סוד ההצלחה של Prizm Gaming, משקפי ראייה לגיימרים של אוקלי, הוא בעמימות. אם תעברו על האתר השיווקי שלהם, תגלו בין הררי הטקסט הפרסומי שלא באמת מסביר מה המשקפיים האלה עושים, שלוש שורות קטנות עם תוכן שאליו באמת ניתן להתייחס: "תוכננו להגביר את ניגודיות הצבעים. ראייה חדה. סינון אור כחול - 40% בין 380 ל-500 ננומטר". אבל מה זה אומר? למה שארצה לסנן את האור הזה? מה קורה כשיש ניגודיות צבעים מוגברת? איך יודעים אם הראייה חדה יותר מבעבר?
4 צפייה בגלריה
Oakley Prizm Gaming
Oakley Prizm Gaming
מבחינים בהבדל?
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
אחרי מספר שבועות עם המשקפיים, אני יכול להגיד בנחרצות שאין לי מושג. וזה לא מהיעדר ניסיון: שיחקתי לאורך עשרות שעות כשאני מרכיב Prizm Gaming - הן במחשב והן בקונסולות, הן במשחקים ישנים והן בחדשים. השוותי את מה שאני רואה למשקפיים הרגילים שלי, ולחוויה של משחק בלי משקפיים בכלל. מתוך שלוש ההבטחות, היחידה שלגביה אני בטוח היא סינון האור הכחול. ומה באשר להבטחות האחרות? ובכן, זה מסובך.
במקביל לניסיון שלי להבין אם אני רואה יותר טוב עם המשקפיים האלה, ניסיתי להבין למה בעצם אני בכלל אמור לראות טוב יותר איתם, ובמה השיפור אמור להתבטא. דיברתי עם הסניף הישראלי של לוקסאוטיקה, החברה שהמותג אוקלי שייך לה והיא זו שסיפקה את המשקפיים לסקירה, וגם עם אנשי החנות טל אופטיקה בנתניה, שמתמחים במשקפיים לספורטאים.
כדי להבין מה Prizm Gaming עושה ולא עושה, קודם כל צריך לדבר על Prizm בכללי. מדובר במותג שמאחוריו נמצאת טכנולוגיית סינון גלי אור של אוקלי שמטרתה הראשונית הייתה לעזור לספורטאים לראות טוב יותר בקונטקסט של הספורט שלהם. משקפי Prizm הראשונים היו משקפי שמש, שבמקום לסנן את כל האור בצורה שווה ניסו לסנן חלק מהתדרים יותר מאחרים - במטרה להקל על הספורטאים לראות בסביבה שלהם.
4 צפייה בגלריה
Oakley Prizm Gaming
Oakley Prizm Gaming
צהבהבים ישר מהקופסה
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
אחרי פריזם לשלג, פריזם לכביש, פריזם לגולף, פריזם למים עמוקים, פריזם למים רדודים ועוד כמה סדרות (כולל "פריזם יומיומי"), הגיע התור של הגיימינג. אלה המשקפיים הראשונים בסדרה הזו שאינם משקפי שמש אלא משקפי ראייה, אך הם אינם שקופים לגמרי. אם היו לכם פעם משקפיים ישנים מאוד, אולי ראיתם את העדשה מחליפה צבע לצהבהב. אז ה-Prizm Gaming מגיעים עם הצבע הזה מלכתחילה.

מה שיותר עמוק פחות כחול

כמה זה בולט? לא מאוד, לדעתי. הסתובבתי ברחוב עם המשקפיים האלה, הייתי איתם בחנויות ובמשרד - לא הרגשתי אנשים מסתכלים עליי מוזר. גם בשיחות זום, הייתי צריך להפנות את תשומת הלב של המשתתפים האחרים לפני שהם שמו לב שאלה לא המשקפיים הרגילים שלי.
"אבל רגע", אתם עשויים לשאול את עצמכם, "אם תפקידם של משקפי פריזם הם לסנן חלק מהצבעים יותר וחלק פחות, וכך להגביר את הניגודיות במה שחשוב - מה הם מסננים בגרסת גיימינג?". הרי אין כאן את הלובן הבוהק של השלג שבולע הכל, וגם לא את הכחול של היום או האפור של האספלט. וכאן, בדיוק, נכנס עניין העמימות. Prizm Gaming לא מגבירים צבעים ספציפיים. מה שהם מנסים לעשות זה לסנן חלק ניכר (40 אחוז, כאמור) מהצבע הכחול.
4 צפייה בגלריה
Oakley Prizm Gaming
Oakley Prizm Gaming
תנו לי קצת פחות כחול
(צילום: יח"צ)
סינון של הצבע הכחול שמגיע ממסכים הוא טרנד מוכר בשני העשורים האחרונים. יש טענות שחשיפה לאור כחול בלילה מפריע למחזור השינה שלנו, ויש טענות שאור כחול בכמות שאנחנו סופגים ממסכים אפילו יכול לגרום לנזק בלתי-הפיך לעיניים. חברות כמו Gunnar מוכרות כבר שנים רבות משקפי סינון אור כחול לאנשים שיושבים הרבה שעות ביום מול המחשב, ותוכלו למצוא כאלה גם בשפע באתרי קמעונאות כמו אמזון ועלי אקספרס.

אין קונצנזוס רפואי

נתחיל מהחלק החשוב: אין כיום קונצנזוס רפואי לגבי השפעה של אור כחול שמגיע ממסכים. אנחנו יודעים שאנשים אשר יושבים הרבה שעות ביום מול מסך עלולים לסבול מבעיות עיניים, אבל לא ברור אם האשמה היא בתדרים ספציפיים או בכלל החוויה.
האקדמיה האמריקאית לאופתלמולוגיה פרסמה בתחילת השנה המלצות לאנשים שרוצים להימנע מכאבי עיניים בעקבות ישיבה ממושכת מול מסך. התופעה, שבה העיניים מתאמצות יתר על המידה, עלולה לגרום ליובש בעיניים, טשטוש ראייה, דמעות לא רצוניות וכאבי ראש. בהמלצות האלה נכתב שאין צורך לרכוש משקפיים מיוחדים כדי להימנע מהבעיות האלה, וכי הם למעשה גם לא ימנעו אותן.
מקום שבו האקדמיה לאופתלמולוגיה הייתה מהוססת יותר הוא שיפור שינה. הם אמנם טוענים שאפשר להירדם בקלות יותר גם אם פשוט מצמצמים את החשיפה למסכים בשעות הערב, אבל זו המלצה שאינה בהכרח מציאותית עבור רבים מאיתנו.
מבחינה אנקדוטלית, אני יכול להגיד שאכן יותר קל לי להירדם מאז שאני מרכיב את המשקפיים האלה בערב. יותר מכך - בלוקסאוטיקה המליצו לי גם לנסות ולנהוג איתם בלילה, וגם זה התברר כתסריט שימוש מוצלח. מקורות האור בצידי הכביש פחות בוהקים, בלי פגיעה משמעותית בבהירות.
4 צפייה בגלריה
Oakley Prizm Gaming
Oakley Prizm Gaming
Oakley Prizm Gaming
(צילום: יח"צ)
הן בלוקסאוטיקה והן בטל אופטיקה אמרו לי שעם המשקפיים האלה אני ארגיש שהעיניים שלי מתאמצות פחות מול המסך. אני מכיר בכך שמדובר באמירות שיווקיות, ולאחר ששמעתי אותן הסיכוי לכך שארגיש בדיוק את זה עולה בזכות אפקט פלצבו, אז אנא קחו את דבריי בעירבון מוגבל כשאני אומר שאכן הרגשתי שהעיניים שלי מתאמצות פחות כשאני מרכיב את המשקפיים. ודווקא לא במשחקים, אלא בכתיבה.
אבל מה עם גיימינג? כמו שכבר כתבתי, לא ראיתי הבדל מהותי בחוויית משחק בין הרכבת המשקפיים האלה לבין הרכבת משקפיים רגילים. זמן התגובה שלי לא השתפר ולא היה לי קל יותר לראות אויבים מרחוק. הכל נראה צהבהב יותר ופחות בהיר, אבל אפשר להגיע לתוצאה הזו גם עם מצבי לילה שמובנים כיום במערכות ההפעלה השונות. היתרון המובהק היחידי במשחקים שהמשקפיים האלה מספקים נובע דווקא מהמסגרת, שאינה ייחודית לעדשות פריזם, ולא לעדשות עצמן. אוקלי מגבילים את הרכישה של עדשות הגיימינג למסגרות שלא יפריעו לאוזניות.
ההמלצה הכי טובה שאני יכול לתת באשר לרכישת המשקפיים האלה היא כזו: אם רציתם משקפיים שמסננים אור כחול גם לפני שקראתם את הביקורת הזו, Prizm Gaming זו אופציה טובה מבית אחד ממותגי המשקפיים הפופולריים בעולם. המסגרת שקיבלתי קלה ומצוינת, העדשות לא נשרטות בקלות וטכנולוגיית פריזם היא מעבר לגימיק. אם, לעומת זאת, לא הרגשתם עד עכשיו שחסרה לכם שכבת סינון אור בין העיניים למסך, הישארו עם המשקפיים הרגילים שלכם. מחירים מומלצים לצרכן: מולטיפוקל - 3,200 שקלים סינגל וויז'ן - 1,900 שקלים