טריוויה: איזה סמארטפון הוא בעל המסך הגדול ביותר שיוצר אי-פעם? קחו את הזמן לחשוב, את התשובה נגלה בסוף. בדבר אחד אין ספק: מסכי הסמארטפונים הולכים וגדלים משנה לשנה. הגודל הממוצע של מסך הטלפונים כיום היה נחשב לענק רק לפני שנים ספורות. אפל הציגה זה עתה את האייפון 12 פרו מקס, שמתגאה במסך בגודל 6.7 אינץ', אבל זה עוד כלום לעומת מסך ה-6.8 אינץ' של ה-Velvet של LG שיצא במאי השנה, שלא לדבר על ה-6.9 אינץ' של הגלקסי נוט 20 אולטרה של סמסונג, שיצא במרץ.
274 דגמי סמארטפון עם מסך בגודל של 6.5 אינץ' או יותר יצאו עד כה בשנת 2020. בדקנו. מסך 6.5 אינץ' הוא מסך ממש גדול. הטלפון ממלא את כל כף ידך, הוא כבד, הוא מחייב שימוש בשתי ידיים. אז למה כולם פתאום רוצים טלפון עם מסך ענק? אולי בגלל התצוגה המרהיבה, בגלל שככה האינסטגרם נראה במיטבו, או בגלל שכשאתם שוקעים בסרט בנטפליקס אתם שוכחים שזו לא הטלוויזיה בסלון? ואם אתם גיימרים בנשמה, אין כמו מסך גדול ומבהיק כדי לחסל את כל היריבים בקול אוף דיוטי או סתם בפורטנייט. וחוץ מזה, בתקופת הזום הנוכחית מסך גדול הוא ממש צו השעה.
10 צפייה בגלריה
Xiaomi Black Shark 3 Pro
Xiaomi Black Shark 3 Pro
שיאומי Black Shark 3 Pro. המסך הגדול ב-2020
(צילום: Xiaomi)
יצרניות הסמארטפונים הגדולות שועטות קדימה עם מסכים שהולכים וגדלים מהשקה להשקה. בדרך כלל המסכים הגדולים ביותר שלהן הולכים יד ביד עם התכונות המתקדמות יותר: תצוגה איכותית, שפע זיכרון, הרבה מצלמות ותג מחיר שערורייתי. אבל לצד אלה יש עשרות דגמים ענקי מסך עם תכונות בינוניות ומחירים עממיים יותר, כמו נוקיה 8.3, מוטורולה G9 Plus או שיאומי Mi 10T Plus. אחד המסכים הגדולים בעולם, ה-7 אינץ' בספארק 6 מתוצרת Techno הסינית, לא מצטיין בשום תכונה חוץ מהגודל, ומחירו 104 דולר. הגודל הוא לא בהכרח בחירה באיכות, הוא בחירה בסגנון.
המספר ההולך וגדל של דגמי טלפון בעלי מסכי ענק אינו מותיר מקום לספק – יצרניות הטלפונים רואות הרבה כסף מפלח השוק הזה. לאורך השנים טכנולוגיית המסכים השתפרה פלאים, ובו בזמן היא הלכה והוזלה. זו הסיבה ששולי הרווח של החברות גדלים יחד עם גודל המסכים. מי שיכולים להעיד על כך הם אנשי חברת אורבוטק הישראלית, שנרכשה בשנה שעברה על ידי KLA האמריקאית ב-3.4 מיליארד דולר. טכנולוגיית המסכים של אורבוטק משובצת בכל מסך סמארטפון בעולם, מאפל וסמסונג ועד לאחרון הסיניים, יחד עם טכנולוגיות נוספות של החברה כמו תקשורת הדור החמישי (5G).
10 צפייה בגלריה
טים קוק עם אייפון 12 פרו
טים קוק עם אייפון 12 פרו
מנכ"ל אפל טים קוק עם אייפון 12 פרו
(צילום: אפל)
איתן יהודה, נשיא חטיבת ה-FPD באורבוטק, אומר שמרוץ המסכים הגדולים נובע כולו מהטכנולוגיה: המעבר מטכנולוגיית LCD המיושנת ל-OLED מאפשר לדחוס הרבה יותר אלקטרוניקה, להגביר את בהירות המסך, לצמצם את צריכת החשמל והעיקר: לצמצם את מסגרת המסך לפס דקיק, מה שאומר שעל אף שהמסכים גדלים, מידות הטלפון כמעט שאינן משתנות.
כל זה מאפשר לחברות לייצר טלפונים עם מסכים גדולים יותר ולהרוויח יותר כסף. יהודה מסביר כי טכנולוגיות התצוגה המשוכללות פשוט הוזלו: "היה אפשר לעשות מסכים כאלה גם לפני שלוש-ארבע שנים, אבל במחיר שאיש לא היה קונה. בינתיים התייצבו תהליכי הייצור, ועברנו ממצב שעל כל עשרה מסכים הייתי זורק שבעה למצב שאני זורק רק שניים, ולכן המחיר ירד".
10 צפייה בגלריה
איתן יהודה אורבוטק
איתן יהודה אורבוטק
איתן יהודה, אורבוטק. נקודת האיזון זזה
(צילום: עופר חן)
לדברי יהודה, הסיבה לצמיחת גודל המסכים היא השינוי במה שהוא מכנה "נקודת האיזון", השילוב שבין הצרכים של המשתמשים, היכולות של הטכנולוגיה, נוחות השימוש בטלפון וכמובן המחיר. בשנים האחרונות השתנתה תרבות השימוש בסמארטפונים והיא מקיפה כל היבט בחיים, מה שאומר שאנשים מוכנים לשלם יותר תמורת הטכנולוגיה, שהתקדמה בקצב מטאורי בדיוק בשנים האלה. זה לא רק איזון, זה היזון חוזר.

קולטים יותר, קונים יותר

משמעות המסך הגדול גדולה מסך הפיקסלים שבו. מחקרים שנערכו לאורך השנים מצאו שוב ושוב שמסך גדול משפיע על דרך החשיבה וההתנהגות שלנו. מחקר שערכו פרופ' סטיוארט סורוקה מאוניברסיטת מישיגן ופרופ' ג'ואנה דאנווי מאוניברסיטת טקסס מצא שאנחנו מגיבים לחדשות בצורה אקטיבית יותר אם צפינו בהן על מסך גדול, ונותרים אדישים יותר לאותו מידע בדיוק אם צרכנו אותו על מסך קטן. אולי זה יכול להסביר חלק מהקיטוב הפוליטי שנוצר בשנים האחרונות?
מחקר שנערך באוניברסיטת אלבורג בדנמרק מצא שככל שגודל המסך עולה, כך הוא נתפס כשימושי יותר בעיני המשתמשים. במחקר אחר נמצא שסטודנטים שלמדו היסטוריה באמצעות מסכים גדולים גילו בקיאות רבה יותר בחומר לעומת סטודנטים שלמדו את אותו החומר ממסכים קטנים. עכשיו תארו לעצמכם את המשמעות הכלכלית של המחקר, שמצא שבעלי מסכים גדולים נוטים לצרוך יותר נפח גלישה סלולרי ולהשתמש יותר דקות ביום בטלפון שלהם. והכי מעניין: בעלי מסכים גדולים נוטים לקנות מהר יותר באתרי סחר אלקטרוני לעומת בעלי מסכים קטנים, שמהססים יותר בעניין ההוצאה הכספית.
10 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה בתמונה שדלפה לרשת
נוט 20 אולטרה בתמונה שדלפה לרשת
גלקסי נוט 20 אולטרה של סמסונג
(צילום: סמסונג)
אפשר להניח שבחברות המייצרות סמארטפונים מכירים את המחקרים האלה. מבחינתם המסך הגדול הוא בעצם קטליזטור למכירות תכופות יותר. מי שהתמכר לאינצ'ים ירצה לשדרג את הטלפון שלו מיד כשיוצא דגם חדש בעל מסך גדול יותר. החברות הסיניות מובילות את המגמה הזאת, אבל החברות הקוריאניות וגם אפל האמריקנית מחרות-מחזיקות אחריהן.
חברת סמסונג הקוריאנית היא לא רק יצרנית סמארטפונים מובילה, היא גם יצרנית מסכי סמארטפון עבור חברות אחרות, למשל חלק מהדגמים של אייפון. הטכנולוגיה שלה היא אחת הסיבות לפריחתם של המסכים הגדולים. סמסונג תוקפת לכל רוחב החזית, עם הגלקסי נוט 20 אולטרה היוקרתי והגלקסי S20 אולטרה היוקרתי לא פחות, אבל גם עם דגמים עתירי אינצ'ים אך בני-השגה כמו A71.
גיא היבש, דירקטור חטיבת המובייל בסמסונג בישראל, אומר שהסמארטפון הפך כיום למכשיר מולטימדיה, שמשמש בו-בזמן לצריכת מדיה, לעבודה ולמשחקים, והמסכים הגדולים הם התשובה לצרכים האלה. "אנחנו הולכים למגמה שבה מצד אחד אתה שומע אנשים שאומרים 'אה, אני מתגעגע לימים שהחזקתי את הטלפון בקלות ביד', ומצד שני יש דרישה של צרכנים למסכים גדולים", הוא אומר. "לפני שלוש שנים אנשים היו שואלים אותי 'אין לכם מסכים קטנים?', אבל המציאות מראה שהצרכנים רוצים מסכים גדולים כי זה משקף את הצרכים האמיתיים שלהם".
10 צפייה בגלריה
גיא היבש סמסונג ישראל
גיא היבש סמסונג ישראל
גיא היבש, סמסונג ישראל
(צילום: יח''צ)
זה אולי מפתיע, אבל לדברי היבש 70% מהלקוחות מעדיפים את הטלפונים המשוכללים והיקרים יותר, ורק 30% רוכשים את הדגמים הבסיסיים. מיהם הלקוחות האלה? היבש אומר שכיום אלה כולם: "גם אוכלוסיות שבעבר פחות רצו מסכים גדולים, אוכלוסיות מבוגרות למשל, גילו את העולם הזה. המסך הגדול הוא נחלת הכלל והוא כאן להישאר. אני כמעט לא רואה דגמים עם מסך קטן".
שתי המתחרות הסיניות העיקריות של סמסונג הן וואווי ושיאומי, ושתיהן מאפילות עליה בזירת מסכי הענק. שיאומי היא המובילה העולמית בתחום, עם מסך בגודל עצום – 7.1 אינץ' – שמפאר את סמארטפון הגיימרים Black Shark 3 Pro (שאינו נמכר בישראל). בהפרש של מאית אינץ' אחריו ניצב דגם Honor X10 Max של וואווי במקום השני בטבלה העולמית. אבל בעוד וואווי כמעט שנעלמה מהשוק הישראלי, דומה ששיאומי מצליחה כאן מעבר למצופה, שנייה רק לסמסונג עם נתח שוק של כ-30%.
10 צפייה בגלריה
אבי קורנפלד שיאומי המילטון
אבי קורנפלד שיאומי המילטון
אבי קורנפלד, המילטון. ביקוש מטורף
(צילום: יח"צ)
אבי קורנפלד, מנהל מותג שיאומי בחברת המילטון הישראלית, מתרפק על הימים הלא כל כך רחוקים שבהם הפורטפוליו של שיאומי כלל את דגם Mi Max 3 עם מסך 6.9 אינץ': "היה לזה ביקוש מטורף, אנשים עד היום באים למשרד ומשתמשים בדגם הזה ואומרים 'חבל שאין המשכיות'. הוא היה פורץ דרך". שיאומי הוציאה את הדגם לגמלאות כי הדגמים העיקריים שלה – Mi, Poco ו-Redmi – התקרבו מלמטה עד לגודל 6.67 אינץ'. לדברי קורנפלד המגמה הזו תימשך, ובהשקות הקרובות נראה מסכים גדולים אף יותר של שיאומי: "האסכולה הישנה של אנשים שרוצים טלפון בסיסי פחתה, והרוב כיום מחפשים כמה שיותר גדול".
היו ימים שבהם נוקיה הובילה את עולם הטלפונים הסלולריים. החברה שמחזיקה במותג כיום, HMD Global, ממצבת אותו כמכשיר בינוני בתכונותיו וזול. דווקא בגלל זה מעניין לגלות את נוקיה 8.3 החדש בצמרת גדולי המסך, עם 6.8 אינץ' טבין ותקילין. זוהר רויטמן, מנהל פעילות נוקיה בקבוצת ח.י היבואנית, אומר שהשיקול המרכזי הוא לענות על צורכי המשתמשים כיום, כמו משחקי רשת וצפייה בסרטים. "אין אג'נדה של 'ללכת על המסך הכי גדול'", הוא אומר. "נראה לי שכל מוצר 5G שייצא עכשיו יצטרך להעמיד מכשירים עם מסך גדול. הדור החמישי הוא מה שידחף את המסכים גדולים. לדעתי בשנה הבאה, גודל של 6.5 אינץ' ומעלה יהיה הסטנדרט".
10 צפייה בגלריה
איתי חן בסט מובייל
איתי חן בסט מובייל
איתי חן, בסט מובייל
(צילום רפי דלויה)
איתי חן, סמנכ"ל הסחר ברשת בסט מובייל, אומר שהביקוש לטלפונים עם מסכים גדולים מגיע לכ-50% מהשוק. "אלה לא בהכרח המכשירים היקרים. גם הילדים כיום רוצים לראות בגדול, רוצים לראות סרטונים, הם כל היום ביוטיוב ובטיקטוק, אז קונים גם לילדים טלפון עם מסך גדול מהסדרות הזולות". לדבריו, לקוחות שקונים מכשירי פרימיום בדרך כלל יקנו גם הם את המסך הגדול: "מי שקונה מכשיר פרימיום, זה כבר ממש לא משנה לו אם יוציא 4,000 או 4,500 שקל, והוא יקנה את הכי טוב".
הסמארטפונים של חברת רילמי הסינית הם שחקנים חדשים בשוק הישראלי, והדגם בעל המסך היותר גדול שלה - C3 עם מסך 6.5 אינץ' - הוא גם הזול ביותר - 600 שקל. היבואנית היא רשת באג, שבחנויות שלה מוכרים את כל הסמארטפונים האחרים. רועי אביב, מנהל רכש הסלולר בבאג, אומר כי לצרכנים אין כיום הרבה ברירות כשמרבית ההיצע הוא של מסכים גדולים, ואולי זו טעות: "אפל עכשיו עושה מהפכה עם האייפון 12 מיני, שיש לו מסך 5.4 אינץ'. יש שוק של אנשים שמחפשים מסכים לא גדולים. קח ילד בן 11-10, קשה לו להחזיק מסך 6.9 אינץ' ביד".
10 צפייה בגלריה
עידן המתקפלים
עידן המתקפלים
טלפונים מתקפלים. זה העתיד?
(עיבוד תמונה)

הטלפון יתקפל פעמיים

האם הטלפונים גדולי המסך מגיעים לתקרת הזכוכית שלהם? נראה שכל המומחים מסכימים שהמסכים לא ימשיכו לגדול הרבה מעבר ל-7 אינץ'. "אנחנו מגיעים לתחום העליון, שמעבר לו כנראה לא יהיה נוח להשתמש בטלפון", אומר יהודה. "קשה לי לדמיין סמארטפון עם מסך 8 אינץ'". "אני לא רואה אותם מגיעים ל-7 אינץ' כי אז אתה מסתובב עם טאבלט ביד, וקשה לקחת אותם כי הם גם גדולים מדי וכבדים מדי", אומר רויטמן, וחן מודה שאחרי כמה ימים של התנסות עם נוט 20 אולטרה של סמסונג, הוא חזר לדגם הקטן יותר שלו בשמחה: "זה היה גדול לי פיזית, לא היה לי נוח להחזיק אותו ולתפעל אותו, אבל אני שואל את עצמי אם זה עניין של הרגל - ואולי אחרי שבוע איתו כבר לא הייתי יכול לחזור אחורה".
אין ספק שיצרניות הטלפונים שוברות את הראש איך ייראה המשך הדרך, ומאיפה יבואו השדרוגים אם לא ניתן יהיה להמשיך להגדיל את המסכים. את הפתרון אנחנו כבר רואים הולך ומתהווה: טלפונים עם מסכים מתקפלים, שמשלבים גודל קומפקטי יותר עם אפשרות פריסה למסך בגודל טאבלט. יהודה אומר שמהיכרות עם התוכניות של חברות הסמארטפונים השונות, אין לו ספק שאנחנו נראה עוד הרבה מסכים מתקפלים, אפילו כאלה שמתקפלים פעמיים: "אנחנו צופים שעם ירידת המחירים ועליית התשואה נראה פתרונות ייחודיים בתחום המסכים המתקפלים".
מה צופן לנו העתיד? מסכים מתקפלים הם ממש מעבר לפינה. אחריהם אולי יבואו מסכים נגללים, שבהם ניתן לפתוח את המסך לכל גודל רצוי בכל רגע. לחברת LG כבר יש טלוויזיה עם מסך נגלל, וסמארטפון כזה הוא רק עניין של עוד קצת מחקר ופיתוח. שיאומי הציגה בשנה שעברה טלפון קונספט עם מסך שמקיף אותו משני צידיו. קשה לדעת איזה רעיון יצירתי יוביל בסופו של דבר את הדור הבא, אבל אין ספק שהוא יהיה עם מסך ענק וצבעים בוהקים.
10 צפייה בגלריה
סמארטפונים
סמארטפונים
סמארטפונים גדולים
(צילום: יח"צ)

הכי גדולים

  1. שיאומי Black Shark 3 Pro, עם מסך 7.1 אינץ'. הושק במרץ 2020. טלפון גיימרים עם מפרט מרשים ומחיר מרשים לא פחות, שאינו נמכר רשמית בישראל.
  2. וואווי Honor X10 Max עם מסך 7.09 אינץ'. הושק ביולי 2020. ניסיון נוסף של וואווי לשמר את אחיזתה בשוק האירופי אל מול הלחץ האמריקני. גם דגם זה לא נמכר רשמית בישראל.
  3. טכנו Spark 6 Air עם מסך 7 אינץ'. הושק ביולי 2020. אם לא שמעתם על טכנו, אתם לא לבד. זה אחד המותגים של Transsion הסינית, שפונה בעיקר לשוק האפריקאי.
  4. סמסונג גלקסי נוט 20 אולטרה ו-S20 אולטרה בעלי מסך 6.9 אינץ'. צמד ספינות הדגל של סמסונג, שמובילות את עולם הסמארטפונים במונחים של מפרט, מאפיינים וגם מחיר.
  5. ויוו vivo NEX 3S בעל מסך 6.89 אינץ'. הושק במרץ 2020. ויוו הוא אחד המותגים הסיניים המקוריים והחדשניים, וכך למשל בדגם הזה המסך מכסה 94% מחזית הטלפון - שיא עולמי.
  6. נוקיה 8.3, בעל מסך 6.81 אינץ'. הושק בספטמבר 2020. נוקיה מצליחה לייצר סמארטפון עם מסך גדול ומחיר קטן, בין השאר בזכות טכנולוגיית LCD המיושנת.
  7. מוטורולה Moto G9 Plus, עם מסך 6.81 אינץ'. הושק בספטמבר 2020. מוטורולה הייתה פעם חברה אמריקנית שהובילה את עולם הטלפונים הסלולריים. כיום המותג עבר ללנובו הסינית, שטרם השכילה להציע אותו לקהל הישראלי.
  8. חברת LG עם V60 ThinQ ו-Velvet, בעלי מסך 6.8 אינץ'. LG הקוריאנית מנסה לחזור ולהוביל את שוק הסמארטפונים, בין השאר עם קונספטים ייחודיים שלא תמיד מצליחים מסחרית.
  9. וואן פלוס OnePlus 8 Pro עם מסך 6.78 אינץ'. הושק באפריל 2020. וואן פלוס היא חברה אחות של ויוו ואופו, כולן בבעלות BBK הסינית, וכולן מציגות טכנולוגיות עילית מרשימות.
  10. אינפיניקס Infinix Hot 10, עם מסך 6.78 אינץ'. כמו החברה האחות טכנו, גם אינפיניקס מוציאה לשוק דגמי סמארטפונים גדולי מסך ובעלי מפרט ירוד, שנועדו לשוקי העולם השלישי.
  11. וואווי מייט 40 פרו עם מסך 6.76 אינץ'. הושק באוקטובר 2020. למרות המלחמה העיקשת מצד ממשל טראמפ, וואווי מצליחה לשמור על מובילות טכנולוגית והיקף מכירות דומה לזה של סמסונג.
  12. אייפון 12 פרו מקס של אפל, עם מסך 6.7 אינץ'. הושק באוקטובר 2020. הסמארטפון המשוכלל בעולם מתייצב בשולי השיאנים בגודל המסך. אפל כנראה בונה על התכונות האחרות שיעשו את העבודה.

קיצור תולדות הפאבלט

כשסטיב ג'ובס הציג את האייפון הראשון ב-2007, הוא התגאה במסך 3.5 אינץ' מפואר. קשה להאמין, אבל גודל המסכים נותר אינצ'ים בודדים במשך ארבע או חמש שנים נוספות. אבל אז צצה קטגוריה חדשה - הפאבלט, שילוב של "פון" ו"טאבלט" - שהפכה להייפ בעולמות הסלולר. מי שנחשבת למובילת המגמה היתה סמסונג, עם דגם נוט הראשון (5.3 אינץ') שיצא בשנת 2011. באותה שנה יצא לשוק גם Streak 7 של Dell, עם מסך בגודל 7 אינץ' שלמים. שנתיים לאחר מכן, סוני הטביעה את חותמה עם Xperia Z Ultra בעל מסך 6.4 אינץ', ולאחריה HP עם Slate7 בעל מסך ה-7 אינץ'. מרבית השחקניות האלה כבר נעלמו משוק הסמארטפונים.
בערך ב-2014 הפסיקו להשתמש במונח פאבלט. מסכי הטלפון הרגילים פשוט גדלו וגדלו, עד שכבר לא ניתן היה להגדיר מיהו מה. אחד האחרונים היה Nitro Phablet 71 (מסך 7 אינץ') של חברת Maxwest, חברה אמריקנית ששיווקה טלפונים זולים מתוצרת סין. ב-2016 הוציאה שיאומי לשוק את Mi Max הראשון, בעל מסך 6.44 אינץ', בלי התואר פאבלט. סתם מסך גדול. באותה שנה השיקו סמסונג את Galaxy J Max (מסך 7 אינץ') ו- Akyumen את Holofone (מסך 7 אינץ').
ואז, ב-2018, הפציצה וואווי עם שני טלפונים בעלי מסך ענק. הראשון היה Honor 8X Max, שהתהדר במסך 7.12 אינץ', והשני היה מייט 20 X, שיצא לשוק באוקטובר 2018 עם מסך שלא נראה לפניו, וגם לא אחריו: מסך בגודל 7.2 אינץ'. מייט 20 X הוא הסמארטפון עם המסך הגדול ביותר שיצא אי פעם לשוק.
10 צפייה בגלריה
וואווי Mate 20 X
וואווי Mate 20 X
וואווי Mate 20 X. הגדול ביותר אי פעם
(צילום: HUAWEI)