אם עדיין נדרשת הוכחה להשפעה הגלובלית של משבר הקורונה על כל תחומי החיים - תנו הצצה בחנויות האפליקציות שבטלפון החכם: את הלהיטים השגרתיים - וואטסאפ, טיקטוק ואינסטגרם, מחליפות אפליקציות שקשורות בצורה ישירה או עקיפה לנגיף הקורונה. לצד CoronApp של משרד הבריאות, הרשימות כוללות שורה של אפליקציות לתקשורת, למידה או עבודה מרחוק: זום, גוגל קלאסרום וטימז, למשל. אלא שמתברר, שיש מי שמחפשים להרוויח על בסיס הפאניקה העולמית מהמשבר, ומול התופעה הזו ענקיות הטכנולוגיה נדרשות להתמודד.
2 צפייה בגלריה
חנויות האפליקציות נאבקות בנגיף הקורונה
חנויות האפליקציות נאבקות בנגיף הקורונה
חנויות האפליקציות נאבקות בנגיף הקורונה
(אילוסטרציה: Shutterstock)
גוגל (שבבעלותה פלטפורמת אנדרואיד), אפל וגם אמזון (שמחזיקה בעצמה בחנות אפליקציות), נאבקות בתופעה הולכת ונרחבת של פיתוח אפליקציות שקשורות לנגיף הקורונה, עושות בו שימוש לצורכי רווח ומחפשות ליצור עניין בקרב משתמשים - שיוביל בסופו של דבר לכמות הורדות נרחבת מהחנויות. אלא שלא כל האפליקציות האלה הן לגיטימיות, חלקן עשויות לשמש לצורכי הפצת מידע כוזב בנוגע לנגיף, חלק הן משחקי מובייל שמנצלים את הקורונה, אפליקציות שמתזכרות לשטוף ידיים ועוד. ויש גם אפליקציות שמנצלות את בהלת הקורונה כדי להסוות תכונות מעקב של ממש.
איראן נחשבת למוקד התפרצות של ממש: עם יותר מ-12 אלף נדבקים בנגיף, חלקם בכירים בממשל, ויותר מ-600 מתים (כשלא ברור עד כמה הדיווחים אמיתיים בכלל), איראן שנייה רק לאיטליה בהיקפי התפשטות הקורונה. בתמיכת השלטונות פותחה שם אפליקציה בשם AC19, שמטרתה "לעזור בגילוי הנגיף". הממשל האיראני הבטיח למיליוני האזרחים שאם יורידו את האפליקציה יוכלו לגלות בעצמם אם נדבקו. טיעון מופרך לגמרי, כמובן, שכן גילוי הנגיף מתאפשר באמצעות בדיקה רפואית בלבד. משרד הבריאות האיראני הפיץ את דבר קיומה של האפליקציה מטעמו באמצעות מסרונים ששוגרו למיליוני סמארטפונים, והפציר בתושבים להוריד אותה באופן מיידי למכשיר.
2 צפייה בגלריה
חולי קורונה בעיר קום ב איראן נגיף
חולי קורונה בעיר קום ב איראן נגיף
חולי קורונה בעיר קום ב איראן נגיף
(צילום: AP)
תחת כסות של אפליקציה בריאותית רשמית, הממשל האיראני השיק אפליקציה לאיסוף מידע ומעקב. אפליקציית AC19 דרשה וקיבלה הרשאות לשמות, כתובות ותאריכי לידה, אבל בעיקר קיבלה גישה לשירותי מיקום המכשיר בזמן אמת. בשבוע שעבר, גוגל הסירה את האפליקציה מחנות גוגל פליי, מתוך חשש שמדובר הלכה למעשה בכלי מעקב. אם תכנסו לחנות גוגל פליי, כבר לא תוכלו לבצע חיפוש חופשי עבור ביטויים הקשורים לנגיף הקורונה, כולל Corona ו-Covid-19. זאת במטרה להנגיש רק אפליקציות רשמיות, מאובטחות ואמינות מעל מדפי החנות.
אפל נוקטת בצעדים דומים, והכריזה במהלך סוף השבוע האחרון כי תאשר רק את קיומן של אפליקציות קורונה שמגיעות מגורמים רשמיים - ארגוני ממשלתיים, ארגוני בריאות, מוסדות חינוך ורפואה וחברות עם רקורד מוכח בתחום הרפואי. בנוסף, הודיעה כי תסיר לחלוטין אפליקציות המבקשות להניב רווחים מהמשבר, כמו משחקי מובייל. אמזון החלה לנקוט בצעדים דומים, ולהסיר אפליקציות שאין מאחוריהן גורמים רשמיים הנוגעים לנגיף.

דאגה בבית הלבן

צעדים הכרחיים אלה ננקטים, בין היתר, בעקבות בקשה רשמית של הבית הלבן מענקיות הטכנולוגיה. בשבוע שעבר נערכה ועידת וידאו בהובלת קצין הטכנולוגיות הראשי ובכיר בבית הלבן, מייקל קרציוס, יחד עם נציגי ענקיות הטכנולוגיה - אמזון, אפל, פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט וטוויטר. לפי דיווח של הוושינגטון פוסט, הפגישה נערכה במשך כשעתיים, ובמהלכה נידונו אמצעים למיגור הפצת פייק ניוז הנוגע למשבר הקורונה. בנוסף, ביקש קרציוס מנציגי החברות למנף אמצעים טכנולוגיים לצורך המלחמה בנגיף, באמצעות שיתוף פעולה סביב מאגר מידע רפואי.
בישראל, האפליקציה הרשמית הקשורה לנגיף הקורונה היא CoronApp, שהושקה רשמית על-ידי משרד הבריאות ומספקת מידע חיוני עבור הציבור. האפליקציה מבקשת מידע אישי דוגמת מצב רפואי, מחלות רקע ותסמינים אפשריים, הימצאות בבידוד וכדומה. בשבוע שעבר חשף רן בר-זיק, מתכנת בוורייזון מדיה ואקטיביסט אבטחת מידע, כי האפליקציה לא הייתה מאובטחת ואיפשרה גישה למידע שנאסף באמצעותה על המשתמשים. במשרד הבריאות הגיבו מהר, ובעקבות הדיווח תוקנה חולשת האבטחה והאפליקציה כעת בטוחה לשימוש.