אם אתם מחפשים בימים אלה סמארטפון ברמה קצת יותר גבוהה מדגמי הביניים אך עדיין לא מוכנים להוציא את סכומי הכסף שהיצרנים דורשים על דגמי פרימיום, תשמחו לדעת שגם הקטגוריה הזו משופעת בלא מעט אפשרויות. אפשר לקרוא לזה מכשירי ביניים-פלוס או פרימיום-מינוס, התוצאה היא אחת: סמארטפונים במחיר שבין קצת יותר מאלפיים שקל ועד קצת פחות משלושת אלפים שקלים. הדגמים הנפוצים במחירים האלה מיוצרים לרוב על ידי שיאומי, וואן פלוס וגם גוגל (פיקסל 7A).
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
(צילום: רפאל קאהאן)
סמסונג זיהתה את האיום מבעוד מועד ולפני שלוש שנים הוציאה את הדגם הראשון בסדרת גלקסי FE או Fan Edition, ה-S20 FE. הדגם זכה להצלחה ושנתיים לאחר מכן היא הציגה את ה-S21 FE שזכה להצלחה אפילו גדולה מהדגם הראשון. לפני מספר שבועות (ובאיחור ניכר) היא השיקה את S23 FE. קיבלנו אותו לבדיקה וניסינו לבדוק האם יש לו את אותן איכויות שיהפכו אותו ליורש ראוי לשני הדגמים הקודמים.

עיצוב ומבנה: בול באמצע

סמסונג, כמו אפל, קבעה לעצמה שפה עיצובית די ייחודית, למשל עדשות מצלמה נפרדות ובולטות או מסך ישר ושולי גוף מעוגלים, כמו גם סכמת צבעים ייחודית בגווני פסטל מעט רכים ומעודנים. ה-S23 FE אינו שונה מהבחינה הזו. המכשיר שקיבלנו הוא בעל עיצוב נאה ונעים לאחיזה, למעט השוליים המעט מחודדים במקום שבו הם מתחברים למסך. עם זאת, כנראה שהוספה של מגן כלשהו תפתור את הבעיה הזו. המכשיר מצופה בזכוכית גורילה דור 5 - כלומר לא הכי חדישה שיש ופחות עמידה מזו של מכשירי הדגל - גם מאחור.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
(צילום: רפאל קאהאן)
השוליים שלו עשויים מאלומיניום מוברש באיכות טובה והם מעוגלים כך שלפחות הם נעימים לאחיזה. ה-S23 FE גם מצויד בתקן הגנה מפני מים ואבק IP68 כמו מכשירי הפרימיום של היצרנית. בסך הכל מבחינת מבנה ועיצוב, מדובר במכשיר נאה, נוח לאחיזה, אבל גם קצת כבד (כ-210 גרם) בגלל השילוב של הזכוכית והאלומיניום. הוא בנוי היטב באיכות הרכבה מעולה כמצופה מסמסונג. מנגד, הוא לא יסובב ראשים, אלא אם תרכשו אותו בצבע יוצא דופן כמו ירוק או סגול.

חומרה: מספיקה לרוב המשתמשים למעט גיימרים

אל תבנו על מעבד עוצמתי כמו במכשירי הדגל האחרונים. סמסונג הייתה אמורה להשיק את ה-S23 FE לפני כמעט שמונה חודשים. אבל היא התעכבה וכך יוצא שהמכשיר מגיע לשוק עם חומרה בת שנתיים וחצי - בגרסה המקומית שלו הוא מצויד במעבד אקסינוס 2200 של סמסונג שמציע טיפל'ה פחות עוצמת עיבוד ממקבילו בקוואלקום הסנאפדרגון 8 דור 1. אל תדאגו - זה מספיק בהחלט ל-95% מהשימושים השוטפים. אם אתם לא גיימרים מכורים, כנראה שלא תצליחו לשים לב להבדלים.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
(צילום: סמסונג)
מנגד, בעוד שנתיים-שלוש כנראה שהוא יתחיל להראות סימנים של זקנה. תמצאו כאן 8 גיגה-בייט זיכרון פעולה ו-128 או 256 ג''ב של מרחב אחסון. כלומר מדובר בנתונים קצת מוגבלים - לפחות בדגם הבסיס. המכשיר עצמו לא מתחמם מאוד, אבל תחת עומס תרגישו היטב שהוא עובד. בעיקר במשחקים עם גרפיקה קצת יותר מורכבת לתצוגה או בסרטונים באיכות גבוהה.
המסך בן 6.4 אינץ' מציע רזולוציית FHD, מבחינת גודל הוא בול באמצע בין ה-S23 וה-S23 פלוס. נראה שסמסונג ניסו לקלוע כאן לחובבי מסכים גדולים, אבל לא גדולים מדי. כרגיל אצל סמסונג מדובר במסך מעולה, עם בהירות מקסימלית גבוהה מאוד (1,450 ניט) ונראות מצוינת בשמש. הצבעים מודגשים ורוויים היטב, אבל ניתן למתן זאת דרך ההגדרות. הדבר הרע היחיד שאני יכול לומר עליו זה שהשוליים שלו קצת מוגזמים, במיוחד בתחתית, שם זה ממש מזכיר מסך טלוויזיה משנות השמונים.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
(צילום: רפאל קאהאן)
הסוללה המובנית בת כ-4,500 מילימאפר-שעה והיא מחזיקה ליום עבודה בשימוש מעורב שכלל מדיה חברתית, קצת צילום, ניווט בווייז והרבה וואטסאפ וטלגרם. סמסונג מצהירה שניתן לטעון אותה ל-50% בכחצי שעה, והמספרים האלה די תואמים למה שהצלחתי להוציא. עם זאת, עדיף לכם להשקיע במטען מהיר כי אחרת מהירות הטעינה מ-0 ל-100 אחוז יכולה להגיע גם ליותר משעה ורבע במיוחד אם יש לכם מטען קצת מיושן.

תוכנה ומולטימדיה: אחלה רמקולים

עם אנדרואיד 13, OneUI 5.1 מספקת חוויה סמסונגית קלאסית, זאת אומרת שאפשר בקלות להתאים את המערכת באופן אישי בהתאם לצרכים. מה שחסר כאן זה אולי קצת צבע. החברה מספקת ארבעה עדכוני גרסה וחמש שנות עדכוני אבטחה. כלומר, תיאורטית זה מכשיר שימשיך לעבוד עד 2028 לפחות ועדיין לשמור על רמת אבטחה עדכנית. תוכלו כמובן להמשיך עימו גם ל-2030 אבל האבטחה על חשבונכם. מבחינת מדיה, המסך כאמור מספק בסיס מצוין לסטרימינג בדרכים או לצפייה בסרטונים, הרמקולים מצידם מעולים. הם חזקים וצלולים גם בווליום גבוה. אם אתם חובבי שימוש בסמארטפון כרמקול נייד, הם בהחלט יעשו את העבודה.

מצלמה: טובה למשתמש הממוצע אבל פחות לצלם החובב

המצלמה של ה-S23 FE אינה הכי חדשה באורווה של סמסונג. החיישן הראשי בן 50 מגה-פיקסל צייד גם את ה-S22 והוא מצוין לכשעצמו, לצידו יש חיישן זום אופטי בעל הגדלה פי 3 בן 8 מגה-פיקסל מאכזבים, וחיישן זווית רחבה בן 12 מגה-פיקסל. החיישן זום הוא הבעייתי כאן, הוא מוריד את הרמה של הצילום לממוצעת, זה לא חיישן שהייתי משתמש בו באופן קבוע כדי לצלם מקרוב. הייתי מטריח את עצמי ומקרב את המצלמה הראשית לשם כך. החיישן זווית רחבה גם הוא לא מרשים אבל לפחות זה אותו אחד מה-S21, שם עוד עשה עבודה טובה בלי יותר מדי עיוותים בשולי התמונה. אבל החיישן זום? הוא די מאכזב. זה מסוג החיישנים ששמים במכשירים שעולים אלף שקל. היה עדיף לחסוך אותו ולצייד את החיישן הראשי בהגדלה דיגיטלית פי 2 באיכות גבוהה - זה עד כדי כך גרוע.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
סמסונג גלקסי S23 FE
(צילום: רפאל קאהאן)
הצילומים ביום מצוינים דרך החיישן 50 ו-12 מגה-פיקסל (על הזום לא אתעכב), צילומי הלילה מעולים בחיישן הראשי וקצת פחות בחיישן זווית רחבה. מצלמת הסלפי בת 10 מגה-פיקסל נמצאת בשימוש סמסונג כבר כמעט חמש דורות והיא טובה אבל לא מרשימה. בואו נאמר שלשימוש שוטף, העלאה לרשתות חברתיות או סתם לצילום גאוותני היא מספיקה בהחלט ואפילו טובה מאוד לסוגה. בסך הכל המערך צילום אינו הכי טוב שתוכלו למצוא, אבל הוא בהחלט טוב יותר מרוב מכשירי הביניים למעט אולי הפיקסל 7A של גוגל שגם כך אינו מאוד נפוץ לרכישה בארץ. זו לא מצלמה שמיועדת לפיינשמקרים או לחובבי סטילס - למרות שהיא עשויה להפתיע מדי פעם - אבל לשימוש שוטף ולהעלאת תמונות לפייסבוק, לצילום סרטוני טיקטוק או לתיעוד של חיי משפחה היא מספקת את הסחורה מעל ומעבר.

סיכום ואלטרנטיבות: מעט מאוחר מדי ויקר מדי

ה-S23 FE יעלה לכם לפי מחירון רשמי 2,599 שקלים לגרסת ה-128 ג''ב אחסון ו-2,799 לגרסת ה-256 ג"ב. הוא היה אמור להגיע לפני כמה חודשים לשוק אבל משום מה סמסונג התעכבה מאוד בהשקה שלו. התוצאה היא שהמומנטום קצת התפספס לה. אנחנו חודשיים וקצת לפני הדגמים החדשים של סדרה S, מה שאומר שמחירי הS23 ו-S22 צפויים להיחתך באגרסיביות כדי לחסל את המלאים שרובם עדיין לא נמכרו בגלל המיתון העולמי. כלומר ה-S23 FE צריך להתמודד עם מכשירי סדרה S22 ו-S23 הרגילים שמציעים חבילה הרבה יותר אטרקטיבית במחיר מאוד דומה.
למשל ניתן להשיג כיום S22 פלוס במחירים של כ-2,500 עד 2,700 שקל, ומדובר במכשיר הרבה יותר מתקדם גם מבחינת מצלמה, עמידות (גורילה גלאס ויקטוס) ומסך גדול יותר. כך שרק מהבחינה הזו, המחיר של ה-S23 FE לא ממש משתלם. בנוסף, במחיר מקביל ניתן למצוא מכשירים כגון וואן פלוס 10 פרו או T, ה-Nothing Phone (2) וכמובן השיאומי 13T שאותו סקרנו כאן בשבוע שעבר. כולם מכשירים שניתן להשיג ביבוא מקביל או רשמי במחירים דומים. בקיצור, השוק משופע במכשירי דגל בני שנתיים שלכולם נתונים טובים יותר מאלו של ה-S23 FE ובמחיר מאוד דומה. אם תמצאו אותו במחיר זול יותר, הוא בהחלט מכשיר טוב ששווה לבדוק. אבל במחיר הנוכחי הוא פשוט יקר מדי למה שהוא.