לאורך הרבה מאוד שנים, מקרנים ביתיים ישבו עמוק מחוץ למיינסטרים הצרכני. הגודל, הצורך בהחלפת נורות, הביצועים הבעייתיים באור יום - השקעה במקרן דרשה גם שינויים בהרגלי הצריכה של תוכן וידאו, לצד שלל יתרונות ובראשם גודל תמונה. בזמן שמסכי 100 אינץ' עלו עשרות רבות של אלפי שקלים, מקרן אפשר לקבל תמונה עצומה במחיר נמוך משמעותית.
הרבה דברים השתנו בעשור האחרון, והשפיעו על השוק הזה. קודם כל, מסכי טלוויזיה עצומים ואיכותיים כבר לא עולים כל כך הרבה, אז היתרון התחרותי של מקרן סלוני עדיין קיים, אבל הוא קטן יותר מבעבר. שנית, מקורות הווידאו הפופולריים היגרו ממדיה ביתית לענן, כולל מיני-מחשבים זעירים שמזרימים תוכן למסך. זו מהפכה שעדיין לא הגיעה כל כך לישראל, היות וכאן רוב הסטרימרים הזעירים הפופולריים (רוקו, Fire TV Stick של אמזון) לא זמינים באופן רשמי, אבל מחוץ לגבולות הארץ היא בעיצומה.
אחת התשובות של תעשיית המקרנים לשינויים האלה היא יצירת קטגוריה חדשה של מקרנים, עם דגש על משקל נמוך וחיבור קל למזרימי מדיה. הדוגמה הקיצונית לזה היא מקרני Pico זעירים, שנכנסים לכיס וכוללים הרבה פעמים גם סוללה מובנית. חייבים לומר שרובם לא הרבה יותר מצעצועים, עם בהירות נמוכה ואיכות תמונה שנעה בין הלא-משהו למזעזעת.
3 צפייה בגלריה
המקרן של אפסון
המקרן של אפסון
המקרן של אפסון
(צילום: יח"צ)
אך במקביל, התרחש גם מזעור של מקרנים ביתיים סטנדרטיים יותר, והתאמתם לייעוד החדש - ניידות ופעולה מחוץ לחדר חשוך. מי שעשתה צעד מעניין בתחום הזה לאחרונה היא חברת Epson, שהשיקה את ה-EF-100 - מקרן לייזר קטן וקל יחסית, שמופץ בישראל באמצעות חברת ט.ר.

בלי להחליף נורה

כשמדברים על "מקרני לייזר", הכוונה היא למקור התאורה שלו. זה לא שיש כאן המון קרני לייזר שמציירות את התמונה, אלא 3 קרניים שעוברות דרך רכיב מיוחד. למה משנה לכם מאיפה מגיע האור? יש כמה סיבות. כך, למשל, במקרני לייזר לא תצטרכו להחליף נורה אף פעם. הלייזרים צפויים, לטענת אפסון, לשרוד 12.5-20 אלף שעות שימוש, בהתאם לעוצמת ההארה - מספיק לכמה וכמה שנים של שימוש. אך זה אינו היתרון היחיד: למקרני לייזר גם אין תקופת "חימום", שבה המקרן מתעורר לחיים באיטיות, והבהירות המקסימלית שלהם גבוהה יותר מזו של מקרני נורה.
המקרן הזה מספק 2000 אנסי (יחידת הארה) בעוצמת הארה מקסימלית שלו - הרבה מאוד למקרן קומפקטי כל כך. מקרני פיקו, למשל, מספקים כמה מאות אנסי במקרה המאוד טוב. זה אומר, למשל, שלא תצטרכו חדר חשוך לגמרי כדי שהוא יהיה שימושי. היות ומדובר במקרן שמטרתו להיות נייד, זו נקודה חשובה. בכלל, הביצועים שלו בחדר אפלולי אך לא חשוך מצויינים יחסית למקרן.
3 צפייה בגלריה
המקרן של אפסון
המקרן של אפסון
המקרן של אפסון
(צילום: יח"צ)
ה"יחסית למקרן" זו כן נקודה ששווה להתעכב עליה עבור מי שאין להם ניסיון עם מקרנים. אתם לא יכולים לצפות כאן לבהירות ועומק צבעים של מסך סטנדרטי. יחסית למסך טלוויזיה סביר, התמונה תהיה חדה פחות והצבעים ייראו דהויים יותר באור יום. זה המחיר שתידרשו לשלם על הניידות של המקרן. בחושך התוצאה תהיה טובה משמעותית, אבל המקרן הזה מתקשה לייצר גוונים כהים - להפריד את האזורים בהם הוא כן מייצר תמונה מאלה שבהם הוא לא.

סרט על התקרה

התמורה לפשרות האלה היא אריזה מאוד נוחה וקומפקטית. ה-EF-100 שוקל פחות מ-3 קילוגרמים, וקל לשנע אותו מחדר לחדר, או לחצר, או אפילו לבית של אדם אחר בתיק. מאחורי פאנל נפתח בצידו האחורי תמצאו כניסת HDMI ו-USB, יחד עם מקום לסטיק טלוויזיה קטן, מהסוג שהזכרנו קודם. בהינתן אחד כזה, כל מה שאתם צריכים זה חיבור לחשמל.
באפסון אומרים שהמקרן הזה יכול לייצר תמונה בגודל של עד 150 אינץ'. זה כנראה נכון, אבל ידרוש מכם למקם אותו הרחק מאוד ממשטח ההקרנה. כן תוכלו לקבל מסך 60 אינץ' ממרחק של כמטר וחצי. אגב, בזכות זה שכבל המתח של המקרן מחובר לצידו, תוכלו גם להקרין על תקרה, אבל זה די גימיק. אגב, אידאלית לא תנסו למקם אותו במקום שידרוש מכם להקטין את התמונה באמצעות זום, היות ואין כאן זום אופטי - רק דיגיטלי. כמו כן, הרזולוציה של המקרן לא גבוהה במיוחד - רק 1280x800.
3 צפייה בגלריה
המקרן של אפסון
המקרן של אפסון
המקרן של אפסון
(צילום: יח"צ)
תהליך ההגדרה עצמו קל יחסית, ויש ל-EF-100 גם שלט שליטה קטן ונוח. יש גם רמקול, אבל הוא לא מדהים בלשון המעטה. כאן חייבים לציין לטובה את הבלוטות', שמאפשר לכם לחבר את המקרן לרמקול חיצוני. המקרן זוכר את הרמקול ויודע לנסות להתחבר אליו כשהוא מופעל מחדש, מה שמקל על יצירת ערכת הקרנה קבועה.
אז מי צריך מקרן כזה? אנשים להם לא אכפת יותר מדי מאיכות התמונה, אבל כן אכפת מהיכולת להקרין גם במקום לא חשוך לגמרי, שמתעדפים ניידות על פני רוב האספקטים האחרים של הקרנה. כי למזער מקרן עצום לתוך מארז שנכנס לכיס אמנם עוד לא הצלחנו, לא באמת, אבל ה-EF-100 הוא כנראה הדבר הכי קרוב לזה היום.
מחיר: החל מ-3,999 שקלים.