קצת קשה להאמין שבשנת 2024, קליטה סלולרית טובה היא לא דבר מובן מאליו בכל רחבי הארץ. אבל קליטה היא לא עניין של אמונה, אלא של פריסת אנטנות והפרעות במרחב. במילים אחרות - זו לא בעיה שקל להעלים.
רוב הפתרונות הקיימים לבעיה הזו מתבססים על הרעיון הפשוט שגם אם אין קליטה סלולרית, אלא אם אתם בדרכים, רוב הסיכויים הם שיש בסביבכם נקודות גישה של אינטרנט אלחוטי. ובמרבית הטלפונים המודרניים, אפילו תוכלו להגדיר שכאשר הסמארטפון מחובר ל-WiFi, השיחות הקוליות תעבורנה גם הן דרך הרשת. חברות הסלולר אפילו לא לוקחות כסף על הפעלת האפשרות הזו, כי הפחתת התלות באנטנות היא גם האינטרס שלהן.
1 צפייה בגלריה
מגדיל הטווח של פרטנר
מגדיל הטווח של פרטנר
משפר הקליטה של פרטנר. אין כפתורים, רק נורות
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
אבל מה עושים עם הודעות SMS שלא מגיעות כי אין קליטה? ומה אם יש לכם את אחד הטלפונים שאינם תומכים בשיחות דרך WiFi, כמו מכשירי פיקסל של גוגל שבהם האפשרות הזו חסומה בישראל? בעבר, רצו חברות הסלולר אלפי שקלים כדי להתקין משפר קליטה בבתים שבהם יש בעיה. כיום יש פתרונות קלים יותר, ואחד כזה הושק לא מזמן על ידי חברת פרטנר.
המכשיר, Partner Cellular Booster, משתייך לקטגוריה ששמה "פמטוסל" - אנטנות קטנות מאוד, בהספק נמוך במיוחד, שמתאימות לבית. כל מה שצריך זה לחבר את הקופסה לחשמל ולנתב הביתי באמצעות כבל רשת. אחרי מספר דקות, תגלו שבמקום שבו לא הייתה קליטה, יש פתאום רשת דור 4 עם קליטה מלאה.
על פני המכשיר אין כפתורים, רק נורות חיווי סטטוס. ההתקנה שלו מסתכמת בחיבור שני כבלים, ותפקידו פשוט להישכח איפשהו ברחבי הבית. כל עוד אתם מנויי פרטנר או 012 מובייל, תבחינו בהבדל בצורה מיידית.
ואיך הביצועים? הרשת שאותה הפמטוסל של פרטנר מפיץ אומנם מוגבלת לדור הרביעי, אבל מספקת מהירות הורדה גבוהה למדי. בבדיקות שלי, במרחק של כמה מטרים מהמכשיר קיבלתי מהירות הורדה סלולרית של 100 מגהביט ומהירות העלאה של 10 מגהביט. במרחק של כ-10 מטרים ושני קירות, מהירות ההורדה ירדה ל-25 מגהביט לשנייה. לשם השוואה, כשהפמטוסל כבוי, האייפון 13 מיני שלי אומנם מזהה תיאורטית רשת דור 5, אך מהירות ההורדה המקסימלית שאני מקבל היא 10-15 מגהביט, ולפעמים הטלפון מצליח להתחבר רק לרשת דור 3 עם קצבי הורדה של מגהביטים בודדים.

יצאתם מהבית? אולי השיחה תתנתק

כן יש לאנטנה הזו מספר מגבלות שכדאי לכם לדעת. קודם כל, לא תוכלו לבצע שיחות דרך האנטנה אם הטלפון שלכם לא תומך בטכנולוגיית VoLTE, שמעבירה את השיחה על פני תשתית הדאטה של דור 4. רוב רובם של המכשירים שנמכרים בישראל בימינו כוללים תמיכה בטכנולוגיה הדי ותיקה הזו. כדי לסבר את האוזן, מכשירי גלקסי קיבלו את התמיכה ב-VoLTE בגלקסי S6 שיצא לפני תשע שנים.
ריפרש
המלחמה על ההייטק / עם ליעד אגמון
47:31
מגבלה נוספת היא שטלפונים סלולריים מתקשים מאוד להתמודד עם הגירה בין אנטנות במהלך שיחה. יש סיכוי לא רע שאם תתחילו שיחה דרך האנטנה הביתית ותצאו מהבית, גם אם יש שם קליטה מאנטנה אחרת השיחה תתנתק.
כמו כן, צריך לציין את המובן מאליו: שימוש באינטרנט הסלולרי דרך האנטנה הזו מנצל, בעצם, את רוחב הפס של החיבור הביתי שלכם. כשהטלפון רק מחובר אליו, זה רוחב פס מזערי, אך אם תנסו לצפות בסרטון דרך הרשת הסלולרית שהאנטנה מייצרת, זה שווה ערך לצפייה בו דרך ה-WiFi מבחינת רוחב הפס.
ומה עם קרינה סלולרית? בעצם זה שהאנטנה הזו משפרת את הקליטה, היא מאפשרת לטלפונים שלכם להתאמץ פחות ולשדר בהספקים נמוכים יותר כדי להתחבר לרשת סלולרית. האנטנה עצמה משדרת בהספק של טלפון סלולרי, עם רמת SAR של 1.227 וואט לקילוגרם. לשם השוואה, באייפון 13 מיני שלי ה-SAR הוא 1.74 וואט לקילוגרם, בגלקסי s24 הוא 1.759 וואט לקילוגרם.
ומה עם המחיר? 1,199 שקלים זה מחיר נמוך הרבה יותר ממה שחברות סלולר רצו בעבר על פמטוסלים מסורבלים שדרשו התקנה מקצועית, אבל מצד שני זה לא מחיר נמוך במיוחד בעידן שבו רוב התקשורת שלנו גם ככה מתבצעת דרך WiFi. אתם כנראה יכולים להבין די בקלות אם הערך שהאנטנה הזו יכולה לספק לכם מצדיק את ההוצאה.