עשור לא קל עבר על המותג הוותיק אטארי. מה שהתחיל בכמעט-היעלמות והמשיך בהשקת מוצרים מוזרים כמו כובע עם רמקול וקונסולה בערך-מודרנית, הגיע לשיא עם פרסום תוכניות למיזמי בלוקצ'יין ומלונאות. רק בשנה-שנתיים האחרונות המצב נרגע, התוכניות לבתי מלון הוחזרו למגירה וגם מיזם הבלוקצ׳יין נעלם. רק הכובע עם הרמקול עדיין זמין מאתר החברה.
3 צפייה בגלריה
קונסולת הרטרו של אטארי
קונסולת הרטרו של אטארי
קונסולת הרטרו של אטארי
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
במקום להשיק מוצרים מוזרים עם הלוגו האייקוני של אטארי, החברה מתמקדת כיום בניסיון לחגוג את המורשת שלה. זו אמנם כבר לא אותה אטארי, אלא תוצר של אינספור מיזוגים ורכישות, אבל לשם הזה יש עדיין משמעות עבור לא מעט אנשים. החגיגות האלה כבר כללו את Atari 50, שילוב בין אוסף משחקי אטארי ותיקים לארכיון חומרים דוקומנטריים מרהיב על החברה. אבל החברה החליטה לחגוג את 50 שנות משחקיה גם באמצעות קונסולת רטרו חדשה. חברת My Arcade הופקדה על יצירת המכשיר, Atari Gamestation Pro.

עוד אחת לאוסף?

חייבים לומר: זו ממש לא קונסולת הרטרו הראשונה עם מיתוג של אטארי, וממש לא הדרך היחידה לשחק במשחקי החברה. הכוונה אינה רק לדרכים פיראטיות, אלא גם לעשרות קונסולות רטרו שראו אור עם המיתוג של אטארי לאורך השנים. רק הסדרה Atari Flashback זכתה ל-15 מכשירים שונים בשני העשורים האחרונים, והיא ממש לא לבד.
מה מיוחד ב-Gamestation Pro? הניסיון שלה להיות לא סתם מכשיר שנראה טוב על המדף אלא גם דרך נוחה וטובה לשחק במשחקי אטארי 2600, 5200, 7800 ומשחקי ארקייד שהחברה השיקה. הספריה שלה אמנם לא מלאה - 138 משחקי אטארי ו-63 משחקי חברת Piko Interactive המתמחה בהוצאה לאור מחודשת של משחקים ותיקים וכן הוצאה לאור של משחקים חדשים עבור הפלטפורמות הוותיקות (כן, יש דבר כזה).
וזו בדיוק הנקודה שאמורה לקרב אתכם הכי הרבה להחלטה אם לרכוש את המכשיר הזה או לא: האם אתם בכלל רוצים לשחק במשחקי אטארי? האם הרעיון של לשחק בכ-200 משחקי רטרו על מיני-קונסולה עם שלט שבערך מדמה את שלט האטארי המקורי קוסם לכם בכלל?

הכלאה בין ישן לחדש

ויזואלית, מדובר בהכלאה בין האסתטיקה של קונסולות ישנות לבין משהו קצת יותר מודרני. שני המקשים הגדולים על פני הקונסולה - כיבוי/הדלקה ומקש בית שמחזיר אתכם לתפריט הראשי - אמנם נותנים הרגשת רטרו, אבל זו נעלמת ברגע שתדליקו אותה ותראו את תאורת ה-LED הצבעונית סביב המקשים האלה.
חוץ מהכפתורים, תמצאו ב-Atari Gamestation Pro שקע HDMI, שלושה שקעי USB-C (אחד שמחבר אותה לחשמל, שניים נוספים לחיבור חוטי של שלטים), וכן קורא כרטיסי זיכרון בפורמט MicroSD. למה שתצטרכו לחבר כרטיס זיכרון? נאמר זאת כך: אם המשחקים שיש על המכשיר לא מספיקים לכם, ויש לכם גיבויים של משחקי אטארי מקוריים שרכשתם, לא תתקשו למצוא הוראות ברשת איך להפעיל אותם דרך כרטיס הזיכרון.

מה שאתם כן עשויים להתקשות איתו

השלטים: המיני-קונסולה מגיעה עם שניים כאלה, שדורשים כל אחד ארבע סוללות - הם יכולים להתחבר דרך כבל USB-C או בצורה אלחוטית דרך בלוטות׳. הייתה לי חוויה מאוד לא עקבית עם החיבור האלחוטי שלהם. לפעמים זה עבד מספיק טוב, אבל במשחקים שדורשים זמן תגובה נמוך החוויה החוטית הרבה יותר טובה.
השלטים עצמם כוללים את הידית האנכית הקלאסית של שלטי אטארי 2600 יחד עם הכפתור בפינה השמאלית-עליונה של השלט. בפינה הימנית העליונה יש ידית עגולה שמדמה את ה-paddle controller שנועד למשחקים כמו פונג. על הסטיק עצמו יש כפתור בחלקו העליון וכן הדק. בנוסף, יש על הבקר מקשי בית, התחל ובחירה, שמטרתם לאפשר לכם לתקשר עם מערכת ההפעלה של הקונסולה כשאתם בתוך משחק. כפתור נוסף על צידו של המכשיר שולט בתאורה סביב השלטים והקונסולה וכן משמש לשמירות.
3 צפייה בגלריה
קונסולת הרטרו של אטארי
קונסולת הרטרו של אטארי
השלטים פחות מוצלחים בחיבור אלחוטי
(צילום: דניס ויצ'בסקי)

לינוקס מתחת למכסה המנוע

כמו הרבה קונסולות רטרו, גם זו מאפשרת לכם לשמור במשחקים שבמקור לא כללו אפשרות שמירה. תוכלו לייצר שתי שמירות על המכשיר עצמו ושתי שמירות על כרטיס זיכרון סטנדרטי לכל אחד מהמשחקים שמוטענים. השמירה תחזיר אתכם בדיוק לנקודה ממנה הפסקתם, גם כשמדובר במשחקי ארקייד. ממשק ההפעלה של המכשיר הזה היה די פשוט מלכתחילה ורק השתפר בעדכון התוכנה האחרון של המכשיר. הוא כולל תפריט למשחקי אטארי, תפריט נפרד למשחקי בונוס מפלטפורמות אחרות, והגדרות, כשעם קצת מאמץ אפשר גם לגשת למנהל קבצים כדי לגשת למה ששמור על כרטיס הזיכרון.
מאחורי הקלעים, יש כאן כנראה מחשב מבוסס לינוקס עם אמולטור של קונסולות רטרו מותקנים עליו. זו הסיבה לכך שהוא מסוגל להתמודד גם עם משחקים שאינם חלק מהספרייה המקורית שלו. למעשה, אתם אפילו לא מוגבלים לקונסולות של אטארי - ניתן להריץ על ה-Gamestation Pro גם משחקי NES וקונסולות ותיקות אחרות.עצם זה שכל כמה חודשים My Arcade מוציאה עדכון מערכת הפעלה למכשיר, שפותר באגים ומשפר את הממשק, נותנת הרגשה של משהו מעבר לסתם קונסולת רטרו שמחליפה את כספכם תמורת פרץ נוסטלגיה חד פעמי ומקום של כבוד על שידה מאובקת. ה-Gamestation Pro מיועד להיות בשימוש, לא על מדף. בעדכון האחרון, למשל, נוספו למשחקי אטארי הוראות הפעלה, מסוג שהיה מגיע בספרון יחד עם המשחק.

סיכום: לחובבי אטארי או מוזיאונים

3 צפייה בגלריה
קונסולת הרטרו של אטארי
קונסולת הרטרו של אטארי
לא מתאימה לכולם
(צילום: דניס ויצ'בסקי)
כמי שמעולם לא שיחק בילדותו במשחקי החברה, והכיר רק כמה מהבולטים שבהם לאורך השנים, לא יכולתי שלא לשים לב להיעדר החדווה הנוסטלגית שעוטפת אותי בעודי משחק ב-Atari Gamestation Pro. כשאני משחק בקונסולות רטרו עם משחקים קצת יותר חדשים, מהדור של NES וה-Master System, אני נזכר בילדות. כאן אני כאילו מבקר במוזיאון.
אם אתם מהדור שכן מרגיש נוסטלגי לגבי ה-2600 והמשכיו, המכשיר הזה אמנם רחוק מלהיות הדרך היחידה או הראשונה לחוות את המשחקים האלה באריזה מודרנית, אבל הוא בהחלט ממכונות הרטרו האיכותיות ביותר של המותג אטארי.
מחיר: 699 שקל