לאורך הרבה מאוד שנים, כמעט ואי אפשר היה להשיג בישראל מחשבים ניידים עם מעבדי חברת AMD. חלק ניכר מהזמן הזה החברה פשוט לא הציגה תחרות לאינטל במעבדים צרכניים, אך גם כשהחלה לסגור את הפער ולהגדיל שוב את נתח השוק שלה, דגמים אלה כמעט ולא הגיעו לארץ.
3 צפייה בגלריה
Asus TUF Gaming A15
Asus TUF Gaming A15
כמה רעש אתה עושה?
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
בשיחות עם מספר יבואנים לאורך השנים, אלה הסבירו את היעדר ההיצע בכך שהם מעדיפים לא להסתכן. הצרכנים הישראלים מכירים את אינטל, מצפים למדבקה הכחולה, ורבים גם מבינים מה עומד מאחורי שם הדגם. אז למה לבלבל אותם עם מדבקה בצבע אחר, מספור סדרות שונה ומותג שעליו רבים מהם לא יודעים כמעט כלום?
לאחרונה, חל שינוי מסוים בגישה הזו. חברות כמו לנובו, אייסר, HP ואסוס מביאות לארץ מספר מוגבל של דגמי מחשבים עם מעבדי AMD, בעיקר מחשבים זולים ממש - תחום שבו AMD מציבה תחרות קשה מבחינת המחיר לאינטל. אך מה קורה כשמנסים לשווק לצרכן הישראלי מחשב גיימינג בלי מעבד אינטל? בניגוד ללפטופ שעולה 1,000-3,000 שקל ומיועד לאנשים שמסתכלים קודם על המחיר ורק אז על דברים אחרים, מחשבי גיימינג נמכרים בזכות המפרט, לא למרות המפרט.

קורבן אופנה

אסוס מנסה לענות על השאלה הזו עם TUF Gaming A15 החדש שלה. לחברה הטייוואנית יש מספר מותגים לגיימרים, שבראשם ROG, ראשי התיבות של Republic of Gamers. המותג TUF, ראשי התיבות של The Ultimate Force, נמצא תחתיו, ותחת המטרייה שלו תמצאו מוצרי גיימינג במחירים נמוכים יותר, אם כי עדיין לא בדיוק נמוכים.
אי אפשר לטעות בייעוד של המחשב הזה כשמסתכלים עליו. ה-A15 הוא קורבן של "עיצוב לגיימרים", התפיסה הרווחת בקרב יצרניות חומרה שאנשים אוהבים לשחק במשחקי וידאו על מחשבים שנראים כמו חלום מיליטריסטי של צעיר עם חיבה מוגזמת לתאורת LED. אין קווים מעודנים במחשב הזה, המארז שלו נראה כאילו נלקח מסרט מד"ב צבאי - מהסוג בו יש יותר מדי סצינות אפורות וחומות, וכל המסכים יודעים להציג רק צבע ירוק - והמקלדת המוארת מחליפה צבעים אלא אם תבקשו ממנה בנימוס להפסיק. אה, וכפתורי WASD - כפתורי התנועה במשחקי מבט ראשון/שלישי, מובלטים, כדי שממש לא תוכלו לטעות למה המחשב הזה כאן.
3 צפייה בגלריה
Asus TUF Gaming A15
Asus TUF Gaming A15
תבקשו בנימוס והמקלדת תפסיק להחליף צבעים
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
קשה להאשים את אסוס בכל מה שקורה כאן. יש להם כנראה מחקרי שוק המראים שקהל היעד אוהב את זה. הבעיה היא שמחשבי גיימינג בימינו יכולים לעזור גם לאנשים שצריכים כוח עיבוד למטרות אחרות, ועיצוב כל כך צעקני די מפריע להביא את המכונה הזו למשרד.
וזה קצת חבל, כי גם לפני שמגיעים לביצועים של המחשב הזה, שני רכיבים חשובים בו מייצרים רושם טוב: המסך והמקלדת. המסך בהיר ונעים לעין, בין השאר בגלל קצב הרענון הגבוה שלו - 144 הרץ. הרזולוציה שלו אינה גבוהה במיוחד, 1920x1080, אבל שילוב של מסך ברזולוציה גבוהה יותר היה גם מצריך מפרט יקר יותר. באשר למקלדת - היא פשוט נוחה. היות ומדובר במחשב עבה למדי, יש למקשים יותר עומק מאשר במקלדות של לפטופים דקים, וזה הופך הן את חווית המשחק והן את חווית ההקלדה לנעימה יותר.
ואם כבר מדברים על המארז, יש במחשב הזה שני שקעי USB 3.2, שקע USB 2.0, שקע USB-C, חיבור רשת, חיבור HDMI וכניסת אוזניות.

תחזיקו חזק, אנחנו ממריאים

ומה באשר לביצועים? המעבר מאינטל ל-AMD לא בדיוק פגע בביצועי המחשב הזה. במשחקים, Ryzen R7 4800 מצליח להציג תוצאות דומות ל-i7 של אינטל מהדור העשירי. כרטיס המסך של המחשב, Nvidia 1660 TI עם 6 גיגה בייט זיכרון, כבר התיישן קצת, אך כאמור, הוא נדרש להתמודד עם מסך ברזולוציה סטנדרטית. זה כן אומר שבמשחקים מודרניים, עם הגדרות איכות גבוהות, כרטיס המסך לא יוכל לשלוח למחשב 144 תמונות בשנייה כדי לנצל עד תום את קצב הרענון להצגת תמונה חלקה.
לא ברור למה, אבל באסוס שמו במחשב הזה 32 גיגה בייט של זיכרון. מעטים הם המשחקים שיידעו לנצל אפילו חצי מזה בצורה יעילה, ונראה שמדובר בעיקר בניסיון להציג את המחשב כאחד היחידים בטווח המחיר שלו שמגיע עם כל כך הרבה זיכרון. ההחלטה לשלב אחסון SSD בנפח של 1 טרה בייט כבר הרבה יותר הגיונית - רבים מהמשחקים בימינו אינם "רזים" במיוחד.
3 צפייה בגלריה
Asus TUF Gaming A15
Asus TUF Gaming A15
הסוללה תספיק לחמש שעות ללא משחקים
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
עוד נקודה שבה המחשב מתנהג בדיוק כמו שאר אחיו לקטגוריה היא הרעש. ה-A15 גם מרעיש כמו מטוס רגע לפני המראה ברגע שאתם נותנים לו משימה שמתחילה לנצל את כוח העיבוד שלו. למעשה, הוא כנראה אחד המחשבים הרועשים ביותר גם בקטגוריה הזו. ויחד עם הרעש, והביצועים, מגיעה גם ההבנה שאתם כנראה לא תרצו לשחק במחשב הזה כשהוא מנותק מהחשמל. הסוללה שלו תספיק לכ-5 שעות אם לא תשחקו, אבל תתרוקן מהר מאוד אם תפעילו משחק תובעני.
ומעל לכל זה מרחף המחיר: 6,100 שקלים תתבקשו לשלם על המחשב בתצורה שקיבלנו לביקורת. זה לא מעט עבור לפטופ, אבל כנייד גיימינג הוא מתומחר בצורה מאוד תחרותית יחסית למפרט שלו. וכאן, שוב, נשאלת השאלה - האם לרוכשים הפוטנציאליים יפריע שמתחת למכסה המנוע יש כאן מעבד של AMD. לאורך הביקורת, לי זה לא הפריע בכלל.
ציוני בנצ'מרק:
3DMark Time Spy
Graphics: 5437
CPU: 8416
Geekbench v5
1,128 Single-Core
7,166 Multi-Core