בשבוע שעבר אישרה הכנסת את הגבלת ההפגנות למרחק של קילומטר מהבית בלבד ול-20 משתתפים בלבד - ובכך למעשה שמה סוף להפגנות הענק מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. אבל כמו שראינו בסוף השבוע, המהלך הוביל לפיצול המחאה נגד בנימין נתניהו להפגנות קטנות במוקדים רבים ברחבי הארץ.
4 צפייה בגלריה
אתר 1km
אתר 1km
אתר 1km. דגל שחור לכל הפגנה
(צילום מסך)
כדי לעזור למפגינים הפוטנציאליים למצוא את המוקד הקרוב אליהם הוקם אתר 1km, שמרכז על גבי מפה את מוקדי ההפגנות שנמצאים בטווח של עד קילומטר מבתיהם. המשתמשים יכולים להוסיף הפגנות בעצמם ולהוסיף קישורים לקבוצות וואטסאפ כדי לעדכן את המשתתפים. הבונוס: המפה של 1km כוללת את הכתובות של חברי הממשלה, ובהחלט יכול להיות שבמקרה תגלו שאתם שכנים של צחי הנגבי, אמיר אוחנה או שר אחר. מי שעומד מאחורי המיזם יוצא הדופן הזה הוא גיא טפר, בן 25, שנחרד לגלות שמדינת ישראל החליטה להגביל את זכות המחאה. "מאז שעברתי לירושלים לפני כשנה התחלתי להיות יותר מעורב פוליטית, והייתי שותף בארגון הפגנות רבות בעיר", מספר טפר ל-ynet, "ראיתי כמה הן חשובות וחיוניות וכמה הן משפיעות על המרחב שבו אני נמצא". לדבריו, הידיעה על הגבלת ההפגנות גרמה לו להתחיל לפחד, "וגם לרצות לפעול נגד זה בכל הכוח".
4 צפייה בגלריה
קרית אונו
קרית אונו
מפגינים ליד הבית בקריית אונו
(צילום: יובל מן )
טפר ניגש למלאכה ואחרי יומיים של עבודה אינטנסיבית, הגרסה הראשונה של האתר כבר הייתה מוכנה. אבל שום דבר לא הכין אותו למה שקרה בסוף השבוע האחרון: "פיתחתי את האתר לבד מתוך מחשבה שזה יהיה כלי עזר לכמה אנשים, אבל פתאום חצי מדינה נכנסה לאתר ונוצרו מאות מוקדי הפגנה. כשסיפרתי לאמא ואבא שאני קורס תחת העומס הם מיד התנדבו לעזור. כך יצא שבשבת הם ישבו מהבוקר עד הערב בשביל לבדוק ולאשר כל הפגנה שנשלחה".
בימים האחרונים, מספר טפר, נכנסו לאתר כרבע מיליון מבקרים. "אני מקבל מיילים עם סיפורים של אנשים שיצאו מהבית להפגין בזכות הפרויקט ופגשו חברים חדשים שלא הכירו מהשכונה. מישהי שיתפה אותי שהיא לא יוצאת מהבית להפגנות כי קשה לה להתנייד למקומות מרוחקים, והאתר עזר לה לצאת בפעם ראשונה למחות. זה מאוד מרגש". אתה נמצא בקשר עם מובילי המחאה? קיבלת מהם תגובה כלשהי? "ניסיתי בהתחלה ליצור שיתופי פעולה עם ארגוני המחאה השונים. כל אחד מהם הגיע עם פוליטיקה ודרישות, והרגשתי שעדיף להישאר עם הצביון העצמאי של הפרויקט לעת עתה ולבקש עזרה מהציבור. בהמשך השבוע אנחנו מתכננים להשיק פלטפורמה למארגני ההפגנות העצמאים. אחד הפיצ’רים הוא אפשרות לבקש עזרה לוגיסטית - וכאן מתוכנן שיתוף פעולה הדוק עם ארגוני המחאה".
4 צפייה בגלריה
גיא טפר
גיא טפר
לא ישן בלילה. גיא טפר
(צילום: מיכאלה כצביץ')
בעקבות ההצלחה מתכנן טפר להרחיב את פעילות האתר ולהוסיף עמוד ייעודי לכל הפגנה, גלריית תמונות ועוד פיצ'רים. בשביל להוציא את כל זה לפועל הוא זקוק לעוד ידיים עובדות - צוות תמיכה, מנהלים אזוריים ומתכנתים - וגם לעוד כסף. "עלויות תחזוקת האתר משתנות ככל שהטראפיק עולה וקשה לצפות מה יהיו העלויות בסוף החודש", הוא כתב בעדכון למבקרים באתר, "אני עובד על הפרויקט מרגע פתיחת העיניים ועד שעות הלילה המאוחרות, ואודה על תמיכה שתעזור לי להישאר בראש שקט גם מבחינה כלכלית". בינתיים הקים גיא גם עמוד פייסבוק והוא מבטיח לצייץ עדכונים מדי פעם בטוויטר האישי שלו. עם כל העבודה על האתר, אתה מצליח בכלל לצאת להפגין? "האמת שלא, מאז שהתחלתי לעבוד על הפרויקט הוא לוקח 100% מהזמן שלי, ובשבת שמעתי את ההפגנות מחוץ לחלון הדירה. נשבר לי הלב לראות את סרטוני האלימות כלפי המפגינים".
4 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
"נשבר הלב". אלימות בהפגנה בתל אביב במוצ"ש
(צילום: רויטרס)
טפר מספר שלפני כמה שנים עבד כמתכנת בהייטק, "אבל הבנתי שלעבוד כמתכנת במשרה מלאה זה פחות כוס התה שלי, ואני יותר אוהב ליצור דברים משלי. אני בן 25 ועדיין בחיפוש מה אני רוצה לעשות בחיים. העבודה על 'קילומטר אחד' גורמת לי לתהות אם מה שאני הכי נהנה ממנו זה ליצור מיזמים טכנולוגיים עם השפעה חברתית. אני לא ישן בלילה, אבל זה מתגמד לעומת ההשפעה של הפרויקט".