כלי הפרטיות החדש שאפל משלבת בגרסת iOS 14.5 מושך תשומת לב עולמית: בחודשים האחרונים תעשיית הטכנולוגיה עסוקה בהשלכות הצפויות של ה-App Tracking Transparency (שקיפות במעקב אפליקציות) על פרסום דיגיטלי, על המשתמשים ועל ענקיות טכנולוגיה שמסתמכות על כלי מעקב - דוגמת פייסבוק שפתחה בקמפיין ציבורי נגד המהלך של אפל.
4 צפייה בגלריה
אייפון ואנדרואיד
אייפון ואנדרואיד
אייפון ואנדרואיד
(צילום: shutterstock)
בינתיים, גם בגוגל - הבית של אנדרואיד - עובדים על מהלכים דומים, דוגמת המעבר הצפוי לטכנולוגיית FLoC - שאמורה להחליף את השימוש הבלתי אחראי בעוגיות בדפדפני אינטרנט. אבל בכל הנוגע לניידים מבוססי אנדרואיד - בשורה של ממש עוד לא הוכרזה. אם אתם לא הבעלים הגאים של מכשיר מסוג אייפון אבל חוששים לפרטיות שלכם במידה מסוימת, ייתכן שהמהלך של אפל מעורר בכם קנאה קלה.
גרסה 12 של אנדרואיד צפויה להשתחרר לשוק בעתיד הקרוב, אבל ככל הנראה לא צפויות בה הפתעות פרטיות מהסוג שאפל משלבת במערכת ההפעלה שלה. בדיוק בגלל זה החלטנו לחדד כמה מהאפשרויות המובנות עבור מכשירי אנדרואיד שיסייעו לכם לשמור קצת יותר על הפרטיות שלכם, לפחות עד שתגיע שכבת הגנה דומה לזו שמציעים באפל.

בדקו הרשאות

זאת ככל הנראה הפעולה הבסיסית ביותר עבור מי שמעוניינים להגן על עצמם קצת יותר מפני מעקב של אפליקציות בטלפון החכם. גם אם בעת ההורדה התפתיתם לאשר לאפליקציה גישה לכל מיני סוגים של מידע, תמיד תוכלו לחזור בכם. באנדרואיד תוכלו לאתר את מנהל ההרשאות ולבצע בדיקה לגבי סוג המידע שנאסף באמצעות יישומים שונים, ולהגביל אותו.
4 צפייה בגלריה
לוגו אפל
לוגו אפל
רוצים כמו באפל
(צילום: רויטרס)
  • היכנסו לתפריט ההגדרות בטלפון
  • בחרו ביישומים (אפליקציות)
  • בחרו במנהל ההרשאות
  • עברו על כל אחת מהקטגוריות ובדקו שכל אפליקציה מקבלת בדיוק את המידע שהיא זקוקה לו.
  • תוכלו לבחור בין שלושה מצבים: אשרו תמיד, אשרו רק כשהאפליקציה פועלת, או חסמו כליל.
  • אם יש יישומים שצריכים גישה, למשל לנתוני מיקום, העדיפו לאשר הרשאות גישה רק בעת שימוש באפליקציה ולא באופן רציף ותמידי.

הגנו על היישומים

ודאו שאתם מפעילים את כלי ה-Play Protect, הסורק אפליקציות ומוודא שאתם מוגנים מפני הונאות, בעיות אבטחת מידע ויישומים מזויפים. אם ברשותכם גרסת 11 של אנדרואיד (העדכנית ביותר הזמינה בשוק), תוכלו להפעיל את הכלי הזה בתפריט ההגדרות > פרטיות > בראש הרשימה תמצאו את Play Protect והפעילו. אם ברשותכם גרסה 10 ומטה, תוכלו לגשת אל הכלי מחנות האפליקציות של גוגל, הגוגל פליי. היכנסו אל החנות ולחצו על אייקון המשתמש שלכם בעיגול העליון > בחרו ב-Play Protect ובצעו סריקות מתי שתרצו.
4 צפייה בגלריה
האפיקציות הפופולריות של 2020
האפיקציות הפופולריות של 2020
סרקו אפליקציות בחנות
(עיבוד תמונה, Shutterstock)

מצב אינקוגניטו בדפדפן

אנחנו מכירים את זה בעיקר משימוש במחשב האישי, אבל במקרים מסוימים כדאי לזכור שמצב "גלישה בסתר", או "אינקוגניטו" זמין לנו גם בטלפון החכם. חשוב לזכור: גלישה בסתר היא לא מצב מאוד פרטי - היא עדיין מאפשרת לספקית הרשת ולאתרים לאסוף עליכם מידע בעת הגלישה. מה שנחסך כאן הוא שמירת פעולות הגלישה שלכם בהיסטוריה והגבלת איסוף מידע מקומי. באפליקציית גוגל לחצו על ה-G> לחצו על אייקון המשתמש שלכם > בחרו בפתיחת דף חדש במצב אינקוגניטו.
4 צפייה בגלריה
מצב גלישה בסתר
מצב גלישה בסתר
מצב גלישה בסתר
(צילום מסך)

למתקדמים: VPN

אם בכל זאת אתם זקוקים לקצת יותר פרטיות, תוכלו לפנות אל מחוזות ה-VPN, קיצור של Virtual Private Network. הכלי הזה בעצם מאפשר לכם תעבורת מידע דרך שרת פרטי במקום כלשהו בעולם, במקום ישירות מהמכשיר לרשת. עם VPN קשה יותר ליירט את התקשורת שמתבצעת מהמכשיר, וכשזה קורה - זה נראה כמו תקשורת ממקום אחר לגמרי. אם אתם זקוקים לשירות מהסוג הזה, כדאי לקחת בחשבון שכלי VPN חינמיים עלולים להיות פחות יעילים בהגנה עליכם ולאסוף מידע בעצמם. העדיפו כלים מוכרים בתשלום (זה לא אמור לעלות יותר מכמה שקלים בחודש) כדי שתוכלו להיות בראש שקט.