חללית שעוקבת אחר שידור מוזר מתרסקת על כוכב לכת. בתוכה סלין, אסטרונאוטית ששורדת את ההתרסקות עם מעט מאוד ציוד הישרדות. יש לה רק אקדח וכלי לסריקת הסביבה. היא לא תחזיק מעמד הרבה זמן. כוכב הלכת המסתורי (והוא ממש, ממש מסתורי) מלא באויבים ובהזדמנויות למות.
גיימי gamey
חללית שעוקבת אחר שידור מוזר מתרסקת על כוכב לכת. שוב. סלין בתוכה. שוב. עדיין יש לה רק אקדח, אבל הוא קצת טוב יותר. בקיצור, זה אחד המשחקים האלה, שמתוארים בדרך כלל באמצעות מילים כמו "מטרואידבניה" ו"רוגלייק". אבל אתם צריכים לדעת פשוט שמדובר, בערך, בלולאת זמן.
מתתם? אתם חוזרים לנקודת ההתחלה, בדרך כלל בלי שום שיפור בנתונים הבסיסיים, אך לפעמים עם שדרוג קבוע כזה או אחר. השלבים מורכבים מאזורים מתוחמים - בין אם חדרים או אזורים פתוחים - שנראים זהים אבל מסודרים בכל פעם בצורה אחרת. בתחילת הדרך, יש הרבה מקומות אליהם לא תוכלו להגיע, ודברים שאת מהותם לאו דווקא תבינו.
4 צפייה בגלריה
returnal
returnal
סלין. אוף, שוב פעם התרסקתי על כוכב הלכת הזה?!
משחקים שפועלים על פי הכללים האלה מגיעים בכל מיני צורות וסגנונות, כשהפעם מדובר במשחק פעולה מגוף שלישי. יותר מזה, Returnal הוא אחד המשחקים הראשונים לפלייסטיישן 5 שגם מרגיש כזה. יש כאן אפקטים ויזואליים מרשימים יותר מכל מה שראינו בדור הקודם וזמני טעינה אפסיים, לצד שימוש מעניין מאוד בשלט הייחודי של מכונת המשחקים ודגש על אודיו תלת מימדי שפלייסטיישן יכולה לספק.

יורד גשם? כי השלט שלי רוטט

קחו, למשל, את פעולת הירי. לכל כלי נשק במשחק יש מצב ירי ראשי ומשני. במקום לייעד לזה שני כפתורים, השתמשו המפתחים מ-Housemarque ביכולת של השלט לייצר נקודת התנגדות בהדקים. לחיצה על ההדק עד נקודת ההתנגדות מפעילה את מצב הירי הראשי, ואילו לחיצה חזקה יותר, שעוברת את מחסום ההתנגדות, היא הירי המשני.
נדרשו בערך 20 דקות עד שהתרגלתי למנגנון הזה. ב-26 השעות שהעברתי עם המשחק מאז, הוא הרגיש נוח וטבעי. עם הרטט, לעומת זאת, היה לי קשה יותר. כן, מנגנון הרטט בשלטים מדויק ויכול לדמות שלל תחושות, אבל לא באמת בא לי שהשלט ירטוט כדי לספר שיורד גשם על הדמות. זה לא נעים.
4 צפייה בגלריה
returnal
returnal
Returnal. עקומת קושי מושלמת
אחד הדברים החשובים ביותר במשחקים מהסוג של ריטרנל הוא להראות לשחקנים שלמרות חזרתם לנקודת ההתחלה פעם אחר פעם, הם כן מצליחים להתקדם איכשהו. בין אם אלה הכישורים שלהם, שדרוג כלי הנשק או משהו דומה, לולאת המשחק צריכה להיות מתגמלת.
ריטרנל מצליח בכל הסעיפים האלה. קודם כל, קצת כמו Hades המופלא מאשתקד, גם הוא מלביש עלילה אחת מתמשכת על רצף לולאות הזמן. סלין יודעת שהיא בתוך לולאה, היא אפילו מוצאת הקלטות של גרסאות קודמות (או עתידיות, קשה לומר) שלה.

אתגרים לאורך כל הדרך

שנית, עקומת הקושי של המשחק מושלמת בעיניי. מעולם לא הרגשתי שריטרנל לא הוגן, או לחלופין עושה לי חיים קלים מדי. ממש עד לרגעי הסיום שלו הוא ממשיך לאתגר אתכם, אבל בלי לתסכל. וכמו כמה מהמשחקים הטובים ביותר בז'אנר, הוא כולל לא מעט רגעים שכאילו נוצרו כדי שתוכלו להסתכל אחורה ולגחך קצת על כמה שדברים שנראו קשים הם עכשיו טריוויאליים.
עוד דבר שהמשחק הזה מצטיין בו הוא המבחר של אויבים וכלי נשק. האויבים מגוונים מאוד, וכוללים גם לא מעט מיני-בוסים. הארסנל שיש ברשותכם מרשים לא פחות, וכל כלי נשק כולל גם לא מעט שדרוגים אפשריים שיכולים לשנות לגמרי את הדרך בה יש להשתמש בו.
4 צפייה בגלריה
returnal
returnal
Returnal. מבחר של אויבים וכלי נשק
אם רובה הטילים שלכם כולל מצב אוטומטי מלא, תוכלו לרוקן את המחסנית בחלקיק שנייה. רובה עם שדרוג של "טילים גדולים" יורה לאט הרבה יותר, אבל כל טיל בו עושה הרבה יותר נזק. השדרוגים מכתיבים במידה לא מעטה גם את התנועה שלכם ברחבי השלבים, ואת הדרך בה תתמודדו עם מספרים שונים של אויבים.
ואם כבר כלי נשק, המשחק כולל מנגנון של "הטענה פעילה", מהסוג שאתם אולי מכירים ממשחקי Gears of War. אם תלחצו על כפתור הירי ברגע הנכון במהלך התהליך, ההטענה תסתיים מיידית. אם תלחצו ברגע הלא-נכון, תצטרכו להמתין עד שהיא תסתיים. זה מוסיף עוד רובד של אתגר עליו צריך לחשוב כל הזמן, אבל היי, אתגר זו הסיבה לשמה התכנסנו כאן.
אני נמנע במכוון מתיאור העלילה וחלק ניכר מכלי הנשק או השדרוגים, פשוט כי בעיניי אלה מהווים חלק מהכיף שבריטרנל. כן אגיד שלא כל הפריטים הפזורים ברחבי השלבים הם שדרוגים טובים - חלקם "מורעלים" ויטילו עליכם מגבלה, עם תנאים מסוימים לתיקונה. כך, שדרוג חיים מורעל אולי יחזיר לכם חלק ממד החיים בחזרה, אבל גם עלול לבטל את ההטענה הפעילה עד אשר תרכשו משהו באחת המכונות הפזורות ברחבי השלבים.
4 צפייה בגלריה
returnal
returnal
Returnal. ניהול סיכונים הוא חלק בלתי נפרד מהמשחק
ויש גם יצורים פרזיטים שתוכלו לחבר לגופכם כדי לזכות באיזשהו בונוס בתמורה למגבלה. ניהול הסיכונים הוא חלק בלתי נפרד מ-Returnal. רוב הסיכויים הם שבתחילת הדרך תנסו להימנע מדברים מורעלים, אך בהמשך אלה יהוו פן חשוב באסטרטגיית ההישרדות שלכם.
החיסרון הבולט ביותר של המשחק מבחינתי קשור למערכת הזו. בשלבים המאוחרים-יותר, רוב אזורי המשחק גדולים מאוד, ולעיתים יש בהם לא מעט פריטים. המשחק לא מסמן לכם בצורה ברורה מספיק על המפה מהו הפריט והאם מורעל או לא, מה שמוביל לעיתים לקרבות של שתי דקות שאחריהם עוד כמה דקות של חיפוש פריטים ברחבי השלבים. זה מינורי, אבל קצת מעיק.

הרבה סודות לגלות

לזכותו של ריטרנל אציין שאת מיפוי השלבים הוא דווקא עושה ממש טוב. דלתות שיובילו לחדר צד, או לשורה של חדרי צד, מסומנים על המפה בנפרד מהמסלול הראשי, מה שגורם לכך שכמעט אף פעם לא תלכו לאיבוד או תתהו אם פספסתם משהו.
יש לא מעט דברים עליהם, כאמור, בחרתי לא לדבר בביקורת כדי לא לספיילר אותם, אבל דעו שרוב רובם היו בעיניי מצוינים. Returnal הצטרף אצלי למשחקים כמו Hades ו-Dead Cells, שיכולים לספק שעה של הנאה גם אם כבר סיימתי אותם, פשוט כי לולאת המשחק הבסיסית כל כך כיפית. ומעבר לכך, נראה שיש לו עדיין גם סודות שאני לא גיליתי, כמו גם מצבי אתגר למי שעבורם המשחק הבסיסי כבר קל מדי.
זמין לפלייסטיישן 5. מחיר: 299 שקלים