3K מעולים; הבהירות נפלאה, דיוק הצבעים מרשים והניגודיות מצוינת. העיצוב מוקפד אבל סולידי, והגימור מרשים. המקלדת הניתקת מגיבה ברכות הנכונה, ומשטח העקיבה רגיש מרבים ממתחריו. הציר המחבר בין שני המסכים יציב וחזק, מה שעוזר למנוע רעידות. אפילו המשקל — 1.65 ק"ג בלבד — מפתיע לטובה. אסוס מצרפת לערכה עט אלקטרוני, למי שמעדיפים לעבוד ישירות על מסך המגע.
אסוס ישראל בחרה אמנם לייבא דווקא את הדגם עם המפרט המקסימלי, בעלות מופלצת, אבל בחו"ל, מכשירי DUO עם מפרט פחות יומרני נמכרים כבר בהחל מ-1,500 דולר. הנייד שבדקנו הוא חלומו של כל משתמש: מעבד Core Ultra 9 האחרון של אינטל, זיכרון פעולה בן 32 גיגה-בייט. כצפוי, השימוש בשני המסכים זולל אנרגיה, אבל הסוללה המשופרת, 75 וואט, עומדת במשימה בגבורה — עד 10 שעות עבודה בממוצע. הזרמת הווידאו במכשיר חלקה לגמרי — גם כשצפינו בנטפליקס במסך אחד ובשני הפעלנו גם משחק תובעני וגם אתר אינטרנט, זה לצד זה.
שני המסכים מאפשרים תצורות עבודה שונות, שעליהן מנצחת תוכנה ייחודית של אסוס, ScreenXpert 3, שחייבת לפעול ברקע — בכל זאת, ווינדוס 11 עצמה עדיין לא כוללת אופציות כאלו. סדרה של מחוות אצבעות (שמחייבות למידה מוקדמת) נדרשות למעבר ממצב למצב: רגיל, מסך כפול מאונך, מצב מסך כפול מאוזן, ומסך המאחד את שני המסכים לתמונה אחת. על המסך התחתון אפשר גם להציג מקלדת וירטואלית בתצורות שונות ולתפעל קבוצות של אפליקציות שהוגדרו מראש. ואפשר גם להפנות כל מסך לצד אחר — למשל, במהלך הדגמה או מצגת, כששני אנשים צופים בכל אחד מהם משני צידי השולחן.
5 צפייה בגלריה
yk13876445
yk13876445
"מצב שיתוף". להדגמות
שתי אכזבות: מצלמת הרשת היא באיכות בינונית לגמרי, ומגוון היציאות שמציע ה-DUO יכול היה להיות עשיר יותר: שתי יציאות Thunderbolt 4 (בתצורת USB C) בלבד, יציאת 3.2 USB רגילה אחת, ויציאת HDMI 2.1 (לצד שקע אוזניות כמובן). אין שקע חיבור לרשת.
Zenbook DUO לא מושלם, אבל עבור מי שנזקק למחשב עבודה נישא רב תכליתי ומוכן לשלם על כך — הוא הגרסה הכי קרובה לכך.
המחיר: 12,000 שקל.
הטוב: המסכים, ריבוי המשימות במקביל, העיצוב והגימור, המעמד.
הרע: מצלמת אינטרנט מאכזבת, חסר שקע חיבור לרשת, המחיר בישראל.