האחראית על המדיניות של פייסבוק בישראל, ג'ורדנה קוטלר, הבהירה היום (ב') במפגש עם עיתונאים כי הרשת החברתית לא מתכוונת לבדוק עובדות במודעות של פוליטיקאים לקראת הבחירות בישראל. "אני לא חושבת שזה צעד נכון להחליט על מדיניות מקומית בנושאים האלה", אמרה קוטלר, "אנחנו לא רוצים לשדר שבישראל יש אינטרנט אחר ממה שיש בארה"ב".
3 צפייה בגלריה
בחירות בפייסבוק
בחירות בפייסבוק
בחירות בפייסבוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
ההחלטה של פייסבוק שלא לבדוק עובדות במודעות של פוליטיקאים לקראת בחירות 2020 בארה"ב עוררה סערה כאשר המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג הכריז עליה בספטמבר. הפלטפורמה המתחרה טוויטר, לעומת זאת, החליטה שלא לאפשר לפוליטיקאים לפרסם מודעות בכלל.
"פייסבוק או כל חברה אחרת לא אמורה לצנזר פוליטיקאים", אמרה ג'סיקה זאקר, מנהלת מדיניות מוצר בחברה. "אם היינו עושים זאת, היינו מגבילים את מה שאנשים שומעים מהפוליטיקאים הנבחרים שלהם". עם זאת, היא הבהירה כי מודעות פוליטיות שמפרות את כללי הקהילה של פייסבוק - למשל מסיתות לאלימות או כוללות תוכן שהוגדר בעבר כשגוי על-ידי בודקי עובדות - יוסרו.
3 צפייה בגלריה
ג'סיקה זאקר
ג'סיקה זאקר
נגד צנזורה. ג'סיקה זאקר
(צילום: תומר פולטין)
לדברי קוטלר, "אם אנחנו מקבלים צו מוועדת הבחירות על תוכן שמפר חוק בחירות מקומי, אנחנו נסיר אותו. מעל המדיניות שלנו יש מדיניות מקומית. אנחנו מקווים שבעתיד תהיה רגולציה שתגיד לנו מה לעשות בישראל. מה שיש עכשיו זה משהו זמני עד שתהיה רגולציה. אנחנו חייבים לייצר מדיניות עולמית עד שתהיה מדיניות מקומית". היא סיפרה על קשר הדוק עם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט ניל הנדל, וקודמו, השופט חנן מלצר: "זה חשוב כי הם בעצם המחליטים".
מנהלת המדיניות של פייסבוק בישראל הוסיפה: "הרווחים מהמודעות האלה קטנים מאוד. אנחנו לא עושים את זה בשביל כסף - זה לקבל המון ביקורת מהרבה ממשלות, רגולטורים ותקשורת. ההחלטה העסקית הכי טובה היא לא לאפשר את זה, אבל מארק (צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק - י.מ) מאוד מאמין שפייסבוק חייבת לתרום לדמוקרטיות ולקהילות ולקשר בין אנשים".
במפגש השתתף גם פוסקו ריאני, מצוות הבחירות האזורי של פייסבוק, שסיפר כי עד כה לא זוהו ניסיונות זרים להשפיע על הבחירות בישראל - לעומת סבב הבחירות הראשון ב-2019, אז התגלו שתי רשתות איראניות שהפיצו פייק ניוז.
סבב הבחירות השלישי שמתקיים בישראל תוך פחות משנה מאפשר לפייסבוק לשכלל במהירות את הכלים שלה. בחברה עובדים על שיפורים נוספים, שלמרבה הצער ייצאו אל הפועל רק אחרי הבחירות ב-2 במרס - ואולי נזכה ליהנות מהם אם נגיע גם לסבב בחירות רביעי. ספריית המודעות של פייסבוק תספק למשתמשים מידע על הארגון או הסוכנות שמנהלים בפועל את קמפיין המודעות, תציג את גודל הקהל שהמפרסם ביקש להגיע אליו, וגם תקבץ ביחד מודעות שמכילות את אותו תוכן אך עד כה הופיעו בנפרד.
3 צפייה בגלריה
פוסקו ריאני
פוסקו ריאני
פוסקו ריאני. לא זוהו ניסיונות להשפעה זרה
(צילום: תומר פולטין)