חברת סונוס הצליחה, ב-18 השנים שבהן היא קיימת, למתג את עצמה כיצרנית אודיו ביתי לאנשים שאוהבים סאונד, אבל שונאים התעסקות - ומוכנים לשלם מחיר גבוה-יחסית תמורת פשטות שימוש. בארה"ב, בריטניה וכמה מדינות מערביות אחרות היא כבר סוג של סמל סטטוס, לטוב ולרע.
3 צפייה בגלריה
Sonos Move
Sonos Move
Sonos Move. רמקול נייד, אך לא קל במיוחד
(צילום: סונוס)
לצרכן הישראלי, לעומת זאת, סונוס כמעט ולא מוכרת. מוצריה אמנם נמכרים כאן כבר מספר שנים, אבל בשקט יחסי. לאחרונה, עם העברת זיכיון הייבוא לבאג, החלו מאמצי השיווק להתגבר. במסגרת זאת בדקנו כמה מהמוצרים החדשים-יותר של החברה ביחד: הסאונד-בר (מקרן קול) Beam שמתחבר לטלוויזיה (1,699 שקלים), Sonos One SL, הרמקול הזול ביותר של סונוס (749 שקלים), והרמקול הנייד Move, המוצר החדש ביותר של החברה (1,699 שקלים).
לפני הכל, כמה מילים על המחיר: באג מנסים להיות מאוד תחרותיים עם סונוס. מחירו של Beam בארה"ב, למשל, הוא 400 דולרים. אם תזמינו אותו לארץ מאמזון, יחד עם משלוח ומסי ייבוא תשלמו 1,780 שקלים. ה-One SL עולה בארה"ב, לפני מיסים, 179 דולרים (618 שקלים). האם הרמקולים האלה שווים את המחיר? זו כבר שאלה אחרת.

עמידים בפני לחות

יש כמה תכונות המשותפות לשלושת סוגי הרמקולים שקיבלנו. הראשונה שבהן היא איכות הצליל: אלה כמה מהרמקולים האלחוטיים הטובים ביותר שתוכלו למצוא בשוק היום. את ה-Beam, שאמור להתחבר לטלוויזיה, כבר סקרנו בנפרד. נזכיר רק כי מדובר בסאונד-בר מצוין, שהחסרונות הגדולים שלו הם היעדר בס עשיר וההתעקשות על מינימליזם בכל הקשור לחיבורים (אין כאן חיבור לשקע אודיו, רק HDMI ורשת).
ה-One SL הם רמקולים קטנים יותר, שמטרתם להשלים מערכת קולנוע ביתי עם ה-Beam או לתפקד כרמקולים סטנדרטיים לחדר. וכן, זה כולל גם את חדר המקלחת - ה-One SL עמידים בפני לחות. הסאונד שלהם מצוין: הוא לא צורם, מגיע לעוצמה גבוהה בלי להתעוות ומצליח למלא חדרים גדולים וקטנים. חשוב לא פחות מכך - וזו הסיבה לכך שקיבלנו שתי יחידות One SL - תוכלו לצוות שני רמקולים כדי להפיק צליל סטריאו. על התהליך הזה נדבר בפירוט בהמשך, אבל התוצאה מרשימה, במיוחד אחרי שמבהירים לרמקולים מה גודל החדר בו הם נמצאים באמצעות תהליך שבו אתם מסתובבים ברחבי החדר עם טלפון או טאבלט ונותנים לאפליקציה של סונוס לקלוט את הסאונד מהרמקולים. היכולת הזו, Trueplay, מוגבלת כיום למכשירי iOS.
בקטלוג של סונוס, תמצאו בנוסף ל-One SL גם את ה-One היקר יותר. ההבדל היחידי בין השניים, למעט המחיר, הוא המיקרופונים שמוטמעים ב-One על מנת לאפשר תמיכה בעוזרת קולית. סונוס כן מאפשרת לכם לצוות One ו-One SL באותו חדר לזוג סטריאו. כמו בשאר הרמקולים של סונוס, לא תוכלו לחבר אליו מקור אודיו באמצעות כבל - השקעים היחידים במשפחת One הם לחשמל ולכבל רשת (אם כי שני הרמקולים הם, כמובן, אלחוטיים).
Move הוא הרמקול החדש ביותר בארסנל של סונוס, והרמקול הנייד הראשון של החברה. כשאנחנו אומרים שהוא נייד, הכוונה היא שתוכלו להוריד אותו מבסיסו ולקחת אותו איתכם. לא שזה יהיה נוח במיוחד - מדובר ברמקול שגובהו 24 ס״מ ומשקלו שלושה קילוגרמים. אפילו שיש בו סוג של ידית נשיאה מובנית, לא מדובר ברמקול שקל לקחת אותו ממקום למקום. Move הוא בחצי הדרך לבידורית, אם כי המטרה הראשית היא ככל הנראה שימוש במרפסת, בגינה, או כרמקול שנודד ברחבי הבית - לא משהו שאתם אמורים לקחת איתכם לחוף הים. במהלך הבדיקה הוא הפך אצלי לרמקול שנודד בין חדר העבודה למטבח, עם גיחות לאמבטיה. ככזה, הוא עושה את עבודתו נאמנה - הסוללה שלו מספיקה לכ-9 שעות אודיו.
עד כה, סונוס לא נדרשה להכניס קישוריות בלוטות׳ לרמקולים שלה - הם עובדים עם WiFi בלבד - ואילו ב-Move זה היה הכרחי. קצת חבל, אם כך, שהבלוטות׳ לא תומך בתקנים מתקדמים כמו aptX, שמטרתם להפוך שידור בלוטות׳ לאיכותי ואמין יותר.
3 צפייה בגלריה
Sonos Beam
Sonos Beam
Sonos Beam. מקרן קול אלחוטי
(צילום: סונוס)
זה קשור, אולי, לזיקה המאסיבית בין מוצרי סונוס למוצרי אפל (זיקה הגיונית במדינות כמו ארה״ב ובריטניה, שבהן אחיזתו של האייפון בשוק עדיין מהותית), היות ומכשירי אפל לא תומכים ב-aptX גם הם. בישראל, שבה למכשירי אנדרואיד יש נתח שוק גבוה הרבה יותר, ו-aptX כלול בחלק ניכר מהם, זה מצער. כן צריך לומר שלפחות מנגנון Trueplay, שמטרתו להתאים את הצליל לחדר וזמין ברמקולים ביתיים רק אם יש לכם מכשיר נייד של אפל, מובנה כאן ברמקול עצמו. בכל פעם שתניחו אותו במקום חדש, הוא ישלח צלילים ויקלוט אותם עם המיקרופונים המובנים בו כדי להבין מה גודל החדר.
ומה עם איכות הצליל? טובה יותר מאשר ב-One, אך לא בהרבה. זה אותו סוג צליל - חם ועם הרבה בס - אבל עוצמת צליל מקסימלית גבוהה יותר, כראוי לרמקול שאמור לעבוד גם מחוץ לבית. האם היא טובה פי שלושה מרמקולים שעולים שליש (ולא חסרים כאלה)? קשה לומר שכן, אבל הערך שלו עולה עם כל רמקול סונוס נוסף שאתם מוסיפים לבית.

התקנה תוך דקות

סוד ההצלחה של סונוס, והחברה בהחלט מצליחה, טמון לא רק באיכות הצליל של הרמקולים שלה. זה רק אחד משני החלקים הקריטיים לחוויה אותה היא מספקת. החלק השני הוא היכולת להגדיר את הרמקולים בקלות, ולשדר אליהם בצורה אלחוטית כל מה שתרצו. זה מתחיל בתהליך ההתקנה, שלוקח כמה דקות בודדות. ספרו לאפליקציה של סונוס שיש לכם רמקול חדש, היא תמצא אותו אוטומטית, תחבר אותו לרשת האלחוטית הביתית, ותבקש מכם להגדיר באיזה חדר הוא נמצא. אם בחדר הזה כבר נמצאים רמקולים אחרים, היא תציע לכם הצעות לשילוב בין הרמקולים - בין אם מדובר בשילוב זוג רמקולים לסטריאו או שילוב שמטרתו יצירת מערכת קולנוע ביתי אלחוטית.
זה גם אומר שהמערכת מאפשרת מודולריות. רוצים להתחיל מ-Beam כדי לשפר את הסאונד שמגיע מהטלוויזיה? סבבה. אחר כך תוכלו להוסיף לו כמה רמקולי One כדי לייצר שני ערוצי צליל אחוריים, ואולי גם סאב-וופר. זה לא יהיה זול, אבל זה יעבוד בקלות - בלי לסבך אתכם עם כבלים והגדרות.
3 צפייה בגלריה
Sonos OneSL
Sonos OneSL
Sonos OneSL. אפשר גם בזוג
(צילום: סונוס)
הדבר נכון גם להשמעת צליל דרך אפליקציית סונוס, שיכולה להתחבר לשירותי המוזיקה אליהם אתם מנויים (ואפילו לאפליקציות פודקאסטים כמו Pocket Casts), ומאפשרת לחפש רצועות בכל השירותים דרך ממשק אחיד. כשאתם שולחים שיר לרמקולים, תוכלו לבחור איפה הוא יתנגן - האם רק בחדר אחד, או אולי בכל הבית. יש גם יכולות כמו טיימר כיבוי, ושעון מעורר שמבוסס על אפליקציית סונוס ומתחיל לנגן בשעה שנבחרה את השיר שתרצו. ברמקולים עם מיקרופונים (Move, Beam, One) יש גם תמיכה בעוזרות הקוליות של אמזון או גוגל - אך אלה לא זמינות עדיין בצורה רשמית בישראל. כדי להפעיל אותן, תצטרכו להגדיר את החשבון כאמריקאי.
החיבור הזה, בין חומרה לתוכנה, הוא מבורך רוב הזמן - סונוס מייצרת חוויית מוזיקה ביתית באמת טובה ונוחה. אך יש גם בעיה בולטת, כפי שגילו משתמשי החברה בשבועות האחרונים: הרמקולים של סונוס הם שילוב בין מוצר לשירות, וכשהשירות נעלם, המוצר הופך לשימושי הרבה פחות. סונוס הודיעה לפני זמן מה כי היא מתכננת להוציא לגמלאות כמה מהרמקולים הישנים ביותר שלה, אשר יפסיקו לקבל עדכוני תוכנה. מדובר ברמקולים שראו אור ב-2009, מה שאומר שהם קיבלו עדכונים במשך 11 שנים - לא מעט בסטנדרטים של היום. בסונוס, כל הרמקולים צריכים להיות על אותה גרסה כדי לדבר אחד עם השני. בחברה מבטיחים לפתח עדכון שישאיר את הרמקולים הוותיקים שמישים, אך הם יהפכו ל״סתם״ רמקולים.

יותר מגימיק

ממש מוקדם לדבר על הליכי ״סוף חיים״ עבור הרמקולים שמשווקים כיום בישראל, אבל מי שרוכשים אותם צריכים להבין כי לא מדובר ברמקול אנלוגי שרק צריך להשמיע צליל, אלא במחשבים שצריכים לדבר אחד עם השני כדי לתפקד. ככאלה, אין כיום לסונוס מתחרים.
בהינתן כל היתרונות והמגבלות, ההחלטה אם להכניס לבית את האקוסיסטם של סונוס היא עניין של העדפה אישית. כן, המחיר גבוה והמוצרים מגיעים עם חרב דמוקלס מעליהם בדמות ניתוק מהשירות בעוד אי אילו שנים; אבל איכות הצליל, המודולריות של המערכת ופשטות השימוש הופכים את הרמקולים האלה ליותר מגימיק. זה מקרה קלאסי של מחיר גבוה עבור מוצר שעושה כל שביכולתו להצדיק את המחיר הזה. האם הוא מצליח? תגידו אתם.