שנת 2024 נפתחה עם להיט גיימינג מפתיע: המשחק פאלוורלד (Palworld) שהושק רק לפני שבעה ימים הספיק להימכר בשמונה מיליון עותקים והפך למשחק הפופולרי ביותר בפלטפורמת סטים (Steam) - חנות המשחקים האינטרנטית המובילה בעולם. במקביל, המשחק המצליח מעורר סערה בגלל הדמיון בינו לבין סדרת "פוקימון" - למרות שאין כל קשר רשמי בין השניים.
1 צפייה בגלריה
Palworld
Palworld
Palworld
(צילום: Pocketpair)
Palworld הוא משחק הישרדות מרובה משתתפים בעולם פתוח, שבו המטרה המרכזית היא לצוד דמויות שנקראות Pals ("חברים") על מנת לאמן אותן ולהילחם באויבים. בניגוד למשחקי "פוקימון" הידידותיים לילדים, Palworld הוא משחק אלים יותר שכולל בין היתר יריות, ולכן הוא זכה לכינוי "פוקימון עם רובים". מאחורי המשחק עומדת מפתחת יפנית לא מאוד מוכרת בשם Pocketpair.
כאמור, על ההצלחה הענקית של המשחק מעיב הדמיון המטריד בין ה-Pals לדמויות הפוקימון האהובות והמוכרות, עניין שמעורר חשד להפרת זכויות יוצרים וקניין רוחני. הדמיון הזה עורר את זעמם של מעריצי פוקימון נאמנים, שלפי דיווח באתר בלומברג הציפו את מפתחי המשחק בהודעות נאצה, שכוללות בין היתר איומים ברצח.
ריפרש
בין הטיות להזיות: הצד האפל של הבינה המלאכותית / עם רוית דותן
52:28
הבוקר, שבוע לאחר ההשקה של המשחק, הבהירה סוף-סוף חברת פוקימון שהיא לא מתכוונת לעבור עליו בשתיקה. "קיבלנו פניות רבות בנוגע למשחק של חברה אחרת ששוחרר בינואר 2024. אנחנו מתכוונים לפתוח בחקירה ולנקוט בצעדים הולמים על מנת להגיב לכל הפרה של זכויות הקניין הרוחני שקשורות לפוקימון", נמסרה מהחברה היפנית. ב-PocketPair טרם התייחסו להצהרה של החברה.
סרקן טוטו מחברת הייעוץ היפנית Kantan Games אמר לבלומברג כי מדובר ב"משחק הנכון בזמן הנכון", אבל ציין כי הוא לא היה מצליח כל כך אם העיצוב לא היה מזכיר כל כך את "פוקימון". "אם היית מחליף את הדמויות, המשחק היה רחוק מאוד מההצלחה שאנחנו רואים עכשיו", טען.
(מזכיר את "פוקימון"? שפטו בעצמכם)
הדמיון המטריד ל"פוקימון" הוא לא הסיבה היחידה לכך שהמשחק מעורר סערה בקהילת הגיימינג. בימים האחרונים האשימו משתמשים את המפתחת Pocketpair בכך שעיצבה את המשחק, או לפחות חלק ממנו, באמצעות בינה מלאכותית יוצרת (GenAI). המשתמשים לא הציגו הוכחות לכך, אבל הם מצביעים על פוסטים של מנכ"ל החברה שבהם הביע התלהבות מהאפשרות לפתח משחקים באמצעות AI.
רוצים לנסות את Palworld בעצמכם כל עוד הוא עדיין זמין? ניתן לרכוש אותו למחשב תמורת כ-100 שקלים בחנות סטים. יש לכם Xbox? תוכלו להוריד אותו תמורת 30 דולר, או לשחק בו במסגרת מינוי Xbox Game Pass. רק קצת רחמים על הפוקימונים. אה, סליחה, Pals.