הכניסה של הרשתות החברתיות לחיינו הכניסה עוד מקצוע לעולם: יוצרי תוכן. אלה הפכו עם השנים לאייקוני תרבות בדיוק כמו אנשי המדיה הישנים, אבל אם כדי להיות בטלוויזיה נדרש לפלס את הדרך על ידי התמדה ומרפקים, ליוצרי תוכן מספיק רעיון טוב, חוש ויזואלי טוב ומשהו מעניין לומר. אם בעבר מותגים פנו לסלבריטאים כדי לקדם מוצרים חדשים, היום יוצר תוכן בעל כמות הגונה של עוקבים יכול לעשות עבודה לא פחות טובה מאשר קמפיין פרסומי בפריים טיים.
5 צפייה בגלריה
DJI Osmo Pocket 3
DJI Osmo Pocket 3
DJI Osmo Pocket 3
(צילום: DJI)
עם זאת, עד השנים האחרונות כדי לצלם לרשתות החברתיות יוצרים הוגבלו לציוד צילום מקצועי שהיה קשה לתפעול, יקר ולא מותאם למדיה מקוונת או לסמארטפון. אפל הבינה זאת היטב והפופולריות של האייפון נובעת לא מעט בזכות ההתאמות שלו לפלטפורמות כגון אינסטגרם או טיקטוק. אבל סמארטפון הוא לא מצלמה נוחה לתפעול. למרות האיכות הגבוהה של חיישני הסמארטפונים והדרך הארוכה שעשו המצלמות הסלולריות, עדיין קשה להשתמש בהם במצבים מסוימים כמו למשל צילום אקסטרים או מעקב אחר דמות בתנועה.
כאן נכנסת קטגוריית מצלמות ה-Vlogging או האקסטרים כדוגמת הגו פרו. DJI השיקה לפני כמה שנים את מצלמת ה-Osmo Pocket הראשונה והיא הפכה ללהיט. הסיבה? היא שילבה את כל התכונות שנדרשו למי שמעלה סרטונים לרשתות החברתיות, מתיעוד עצמי ועד צילומי סרטוני שיווק או טיולים. עם זאת, הדור הראשון והשני סבלו ממגבלה אחת קשה - איכות הצילום שלהם לא עלתה על זו של סמארטפון ביניים ממוצע וכל זאת במחיר של אייפון. לפני כמה שבועות השיקה DJI את ה-Osmo Pocket 3, כלומר הדור השלישי של המצלמות האלה, ונראה שעל פניו היא הצליחה לפצח את הנוסחה בצורה הרבה יותר מוצלחת.

חיישן כמו במצלמות מקצועיות

השינוי העיקרי הוא שילוב של חיישן בגודל 1 אינץ'. כדי לסבר את האוזן, מדובר בחיישן גדול מאוד. זה אמנם לא חיישן של מצלמת קולנוע, אבל הוא מספיק כדי לספק צילומי 4K באיכות שידור. בנוסף, ניתן להשתמש בו כדי לצלם תמונות סטילס ברזולוציה של עד 9 מגה-פיקסל. אבל צילום תמונות זה באמת משני כאן. עוד יתרון של חיישן כזה הוא ביכולת לצלם סרטונים במצבי תאורה גרועים במיוחד: ממסיבות, דרך צילומי לילה ועד למערה למשל. קשה להדגיש עד כמה חיישן כזה פותר כל מיני בעיות במצבי צילום משתנים. החיישן ש-DJI כניסה כאן הוא גם איכותי וגם מספק גמישות תפעולית יוצאת דופן בתחום המצלמות ליוצרים.
5 צפייה בגלריה
DJI Osmo Pocket 3
DJI Osmo Pocket 3
DJI Osmo Pocket 3
(צילום: DJI)
בנוסף, כדי להתאים את עצמה לרוח הזמן היצרנית התאימה אותו לצילום במצב דיוקן - משהו שצלמים ותיקים היו מתייחסים אליו כאל סוג של בגידה. המצב הזה מיועד ישירות לטיקטוק או ל-Reels של אינסטגרם, כלומר סרטונים שמצלמים לאורך. הפורמט כאן הוא 9:16 והרזולוציה המקסימלית מגיעה ל-3K. ניתן כמובן לצלם ב-16:9 לרוחב ברזולוציה של 4K ואפשר גם להמיר את הסרטונים לפורמט מרובע של מצלמות אקסטרים - אך את זה תצטרכו לבצע בשילוב עם אפליקציית העריכה לאחר הצילום. המצלמה מסוגלת לצלם עצמים במרחק של 20 סנטימטר - זה לא צילום מאקרו אבל לא רחוק מכך וזאת בזכות עדשת 20 מ''מ. ניתן לחבר גם עדשת זווית רחבה בת 15 מ''מ שמאפשרת לבצע צילומי של קבוצות למשל או אם רוצים לתפוס רקע מרשים כמו פנורמה של הרים.
מפתח הצמצם לא הכי מרשים שיש, אבל עם F/2.0 הוא מאפשר לקבל עומק שדה לצילומי דיוקן. אם אתם צלמים מתקדמים ואתם נוהגים לערוך את הסרטונים שלכם באופן מקצועי תשמחו לגלות שיש כאן צילום ב-10 ביט D-Log, מה שמאפשר לעורכי וידאו מקצועיים לעבוד על החומרים בקלות. בכל מקרה איכות הצילום מאוד מרשימה, זה אומנם לא מתחרה במצלמת וידאו מקצועית, אבל זה לא רחוק משם. אני לא יודע אם מישהו יענה לאתגר לצלם עם פוקט 3 סרט אמיתי או אפילו תוכנית טלוויזיה, אבל זה לא יפתיע אותי אם נראה זאת מתישהו בקרוב. החיישן מתמודד היטב עם מצבים צילום בתנועה והוא מעולה ברגע שאיכות התאורה מתדרדרת, זאת בניגוד לחיישן קטן יותר של סמארטפון.
5 צפייה בגלריה
DJI Osmo Pocket 3
DJI Osmo Pocket 3
DJI Osmo Pocket 3
(צילום: DJI)

גימבל מובנה ועיצוב שמתאים לכל כיס

ה-Osmo Pocket 3 זוכה לייצוב מצוין. ראשית יש כאן גימבל מובנה שמסוגל לבצע מעקב אחר כל נושא צילום שתגדירו לו. כלומר, אם אתם רוצים ללכת תוך כדי שאתם מצלמים את עצמכם מדברים למשל, הגימבל ישמור על העדשה ממוקדת עליכם באופן אוטומטי. זה עובד לא רע, למעט אם אתם עושים קצת אקרובטיקה שכן אז תגיעו לגבולות הגזרה של המנגנון. בנוסף, יש כאן כמובן ייצוב תמונה משולב בחיישן שמספק צילומי וידאו באיכות מרשימה מאוד גם במהלך ריצה או רכיבה על אופני הרים בשטח למשל. המנגנון גם יודע לבטל את הרעידות ביד בצורה יעילה מאוד.
ריפרש
הדילמה של פייסבוק עם סרטוני החטופים / עם אמי פלמור
42:59
עם זאת, לא הכל מושלם, ויש כאן שתי בעיות במהלך הצילום. הראשונה היא שמנגנון המיקוד האוטומטי, כלומר האוטו-פוקוס, מפספס לפעמים. לוקח לו כמה מילישניות למצוא את המיקוד בעיקר אם מזיזים את המצלמה מהר מאוד וכן כל עוד הרקע לא כולל יותר מדי פרטים. לצילום של אוכל או גאדג'טים הוא עושה עבודה מעולה, אבל לצילום של אירוע ספורט מרובה משתתפים ועם צופים מאחור צריך לקחת זאת בחשבון. מבחינת צילום של נושאים עם תאורה אחורית חזקה, ובכן גם כאן המצב לא מושלם. אבל זה לא מפתיע, תאורה אחורית כמו צילום של מישהו כשהשמש מאחוריו מהווה אתגר למצלמות שעולות גם פי שניים יותר - אז נסלח לה על זה. בכל מקרה, היא עושה עבודה הרבה יותר טובה מכל מצלמת אקסטרים באותו מצב. כמו כן, שמתי לב שבשימוש ממושך היא מחממת - אומנם לא ברמה של לשרוף את היד - אבל מספיק כדי להרגיש. עוד משהו, אל תיקחו אותה לצילומים במקומות מועדים לפורענות, אין לה הגנה מפני מים ואבק.
5 צפייה בגלריה
DJI Osmo Pocket 3
DJI Osmo Pocket 3
ערכת היוצרים היקרה יותר עם מיקרופון אלחוטי
(צילום: DJI)
המיקרופון המובנה כולל סינון רעשים מאוד יעיל, עם זיהוי קול מדויק. למעשה אתם יכולים בקלות לוותר על מיקרופון חיצוני במצבים מסוימים. עם זאת בערכת היוצרים (היקרה יותר) ניתן לקבל גם מיקרופון אלחוטי, שימושי מאוד אם אתם מתכננים לצלם את עצמכם במרחק יחסית גדול מהמצלמה. מבחינת צילומי סטילס, כאמור זה לא הייעוד שלה. ועדיין היא מספקת צילומי 16:9 ברזולוציה של כ-9 מגה-פיקסל (9.4 ליתר דיוק) וניתן גם לצלם בפורמט מרובע של אינסטגרם ברזולוציה של עד 16 מגה-פיקסל. מנגד, אין כאן פורמט 4:3 מסורתי של מצלמות סטילס - עוד הוכחה לכך שהמפתחים מיקדו את קהל היעד לחובבי טיקטוק ואינסטוש.

אז מה עושים איתה חוץ מסרטוני טיקטוק?

הדגשתי לעיל את עניין הרשתות החברתיות כי זה המיקוד של הפוקט 3. אבל למעשה היא הרבה יותר מכך. מדובר במצלמה רב-שימושית למהדרין. ניתן למשל להשתמש בה בקלות כמצלמת רשת לשיחות ועידה או לצילומי לייב למשל, החצובה המצורפת מאפשרת לה לתפקד כצוות צילום קטן, מעולה לצילום של עצמכם מבצעים פעולה כלשהי - בישול, ציור או הרצאה. היא כמובן מעולה לצילום תיעודי והיתרון הוא שניתן בלחיצת כפתור לעבור מצילום רחוק לצילום עצמי. אגב, כאן אולי המקום להוסיף עוד ביקורת קטנה, המסך המובנה אומנם מצוין אך הוא קטן מאוד כדי לתפעל את שלל התכונות במגע עליו. לא פעם מצאתי את עצמי נאלץ לחזור כמה פעמים על הניסיון לשנות פרמטר כלשהו כי פספסתי את הכפתור במהלך הליכה או פעולה.
5 צפייה בגלריה
DJI Osmo Pocket 3
DJI Osmo Pocket 3
DJI Osmo Pocket 3
(צילום: DJI)
הצלחתי להוציא ממנה בקלות עד שעתיים שימוש עם הסוללה המובנית. ניתן לשדך לה סוללה חיצונית נוספת שמקבלים בערכת היוצרים, או להשתמש בסוללה חיצונית רגילה. הסוללה הפנימית תומכת בטעינה מהירה כל עוד אתם מחברים לה מטען בן יותר מ-65 וואט. זה אגב משהו ש-DJI לא משלבת בערכות שלה וחבל. כדי להוציא את המירב מהמצלמה תוכלו להוריד לסמארטפון האנדרואיד או לאייפון שלכם את אפליקציית Mimo של DJI. זו כוללת עורך סרטונים מובנה ויכולת שליטה מרחוק על המצלמה כולל כמובן מסך גדול יותר שיאפשר לכם לשלוט על הפרמטרים של הצילום ביעילות הרבה יותר גדולה. DJI לא שילבה את האפליקציה בחנות של גוגל ותצטרכו לטעון אותה ישירות מהאתר שלה עבור מכשיר האנדרואיד. הסיבה לכך היא שהאפליקציה לא עומדת בתנאי חוק הפרטיות האירופאי, ה-GDPR, ולמעשה מפרה לא מעט ממנו. כלומר מדובר בחולשת אבטחה פוטנציאלית. את גרסת האייפון תוכלו לעומת זאת למצוא באפסטור של אפל. בנוסף, DJI דורשת רישום שלכם כדי לקבל גישה לכל התכונות שלה, מה שלטעמי מיותר לחלוטין.

סיכום ואלטרנטיבות: ייחודית, קצת יקרה אבל שווה

ה-DJI Osmo Pocket 3 תעלה לכם לפי המחירון הרשמי 2,699 שקלים לערכה הבסיסית שלא כוללת יותר מדי למעט חצובה קטנה ורצועה ליד. ערכת היוצרים תעלה לכם 3,699 שקלים והיא כוללת סוללה חיצונית נוספת שמתפקדת גם כידית נוספת - נוח יותר לבעלי ידיים גדולות, מיקרופון אלחוטי, עדשת זווית רחבה ועוד כל מיני פיצ'יפקעס. אם אתם רציניים לגבי השימוש בה - ערכת היוצרים מוסיפה שימושיות למצבים רבים עבור מי שמעלה הרבה לרשתות או מצלם ברמה מקצועית או חובבנית ברמה גבוהה. מנגד, אם אתם בעיקר מתכננים על שימוש עצמי לא מקצועי, שווה לשקול אם תוספת של כאלף שקל למחיר שגם כך לא נמוך במיוחד שווה לכם. המזל של DJI זה שאין לה כמעט מתחרים. מצלמות האקסטרים דוגמת גו פרו טובות רק לסוג מסוים של שימוש, סמארטפונים לא ממש מסוגלים לספק ייצוב תמונה וגימבל למעט כמה דגמים ייחודיים כמו הזנפון 10 של אסוס ומצלמות מקצועיות עולות כאמור פי שניים לפחות כדי לקבל יכולות צילום דומות. בסך הכל ה-Osmo Pocket 3 היא רכישה מצוינת שמספקת שיפור ניכר ביחס לדורות הקודמים הן באיכות הצילום כמו גם בגמישות התפעולית.