חברת שעוני הכושר הוותיקה גרמין תפעיל מסוף החודש, לראשונה בישראל, שירות תשלום אלחוטי באמצעות שעון חכם במאות בתי עסק ברחבי הארץ. השירות מיועד, בשלב ראשון, רק ללקוחות ישראכרט ומאסטרקארד, והוא מושק בשיתוף פעולה עם שתי החברות.
השירות, "גרמין פיי" (GARMIN PAY), מופעל כבר בעולם ביותר מ-30 מדינות, ביניהן, ארה"ב, אנגליה, אוסטרליה, הולנד, איטליה, סינגפור, אירלנד, ועוד. הוא מאפשר תשלום בחנויות בטכנולוגיה אלחוטית (Contactless, ללא מגע), באמצעות קירוב של השעון לקורא מיוחד, בלי צורך בשליפת כרטיס האשראי. בין הרשתות שיאפשרו תשלום עם השעון: זארה, H&M, דלתא, אופטיקנה, אדידס, נייק, דקטלון, אייבורי, KSP, סבון של פעם, פקטורי 54, Re-bar, עד העצם אקספרס, תכשיטי פדני ועוד.
גרמין פייגרמין פיי
גרמין פיי. המתחרים יבואו בעקבותיה?
(צילום: גרמין)
רוב דגמי שעוני גרמין מן השנים האחרונות מותאמים לשירות. הם כוללים רכיב רדיו זעיר בטכנולוגיית NFC (מן הסוג המשולב כיום גם ברוב הסמארטפונים), שדרכו עוברים נתוני המשתמש אל המסופון של בית העסק. הנתונים עצמם – פרטי כרטיס האשראי של בעל השעון – מוזנים פעם אחת בלבד לסמארטפון, דרך אפליקציה ייחודית בשם GARMIN CONNECT, המשמשת כ"ארנק אלקטרוני". שם הם נשמרים באופן מאובטח. באפליקציה (ובשעון) ניתן להזין עד חמישה כרטיסי אשראי שונים. בשלב הבא פרטי האשראי מועברים לשעון אלחוטית ונשמרים בו ב"טוקן" דיגיטלי ייחודי, בהצפנה מוחלטת.
בעת התשלום, בעל השעון נדרש להזין על המסך קוד בן 4 ספרות. אחר-כך הוא בוחר את הכרטיס שאתו הוא מעוניין לשלם – ופשוט מעביר את פרק היד מעל לקורא בקופה. כשהשעון מסיים את התקשורת עם הקורא, הוא רוטט ומציג סימן אישור. כך, בזכות ה"טוקן" המוצפן, מי שיוצא לריצת כושר, למשל, יכול לעצור בדרך ולרכוש ספל קפה עם השעון, גם אם לא לקח עמו לדרך את הסלולרי. לאחר הסרת השעון מהיד, השבתה של מדידת הדופק, או בחלוף 24 שעות, יש להזין את הקוד מחדש לפני ביצוע תשלום.
גרמין פייגרמין פיי
פשוט מעבירים את היד מעל לקורא בקופה
(צילום: גרמין)
גרמין אינה החברה היחידה המפעילה טכנולוגיה כזו. גם לאפל, לגוגל ולסמסונג שירותים דומים ("אפל פיי", "אנדרואיד פיי", "סמסונג פיי"), והן – כמו חברות אחרות – מאפשרות כבר שנים לבצע תשלומים "ללא מגע" גם דרך הסמארטפון וגם דרך שעונים חכמים. בעבר נערכה סמסונג ישראל להשיק בארץ את שירות "סמסונג פיי" שלה, אך התוכניות נגנזו. גם חברות אחרות שבחנו את הנושא לאורך השנים נסוגו, בעיקר כיוון שרוב הקופות בבתי העסק בישראל לא תמכו בטכנולוגיית התשלום המתקדמת EMV הנדרשת לשם כך. כיום, כ-30% מהמסופים בארץ כבר תומכים בה.
עם השקת השירות השיקה גרמין אזור מיוחד באתר החברה, שבו ניתן למצוא תשובות למגוון שאלות נפוצות, תמיכה טכנית ומדריכי הפעלה, רשימת הדגמים התומכים ביישום וכן רשימה של הרשתות והחנויות בהן ניתן לבצע רכישות.
לדברי אבישי פריז, מנכ"ל רונלייט, יבואנית גרמין בישראל, "זוהי בשורה שאנחנו שמחים להביא אל הציבור בישראל, שידוע בחיבתו לטכנולוגיות מתקדמות". ד"ר רון וקסלר, מנכ"ל קבוצת ישראכרט אמר, כי "הצרכנים מצפים היום לתשלום מהיר, פשוט, נוח ובטוח".