עוד בתחילת שנות ה-90, החלו גופי חינוך ברחבי העולם להבין את הערך של שיעורי רובוטיקה בגיל התיכון. כיום, רבבות בני נוער ברחבי העולם בונים רובוטים ורושמים אותם לתחרויות במסגרת בית ספרית או חוגים. מדובר, לרוב, במאמץ קבוצתי שמלמד אלקטרוניקה, תכנות ועוד. וההתעסקות ברובוטים לא נגמרת שם - יש גם תחרויות אוניברסיטאיות, וכן תחרויות למבוגרים. כי רובוטים שמתחרים אחד בשני או נלחמים אחד בשני זה, איך שלא תסתכלו על זה, דבר מגניב בעליל.
רובומאסטר S1
(צילום: DJI)
אחת החברות שפועלות בתחום הזה, בעיקר בסין, היא DJI. לנו DJI מוכרת בעיקר בזכות הרחפנים והמייצבים למצלמות שהיא מייצרת, אך כבר חמש שנים שהחברה מריצה את ליגת Robomaster שלה - במסגרתה סטודנטים בונים רובוטים שנלחמים אחד בשני. אחת התוצאות של מעורבות החברה בתחום היא הרובוט הצרכני הראשון שלה, Robomaster S1, שמיובא לישראל על-ידי המשווקת הרשמית של DJI, בנדא.
מהו ה-S1? זה מאוד תלוי בגיל שלכם ובחיבתכם לרובוטיקה. ילדים צעירים ומבוגרים יחשבו שמדובר בצעצוע ממש מגניב, כשהמבוגרים יוסיפו לכך גם "אבל ממש יקר". עבור בני נוער מדובר בצעצוע עם פוטנציאל להיות משהו הרבה יותר משמעותי - פלטפורמה ביתית ללימוד תכנות ורובוטיקה.
ה-S1 מגיע מפורק, ומשימתם הראשונה של הרוכשים היא להרכיב אותו. למבוגר מנוסה זה ייקח קצת יותר משעה, תוך הסתמכות על מדריך ההרכבה המאוד-אינטואיטיבי, שדומה קצת להוראות של איקאה. יש בו מעט מאוד מילים, והרבה הוראות ויזואליות. אין צורך להלחים כלום, אבל ישנם עשרות ברגים להבריג. אלה מגיעים במארז נוח, עם מברג תואם, ואין חשש שתתבלבלו בין ברגים בגדלים השונים אם תעקבו אחר ההוראות.
3 צפייה בגלריה
DJI Robomaster
DJI Robomaster
בא לכם לירות כדורי ג'ל על מישהו? DJI Robomaster
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
תהליך ההרכבה מספק גם חוויה לימודית מעניינת בכל הקשור לגלגלי הרובוט. אלה גלגלים מסוג שנקרא "גלגל מקנום" או "גלגל אילון", תלוי אם אתם מעדיפים לתת את הקרדיט לחברה השווודית שהביאה אותם לשוק (מקנום) או לעובד הספציפי שהמציא את הגלגל (בנגט ארלנד אילון). אם אתם לא מכירים את צורת הגלגל הזו, בתחלה הוראות ההרכבה תיראנה מוזרות, אבל במהלך תהליך ההרכבה מבינים מה קורה פה.
בגלגל מקנום, פני הגלגל כוללים רולרים שמחוברים בזווית של 45 מעלות. שניים מהגלגלים כוללים רולרים עם הטיה לצד אחד, ושניים לצד שני. בלי להיכנס יותר מדי לאיך זה עובד ומה קורה פה, נאמר שזה מאפשר לרובוט לא רק לזוז קדימה ואחורה, ולהסתובב, אלא גם לזוז לצדדים. כשרואים את זה, זה נראה מגניב. כשרואים את זה לאחר שהרכבתם את הרובוט בעצמכם, זה נראה גם הגיוני.

פלסטיק, אבל קשיח

כשהוא מורכב, הרובוט הזה מרגיש כבד ובנוי היטב. הוא אמנם פלסטיקי, אבל מדובר בפלסטיק קשיח - לא מאוד מפריע לרובומאסטר להיתקע בקיר או ברגל של שולחן. תותח שמחובר אליו יודע להסתובב בצורה עצמאית, ויכול לירות אור אינפרה אדום או כדורי ג'ל. את הכדורים, שבקבוקון שלהם מגיע עם הרובוט, תצטרכו לשים במים לכמה שעות לפני השימוש. פגיעה שלהם באנשים לא כואבת, והם מתפרקים לאבקה תוך כמה ימים. בנוסף, גובה התותח המקסימלי לא יאפשר לכם לירות על בני אדם בקלות.
בכל צידי הרובוט תמצאו חיישנים, שמסתתרים מאחורי גוף הפלסטיק שלו. יש כאן חיישני אור, חיישני תנועה וחיישני פגיעה. בנוסף, הוא מגיע עם רכיב צילום, שמאפשר לכם לצלם וידיאו ב-1080P. סוללת הרובוט תספיק לכחצי שעה של פעולה.
3 צפייה בגלריה
DJI Robomaster
DJI Robomaster
מלאכת ההרכבה היא חוויה לימודית
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
השליטה ב-S1 מתבצעת דרך אפליקציית אנדרואיד או iOS. הרובוט מסוגל להתחבר ישירות למכשיר ששולט בו או לרשת הביתית. שלושת המצבים העיקריים הם משחק לבד, קרבות תחרותיים ומעבדה. במצב לשחקן אחד, הרובוט הזה הוא צעצוע מגניב ויקר. אתם יכולים להסיע אותו, לצלם דברים ולשחק בכמה מיני-משחקים באמצעות מטרות מיוחדות שמגיעות בערכה. במילים אחרות, במצב הזה הוא בעיקר צעצוע. את אותו הדבר אפשר גם לומר על מצבי הקרבות מרובי-המשתתפים, רק שתצטרכו גם למצוא עוד אנשים עם S1 כדי ליהנות מהם. ובמחיר של כ-2,500 שקל לרובוט, זה לא יהיה קל.

התחזית: המחיר יירד

התסריט היחיד שבו מחיר הרובוט יכול להיות מוצדק הוא אם אתם הורים לנער או נערה טכנופילים שרוצים ללמוד לתכנת בצורה מהנה. עבורם, המצב הרלוונטי הוא מצב המעבדה, בו ניתן להשתמש בשפת תכנות ויזואלית Scratch כדי ללמד את הרובוט לעשות דברים חדשים. למתקדמים יש גם תכנות פייתון, אבל הוא נמצא בבטא ואין לו תיעוד טוב עדיין.
3 צפייה בגלריה
DJI Robomaster
DJI Robomaster
מוצר נישתי
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
סקראץ', לעומת זאת, היא שפה אותה הרובוט הזה יודע ללמד בצורה די יעילה - במיוחד אם המשתמשים יודעים אנגלית ויכולים לעקוב אחר ההוראות של מגוון הפרוייקטים אותם היישום יבקש מהם ללמוד. היא גם קלה ללימוד באמצעות טלפון או טאבלט, בזכות ממשק שמבוסס על גרירה וחיבור בלוקים של תוכנה. סקראץ' פותחה עבור ילדים, ו-DJI עושה בה כאן שימוש מאוד מושכל ומגניב.
אם נסתכל על ההיסטוריה של DJI בתחומים אחרים, היא מתחילה ממוצרים יקרים מאוד ואז מרחיבה את ההיצע. אפשר להניח שזה יקרה גם הפעם, והרובוטים הבאים שלה יגיעו עם תג מחיר פחות מפחיד. נכון לעכשיו, ה-S1 הוא מוצר נישתי מאוד, שמצדיק את הרכישה רק עבור קהל שעבורו מדובר ביותר מצעצוע ממש מגניב (וממש, ממש יקר).