אלימות הרשת בקרב ילדים עלתה משמעותית מאז תחילת הקורונה. מחקר של חברת לייט (L1ght) הישראלית מצא מתאם בין היקף התפשטות הקורונה לבין הצ'אטים האלימים בין ילדים המשחקים משחקי רשת. המחקר מצביע על עלייה של 100 עד 200 אחוזים בהיקף הצ'אטים האלימים בקרב ילדים ובני נוער בפלטפורמות הגיימינג הפופולריות Call of Duty ו-Clash Royale.
4 צפייה בגלריה
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
ילד מתכונן לשינה עם טלפון חכם
שנאה, בריונות ושיימינג מלווים משחקי רשת
(אילוסטרציה: Shutterstock)
גיימי gamey
במשחק היריות Call of Duty מספר המשתתפים האלימים עלה משמעותית. בחודש אוקטובר 2019 רק 7.5% מהצ'אטים שהתנהלו בפלטפורמת Discord היו אלימים ואילו באפריל זינק מספר הצ'אטים האלימים והגיע לשיעור של 25 אחוזים מהשיח, גידול של קרוב ל-200 אחוזים. שיעור הצ'אטים האלימים במשחק הקרבות Clash Royale הגיע ל-14 אחוזים באוקטובר 2019 וגדל לשיעור של 30 אחוזים באפריל, גידול של יותר מ-100 אחוזים. המידע שנאסף כלל תכתובות, תמונות, סרטוני וידאו והקלטות קול.
זוהר לבקוביץ', מנכ"ל ומייסד משותף של לייט, אומר ל-ynet: "הילדים נמצאים יותר בבית, הם יותר במתח ולחץ, והאלימות יוצאת. אתה רואה את זה מיידית: יש עלייה דרמטית בתופעות אלימות, שנאה, שיימינג, בריונות". לדבריו חלק מהילדים אינם יודעים להתגונן מהאלימות שגורמת להם לפגיעה נפשית ויש כאלה שמאמצים סגנון אלים שילווה אותם במשך שנים רבות.
4 צפייה בגלריה
Call of Duty
Call of Duty
Call of Duty
(צילום מסך)
שני המשחקים שנבדקו הם אלימים באופיים ומשחררים הרבה אגרסיות מהילדים, אולם זה אינו מוביל במרבית המקרים לשיח אלים בין הילדים לבין עצמם. לדברי לבקוביץ' אמנם השיח האלים היה קיים במשחקים אלה גם לפני הקורונה אבל היקפו גדל משמעותית בהשפעתה. להערכתו, היקף הגידול בשיח האלים במשחקים רגועים יותר גדל אף בשיעור גבוה יותר. הוא מציין כי נתוני מוקדי חירום משטרתיים בארה"ב, איתם עובדת החברה, מצביעים על עלייה של פי ארבעה במספר התלונות על פגיעה בילדים ואלימות נגדם מאז החלה מגפת הקורונה.
חברת הסטארט-אפ לייט מתמחה בזיהוי ומניעת אלימות מילולית ברשת, שיימינג, דברי נאצה, בריונות, פדופיליה ופגיעה עצמית. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על אלגוריתם שאומן לזהות אלימות ופגיעה בילדים גם כשהיא תחת מסווה. החברה עוקבת אחר פלטפורמות שונות בהן נמצאים ילדים, כשהפלטפורמות הן לקוחות החברה.
4 צפייה בגלריה
זוהר לבקוביץ' מנכ"ל L1ght
זוהר לבקוביץ' מנכ"ל L1ght
זוהר לבקוביץ' מנכ"ל L1ght
(צילום: עומר הכהן)
"ממצאי המחקר הם קריאת השכמה ליצרניות המשחקים שאינן עושות די להילחם בשיח האלים שהולך ומתרחב בפלטפורמות שלהן. טוב תעשינה פלטפורמות הגיימינג הללו אם תתגייסנה לצמצום התופעה שכן נזקי הקורונה רבים, קשים ומגוונים וחובה עליהן להתגייס ולמנוע כל נזק שניתן למנעו", הוסיף לבקוביץ'.
4 צפייה בגלריה
השפעת קורונה על Clash Royale
השפעת קורונה על Clash Royale
השפעת קורונה על Clash Royale
(תרשים: L1ght)