כאשר הרשויות בישראל החלו להטיל מגבלות על המשק בגלל הקורונה, כמה מוצרים שביום-יום אין מחסור בהם החלו להיעלם מהמדפים. בשבועות שמאז למדנו כבר שאין באמת מחסור של נייר טואלט, וגם הביצים חזרו - אך מאז תחילת מרץ ועד היום תתקשו למצוא בארץ מצלמות רשת.
יש לכך כמה סיבות. קודם כל, לא מדובר במוצר נמכר במיוחד, אז המלאים שהוחזקו בחנויות ובמחסנים לא היו גדולים מלכתחילה. שנית, המחסור במצלמות רשת הוא מחסור עולמי, והשגת מלאי חדש זו משימה קשה למדי. אפילו אם יבואן מצליח להשיג מלאי מספק בחו"ל, האספקה ושחרור ממכס ייקחו שבועות ארוכים.
3 צפייה בגלריה
יש לנו פתרונות בשבילכם
יש לנו פתרונות בשבילכם
יש לנו פתרונות בשבילכם
(צילום: shutterstock)
התוצאה? מי שעדיין מחזיקים מצלמות רשת סטנדרטיות, מוכרים את המלאי שנשאר במחירים הגבוהים במאות אחוזים ממחירי פברואר. אחרים מנסים למצוא פתרונות יצירתיים: מצלמות ותיקות של פלייסטיישן 3, שדורשות התקן צד שלישי כדי לעבוד עם מחשב, כמו גם מצלמות אבטחה לבית, נמכרות בקטגוריה של מצלמות רשת.
גם אתם עדיין מחפשים מצלמה? אולי כבר היום יש אצלכם בבית מוצר שיכול לאפשר לכם לנהל שיחות וידאו מהמחשב, בלי לרכוש מוצר חדש. אלה האפשרויות:

סמארטפון

נכון, אתם יכולים לנהל שיחות וידאו ישירות דרך הסמארטפון שלכם, אבל לפעמים זה פשוט לא נוח. הפתרון? אחת מעשרות האפליקציות, שזמינות גם לאנדרואיד וגם ל-iOS, שמטרתן להפוך את הטלפון שלכם למצלמת רשת עבור המחשב.
רוב האפליקציות מהסוג הזה עובדות בצורה דומה: אתם מתבקשים להתקין יישום על הטלפון ולפתוח אותו, ובמקביל להתקין יישום על המחשב. היישום הטלפוני מציג כתובת שאליה אתם מפנים את היישום במחשב, והווידאו מוזרם דרך הרשת הביתית מהטלפון למחשב. זה תהליך די פשוט, ואפשר להשלים אותו בתוך מספר דקות, אבל יש לו מגבלות. הראשונה היא לוגיסטית: אתם צריכים לייצב את הטלפון לצד מסך המחשב. אם כבר עכשיו יש לכם חצובה לטלפון, או עריסה לרכב שיכולה לשמש אתכם למשימה הזו - מצויין. אם לא, תצטרכו לאלתר.
3 צפייה בגלריה
אישה עם סמארטפון
אישה עם סמארטפון
כן, הסמארטפון שלכם יכול לחלטר כמצלמת רשת
(צילום: shutterstock)
הבעיה השנייה היא ששימוש ביישומים האלה לא תמיד עובד חלק. קחו למשל את DroidCam, אחת האפליקציות הפופולריות ביותר לאנדרואיד: היא לא עובדת עם גרסאות של יישומי חלונות שהותקנו דרך החנות של מיקרוסופט, אלא רק כאלה שהורדו מאתר החברה. זה אומר שעם זום, למשל, תוכלו לעבוד בלי בעיה - אבל גרסת חנות מיקרוסופט של סקייפ לא תזהה את המצלמה.
בנוסף, כדאי לכם לבדוק מראש האם היישום שאתם מתקינים יעבוד עם מערכת ההפעלה שלכם. אותה DroidCam, למשל, לא עובדת עם מחשבי מק, אבל EpocCam כן. לרוב היישומים יש גרסה חינמית, שכוללת בדרך כלל פרסומות (אל דאגה, לא בתוך הווידאו - רק בתוך הממשק), וגרסה בתשלום שמורידה פרסומות ולפעמים גם מוסיפה יכולות. ב-EpocCam, למשל, תצטרכו לשלם כדי להעביר דרך האפליקציה סאונד ולא רק תמונה, ואילו DroidCam נותנת תמורת 16 שקלים אפשרויות כמו וידאו ב-HD, מיקוד אוטומטי רציף, זום ושליטה באפשרויות כמו בהירות וניגודיות.
אם אתם מעדיפים לחבר את הטלפון למחשב דרך כבל, אחת האפליקציות הפופולריות לכך היא iVCam, הזמינה גם ל-iOS וגם לאנדרואיד. גם כאן תצטרכו להוריד יישום למחשב לצד יישום לטלפון, ולשלם תמורת הסרת פרסומות בממשק ולוגו בווידאו עצמו.

מצלמה של קונסולת משחק

יש שני סוגי מצלמות של קונסולות משחק שיכולות להתחבר למחשב: Playstation Eye של פלייסטיישן 3 (כן, 3, לא 4) וקינקט לאקס-בוקס. נתחיל מהמצלמה של פלייסטיישן 3, Playstation Eye, שנמכרת כיום גם בחנויות מחשבים. מה שאתם צריכים לדעת על המוצר הזה, מעבר לכך שהוא בן 13 כבר ואיכות הווידאו שלו אינה בשמיים, הוא שסוני מעולם לא פיתחה תמיכה רשמית למחשב עבור המצלמה הזו. היא אמנם כוללת חיבור USB, אך חלונות לא מזהה אותה בלי התקן צד-שלישי. ההתקן הוא רכיב תוכנה שמאפשר לחלונות להתממשק למוצר ולקבל ממנו את אות הווידאו והאודיו.
3 צפייה בגלריה
Playstation Eye
Playstation Eye
Playstation Eye. רק אל תצפו לאיכות מדהימה
(צילום: סוני)
יש ברשת מגוון דיווחים של אנשים שהצליחו לגרום למצלמה הזו לעבוד עם סקייפ, אך על כל דיווח כזה יש אחד או שניים מאנשים שבמחשב שלהם סקייפ לא זיהה את המצלמה. במחשב עדכני עם הגרסה המעודכנת ביותר של חלונות 10 לא הצלחנו לגרום למצלמה לעבוד עם אף יישום שיחות וידאו. זום לא זיהה אותה בכלל, ואילו סקייפ זיהה אבל לא הציג וידאו.
ומה עם קינקט, המצלמה של אקס-בוקס? הדור הראשון שלה, שתומך באקס-בוקס 360, מגיע מצוייד בתקע USB, וחלונות 10 כוללת התקנים עבור המצלמה. האם זה יאפשר לכם להשתמש בה ביישומים כמו סקייפ או זום? לא ברור. לצערנו אין לנו יחידה תקינה אותה אפשר לנסות. הדור השני של קינקט, שהגיע עם Xbox One, מצריך מתאם מיוחד כדי לעבוד עם המחשב, היות ואינו מגיע עם תקע USB.

מצלמות אחרות

אם יש לכם מצלמות דיגיטליות נוספות בבית, תוכלו לבדוק האם הן יכולות לשמש כמצלמת רשת, אך פה כבר צריך לבדוק כל מקרה לגופו. GoPro, למשל, פרסמה רק לפני כמה ימים תזכורת לכך שמצלמותיה יכולות לשמש כמצלמות, עם הוראות חיבור. יש גם מגוון מצלמות אחרות, ביניהן גם מצלמות DSLR מקצועיות, אותן תוכלו לחבר למחשב. העצה היא לחפש במנוע החיפוש הקרוב למקום מגוריכם את דגם המצלמה ואת המלה Webcam, ולראות את התוצאות. אבל זכרו שלא בכל המצלמות האלה יש מיקרופון.