לפני כחצי שנה, החלה חברת yes בהשקת השירות שאמור להבטיח את העתיד שלה - יס פלוס. במסגרת השירות החלה החברה להעביר את שידוריה דרך רשת האינטרנט, זאת במקביל לתחזוק השירות הרגיל, בו הם מועברים באמצעות לוויין. בתוך כמה שנים, צפויה yes לוותר על הלוויין בכלל, ולעבור לשידורים דרך האינטרנט בלבד - בדומה למתחרים כמו סלקום ופרטנר.
3 צפייה בגלריה
יס פלוס
יס פלוס
הממיר החדש של יס פלוס
(צילום: באדיבות yes)
אבל אנחנו לא שם עדיין. אם שירותים מקוונים כמו נטפליקס ואמזון פריים אתם יכולים לקבל בערך על כל מכשיר עם מסך וחיבור לאינטרנט, יס פלוס היה זמין עד כה רק ל-Apple TV - הסטרימר (ממיר אינטרנטי) של חברת אפל. חצי שנה עברה, ומכשיר נוסף מצטרף להיצע - סטרימר של יס עצמה.
לא מדובר בקופסה שיס פשוט קנתה ומיתגה כשלה, אלא מכשיר שתכננה יחד עם יצרנית סינית. מערכת ההפעלה שנבחרה עבורו, באופן לא מפתיע, היא Android TV של גוגל. למה לא מפתיע? זו מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר לסטרימרים כיום, ופיתוח אפליקציית יס פלוס עבורה יאפשר (בעתיד) להשתמש גם בממירים פופולריים אחרים דוגמת Mi Box של שיאומי לצורך יס פלוס. מערכת ההפעלה הזו מותקנת גם על מגוון רחב של טלוויזיות, והשמועות גורסות כי מכשיר הכרומקאסט הבא של גוגל יתבסס גם הוא על גרסת אנדרואיד לטלוויזיות.
אז האם יש כאן אלטרנטיבה טובה ל-Apple TV עבור מי שרוצים לקבל את שידורי יס דרך האינטרנט? מבחינה כספית, כן. חבילה הכוללת שלושה ממירי אנדרואיד TV עולה 10 שקלים פחות לחודש מחבילה הכוללת ממיר אפל אחד. מבחינת נוחות ושימושיות? כאן כבר התמונה הרבה יותר מסובכת.
צריך להגיד כבר בהתחלה - אנדרואיד TV אינה מערכת הפעלה מושלמת, בלשון המעטה. מדובר באחד הממשקים הפחות-מלוטשים של גוגל בכל הקשור לחוויית משתמש, וזה די ניכר. מסך הבית שלה, למשל, מבולגן להחריד, ולא נוח לשימוש. מסך ההגדרות כאילו יצא מטלפון של לפני עשור. ואיכשהו, אף אחד לא חשב שמערכת ההפעלה לא צריכה לנסות ולהוריד עדכון באמצע ההתקנה הראשונית של המכשיר, ואז להתקין אותו - תוך שהיא מפסיקה את התהליך באמצע ומכריחה אתכם לחזור עליו שוב אחרי העדכון.
3 צפייה בגלריה
יס פלוס
יס פלוס
יס פלוס. יש כמה בעיות טכניות
(צילום: באדיבות yes)
היתרונות המהותיים של Android TV הם חנות האפליקציות של גוגל, שכוללת מבחר די רחב של יישומים, וכן הקישוריות האפשרית בינה לבין מכשירים אחרים ברשת הביתית. בזכות יכולות כרומקאסט מובנות, תוכלו בלחיצת כפתור לשתף תכנים מטלפון או אפילו מחלון של דפדפן כרום אל מסך הטלוויזיה. כמובן שאת זה אפשר לעשות גם עם מכשיר כרומקאסט ייעודי, שעולה 35 דולרים היום. יתרונות נוספים קשורים לקופסה הספציפית שיס תכננה. לטענת החברה, בעתיד היא תוכל לעזור בהפצת הרשת האלחוטית ברחבי הבית, באמצעות תחנת ממסר מובנית שמקבלת אות אלחוטי, מגבירה אותו ומפיצה אותו הלאה. כמו כן, אנשי התמיכה של יס יוכלו להשתלט מרחוק על הקופסה לצורך פתרון תקלות - זאת, במקום לנסות ולתאר לכם לאיזה תפריט עליכם לגשת ומה לעשות בו. הממיר החדש תומך ב-4K (יש ליס כיום כ-200 פרטי תוכן ברזולוציה הזו) ותיאורטית יש לו את היכולת לתמוך גם בתקן האודיו המתקדם דולבי אטמוס באמצעות עדכון, אך היות ואין ליס כיום תוכן אטמוס (לנטפליקס, שזמין בממיר, דווקא כן) לא ברור אם ומתי זה יקרה.
בחברה אמנם לא חושפים את המפרט המדוייק של הממיר החדש, אך נראה כי ציידו אותו במספיק כוח עיבוד כדי שהממשק יהיה מהיר למדי, ורוב האפליקציות - בראשן נטפליקס ואמזון פריים - יפעלו בצורה טובה. וכן, בכוונה לא הזכרתי כאן את האפליקציה של יס עצמה. זו, לצערי, עדיין בעייתית קמעה. אני יכול להבין איך אנשים שמגיעים לשירות אחרי שנים בשבי של ממירי טלוויזיה איטיים יחשבו שמדובר בגן עדן, אבל כמשתמש של אפליקציית יס פלוס ל-Apple TV הרגשתי שגרסת האנדרואיד מגיבה הרבה פחות טוב, בין אם זה בזמני התגובה ללחיצות, זמני מעבר בין ערוצים או גלילה בתפריטי תוכן.
יש באפליקציה גם מספר בעיות טכניות שפוגעות מעט בחוויית השימוש, החל מהבהובי מסך בתוך תפריטים ועד לתצוגה לא אחידה של מדריך התוכניות - פעם התוכנית המתנגנת הופיעה במרכז המסך ואפשרה לראות מה יופיע אחריה, ופעם היא הפריט העליון ביותר.
מבחינת יס מדובר בגרסה ראשונית, ובחברה מספרים כי התגובות לממיר דווקא טובות מאוד, אבל לי אישית החוויה שהממיר הזה מספק היום נראית לא מספיק טובה. שוב, בהשוואה לממירים סטנדרטיים מדובר בשיפור משמעותי, אבל זה באמת לא אומר הרבה. כן חייבים לומר שזו אפליקציה נוחה, עם מבנה תפריטים הגיוני וסידור נוח של תכנים, הכולל גם מסך בית שימושי עם תוכן מומלץ ותוכן שמור.

שלט אחד, ארבעה מקשי אפליקציות

בגלל שיס תכננה את המכשיר, היא יכלה גם לתכנן את השלט שלו. זו הסיבה לכך שתמצאו כאן, לצד מקשי שליטה, גם ארבעה מקשי אפליקציות: יס פלוס, נטפליקס, יוטיוב וערוץ 12. הצבת כפתורים מסוג זה היא, פעמים רבות, תוצאה של הסכמים מסחריים ולא דאגה לצרכנים. מבחינה צרכנית, לא ברור למה צריך כפתור לערוץ בודד בתוך האפליקציה של יס.
3 צפייה בגלריה
יס פלוס
יס פלוס
תמיכה באודיו רב-ערוצי עדיין אין
(צילום: באדיבות yes)
מעבר לכך, מדובר בשלט קטן, נעים למגע ודי נוח, עם בעיה אחת מינורית - כפתור ה״בית״ שלו. אם ב-Apple TV נדרשת לחיצה ארוכה על אחד ממקשי השלט כדי להוציא אתכם מהאפליקציה של יס פלוס, כאן אפשר לעשות את זה בלחיצה קצרה על כפתור ה״בית״. וזה מבלבל, כי גם לשירות עצמו יש מסך בית פנימי, רק שאליו מגיעים עם מקש ״אחורה״. בשלב מסויים מתרגלים לזה, אבל חוויית משתמש אליה צריך ״להתרגל״ זו בעיה.
יש בשלט גם כפתור שליטה קולית, המפעיל את העוזרת הקולית של גוגל. זו טרם חוברה ליס פלוס, אבל היא כן יכולה לספק לכם מידע בתשובה לשאילתות בעברית, וגם לחפש עבורכם ביוטיוב.

גול? חכו כמה שניות

הפיל שהיה בחדר בהשקת יס פלוס על Apple TV עדיין נמצא כאן, וזו ההשהיה בין השידור באינטרנט לבין שידורי כבלים ולוויין. ביס אמרו לנו אז שההשהיה שלהם היא הנמוכה ביותר, אבל עדיין מדובר בעשרות שניות, מה שרלוונטי בעיקר באירועי ספורט בשידור חי. רק שאירועים בשידור חי הם בין ההצדקות הגדולות ביותר כיום לקיומם של שידורי טלוויזיה לינאריים בכלל - עבור רוב סוגי התוכן האחרים ספריות VOD מספקות חוויה טובה הרבה יותר.
בחברה אומרים שהם עובדים על זה, ובודקים טכנולוגיות חדשות. אם צפיתם אי פעם בשידור חי דרך League Pass של NBA או Game Pass של NFL, אתם כנראה כבר יודעים שהטכנולוגיה קיימת. השאלה, יש להניח, היא המחיר שלה. כל עוד מדובר בשירות בפריסה מצומצמת, יס יכולה להצביע על המוצר הוותיק שלה ככזה שיותר מתאים לשידורי ספורט, אבל אם האסטרטגיה היא לייתר אותו, מתישהו נצטרך לראות שיפור שיהפוך את יס פלוס לרלוונטית בתחום הזה.
יש עוד שלל דברים שעדיין חסרים ליס פלוס - החל מתמיכה באודיו רב-ערוצי ו-HDR, ועד לאפליקציות מובייל (וכן אפליקציות לטלוויזיות חכמות). על כל אלה עובדים בחברה, אבל בלי להתייחב ללוחות זמנים כלשהם.
בסופו של יום, יס פלוס על אנדרואיד TV זו חוויה סבירה כיום, שצפויה להשתפר בעתיד ולהפוך לטובה. וכאן, בעצם, טמונה השאלה: האם אתם סומכים על יס וגוגל? יס צריכה לשפר את היישום שלה ולתקן את הבאגים שלו, לפתח את היכולות עליהן היא עובדת ולהשיק אותן; גוגל, מצדה, תעשה טוב אם תתן לאנשי חוויית משתמש להכין ממשק חדש והגיוני לאנדרואיד TV. אם וכשזה יקרה, מדובר יהיה במוצר מצוין. אין סיבה שהדברים האלה לא יקרו, חוץ מאשר כל הסיבות שבגללן דברים שאמורים לקרות לא מתרחשים בסוף.