קצת יותר משנה לאחר שהכריזה כי הדפדפן שלה יעבור מתיחת פנים, מיקרוסופט השיקה לאחרונה את הגרסה החדשה של Edge, המבוססת על כרומיום - פרויקט קוד פתוח שעליו מבוסס גם דפדפן כרום מבית גוגל.
הדפדפן החדש הוא חלק מהאסטרטגיה של מיקרוסופט בשנים האחרונות, אימוץ טכנולוגיות וכיוונים של מתחרות במטרה לבנות עליהם משהו משלה. בהמשך 2020 אנחנו צפויים לראות גם טאבלט וסמארטפון של מיקרוסופט שיתבססו על אנדרואיד של גוגל. סיפור האהבה בין מיקרוסופט לבין קהילת הקוד הפתוח כבר לא נראה מוזר לאף אחד, ויישומי החברה עובדים כמעט על כל מערכת הפעלה מודרנית.
לקחנו את ה-Edge החדש לסיבוב של כמה ימים על כמה מהפלטפורמות שעבורן הושק - חלונות, MacOS, אנדרואיד ו-iOS - וחזרנו עם מסקנות.
מה זה כרומיום בכלל? כרומיום הוא פרויקט קוד-פתוח. זה אומר שכל אחד יכול לראות את הקוד, לשנות אותו, ולבסס עליו את מוצריו - בהתאם לרישיונות חינמיים של הגופים והאנשים שמתחזקים אותו. גוגל היא זו שהחלה את הפרויקט ב-2008, והיא המפתחת הראשית שלו. הוא בעצם מהווה את הבסיס של כרום, אבל לא רק - יש כיום עשרות דפדפנים שמבוססים על כרומיום.
2 צפייה בגלריה
מיקרוסופט אדג'
מיקרוסופט אדג'
מיקרוסופט אדג'
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
חברות שמפתחות דפדפנים מבוססי-כרומיום לוקחות את הפרויקט, מחליטות מה הן רוצות לשמור, ואז מלבישות עליו רכיבים נוספים. הדוגמאות הבולטות, בנוסף למיקרוסופט, הן Brave, אופרה, הדפדפן של סמסונג, ויואלדי, הדפדפן של יאנדקס הרוסית ועוד.
היותו של הדפדפן מבוסס-כרומיום היא ערובה די בטוחה לשימוש בשתי טכנולוגיות שאחראיות על תצוגת דפי אינטרנט: המנועים Blink ו-V8. אלה המנועים שמטרתם לפרש את הקוד של אתרי אינטרנט ולתרגם אותו לדפים המעוצבים שאנחנו רואים היום.
ככל שדפדפן הופך לפופולרי יותר, כך המנועים האלה הופכים לחשובים יותר, כי לא כל מנוע מציג את כל האתרים בצורה זהה. מפתחי אתרים מעדיפים להתאים ולטייב את אתריהם לדפדפנים הפופולריים ביותר. הבעיה הזו הובילה לכך שמנועי דפדפן ה-Edge הקודם, שבא להחליף את אינטרנט אקספלורר הוותיק, לא הצליחו להתמודד עם אתרי אינטרנט בצורה טובה כמו כרום.
וכן, זו גם בעיה - בידי גוגל יש כיום כוח רב מאוד בתחום הזה. ההחלטה שלה להכניס או להעיף טכנולוגיה כזו או אחרת מכרומיום משפיעה על הדרך שבה בוני אתרים בכל העולם עובדים, ופוגעת במתחרים. האם ה-Edge מבוסס על כרומיום בכל המכשירים? לא. אפל לא מאפשרת לפתח דפדפנים ל-iOS ו-iPadOS עם מנועים שאינם Webkit - עוד פרויקט קוד פתוח, שאותו היא מפתחת יחד עם כמה שותפות. גם כרום ל-iOS הוא דפדפן וובקיט, שמעליו מלבישה גוגל את השירותים והממשק שלה.
האם Edge החדש הוא דפדפן טוב? כן - Edge הוא דפדפן טוב. הוא מהיר, טוען את כל הדפים בצורה טובה והממשק שלו לא עמוס. הוא תומך בכל התוספים של כרום, וכולל גם חנות תוספים משלו, כך שאם אתם מהגרים אליו מכרום, לא תתקשו לשחזר את החוויה.
הוא כן משעמם קצת, בלי יותר מדי יכולות ייחודיות. אין כאן הברקות ממשק כלשהן, והחוויה הכי יעילה שלא תמצאו בכרום היא מצב קריאה, שמעמד מחדש תוכן על דף צהבהב בלי הממשק של האתר ממנו הגיע. בכרום תצטרכו להתקין תוסף כדי לקבל את החוויה הזאת, ואילו בפיירפוקס של מוזילה יש כבר היום מצב קריאה מובנה.
2 צפייה בגלריה
מצב קריאה מובנה. פיירפוקס
מצב קריאה מובנה. פיירפוקס
מצב קריאה מובנה. פיירפוקס
התמונה קצת משתנה אם אנחנו מדברים על סביבה ארגונית, מהסוג שבה יש עדיין צורך ב-Internet Explorer הוותיק של מיקרוסופט. Edge החדש יכול להציג דפים במצב תאימות לאקספלורר בלי הצורך להשתמש בשני דפדפנים שונים.
מה עוד הוא עושה טוב? חוץ מתצוגת הדפים, היתרון הגדול ביותר של הדפדפן הזה על פני כרום הוא בגישה שלו לפרטיות. כמו פיירפוקס וספארי, ה-Edge החדש מקל עליכם לחסום מנגנוני מעקב של שירותי רשת, באמצעות שלוש רמות אבטחה שונות. הרמה המומלצת, הנקראת "מאוזנת", חוסמת מעקב צד-שלישי. זה אומר שכשאתם נמצאים באתר שאינו גוגל, והאתר רוצה לדווח על כך לגוגל, הדפדפן לא יאפשר לו להבין מי אתם. גוגל, לדבריה, מתכננת בתוך שנתיים לאסור על מעקב שכזה גם בכרום, אבל ב-Edge זה קורה כבר היום. החברה גם נותנת לכם דו"ח מעודכן של חסימות, כדי שתראו מי מנסה לעקוב אחריכם.
מה הוא עושה פחות טוב? ה-Edge החדש אמנם מתחבר לחשבון מיקרוסופט שלכם, אבל עדיין אינו מסוגל לסנכרן את היסטוריית הגלישה שלכם, הסימניות שלכם והלשוניות הפתוחות שלכם בין המכשירים. במיקרוסופט גורסים כי היכולת הזו תגיע בהמשך. גם מנגנון האוספים החדש, שהוכרז בשנה שעברה ואמור לאפשר לכם לייצר אוספי דפים ולייצא את המידע מהם בצורה נוחה, עדיין לא כאן.
כמו כן, נסו להחליף את מנוע החיפוש מבינג של מיקרוסופט לאחד המתחרים, ותגלו שזה לא קל. בכרום מדובר בהגדרה שנמצאת בדף ההגדרות הראשי, בפיירפוקס יש לשונית "חיפוש" במסך ההגדרות. ב-Edge תצטרכו לנווט ללשונית "פרטיות ושירותים", לגלול למטה עד הסוף, להיכנס לתפריט "שורת הכתובת" ורק שם לבחור את מנוע החיפוש. זה סרבול שקשה שלא לחשוד במניעים שמאחוריו. כמובן שתמיד תוכלו לחפש בהגדרות ולמצוא את המקום הנכון, אבל מיקרוסופט עושה פחות או יותר כל מה שאפשר כדי שתתנו לבינג סיכוי.
בשורה התחתונה, כדאי לעבור ל-Edge? אם אתם מרוצים מכרום, Edge לא יספק לכם חוויה טובה מספיק כדי להצדיק שדרוג. אם, לעומת זאת, יש לכם בעיה עם הדרך שבה אתרי אינטרנט אוספים עלינו מידע, מיקרוסופט מצטרפת כרגע לרשימת החברות שמספקות דפדפן טוב ותואם-פרטיות, בזמן שגוגל עדיין על הגדר.
אם, לעומת זאת, אתם משתמשים כבר היום באחד הדפדפנים הקטנים-יותר, שרובם ממוקדי פרטיות, השאלה יותר קשה ומסתכמת בהעדפות אישיות. אוהבים את איך ש-Edge נראה ולא חסרות לכם יכולות הסנכרון שעדיין אין בו? תנו לו צ'אנס, אבל אל תצפו למשהו מלהיב במיוחד.