מחשבי גיימינג מתאפיינים תמיד בהרבה מגניבות מסביב: עיצוב צבעוני, דפנות שקופות, מקלדת מוארת, אוזניות תואמות, אפילו כסא שהולם גיימרים. ובדרך כלל יש גם אורות ניאון בתכלת סייבר כזה, מתחלף לוורוד לייזר ולירוק זוהר. זה לא מחויב המציאות – הרי כל מה שצריך מחשב גיימינג הוא כוח מחשוב אימתני - ובכל זאת, אם אין ניאון זה כנראה לא מחשב גיימינג. עניין של טעם הקהל.
במחשב NUC 11 Extreme של אינטל, שם קוד Beast Canyon, יש הרבה ניאון, והצבעים באמת מתחלפים, כך שהוא מחשב גיימינג לכל דבר ועניין. אבל מה שיש בתוכו הוא הדבר האמיתי: המחשב בנוי סביב כרטיס המעבד, "יחידת מחשוב" כפי שמכנה זאת אינטל, בתוספת שפע תושבות ושקעים שמאפשרים לצרף לחבילה כל חומרה מבוקשת, לפי מיטב התשוקה ועומק הכיס. והכל נדחס בתוך מארז קטן, 8 ליטרים נפחו, לא ממש מחשב-מיני אבל קטן וקומפקטי הרבה יותר ממחשבי גיימינג רגילים.
5 צפייה בגלריה
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
(צילום: ynet)
ביסט קניון הוא האחרון בסדרת מחשבי NUC (קיצור ל-Next Unit of Computing) של אינטל, שמתאפיינים בגודלם המצומצם ובפלטפורמת המחשוב של אינטל. התכנון המודולרי של המחשבים מאפשר להציע מגוון של יכולות, ומאפשר לחברות חיצוניות לייצר מחשבים קומפקטיים ומחשבי גיימינג מפונפנים על בסיס המרכיבים של אינטל. תחשבו על זה כמו מארז ריק, מחשב barebone, שבתוכו אתם מתקינים בדיוק את המרכיבים שאתם רוצים. במקרה הזה מדובר באמת על כל מרכיב, למשל כרטיס GPU מתקדם של אנבידיה (Nvidia) בגודל מלא - 12 אינץ'. זו היתה למעשה הסיבה העיקרית להגדלת נפח המארז של הדגם החדש, כשהדגמים הקודמים לא היו חזקים דיים בגלל הגבלת גודל הכרטיס הגרפי בו ניתן להשתמש.
המחשב שהגיע אלינו לסקירה מחברת אינטל ישראל, ארוז בתוך מארז עץ שמצדיק התייחסות מיוחדת: ארונית משושה מעוצבת, שהמחשב נשלף ממנה ומחליק החוצה בתוך מגירה מרופדת. וכל הטקס הזה מעורר התרגשות ומכין את הקרקע לחוויית השימוש במחשב.
5 צפייה בגלריה
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
מארץ עץ שנותן אפקט
(צילום: intel)
הרכיב העיקרי במחשב הוא רכיב המחשוב (compute element), שמכיל את רכיבי הבסיס של המחשב - מעבד, זיכרון, קירור. הארכיטקטורה הזו מאפשרת לדחוס כאן את כל הרכיבים, שבמחשב רגיל ממוקמים על לוח האם. אמור מעכשיו לא 'לוח אם' אלא 'יחידת מחשוב'. המעבד שהותקן ביחידת המחשוב הוא Core i9 11900kb של אינטל, מעבד בסדרת טייגר לייק, בארכיטקטורת 10 ננומטר, בעל שמונה ליבות ומהירות מקסימום 4.9 גיגה הרץ. זיכרון ה-RAM שהותקן במחשב היה בנפח 32 גיגה בייט DDR4 וזיכרון האחסון SSD היה בנפח 500 גיגה בייט. ספק כוח, בהספק 650 וואט, נדחס גם הוא למארז הקומפקטי, ועל צינון המערכת הופקדו שלושה מאווררים 92 מ"מ במקום שניים בדגם הקודם.
המחשב מצוייד במיטב החיבורים בהם שני חיבורי Thunderbolt 4, חיבורי HDMI, חיבור רשת 2.5 גיגה ביט לשנייה, ששה חיבורי USB וכן תקשורת ווייפיי 6E. יש לו שני שקעי DDR4 שמאפשרים להרחיב את הזיכרון עד 64 גיגה בייט ואפשרות לחיבור עד ארבעה כונני SSD, שמאפשרים עד 2 טרה בייט זיכרון איחסון. תושבת כרטיס ה-GPU אוכלסה במקרה הזה בכרטיס גרפי 3060 RTX של אנבידיה, לא החזק ביותר בסדרת ה-30 של אנבידיה, אבל בהחלט מסוגל לתמוך במשחקי 4K בקצב סביר. למחשב צירפנו מסך גיימינג קעור Odyssey G7 של חברת סמסונג, שנמסר על ידי היבואנית, חברת סמליין. בסך הכל חבילה נאה של תכונות, שבנתה הרבה ציפיות.
5 צפייה בגלריה
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
רכיב המחשוב
(צילום: intel)
חוויית המשחק היתה מרשימה, בעיקר כשחושבים שמדובר במחשב קומפקטי וקטן, שלמרות גודלו מתיימר להתמודד מול מפלצות מחשוב גדולות נפח וזוללות חשמל. ציפוף הרכיבים שעשתה אינטל בביסט קניון עלול להתבטא בפליטת חום, ברעשים מהמאווררים ובביצועים פוחתים. באשר לשני הראשונים – אי אפשר להתלונן. המחשב פעל בשקט מופתי גם ברגעים מאתגרים במיוחד ולא אובחנה התחממות יוצאת דופן. השבח למהנדסים.
5 צפייה בגלריה
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
(צילום: ynet)
באשר לביצועי המשחק, כאן הכל תלוי בציפיות שלכם. המחשב מאפשר להריץ משחקים תוך תמיכה ב"סופר-דגימה בלמידה עמוקה" (DLSS) וב"ניתוב קרניים" (ray tracing), שתי הטכנולוגיות של אנבידיה שמאפשרות להציג גרפיקה באיכות מדהימה, טקסטורות ומשטחים חדים, קרני אור והשתקפויות עדינות. ה-DLSS נועד לבצע אפסקיילינג (upscaling) באמצעות למידת מכונה והוא עושה את זה היטב, עם פשרה מסוימת בקצב המסגרות. התוצאה לא רעה בכלל בשביל גרפיקה באיכות 4K (הפרדה של 2,160X3,840 פיקסלים). אם משווים אותה למשחקים ב-8K (הפרדה של 4,320X7,680 פיקסלים) נוצרת אכזבה קלה, אבל זו השוואה לא הוגנת כלפי מחשב גיימינג משובח כמו הביסט קניון.
המסך של סמסונג, שהגיע אלינו מחברת אלקטיס, הוא דגם G7 בסדרת Odyssey, שמשלים היטב את היכולות של המחשב. מדובר במסך קעור, ייעודי לגיימינג, בגודל 31.5 אינץ', זמן תגובה של 1 מילי-שנייה וקצב רענון תצוגה של 240 הרץ. המסך תומך בטכנולוגיית G-Sync של אנבידיה, והוא כולל חיבור HDMI ,שני חיבורי Display Port ושני חיבורי USB. מסך קעור זה עניין של טעם. בתיאוריה – הוא נועד להקל על העין שלא תתעייף וגם להעניק חוויית משחק "היקפית". בתחושה שלי – כעבור זמן מה מתרגלים לאפקט ולא מבחינים בו. טכנולוגיית ה-QLED של סמסונג מציגה צבעים עמוקים ומלאי פרטים, ומהירות התגובה הגבוהה של המסך מונעת קפיאות וקרטועים בקטעים מהירים. מהנה בהחלט.
5 צפייה בגלריה
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
מחשב אינטל NUC 11 Extreme
(צילום: ynet)
ה- NUC 11 Extreme הוא פיתרון מצוין למחשב גיימינג למי שעיצוב וקומפקטיות קרובים לליבו ושהפרוטה מצויה בכיסו. עם מחשב קטן לצד המסך יש הרבה מקום לכל הציוד ההיקפי שלכם, מבלי שצריך להתפשר על רכיבי המערכת. מצד שני צריך לזכור שאפשר לקנות ביצועים דומים במחשב בגודל מלא, שיעלו הרבה פחות מהמחשב הזה. הביסט קניון עדיין אינו זמין למכירה בחנויות בישראל. חיפוש באתרי המכירות המקוונים יעלה שניתן להשיג דגם בסיס ב-1,400 דולר, שאליו יש צורך להוסיף את כל הרכיבים – זיכרון, כונן איחסון, כרטיס גרפי ועוד. מחירו של מחשב NUC 11 Extreme בתצורה מלאה עשוי להגיע קרוב ל-3,000 דולר, לא כולל משלוח.
מחירו של מסך סמסונג Odyssey G7 הוא כ-3,500 שקל.