פייסבוק וטוויטר הבטיחו להסיר סרטוני דיפ פייק לקראת בחירות 2020 בארה"ב, אבל האינטרנט ממשיך להדגים לרשתות החברתיות כיצד אפשר לעוות את המציאות גם באמצעים טכנולוגיים הרבה יותר פשוטים. למשל, סרטון שפרסם הנשיא דונלד טראמפ, שבו נראית יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, כשהיא קורעת את נאום מצב האומה שלו.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ארצות הברית דונלד טראמפ נאום מצב האומה קונגרס ננסי פלוסי קורעת
נשיא ארה"ב ארצות הברית דונלד טראמפ נאום מצב האומה קונגרס ננסי פלוסי קורעת
פלוסי קורעת את הנאום
(צילום: AP)
השניים הם יריבים פוליטיים ותיקים: פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים, הובילה את תהליך ההדחה שהסתיים רק לפני כמה ימים בזיכויו של טראמפ בסנאט. הוא, מצדו, נוהג להכפיש אותה ולפני הנאום התעלם מניסיון שלה ללחוץ את ידו. בתום הנאום פלוסי, שישבה מאחורי טראמפ, אכן קרעה במופגן את הנאום הכתוב שלו.
אז איפה כאן הבעיה? הסרטון שפורסם תחת הכותרת "סיפורים אמריקאיים עוצמתיים נקרעים לגזרים על-ידי ננסי פלוסי" ערוך בצורה מניפולטיבית למדי: בזמן שטראמפ מציג את סיפוריהם האישיים הפטריוטיים והנוגעים ללב של אנשים שנכחו בקהל - למשל אחד מטייסי הקרב השחורים הראשונים בארה"ב, נערה שקיבלה מלגת לימודים או משפחה שכולה - פלוסי מוצגת קורעת את הנאום שלו שוב ושוב, באופן שעשוי להתפרש כזלזול ישיר באנשים שעליהם דיבר. בפועל, כאמור, היא קרעה את הנאום רק בסוף האירוע וללא קשר לאנשים שאותם הזכיר הנשיא.
פלוסי וגורמים נוספים במפלגה הדמוקרטית קראו לפייסבוק ולטוויטר להסיר את הסרטון הערוך, אך הן סירבו: בפייסבוק אמרו כי הסרטון אינו מפר את הכללים החדשים של הרשת החברתית בנוגע לסרטונים ותמונות שעברו מניפולציה. מטוויטר נמסר כי המדיניות החדשה של הרשת החברתית בנוגע לסרטוני דיפ פייק תיכנס לתוקף רק בחודש הבא, וסירבו לומר אם הסרטון הערוך של פלוסי מפר את המדיניות הזאת. מיוטיוב נמסר כי הסרטון אינו מפר את כללי הקהילה של הפלטפורמה.

"באיזה כוכב אתה חי?"

סגן ראש המטה של פלוסי, דרו המיל, מתח ביקורת על הפלטפורמות בציוץ בטוויטר: "הסרטון המזויף האחרון של היו"ר פלוסי נועד במכוון להטעות ולשקר לעם האמריקני, וכל יום שבו הפלטפורמות הללו מסרבות להסיר אותו הוא תזכורת נוספת לכך שהאינטרסים של בעלי המניות שלהן חשובים להם יותר מאשר טובת הציבור".
אנדי סטון, דובר מטעם פייסבוק, מיהר להשיב לו: "סליחה, האם אתה רומז שהנשיא לא השמיע את ההתבטאויות האלה וכי היו"ר לא קרעה את הנאום?". על כך השיב לו המיל: "באיזה כוכב אתה חי? זה ערוך בצורה מטעה. תורידו את זה". המיל מסר לאתר "ביזנס אינסיידר" כי "העם האמריקני יודע שלנשיא אין ייסורי מצפון על כך שהוא משקר להם - אבל מביש לראות את טוויטר ופייסבוק, שהן מקור חדשות למיליונים, עושות את אותו הדבר".
עבור פלוסי, לא מדובר בפעם הראשונה שבה היא נכווית מסרטון שערוך בצורה מגמתית. בשנה שעברה סירבה פייסבוק להסיר סרטון ויראלי, שהופץ בין היתר על-ידי טראמפ, שבו היא נשמעת כמי שבולעת את המילים כאילו היא תחת השפעת אלכוהול. למעשה מדובר בסרטון אמיתי של פלוסי שמהירותו הואטה בכמה עשרות אחוזים על מנת לפגוע בתדמיתה.
פייסבוק הודיעה בחודש שעבר כי היא אוסרת על פרסום סרטוני דיפ פייק - סרטונים מפוברקים שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית. סרטונים כאלה יכולים לאפשר לשחקנים פוליטיים או לתומכים שלהם לפברק אמירות של יריבים והם עלולים להיראות אמינים למדי. עם זאת, עד כה לא ידוע על מקרים של שימוש פוליטי לרעה בדיפ פייק, פרט לסרטונים שנועדו להדגים את הסכנות הטמונות בטכנולוגיה. לצד זאת, הודיעה פייסבוק כי תסיר גם סרטונים שעברו מניפולציה שאינה ניתנת להבחנה על-ידי המשתמש הממוצע ושעשויה להטעות אנשים ולגרום להם להאמין שהאדם המצולם בסרטון אמר דברים שלא נאמרו במציאות. הסרטון הערוך של פלוסי לא עומד בשתי הדרישות על מנת שפייסבוק תסיר אותו - לא מדובר בטכנולוגיית דיפ פייק והסרטון לא מכניס לפיה מילים שלא אמרה. התוצאה היא שדווקא סרטונים מגמתיים שניתן לייצר בקלות בכל מחשב בעזרת תוכנת עריכה פשוטה אינם נמחקים מפייסבוק ומצליחים להגיע למשתמשים. עם זאת, הסרטונים הללו כן עשויים לעבור תהליך בדיקת עובדות שבסופו יתויגו כלא נכונים ותפוצתם תוגבל.