איך אתם בוחרים את מסך הטלוויזיה הבא שלכם? הולכים לחנות מוצרי חשמל ומסתכלים על קיר הטלוויזיות? הרי זאת שנראית הכי טוב עלולה להיות במקרה זאת שהחנות מקבלת עליה עמלת קידום מכירות היום. או אולי אתם שוקעים בנבכי המפרטים הטכניים האינסופיים של כל מכשיר טלוויזיה בניסיון להבין מה ההבדלים, מה בעצם חדש בדגם החדש ולמה זה יותר יקר מזה? חבל שאי אפשר לקבל כמה מסכי טלוויזיה הביתה, להתנסות איתם זה לצד זה, ולחוש באמת מי הכי מתאימה לכם.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

(מעבד AI של TCL)
אז עכשיו זה אפשרי, לפחות אם אתם קוראים את הכתבה הזו. כמחווה עבור הקוראים לקחנו על עצמנו להתנסות בזירה הביתית שלנו בשלוש מהטלוויזיות הטובות בשוק, להשוות אותן – זו לצד זו, ולראות איך כל התיאורים הפנטסטיים בקטלוגים של הטלוויזיות מתממשים לתמונה, לצליל ולתחושה. איך אמר פלאטו שרון? את זה עוד לא עשו.
משיקולי נוחות בחרנו להשוות מסכי טלוויזיה בגודל 55 אינץ'. זה הגודל ההתחלתי של המסכים בטכנולוגיות החדשות, שמשתמשים באותן טכנולוגיות גם במידות הגדולות יותר. כל המסכים הם באיכות 4K, שהיא האיכות המובילה היום בשוק ושהגיעה לאיזון מוצלח בין איכות למחיר.
8 צפייה בגלריה
השוואת טלוויזיות
השוואת טלוויזיות
מימין: LG, סמסונג, TCL
(צילום: ynet)
הזמנו אלינו שלושה מכשירי טלוויזיה: המתמודד של חברת LG הקוריאנית היה מכשיר בטכנולוגיית OLED החזקה, דגם OLED55C1PVA, או בשם החיבה שלו C1, שקיבלנו מהיבואן הרשמי ח.י. אלקטרוניקה. המתמודד של סמסונג הקוריאנית היה מכשיר בטכנולוגיית Neo QLED החדשה, דגם QN90A, שקיבלנו מהיבואן הרשמי סמליין. שתי הענקיות הקוריאניות האלה חולשות היום על השוק, ומספקות את המסכים גם למותגים היפניים הבולטים. לכן המתמודד השלישי שבחרנו היה מכשיר טלוויזיה של חברת TCL, מהבולטות שבין יצרניות הטלוויזיה הסיניות. קיבלנו טלוויזיה בטכנולוגיית Mini LED הדומה לזו של סמסונג, דגם 55C825, מאתר Last Price.

המשחק מתחיל

ההשוואה הראשונה המתבקשת היא כמובן איכות התמונה. בהשוואה הזו LG עדיין מנצחת, אבל לא בהפרש משמעותי כמו פעם. ה-OLED של LG היא טכנולוגיה בשלה ומוצלחת. היא מציגה צבעים עזים עם טווח דינמי רחב, הפרדה טובה, וגאוותה היא על האזורים הכהים והשחורים בתמונה, שמעניקים תחושה כמו-מציאותית מבלי לאבד פרטים גם באור הקלוש. מצוין.
סמסונג היא זו שעשתה צעד גדול קדימה עם טלוויזיית ה-Neo QLED החדשה שלה, שמקרבת את טכנולוגיית ה-LCD הוותיקה קרוב יותר ל-OLED. בצפייה ראשונה אתה מרגיש שאתה צופה במסך OLED – הצבעים עזים, הפרטים ברורים, הכהים נאים והשחור נראה שחור ממש. רק כשאתה מעמיד את שתי הטלוויזיות זו לצד זו אתה מבחין ש-LG עדיין עושה את זה טוב יותר, אבל המרחק כבר לא גדול. שאפו לסמסונג.
8 צפייה בגלריה
השוואת טלוויזיות
השוואת טלוויזיות
השוואת טלוויזיות
(צילום: ynet)
המסך של TCL עוד לא נמצא בליגה של שתי הבכירות. בהסתכלות בפני עצמו הוא מסך מצוין, עם צבעוניות נאה ודינמיות טובה, שלגמרי יכול לספק את הדרישות של מרבית המשתמשים. אבל כשמעמידים אותו לצד שני המסכים הקודמים רואים את ההבדלים. למרות שהטכנולוגיה שלו דומה לזו שבה משתמשת סמסונג, התוצאה אינה דומה. החדות נמוכה מעט יותר, הצבעים פחות בולטים, יש קצת דליפות של הילות אור בנקודות כהות. התחושה הכללית מזכירה קצת מסך LCD סטנדרטי.
כל הטלוויזיות המתקדמות מלוות כיום במערך צליל בעל עוצמה במקום הרמקולים המצרצרים של פעם, אבל אפשר היה להבחין שלא תמיד הספק גדול של מערכת הקול היא ערובה לצליל איכותי. מבין השלוש בלט מערך הצליל של TCL שפשוט שילבה בטלוויזיה סאונד בר עם סאבוופר ומערכת סראונד בהיקף מלא של מותג Onkyo, שסיפק צליל עשיר, עמוק מצד אחד ומדויק בגבוהים מהצד השני, והעוצמה שלו (הגם שעל הנייר היא הנמוכה מהשלוש) מילאה את החדר כמו מערכת הגברה מקצועית. תענוג.
8 צפייה בגלריה
השוואת טלוויזיות
השוואת טלוויזיות
השוואת טלוויזיות
(צילום: ynet)

איך הן עושות את זה

חברת אורבוטק הישראלית (שנרכשה ב-2018 על ידי KLA-Tencor) היא אחת החברות הבולטות בתחום תהליכי בדיקה ואבטחת האיכות של מסכים על קווי הייצור, וככזו היא עובדת עם כל יצרניות המסכים הגדולות בעולם ומכירה מקרוב את הטכנולוגיות שלהן. שאלנו את איתן יהודה, נשיא חטיבת ה-display ב-KLA, מה עושה את ההבדל בין LCD לבין OLED ו-QLED והאם ההבדל משמעותי. "טכנולוגיית ה-LCD היא עדיין הטכנולוגיה הנפוצה ביותר ולמרות שאומרים שהיא תמות בקרוב זה לא קורה, כי כל הזמן מפתחים עליה יכולות חדשות", הוא אומר. לדבריו, בעוד ה-QLED הוא שיפור של LCD, אבל לא טכנולוגיה חדשה, ה-OLED הולך בדרך שונה ו-LG צפויה להמשיך ולשפר אותו בשנים הקרובות.
אם אתם שוקלים לרכוש טלוויזיה מתקדמת, כדאי שתדעו כמה עובדות יסוד על הטכנולוגיות שמאחוריהן. במסך LCD יש תאורה אחורית חזקה של נורות שמקרינה אור דרך שכבת הפיקסלים העשויים גביש נוזלי. כל פיקסל הוא מעין תריס, שכאשר הוא נפתח האור עובר דרכו. מעל לשכבת הפיקסלים יש שכבת מסנן צבע שמקנה לפיקסל את צבעו בכל רגע ורגע. הבעיה העיקרית של מסך LCD הוא שמעט מהאור העז מאחור מצליח להסתנן מבעד לתריסים הסגורים ולכן הצבעים הכהים והשחורים נראים חיוורים קצת ויש הילות של אור בצידי המסך.
8 צפייה בגלריה
השוואת טכנולוגיות טלוויזיה
השוואת טכנולוגיות טלוויזיה
השוואת טכנולוגיות טלוויזיה
(מקור: LG)
באופן בסיסי, מסכי QLED שפיתחה סמסונג הם מסכי LCD רגילים, שבהם שכבת מסנן הצבע הוחלפה בשכבה המכונה Quantum DOT. החומר הזה, המבוסס אלומיניום, משפר מאוד את איכות הצבע שמציג המסך ומעמיק את הצבעים הכהים, אבל מותיר את בעיית דליפות האור. כאן נכנסת טכנולוגיית ה-Mini LED, שבסמסונג מכנים Neo QLED: התאורה האחורית מורכבת ממערך של נורות LED נפרדות שבזכות עוצמת אור חלשה יותר מאפשרות לייצר צבע שחור אמין יותר לצד הצבעוניות העזה של הקוונטום דוט והתוצאה קרובה מאוד לזו של ה-OLED.
במסך ה-OLED אין תאורה אחורית. הפיקסל עצמו פולט אור בצבע הנדרש. זה מאפשר דיוק גדול יותר בצבעים ושחור עמוק שנובע מכך שהפיקסל פשוט מכובה. כמו כן המסך עצמו דק הרבה יותר בזכות מיעוט השכבות שבתוכו. תהליך הייצור של מסכי ה-OLED מסובך ויקר יותר, ולמעשה LG היא היחידה שהצליחה עד כה לפתח ולשכלל את הטכנולוגיה (בניגוד למסכי OLED לסמארטפונים, שמיוצרים על ידי חברות רבות).

מבט מקרוב

טלוויזיית ה-C1 של LG פועלת בטכנולוגיית OLED עם 8.3 מיליון פיקסלים המוארים כל אחד באופן עצמאי, מה שמייצר תמונה משובחת עם צבעים עשירים ושחור עמוק. היא דקה במיוחד ויפה לעין. בלב המערכת האלקטרונית נמצא מעבד תמונה a9 מדור 4, מעבד בינה מלאכותית שמטפל הן בתמונה והן בצליל, משפר ומשדרג. תצוגת וידאו באיכות נמוכה מ-4K תעבור תהליך אפסקיילינג, שמיועד לייצר תמונה באיכות 4K. הטלוויזיה תומכת בתקן Dolby Vision IQ לתמונה ותקן Dolby Atmos לצליל, ואלה חשובים היום כשערוצי הסטרימינג מעלים תכנים באיכויות גבוהות. המסך מתאים לשמש לגיימינג עם עיבוד וידאו וקצב רענון תצוגה 120 הרץ משתנה (VRR). יש לו כניסות HDMI 2.1 וכמו כן כלי אופטימיזציה למשחקים ולוח המחוונים להתאמת ביצועי המשחקים.
8 צפייה בגלריה
Samsung Neo QLED QN90A
Samsung Neo QLED QN90A
Samsung Neo QLED QN90A
(צילום: סמסונג)
טלוויזיית QN90A של סמסונג פועלת בטכנולוגיית מיני LED שמכונה Neo QLED ומאפשרת צבעוניות משופרת, ניגודיות וצבע שחור עמוק. טכנולוגיית ה-Quantum Matrix מאפשר תאורה נקודתית ישירה באמצעות איזורי LED נפרדים. מעבד ה-AI הוא Neo Quantum Processor והוא כולל מנגנון אקטיבי להשבחת התמונה והצליל, שלומד את המקור המשודר ומשפר אותו. תכונה שימושית היא היכולת לפצל את המסך ולשלב למשל משחק כדורגל עם גלישה באינטרנט. גם כאן מדובר במסך שמתאים היטב לקונסולות הגיימינג החדשות.
8 צפייה בגלריה
LG OLED 55 c1
LG OLED 55 c1
LG OLED 55 C1
(צילום: LG)
טלוויזיית 55C825 של TCL פועלת בטכנולוגיית Mini-LED שמאפשרת שיפור בצבעוניות ובגוונים הכהים. היא תומכת ב-IMAX Enhanced, Dolby Vision IQ ו-HDR10 Pro לשיפור בתמונה וב-Dolby Atmos לשיפור הצליל. כמו אצל יצרנים סינים רבים, יש כאן יכולות בינה מלאכותית מתקדמות באמצעות מעבד AiPQ, המפעיל שלושה אלגוריתמים לשיפור תמונה. הטלוויזיה מתאימה גם לגיימינג בזכות קצב רענון התצוגה הגבוה (120 הרץ), חיבורי HDMI 2.1 ומצב Game Master התומך בתכונות גיימינג מתקדמות. גימיק נחמד של ה-TCL הוא מצלמת הווידאו הנלווית אליה, שניתנת לחיבור ולהסרה. בעזרת המצלמה והמיקרופונים במסך אפשר לנהל שיחות זום או DUO על מסך גדול.
8 צפייה בגלריה
TCL Mini LED 55C825
TCL Mini LED 55C825
TCL Mini LED 55C825
(צילום: TCL)
מערכת ההפעלה טייזן (Tizen) של סמסונג הייתה הפחות מוצלחת מבין השלוש. היא פחות אינטואיטיבית ונראית פחות טוב. webOS של LG נוחה יותר לשימוש ונאה יותר לעין אבל מערכת ההפעלה Android TV 11 של ה-TCL התגלתה המוצלחת מכולן, עם גישה לכל היכולות של אנדרואיד, כולל קבלת פקודות קוליות, הפעלת ציוד בית חכם, Chromecast פנימי וכמובן מאגר בלתי נדלה של תכנים ואפליקציות.
השלטים של הטלוויזיות מייצגים שלושה עולמות שונים של גישות לתחום. שלט LG הוא בעל צורה שמנמנה בדומה לשלטים של YES ו-HOT, עם כל הכפתורים המוכרים וכפתורים ייעודיים לנטפליקס, אמזון פריים וידאו, ספריית הסרטים ודיסני פלוס, שבקרוב גם תתחיל לפעול בישראל. יש לו גם תכונה ייחודית: הנעת סמן על המסך, שמאפשרת לגשת במהירות ולבחור בכל נקודה. שלט סמסונג הוא היפוכו של LG: הוא שלט קטן ואלגנטי עם מיעוט כפתורים ויש לו כפתורים ייעודיים לנטפליקס, אמזון פריים וידאו ודפדפן האינטרנט. הייחוד שלו הוא פאנל סולארי על גבו, שמאפשר לטעון אותו מחשיפה לתאורת הבית. השלט של TCL מלבני וארוך, עתיר כפתורים, עם כפתורים ייעודיים לנטפליקס וליוטיוב (בכל זאת מערכת אנדרואיד). כל השלטים מאפשרים קבלת פקודות קוליות.
8 צפייה בגלריה
השוואת טלוויזיות
השוואת טלוויזיות
השוואת טלוויזיות
(צילום: ynet)

הצצה לעתיד

אם מישהו חשב שהטלוויזיה הביתית עומדת להיעלם ולהיות מוחלפת על ידי מחשבים ניידים או סמארטפונים, כנראה שהוא יתבדה. ההשקעות של החברות בתחום מביאות חידושים בקצב מהיר. בשבועות האחרונים LG הפתיעה כשהציגה טלוויזיה מיני LED משלה – QNED היא מכנה את הטכנולוגיה, שנועדה להתחרות ראש בראש ב-QLED של סמסונג, אולי במחיר קניבליזציה של סדרת ה-OLED שלה.
ובו בזמן מתנהל מירוץ בין החברות על פיתוח דור העתיד של הטלוויזיות – טכנולוגיית ה-Micro LED. איתן יהודה מסביר כי התאורה האחורית במסך כזה תהיה מבוססת על כמות גדולה של נוריות LED זעירות, נורית לכל פיקסל ופיקסל בנפרד. טכנולוגיית המיקרו-LED תאפשר לשלב אלקטרוניקה מסוגים שונים בתוך המסך מבלי להפריע לתצוגה, למשל חיישנים או אפילו מצלמת וידאו, שתיבנה ממש בתוך הפיקסלים של המסך. טכנולוגיה נוספת שכנראה תתחרה במיקרו LED היא קוונטום דוט Nano Rod LED, טכנולוגיה שגם סמסונג וגם LG מפתחות כעת, ושתיתן אפקט מלא כמו OLED. עם זה, הוא מעריך ש-LG תמשיך לפתח את קו ה-OLED, ככל הנראה עם טכנולוגיה שנקראת קוונטום דוט OLED, אשר משפרת עוד יותר את טווח הצבעים המשופר ממילא של ה-OLED.
ופיתוח מעניין נוסף שנראה כבר בקרוב מגיע מסמסונג: מסך מבוסס אריחים. עד כה ראינו את הטכנולוגיה הזו במסכי The Wall שמיועדים לפרסום חוצות, אבל סמסונג מפתחת כעת אריחי תצוגה באיכויות הגבוהות ביותר, שמטרתם לאפשר בניית מסך טלוויזיה ביתי בכל גודל רצוי: 85 אינץ', 100 אינץ', אולי אפילו קיר שלם, שכולו מסך תצוגה אחד גדול.
השוואת טלוויזיות